شناسهٔ خبر: 31894395 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مروری بر راهبردهای تحقق شعار حمایت از تولید و رونق ملی

در شرایط کنونی اقتصاد کشور و وضعیت تحریم‌ها و از طرفی ضرورت توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی راهبردهایی را به عنوان راهبردهای تحقق شعار مهم و کلیدی امسال مقام معظم رهبری به شرح ذیل برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، بر طبق سنت نوروزی هر ساله رهبر معظم انقلاب، با انتخاب عناوین برای سال‎های مختلف، بر مبنای جریان شناسی و نیاز جامعه و وضعیت موجود، در واقع به نوعی جهت‌گیری و راهبردها را برای نظام تصمیم‎گیری، سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و قانونگذاری کشور که در واقع همان قوای سه‎گانه است در کنار آحاد مردم و فعالان اقتصادی تعیین می‌کنند.

بی شک نامگذاری‌های سالانه ایشان، نه تنها جنبه تبلیغی و صرفا شعاری و .. ندارد بلکه کاملا میدانی است به گونه ای که  امروز به خاطر درگیری‌های اقتصادی و معیشتی مردم و مشکلات اشتغال، پاسخ و راهکار همه آن‎ها، مقوله تولید ملی است و این مسئله یک شعار نیست و واقعیتی عینی است.

لذا میتوان در شرایط کنونی اقتصاد کشور و وضعیت تحریمها و از طرفی ضرورت توجه به ظرفیتها و توانمندیهای ملی راهبردهایی را به عنوان راهبردهای تحقق شعار مهم و کلیدی امسال مقام معظم رهبری به شرح ذیل برشمرد.

از راهبردهای حمایت از تولید و کمک به رونق تولید، ایجاد پنجره واحد حمایت از تولید و تولید کننده - حذف انبوه دستورالعملها و قوانین و ضوابط دست و پاگیر اقتصادی و تدوین سند حمایت از تولید با ضمانت اجرایی در سطح هر سه قوه - بازنگری در قوانین و ضوابط صادرات و واردات تا سطح نوع محصولات وارداتی و صادراتی و شناسایی مترصدین رانت از صادرکننده و وارد کننده واقعی- مدیریت صحیح ارز کشور و جلوگیری از انحراف منابع ارزشمند ارزی-جدی گرفتن تم‌ و پیوست  فرهنگی در تمامی فعالیتهای تولیدی و اقتصادی است.

توقف بی برنامگی و بی نظمی در بخش تولید کشاورزی و منابع آبی از سرچشمه تصمیم گیری و تصمیم سازی در بخش کشاورزی، ان‌چیزی که سالها هم‌ کشاورزان و هم مصرف کنندگان از تلاطمات بخش تولید در کشاورزی آسیب دیده‌اند -تهیه بانک‌اطلاعاتی واحدهای تولیدی و تهیه سند آمایش تولید در کشور و ایجاد راهبرد و سپس حرکت در مسیر راهبرد فعال کردن واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل و حمایت بیشتر از واحدهای فعال-تعریف ماموریت تولیدی به استان های کشور به گونه ای که هر استان با توجه به قابلیتهای تولید محصولات مختلف در هر استان وظیفه پشتیبانی ملی در ان‌محصول را به عهده گیرد از دیگر راهبردها است.

همچنین استفاده از ظرفیت مدیریتی نیروهای جوان دانشگاهی و اعتماد و باور به جوانان  با برنامه در سپردن مسئولیتهای مختلف در کشور-توجه ویژه به تجارت الکترونیک-اصلاح نرخهای سود تسهیلات و اجرای سیاستهای بانکداری اسلامی و شکستن سد مقاومت بانکداری با شیوه معیوب کنونی، توجه به معیشت کارگران و قشر ضعیف جامعه و هدایت منابع مالیاتی به رونق تولید و حمایت از دستمزدهای کارگری، جدی گرفتن و نظارت بر تحقق و توزیع عادلانه درآمدهای مالیاتی، تعیین‌تکلیف یکباره آینده شرایط کنونی یارانه و یارانه بگیران، حفظ بازارهای تجاری منطقه و تنش زدایی در مراودات و رقابتهای اقتصادی با بازارهای هدف و... میتواند به تحقق شعار سال جاری مقام معظم رهبری که نقشه راه همه ما میباشد کمک کند.

مجتبی شجاعی- فرماندار دلگان

انتهای پیام/3139

نظر شما