شناسهٔ خبر: 31894322 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

نمایندگان مجلس از راهکارهای تحقق رونق تولید می‎گویند؛

فولادگر: حمایت‌های بیمه‌ای، بانکی و تأمین منابع تسهیلاتی، راه حمایت دولت از تولیدکنندگان/سعیدی: کارخانجات بعد از واگذاری دچار رهاشدگی نظارت می شوند/بیگدلی:بیمه، مالیات، بانک ها و بوروکراسی زاید اداری موانع تولید هستند

امسال نیز همچون سال‎های قبل شعار سال با محور تکیه بر اقتصاد داخلی و با عنوان "رونق تولید" توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد تا این حلقه نیز با انجام وظیفه مدیران و مسئولین و یاری مردم به زنجیر اقتصادی ایران وصل شود و هرچند که تحریم‌های آمریکا و اروپا همراه با ضعف مدیریتی داخلی موجب شرایط سخت اقتصادی فعلی شده است، اما همین وضعیت انگیزه‎ای شود تا بر تکیه بر اقتصاد خودجوش داخلی گامی بلندتر از قبل به سوی خودکفایی و قوی‎تر شدن برداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امسال نیز همچون سال‎های قبل شعار سال با محور تکیه بر اقتصاد داخلی و با عنوان "رونق تولید" توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد تا این حلقه نیز با انجام وظیفه مدیران و مسئولین و یاری مردم به زنجیر اقتصادی ایران وصل شود و هرچند که تحریم‌های آمریکا و اروپا همراه با ضعف مدیریتی داخلی موجب شرایط سخت اقتصادی فعلی شده است، اما همین وضعیت انگیزه‎ای شود تا بر تکیه بر اقتصاد خودجوش داخلی گامی بلندتر از قبل به سوی خودکفایی و قوی‎تر شدن برداریم.

در این میان نمایندگان مجلس به جهت قدرت قانونگذاری می‎توانند در جهت تصویب قوانین مفید و تاثیرگذار و کمک‎دهنده به تولیدکنندگان داخلی و همینطور برداشتن موانع قانونی در این راه کمک شایانی بکنند. آنچه در ادامه می‎خوانیم نظرات نمایندگان مجلس در سراسر ایران در رابطه با چگونگی تحقق شعار سال یعنی "رونق تولید" است.

 

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار: 

رونق تولید دوای همه دردهای اقتصادی است

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: اگر رونق تولید در اقتصاد کشور درست شد؛ باعث افزایش درآمد بخش عمده جامعه خواهد شد و همین‌طور باعث ایجاد اشتغال در کشور می‌شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار کرد: آن چه را که رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال بیان کردند واقعیت و نکته دقیقی است که دوای همه دردهای اقتصادی به شمار می‌رود.

وی افزود: ما یک بازار ۸۰ میلیونی در داخل و یک بازار در کشورهای اطراف خود داریم که آن هم حدود ۴۰۰ میلیون برآورد می‌شود و می‌توانند به راحتی از تولیدات ما استفاده کنند.

حاجی در ادامه عنوان کرد: اگر این موضوع اتفاق بیفتد و از بازارها به خوبی استفاده شود، تمام زیر ساخت های آن در کشور اعم از نیروی انسانی، تکنولوژی و سرمایه وجود دارد که بتواند این مسئله را به انجام برسانند.

حاجی دلیگانی در ادامه گفت: نیاز است که همه این منابع در کشور در جهت تولید بسیج شود و به این صورت است که رونق تولید می تواند اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در داخل درست مدیریت کنیم و مسائل را به گردن خارجی ها نیندازیم و به استفاده از ظرفیت هایی که از آن برخورداریم بپردازیم می توانیم موفق باشیم، در حالی که هر چقدر اشکالات اقتصادی که اکنون وجود دارد به عهده خارجی ها قرار بدهیم در واقع راه و آدرس اشتباهی را ارائه می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اذعان کرد: اگر تمام مشکلات کنونی را به خارجی ها نسبت دهیم باعث می شود خارجی ها خصوصا آمریکایی ها با ولع بیشتری به جنگ اقتصادی ما استمرار بدهند و مردم ما هم امید خود را نسبت به اصلاح امور از دست خواهند داد.

وی در پایان گفت: اعتقاد داریم اکنون در کشور فرصت های بسیار خوبی وجود دارد و از طرفی هم شرکت های دانش بنیان با در اختیار داشتن علم و تکنولوژی می‌توانند مشکلات را رفع کنند.

 

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی:

حمایت‌های بیمه‌ای، بانکی و تأمین منابع تسهیلاتی، راه حمایت دولت از تولیدکنندگان

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با صاحب نیوز با تبریک ولادت حضرت علی (ع) و سال جدید اظهار کرد: با توجه به شعار سال، مسائل اقتصادی همچنان اولویت اول کشور است که باید مورد توجه و فعالیت مسئولان باشد؛ زمانی که گفته می‌شود اقتصاد مهم است نه اینکه دیگر حوزه‌ها اولویت ندارد، بلکه در حوزه‌های دیگر هم باید به اقتصاد به‌صورت ویژه نگاه کرد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت: امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم که باید از کاندیداهایی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند برنامه اقتصادی بخواهیم؛ البته برنامه های فرهنگی و اجتماعی تأثیر متقابلی با این حوزه دارند.

وی افزود: در مسائل اقتصادی بحث تولید مطرح می‌شود، رهبر انقلاب در پیام نوروزی خود فرمودند تولید و رونق تولید مهم‌ترین راه برای بیرون رفتن از مشکلات اقتصادی است؛ این تأکید رهبر انقلاب مبتنی بر مطالعات و مشورت با کارشناسان است.

فولادگر با بیان اینکه رونق تولید بر بیکاری و اشتغال، تورم، حضور مردم در اقتصاد و تقویت اقتصادی که بند اول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، اثرگذار خواهد بود و مشکلات این حوزه را حل می‌کند، تصریح کرد: رونق اقتصادی موجب بالا رفتن تولید ناخالصی کشور و با ارزش شدن پول ملی می‌شود، این موارد تنها بخشی از فواید اجرای شعار سال است.

وی با اشاره به حمایت از تولید بیان کرد: قسمتی از این کار سهم مردم است که باید از تولید داخل حمایت کنند و در میدان حضور تولید داشته باشند و قسمتی مسئولان هستند که باید زمینه را فراهم و از تولیدکنندگان حمایت کنند؛ مسئولان باید با شیوه رفع موانع تولید، بهبود شرایط کسب‌وکار و ایجاد فضای مساعد کارآفرینی با فعالیت‌هایی مانند حمایت‌های بیمه‌ای، گمرکی و بانکی و تأمین منابع تسهیلاتی از تولیدکنندگان حمایت کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس بیان کرد: قطعاً «رونق تولید» را در اولویت در مجلس و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی خواهیم گذاشت و شعار امسال کار ما را در یک‌ساله باقی‌مانده از این مجلس سنگین‌تر می‌کند؛ اولین دستور صحن علنی مجلس در سال جدید رفع ایرادات شورای نگهبان به قانون تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی است.

وی با توضیح اینکه سه گزارش نظارتی داریم که اولین آن گزارش از قانون رفع موانع تولید است، خاطرنشان کرد: اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی دو گزارش دیگر است؛ اولویت مجلس باید بر نظارت اجرای قوانین باشد و در زمینه تولید داخل قانون کم نداریم، لذا باید کار نظارتی انجام شود.

فولادگر در پایان اظهار کرد: اگر نیاز به اصلاح قانون در امورات نظارتی هم بود، قانون را اصلاح می‌کنیم.

به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس، بیشترین بار فعالیت‌های تولید بر دوش دولت است.

 

اکبر ترکی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان:

با حمایت از فناوری داخلی و نیروی کار جوان می توان در مسیر رونق تولید گام برداشت

اکبر ترکی در گفتگو با صاحب نیوز پیرامون شعار سال اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در حرم رضوی ابعاد مختلف رونق تولید را تبیین خواهند کرد، اما می طلبد بر اساس فرمایشات قبلی ایشان که بارها از اهمیت کالای داخلی صحبت کردند این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر می خواهیم در مقابل تمام این تحریم ها و مشکلات اقتصادی موفق باشیم، باید به فناوری های داخلی روی بیاوریم و با توجه به نیروی انسانی متبحر و جوانی که داریم، به تولیدات داخلی رونق ببخشیم و در این مسیر گام برداریم.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولتی ها تا کنون حمایت لازم را از تولیدات داخلی نداشتند، قاچاق کالا در کشور ما زیاد بوده و همچنین از نیروهای کار داخلی حمایت مناسبی انجام نشد.

ترکی تصریح کرد: البته مردم با خرید کالاهای داخلی و همچنین همت کردن برای راه اندازی کارگاه های کوچک، دست به کار شدند و جلوتر از مسئولان برای تحقق شعار سال گذشته اقدام کردند.

این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: امیدواریم همه مسئولان در هر سطح و رتبه ای که هستند، شعار سال را جدی بگیرند.

 

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان:

رونق تولید، راهی برای برون رفت از محاصره اقتصادی

حیدرعلی عابدی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: یکی از ظرفیت ها که ما باید به آن برسیم و از موقعیتی که دشمن برای ما در محاصره اقتصادی به وجود آورده است استفاده کنیم، رونق تولید ملی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم تکیه بر توان و توسعه تولیدات داخلی است که بتوانیم با این اقدامات با محاصره اقتصادی مقابله کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: ما با حضور جوانان خود این ظرفیت را داریم؛ ما اکنون جوانانی را داریم که قادر هستند همه نیازهای کشور حتی مواد اولیه را خودشان در ایران تولید کنند.

عابدی همچنین گفت: دشمن همه تلاش خود را انجام داد که در ملت نارضایتی ایجاد کند و ملت را نسبت به حاکمیت بد بین کند؛ اما ملت ما بسیار سنجیده عمل کرد و توانست بین دشمن و دوست تفاوت قائل شود و همه مشکلات و مسائلی که ناشی از خباثت دشمن است را به حساب دیگری نگذاشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم از حاکمیت دفاع و برای رفع مشکلات اقتصادی همیشه نقش اصلی را ایفا کردند.

 

محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو:

دولت نگاه خود را از غرب به شرق تغییر دهد/ کارخانجات بعد از واگذاری دچار رهاشدگی نظارت می شوند

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تبریزبیدار با اشاره به  به نامگذاری امسال  از طرف رهبر انقلاب و راههای تحقق آن اظهار داشت: شعاری که انتخاب شده  در راستای شعار سال قبل و شرایطی که حاکم بر جامعه و اقتصاد است، به طوری که اگر رونق تولید محقق شود، مشکل اشتغال در کشور به نوعی حل می شود و همچنین ارزش پول ملی و رونق صادرات نیز افزایش می یابد.

تولید ناخالص ملی بر همه ارکان اقتصادی تاثیرگذار است

وی گفت: رونق تولید به عنوان بزرگترین حربه علیه تهدیدات و تحریم های ظالمانه ای است که علیه ملت ایران ایجاد شده است، رونق تولید باعث می شود هم تحریم ها به راحتی قابل مدیریت باشد و  مشکل اشتغال  حل خواهد شد، ارزش پول ملی کشور هم زمانی افزایش پیدا خواهد کرد که تولید ناخالص ملی رشد و افزایش یابد، رشد تولید ناخالص ملی، باعث تاثیر گذاری  بر همه ارکان اقتصادی شده و در نتیجه رشد اقتصادی بدین صورت محقق می شود.

وی با اشاره به نقش مجلس به عنوان نهاد قانون گذار در تحقق شعار امسال، افزود: مجلس در این زمینه می تواند،  قوانینی که بر سر راه تولید وجود دارد را اصلاح کنید، البته سال گذشته اقداماتی در این جهت انجام شده است، از  طرفی نظارت بر اجرای مصوبات نیز می تواند  به تحقق شعار امسال  کمک شایانی کند، معمولا بیشترین مشکلات بر اثر عدم توجه به قوانین است و مجلس شورای اسلامی با نظارت بر روند اجرای قانون می تواند موانع تولید و رشد اقتصادی را  از بین ببرد.

در ۳ ماهه آخر سال قبل  احساس شد که دولت نگاه خود به سمت غرب را تغییر کرده

وی خاطر نشان کرد: وظیفه اصلی نیز در این میان بر عهده دولت است، دولتبه عنوان قوه مجریه باید اجرای اقتصاد مقاومتی را در اولویت کاری خود قرار دهد،همچنین، در سال گذشته اقداماتی انجام گرفته ولی کافی نبوده ، رهبر انقلاب نیز در  پیام نوروزی خود به این مسئله اشاره فرمودند، دولت باید تلاش کند سرعت خود را در اقدامات اقتصادی  شدت بخشد، تولید و رونق تولید به عنوان یک اصلی است که در اولویت کاری دولت قرار گیرد، دولتمردان باید نگاه خود  تغییر دهد، البته در ۳ ماهه آخر سال قبل  احساس شد که دولت نگاه خود به سمت غرب را تغییر داده است

سعیدی یادآورشد:  مسئولین دولتی، باید نگاه خود را از غرب به سمت بازارهای شرق به خصوص چین و هندوستان تغییر دهد و سعی کند رونق تولید  با رونق صادرات محقق می شود، طبیعی است که بازار های داخلی به تنهایی نمی تواند رونق تولید را شدت بخشد و باید توجه به  بازار های منطقه ای را  در نظر گیرد، خود بازار های کشورهای همسایه  ظرفیت قابل توجهی برای  افزایش صادرات کالاهای ایرانی دارند، کشورهای جنوب شرق آسیا و آسیای میانه نیز  می تواند هدف صادرات کالاهای  ایرانی باشد، دولت باید  نگاه خود را از آمریکا و اروپا  به سمت  اقتصاد صادراتی منطقه ای  تغییر دهد. : تولید داخل با حمایت از ارز حمایت شده، توام با نظارت دقیق باشد.

دولت با سیاست مرغ یک پا دارد جلو می رود/ زاهکارهای حل مشکل ماشین سازی را به دولت ارائه کردیم ولی توجهی نمی شود

وی بیان داشت: افزایش تولید کارخانه ها با  حل کردن مشکلات  آنان تحقق می یابد، به طور مثال مسائل و مشکلات ماشین سازی تبریز را بارها تذکر داده ایم و راهکارهای حل این مشکلات را در اختیار دولت قرار داده ایم، ماشین سازی راهکار مشخصی دارد  و دولت اگر  به راه حل های مناسبی که در اختیار دارد توجه کند، مطمئنا مشکل ماشین سازی تبریز قابلیت حل شدن را دارااست، ولی متاسفانه دولتمردان با سیاست مرغ یک پا دارد، حرکت می کند و برای این کارخانه در سال های اخیر مشکلاتی را ایجاد کردند،  در آخرین جلسه ای که در کمیسیون صنایع  به همراه برخی از نمایندگان آذربایجان و نمایندگان دولت  برگزار شد،   راه کارهایی ارائه شد که پیشنهاد می کنیم دولت به دنبال اجرای همان راهکار ها باشد، بلبرینگ سازی تبریز و برخی کارخانجات دیگر که واگذار شده اند در اداره و اهلیت مالکان این صنایع، برخی مشکلاتی وجود دارد.

در برخی واگذاری ها باید تجدید نظر اساسی شود/ اگر اهلیت طرف خریدار زیر سوال رود، باید خلع ید شوند

وی بیان داشت: سیستم واگذاری باید بعد از واگذار کردن این کارخانجات نظارت خود را استمرار بخشد، مشکل اصلی که وجود دارد  مربوط به عدم نظارت مستمر است، کارخانجات و شرکت های مختلفی که در طول سالیان به بخش های مختلف واگذار شده اند به همین صورت رها شدند و هیچ گونه نظارتی بعد از واگذاری  بر آنان اعمال نمی شود، شرکت  مخابرات ایران از همین قسم شرکت هایی است که بدون نظارت  مانده است، واگذار کرده اند ولی پیگیری نمی شود که آیا واگذار شدگان بعد از انتقال به تعهدات خود پایبند بوده یا عمل نکرده است، کارخانجات و شرکت ها دچار رهاشدگی  نظارت گشته اند، در برخی واگذاری ها باید تجدید نظر شود و اگر اهلیت طرف خریدار زیر سوال رود، باید خلع ید شوند، شرکت هایی که بجای سیر صعودی دچار سیر نزولی شده اند باید در واگذاری آنان تجدید نظر اساسی شود.

تصمیم گیری مقطعی و پرداخت وام، مشکلی را حل نمی کند

سعیدی اضافه کرد: تصمیم گیری های مقطعی مانند پرداخت برخی وام ها، نمی تواند کار ساز شود، حتی این نحو مدیریت باعث بروز مشکلات بعدی در آینده هم می شود، مشکل دیگری که وجود دارد عدم تخصیص کامل تسهیلات است،  مسئولین دولتی و استانی مصوب می کنند که برای حل برخی کارخانجات برخی وام ها و تسهیلاتی ارائه شود ولی به علت مشکلات بانکی این تسهیلات به طور کامل  محقق نمی شود، سرمایه در گردش برای همه کارخانجات  نیاز است به علت عدم تامین این سرمایه، کارخانجات نمی توانند خود را با شرایط موجود تطبیق دهند و دچار مشکل می شوند.

دولت باید از تمرکزگرایی بپرهیزد

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد:  در بحث تولید و حمایت از تولید ، دولت باید از تمرگزگرایی خارج شود و اختیارات را به استان ها واگذار کند، برخی تصمیمات را باید در داخل خود استان اتخاذ کرد، اینکه تصمیم گیری در استان باشد و استاندار  به بانک ها ابلاغ کند د مقابل بانک ها از اجرای  مصوبات استانی خودداری کنند و بگویند باید از تهران استعلام کنیم، کاری  به پیش نخواهد رفت، تهران هم   زمان ۲ ماهه ای برای ارائه نظر اعلام می کند، با این وجود حمایت از تولید اتفاق نخواهد افتاد.

جای تامل دارد که چرا دولت به مقامات استانی اعتماد ندارد؟/  دولت حتی در توزیع کالاهای اساسی نیز مشکل دارد

سعیدی گفت: اختیارات استاندار باید تقویت شود و دولت سالاری که متاسفانه  درتهران اتفاق افتاده است باید از بین رود و به مقامات استانی اعتماد کامل بکنند، البته این جای تامل دارد که چرا دولت به مقامات استانی اعتماد ندارد؟  رئیس جمهور معاونان و وزرا باید برخی  اختیارات خود را به استان ها تفویض کنند وخودشان به اختیارات و وظایف کلانی که بر عهده دارند، بپردازند، به طور مثال در توزیع کالاهای اساسی دچار مشکل شده اند چرا؟ برای اینکه تمامی اختیارات  را در خود دولت متمرکز کرده اند، تمامی تصمیم گیری ها بر عهده خودشان است، مسئولین استانی شرایط را بهتر از  مسئولین دولتی مستقر در تهران می توانند درک کنند و عمل کنند، تمامی  موضوعات در تهران گرد آوری می شود و این باعث گرفتاری استان ها شده است.

دولتمردان در تهران خیال می کنند  عقل کل و ژن خوب هستند/ مقامات استانی در تصمیم گیری ها بهتر از وزرا و معاونین رئیس جمهور هستند/  رئیس جمهور و وزرا علاقه ای به تفویض اختیار به استان ها ندارند

وی اضافه کرد: وزرا رئیس جمهور و معاونین علاقه ای به واگذاری برخی اختیارات  به استان ها ندارند، اتفاقا مدیران استانی  خیلی بهتر از  مدیران تهرانی  هستند، از لحاظ مدیریتی هم از بسیاری از مسئولین دولتی در پایتخت بهتر عمل می کنند، بعضا  احساس می کنند هرکس در تهران مستقر است، عقل کل و ژن خوب هستند در حالی که چنین نیست، مقامات استانی در جهت تصمیم گیری وضعشان از بسیاری از مسئولین پایتخت بهتر است.

 

بهروز بنیادی، نماینده خلیل آباد:

«رونق تولید» توسعه کشور و افزایش ارزش پول ملی را به دنبال دارد/ اولین گام توسط دولت برداشته شود

بهروز بنیادی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس، ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو، در خصوص عوامل محقق شدن شعار سال رونق و تولید، اظهار داشت: بیش از 10 سال متوالی است که مقام معظم رهبری، با انتخاب شعار سال بر مسائل اقتصادی تاکید می کنند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری با انتخاب شعار سال، هشدارهای لازم و مسیر پیشرفت و توسعه کشور را نشان می دهند، خاطرنشان کرد: پیشرفت و توسعه کشور نیز با تقویت واصلاح ساختار اقتصادی امکانپذیر خواهد بود.

نماینده مردم خلیل آباد، کاشمر و بردسکن با تاکید بر اینکه شعار سال گذشته(حمایت از کالای ایرانی) نیز در مسیر رونق تولید بود، تصریح کرد: اگر رونق تولید داخل را داشته باشیم قطعاً حمایت کالای ایرانی، توسعه کشور، افزایش ارزش افزوده، افزایش اعتبار پول ملی و... را به دنبال خواهد داشت.

دولت در شرایط فعلی رقیب بزرگی برای رونق تولید در کشور است

وی با اشاره به اینکه بخشی از زیرساخت های اقتصادی کشور و بیش از ۹۰ درصد اقتصاد در دست دولت است، اذعان کرد: با این شرایط عملاً دولت رقیب بزرگی برای رونق تولید در کشور است و با گسترشی که دولت و شرکت های دولتی پیدا کرده اند، شاید کار در نگاه اول سخت به نظر برسد.

بنیادی با بیان اینکه اولین گام در جهت رونق تولید باید توسط دولت برداشته شود، عنوان کرد: دولت باید تصدی گری بسیاری از اموری را رها کند و به بخش خصوصی واگذار کند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه حمایت از سرمایه گذار در زمینه های پولی و بانکی، وابسته به حمایت های بانکی است بایستی بانک مرکزی پشتیبانی بیشتر و بهتری را از بانک های عامل در سطح کشور انجام دهد، تشریح کرد: بانک ها باید بتوانند حمایت مفید و لازم را از سرمایه گذاران داشته باشند.

وزیر تعاون باید قوانین مربوط به رونق تولید را بررسی کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، سازمان تامین اجتماعی و مباحث مربوط به آن از دیگر عوامل دخیل در رونق تولید دانست و ابراز کرد: مسئولان به خصوص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید در این زمینه  هر چه سریعتر در این زمینه قوانین را بررسی بیشتری داشته باشد و قوانین مزاحم و انها که  نیاز به اصلاح دارد مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط حساس زمان تحریم شاید بتوان انجام برخی از قوانین را به طور موقت متوقف کرد، افزود: فراکسیون اشتغال با تعداد عضو زیاد و کمیسیون ویژه رسیدگی به اجرای  اصل 44 در مجلس شورای اسلامی فعال است و کارهای خوبی در بحث اصلاح قوانین مزاحم تولید انجام داده اند و امیدواریم در سال 98 نیز این مسیر ادامه پیدا کند.

بنیادی همچنین در ادامه اظهار کرد: وابستگی برخی از صنایع کشور به مواد اولیه خارجی نیز در رونق تولید موثر است و اگر نتوانیم در سال 98 تعامل مالی خود را با بانک های خارجی حل کنیم یکی از مشکلات پیش رو خواهد بود که شاید نتوان به اهداف شعار سال دست پیدا کرد.

متاسفانه بخش زیادی از شعار سال 97 به واسطه شرایط اقتصادی محقق نشد

وی با بیان اینکه دولت کارهای خوبی را در مسیر مبادلات پولی و بانکی در سطح کشورهای مختلف نظیر چین، ترکیه، عراق و... انجام داده است، گفت: همزمان با فعالیت هایی که ایران در زمینه دیپلماسی انجام می دهد مطمئناً نیز آمریکا با همان شدت اهداف  خود را در راه تشدید  تحریمها پیش می برد و این از مسائلی است  که باید در سال 98 بر آن تمرکز شود.

نماینده مردم خلیل آباد با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم بحث تبادلات مالی و بانکی را برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران حل کنیم در اینجا هم تحقق شعار سال 98 دچار مشکل خواهد شد، تصریح کرد: حلقه های متعدد زنجیر در بحث رونق تولید وجود دارد که امیدواریم با هماهنگی هر سه قوه و فرماندهی مقام معظم رهبری بتوانیم این را به درستی عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال 97 بخشی از شعار سال محقق شد ولی متاسفانه بخش زیادی از آن نیز به وابسته شرایط اقتصادی محقق نشد، اذعان کرد: ان شاء الله امیدواریم سال خوبی برای همه مردم عزیز باشد و تقارن آن با ولادت مولا علی (ع) و افزایش بارندگی های کشور نوید دهنده سال خوب و پر برکتی برای ملت ما خواهد بود.

 

احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی:

بیمه، مالیات، بانک ها و بوروکراسی زاید اداری موانع تولید هستند/70 درصد تولیدکنندگان در مراحل اولیه پس زده می شوند

احمد بیگدلی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت: مهمترین راه حل مشکلات اقتصادی و معیشیتی مردم اهمیت دادن به بحث تولید داخلی است، یکی از روش هایی که باید در داخل کشور به آن اهمیت داده شود و بتوان مشکلات اقتصادی را حل کرد، تولید است.

وی با بیان اینکه توجه به تولید داخلی کشور را از وابستگی به کشورهای دیگر نجات داده و موجب رونق اقتصادی و افزایش اشتغال می شود، افزود: اگر رونق در تولید ایجاد شود، دارای مزایای بسیاری است و اگر به تولید اهمیت کمتری داده شود، مسائل متعددی پیش می آید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در طول 20 سال گذشته متاسفانه رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری در اجرا و عمل مورد توجه قرار نگرفته و عملیاتی نشده است که اگر عملیاتی می شد این مشکلات پیش نمی آمد.

بیگدلی یادآور شد: مقام معظم رهبری سال ها در زمینه اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و شعار سال در چند سال گذشته مربوط به تولید بوده است اما در عمل این شعارها مورد توجه قرار نگرفته و به بنر زدن،شعار و برگزاری جلسات و مراسمات خلاصه شده است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: تمامی ادارات در خصوص رونق اقتصادی فقط به بنر زدن اکتفا می کنند که ضروری است همت درست و راهکارهای عملی برای تحقق شعار در نظر گرفته شود.

بیگدلی با بیان اینکه اگر 60 درصد شعار سال محقق شود، مشکلات اقتصادی حل می شود، افزود: وظایفی برای رونق تولید بر عهده مجلس و سایر قوا است.

وی با اشاره به اینکه تولید با موانعی مواجه است که در برخی موارد به قانون تبدیل شده است، افزود: یکی از این موانه بورکراسی زاید اداری است که حتی در برخی موارد برای دریافت مجوز تولیدی حداقل 6 ماه باید انتظار کشید.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه مجلس شورای اسلامی رفع قوانین دست و پاگیر تولید است،خاطرنشان کرد: رفع موانع تولید از سوی مجلس شورای اسلامی می تواند راهگشا باشد.

بیگدلی با اشاره به اینکه چهار عامل اساسی بیمه،دارایی و مالیات، بانک ها و بوروکراسی زاید اداری به عنوان موانع تولید محسوب می شوند،افزود: بوروکراسی زاید اداری گاهی آنچنان پیچیده و سخت است که تولید کننده اذیت می شود و 50 تا 70 درصد افرادی که قصد تولید دارند و فارغ التحصیل،متخصص و نخبه آن رشته هستند در مراحل اولیه پس زده می شوند.

وی گفت:گاهی قوانین به قدری سخت است که به جای تسهیل، مانع کار تولید کنندگان می شود و با وجود اینکه دنیا به سمت تسهیل گری به ویژه در مسائل اداری پیش می رود، سیتسم یکچارچه برای مسائل اداری کشور وجود ندارد.

 

حمدنعیم امینی‎فرد، نماینده ایرانشهر:

سامان یافتن اوضاع معیشتی در گروه راه اندازی چرخ های تولید داخل/ایجاد مشکل برای تولید کنندگان با اجرای آیین نامه های متناقص وزرات خانه ها

حمد نعیم امینی فرد در گفت و گو با شستون، ضمن تبریک سال جدید به مردم شریف ایران و با آرزوی سالی توأم با موفقیت و شادکامی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در ارتباط با رونق و تولید به درستی با توجه به تحلیل های اقتصادی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد، شعار سال را رونق اقتصادی معرفی کرده اند.

 وی افزود: از سوی دیگر مهم ترین معضلی که در حال حاضر با آن روبه رو هستیم، مسئله رونق و تولید است که اگر چرخ های تولید به کار افتد حتما مسائل معیشتی مردم سامان بهتری به خود خواهد گرفت.

 نماینده مردم ایرانشهر اضافه کرد: با رونق تولید، ارزش پول ملی که سال گذشته به طور قابل توجه از ارزش آن کاسته شد، رفع خواهد شد.

امینی با فرد با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده اند که شعار سال گذشته به طور کامل عملی نشده است، خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران در سال گذشته دچار شوک های شدیدی از جمله خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های ناجوانمردانه شد که این عوامل موجب شد علاوه بر مشکلات ساختاری، مشکلات زیادی از جمله کاهش ارزش پول ملی و فشار بر  طبقات اجتماعی وارد شود.

وی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: طبقات متوسط جامعه به طبقات و  دهک های پایین تر جامعه سقوط کردند و از طرف دیگر دهک های پایینی جامعه از جمله کارمندان، کارگران و دیگر افراد که دارای حقوق ثابت بوده اند، تحت فشار های شدیدی قرار گرفتند، که به شدت از تکان های اقتصادی رنج بردند.

نماینده مردم ایرانشهر تصریح کرد: علی رغم اینکه مبلغ قابل توجهی به ارزش 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده بود، ولی از این مزیت استفاده درست انجام نشد و این مزیت به طور قابل توجهی نصیب دلالان شد.

امینی فرد ضمن انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، اذعان کرد: تأمین مایحتاج غذایی مردم بر عهده وزارت کشاورزی با همکاری صنعت، معدن و تجارت است که به شدت  عملکرد ضعیفی در این راستا داشت به گونه ای که شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز تا 140 هزار تومان در جامعه بودیم.

وی با اشاره به عدم تدبیر مناسب در حوزه اقتصادی در دولت، اضافه کرد: مجلس باید در  ارتباط با وزارت خانه هایی که چنین اعمال کرده اند تصمیم قاطع بگیرد.

نماینده مردم ایرانشهر با اشاره به اینکه در راستای حمایت و تقویب از کالای داخلی به اندازه کافی قانون تصویب شده است، تصریح کرد: سال گذشته قانون رفع موانع تولید در مجلس تصویب شد که به لحاظ  قانونی منع وجود ندارد بلکه قانون های مزاحم مشکلاتی را برای تولید کنندگان به وجود آورده اند.

امینی فرد ادامه داد: آیین نامه هایی که به صورت متناقض وزارت خانه ها تهیه کرده اند که شکل مجرای قانونی به خود گرفته اند برای تولید کنندگان مشکلاتی را به وجود آورده اند، اما این موارد قانون نیستند.

وی خاطر نشان کرد: به طور مثال برای حمایت از تولید ملی خلاء قانونی وجود ندارد ولی باید دقت شود که نیاز به سرمایه گاری های عظیم در قسمت های مختلف برای تولید داخل داریم.

نماینده مردم ایرانشهر با توجه به شرایط  سیاسی که در حال حاضر به وجود آمده و وجود اشکال داد و ستد ها و  تراکنش های مالی و شکست اعتبار، گفت: قسمت عمده مشکلات اقتصادی مربوط به روابط خارجی و قسمت دیگر مربوط به ساختار داخل است که در ارتباط با مسائل سیاست خارجی باید تصمیم جدی بر چگونگی کار گرفته شود که از این جهت تصمیم های بزرگ هزینه هایی را نیز در بر خواهد داشت.

 امینی فرد در تکمیل مطلب فوق، تصریح کرد: ارکان نظام و دولت باید تصمیات بزرگ نظام را بگیرند که مجلس در این میان دارای نقش مهمی است، مشکل عمده در ساختار داخلی عدم سرمایه گذاری بزرگ است که باتوجه به اینکه فروش نفت کاهش یافته، سرمایه گذاری در فعالیت های عمرانی از دولت سلب شده، باید فضایی ایجاد شود که سرمایه گذاری بخش خصوصی ورود جدی داشته باشند به خصوص در ارتباط با عدم تصدی گری و اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی در ارتباط با ایجاد یک شرایط رقابتی در اقتصاد مهم ترین کارهایی است که برای رونق تولید می توان انجام داد.

 

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان:

رونق تولید ثمره مدیریت کارآمد/حمایت از کالای ایرانی منجر به شکوفایی اقتصاد می شود

علیم یارمحمدی در گفت و گو با خبرنگار  عصرهامون با اشاره به نامگذاری به موقع شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید، اظهار کرد: دولتمردان باید در این زمینه تلاش خود را مضاعف کنند.
وی با بیان اینکه مردم نقش بسزایی در رونق تولید دارند، گفت: حمایت از کالای ایرانی منجر به رونق تولید، اشتغالزایی و خودکفایی می شود.

وی با بیان اینکه ورود کالاهای مشابه ایرانی به کشور ممنوع است، افزود: با افزایش کیفیت کالاها شاهد استقبال بیشتری از تولیدات داخلی خواهیم شد، از طرفی این حمایت ها منجر به رونق اشتغال و معیشت اقشار مختلف جامعه می شود، بر این اساس باید کالاهایی در کشور تولید شود که قابلیت رقابت با کالاهای مشابه خارجی را داشته باشد.

نماینده مردم زاهدان با بیان اینکه موفقیت ملت، انقلاب و نظام در عرصه های مختلف باعث نابودی دشمن و خنثی سازی نقشه شوم آنان شده است، افزود: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در کشور، می توان گفت ایران در جهان بی نظیر است، بر این اساس با بهره گیری از این ظرفیت ها باید وارد عرصه میدان شد و با مدیریت و برنامه ریزی مناسب به رونق تولید دست یافت.

توسعه رونق تولید، راهکار حل مشکلات کشور است
وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه مدیریت های نارسا در زمینه مسائل اقتصادی باید جبران شود، بیان کرد: دولت، مجلس و سایر ارگان ها این مهم را در اولویت برنامه های خود قرار داده اند، طبق اظهار مسئولین در مسائل اقتصادی نتوانستیم به موقع و خوب موضوعات را جمع کنیم ولی در روزهای پایانی سال برنامه های خوبی دولت ارائه کرد که امید می رود در زمان پیش رو شاهد برنامه های مناسبی از سوی دولتمردان باشیم.

یارمحمدی راهکار حل مشکلات کشور در عرصه های مختلف را توسعه رونق تولید دانست و گفت: رونق تولید با مدیریت و برنامه ریزی درست محقق می شود که در این صورت نیاز و وابستگی به بیگانگان نخواهیم داشت.
 
 

قوای سه گانه و مردم برای تبیین شعار سال اهتمام جدی تری داشته باشند/کمک به رونق تولید کشور با مقابله قاچاق کالا و ارز

یحیی کمالی پور در گفتگو با راه آرمان؛ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال جدید با اشاره به تبیین شعار سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری با  عنوان  «رونق تولید» گفت: یکی از چالش های مهم و اساسی فرا روی کشور در زمنیه مسائل اقتصادی و معیشتی است؛ به نحوی که سال هاست که مقام معظم رهبری با عناوین مختلف و متعددی به این موضوع پرداخته اند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علی رغم تلاش های بسیار زیادی که در این زمینه شده است اما همچنان شاهد مشکلات اقتصادی و معیشتی در سطح کشور هستیم، ابراز کرد: شاید تنها راه برون رفت از این چالش این باشد که نگاه مان را از کشورهای خارجی بر داریم و نگاه خود را به توانمندی های داخلی معطوف کنیم.

کمالی پور با اشاره به مطلب فوق افزود: این امر میسر نمی شود مگر اینکه ما به تولیدات داخلمان کمک کنیم و بسترهای لازم را برای تولید کافی و با کیفیت در کشور فراهم کنیم.

نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران ۹ درصد منابع دنیا را در اختیار دارد، عنوان کرد: اگر ما بتوانیم از ظرفیت های کشورمان به صورت فعل استفاده کنیم، مطمئنا می توانیم از این چالش ها بیرون آییم و کشور را در مسیر امنیت اقتصادی و معیشتی مردم قرار دهیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این مسیر وظیفه قوای سه گانه و مردم این است که همه با هم برای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری با توجه به شرایط و حساسیتی که در سال جاری داریم، اهتمام جدی تر داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه امیدواریم در زمینه تحقق شعار سال اقداماتی انجام دهیم تا در راستای رفع دغدغه معیشتی و اقتصادی کشور باشد، تصریح کرد: وقتی عنوان می کنیم که باید  بسترهای لازم فراهم شود به این معنی است که هر کالایی که ما توانایی تولید آن را در داخل داریم؛ آن کالا در کشور تقویت شود.

وی با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: همچنین هر کالایی که نیاز ضروری کشور ما نمی باشد اجازه ورود آن را ندهیم؛ بر همین اساس به جای پرداختن به برخی از مسائل، به تولیدات داخلی را هویت بخشی و کیفیت سازی کنیم.

کمالی پور با تأکید بر اینکه یکی از موانعی که همواره موجب عدم تحقق شعار سال می شود، قاچاق کالا و ارز است، گفت: اگر دولت توان خود را به کار گیرد و در این زمینه مدیریت کند، شاهد قاچاق بی رویه کالا و ارز نخواهیم بود.

نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار قاچاق از مبادی رسمی ورودی کشور خاطر نشان کرد: بر هر میزان که مقابل قاچاق کالا  گرفته شود، به همان اندازه می توانیم به رونق تولید داخل کمک کنیم.

 

علی اسدی، نماینده شهربابک:

حل مشکلات اقتصادی و اشتغال با مدیریت صحیح منابع مالی کشور توسط مسئولین/مبادلات منجر به رونق تولید می شود

علی اسدی نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال جدید و با اشاره به تبیین شعار سال از سوی مقام معطم رهبری با عنوان «رونق تولید» گفت:رونق تولید یکی از نکات برجسته ای است که بعد از تحریم هایی که آمریکا علیه ایران قرار داده باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  امروز آمریکا می خواهد در مسئله صادرات نفت ایران به سایر کشورها مشکل ایجاد کند، ادامه داد: بر همین اساس ما باید به بخش های صنعت و معدن کشورمان توجه بیشتری داشته باشیم و همچنین مشکلات واحدهای تولیدی را مرتفع کنیم.

وی بیان کرد: برای اداره یک کشور نیاز به صادرات و واردات است و به ویژه در شرایط کنونی برای اینکه بتوایم مشکلات اقتصادی را حل کنیم نیاز به صادرات غیر نفتی داریم؛ تبادلات داخلی و خارجی می تواند منجر به رونق اقتصادی و تولید در کشور شود؛ بر همین اساس مقام معظم رهبری به رونق تولید در زمینه های مختلف تأکید داشتند.

اسدی افزود: به این معنی که اگر بتوانیم نیازهایی که کشور در بخش های مختلف دارد با رونق اقتصادی و تولید به حرکت در آوریم به دنبال آن اشتغال به وجود خواهد آمد و اشتغال زمانی ایجاد می شود که منابع مالی به گردش در آید.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروزه قوای سه گانه و مسئولین کشور باید منابع مالی را به شکلی مدیریت کنند که این منابع در چرخه اقتصادی کشور مشکلات اقتصادی و اشتغال را حل کند.

این مقام مسئول عنوان کرد: تمرکز مدیریت و رونق اقتصادی و اشتغال در کشور که از اهم واجبات است باید ایجاد گردد.

اسدی با اشاره به حوزه انتخابیه خود در پایان خاطر نشان کرد: در شهرستان شهربابک بر مسائل معدنی، اکتشاف و توسعه معادن در این منطقه که بهتر از نفت هم می تواند اشتغال ایجاد کنند و ارز آوری داشته باشد، متمرکز شده ایم.

 

حسینی کیا، رییس مجمع نمایندگان کرمانشاه:

هدایت نقدینگی سرگردان برای رونق تولید یک ضرورت است

حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: رهبر انقلاب سال جاری را سال رونق تولید نامگذاری کردند، زیرا اگر چرخ تولید بچرخد سبب اشتغال و افزایش سطح رفاه به صورت زنجیره وار خواهد شد.
وی افزود: برای رونق تولید باید قوانین دست و پا گیر حذف و خلاهای قانونی با قوانین جدید مرتفع شود همچنین فرهنگ سازی برای مصرف کالاهای ایرانی لازم است.
رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بیان داشت: بانکها نیز باید منابع خود را به سمت تولید و اشتغال جهت دهی کنند و دولت هم باید کاری کند که نقدینگی جامعه به سمت تولید و اشتغال پیش برود.

حجت الاسلام حسینی کیا گفت: در شرایط فعلی نقدینگی هربار به سمت ارز، طلا، سکه، مسکن و.. می رود و باعث گرانی می شود با این شرایط اگر دولت برنامه مدونی نداشته باشد رونق تولید نیز محقق نخواهد شد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 1700 میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم است که باید به سمت تولید و اشتغال جهت داده شود تا اشتغال محقق و بیکاری از بین رود، آمار ازدواج افزایش یابد و ناهنجاری های اجتماعی و طلاق کاهش داده شود در واقع همه این ها به رونق تولید بستگی دارد.
حجت الاسلام حسینی کیا گفت: در این میان نیز مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال بر روی علت اصلی دست گذارده اند، زیرا بسیاری از مشکلات ما به دلیل عدم رونق تولید است در این صورت می توانیم تحریم و مشکلات دیگر را پشت سر بگذاریم.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم جهت دهی نهادهای بانکی برای حمایت از تولید کنندگان داخلی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم تولید را رونق دهیم تا مملکت اسلامی به سطحی از رقابت بین الملل برسد.

 

تجری، نماینده قصرشیرین، گیلانغرب و سرپلذهاب:

تحریم‌ها اقدام باج‌گیرانه دنیای استکبار علیه مردم ایران است/لزوم اتکا به توان و تولید داخلی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، فرهاد تجری اظهار داشت: یکی از ضرورت‌های امروز جامعه ما چاره اندیشی برای وضعیت اقتصادی و شرایط تحریم است که این شرایط کمک به تقویت بنیه اقتصادی و حمایت از تولید داخلی را به عنوان وظیفه‌ای ملی و مذهبی می‌طلبد.

وی با اشاره به شعار امسال و بیانات رهبری در این زمینه افزود: مقام معظم رهبری نیز امسال در نامگذاری شعار سال به خوبی به این موضوع اشاره کرد و امیدواریم در مقام عمل مسئولان به نحو احسنت موفق به فراهم آوردن زمینه‌های اجرای این دستور بشوند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تاکید کرد: در شرایط امروزی دنیای استکبار با اعمال فشار بر مردم درصدد تحریم ایران از تولیدات خودشان به عنوان اقدامی باج گیرانه هستند، برهمین مبنا به جهت تعصب و رقابتی که با دشمنان و معاندین نظام داریم باید با اتکا به خود به داشته‌هایمان توجه کنیم.

تجری با اشاره به اینکه مردم هم در شرایط فعلی قناعت می‌کنند و این شرایط را می‌پذیرند، خاطرنشان کرد: در مواردی که قدرت رقابت و امکان تولید داخلی وجود دارد به توجه به بیگانگان نیاز نداریم زیرا آنها در بدترین شرایط مردم کشور ما را تنها گذاشتند پس نباید زمینه رونق بازار آنها را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها که کالاهای مشابه داخلی نداریم باید تدبیر لازم از سوی مسئولان صورت گیرد، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم اهمیت این موضوع را دریابیم و در راستای تحقق شعار سال بکوشیم.

به گفته وی، در سال گذشته مواجه شدن با شرایط تحمیلی و ناخواسته موقعیت فوق العاده ای را ایجاد کرد که قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی را از مسئولان سلب کرد لذا امیدواریم امسال فضای مناسبی برای سرمایه گذاری و برنامهریزی ایجاد شود.

 

جاسمی، نماینده کرمانشاه:

حمایت از تولیدکننده لازمه رونق تولید /مسئولان سنگ‌اندازی نکنند

سید قاسم جاسمی در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد در خصوص شعار سال اظهار داشت: مقام معظم رهبری چند سالی است در نامگذاری های شعار سال بر روی معیشت و اقتصاد مردم نظر دارند و البته نگرانی و دغدغه همه نیز این موضوع است.

جاسمی با بیان اینکه در سال گذشته از نظر اقتصای مشکلات زیادی داشتیم، گفت: شعارهای تعیین شده از سوی معظم له نقشه راه است و مسئولان باید در همین مسیر حرکت کنند که البته کار چندان سختی نیست.

وی افزود: اگر مسئولان به بخش تولیدی توجه کنند و زمینه را برای مردم و سرمایه گذاران فراهم کنند قسمت عمده ای از مشکلات اقتصادی و بیکاری حل می شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال هم مثل سالهای گذشته نباشد و مردم و به ویژه مسئولان سخنان مقام معظم رهبری را نصب العین خود قراردهند.

جاسمی تاکید کرد: همچنین مسئولان باید با فراهم کردن زمینه تولید و پهن کردن فرش قرمز برای آن ها در راستای تحقق شعار سال بکوشند در غیر این صورت این سال نیز بدون رونق خواهد گذشت.

وی افزود: در سالی که گذشت نه تنها کمکی از سوی مسئولان انجام نشد بلکه شاهد سنگ اندازی آن ها نیز بودیم حداقل در استان ما در بخش صنعت، معدن و تجارت کار خاصی انجام نشد و شرایط هم بدتر شده است.

 

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل،نیر، نمین و سرعین:

تحقق شعار سال "رونق تولید" نیازمند تصویب برخی قوانین دو فوریتی مجلس است/ نظام های بانکی در سال ۹۸ در راستای تحقق شعار سال تغییر می یابد/ سوءمدیریت در کشور بی داد می کند

صدیف بدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، اظهار داشت: تحقق شعار سال رونق تولید نیازمند تصویب برخی قوانین دو فوریتی مجلس است.

سخنگویی کمسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه نامگذاری های هر ساله مقام معظم رهبری از سال ۷۳ بصورت مستمر و با هدف تقویت اقتصاد و رونق تولید کشور انجام شده است افزود: متاسفانه این شعارها در بین دستگاه های دولتی و اجرایی آنچه که باید عملیاتی می شد محقق نشد.

بدری با قدر دانی از مردم و بصیرت مردم در زمینه عملیاتی کردن این نامگذاری ها در سال های گذشته، افزود: مردم بیشتر از مسئولان توانستند با درک کامل از بیانات مقام معظم رهبری و نامگذاری های هرسال به عمق و اهداف این نامگذاری ها پی برده و آن را در جامعه تا حد و توان خود عملیاتی کنند.

وی بیان کرد: نباید شعارهای هرساله را در حد واندازه یک بیانیه، پوستر و برنامه های تلویزیونی و سخنرانی اکتفا کنیم و باید همه تلاش کنیم تا این شعارها با فرهنگ سازی در بین مردم و با تصویب قانون های که می تواند برای عملیاتی تر کرد این نامگذاری ها در کشور کمک کند هرچه سریعتر ورود پیدا کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین وسرعین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چه قوانینی که در قبل و چه قوانینی که در مجلس قرار هست برای رونق گرفتن تولیدات داخلی کمک کند باید هم افزایی و پس بررسی مجدد آن این قوانین هرچه سریعتر به تصویب و به مرحله عملیاتی در کشور برسد، تصریح کرد: اگر نیاز به قوانینی باشد که باید بصورت فوری آن قوانین به تصویب برسد، مجلس باید این قوانین را در قالب دوفوریتی تصویب و در سطح دستگاه های اجرایی دولت عملیاتی کند.

بدری ادامه داد: اگر امروز از همان زمان های اولیه نامگذاری سال به بیانات مقام معظم رهبری خوب توجه می شد و در جامعه از طریق مسئولان اجرایی عملیاتی می شد وضعیت اقتصاد و تولید ملی ما الان به این شکل نبود.

وی بیان کرد: دستگاه های دولتی امروز شاهد سوء مدیریت در کشور شده است بطوری که هیچ چیز سرجای خودش نیست و قیمت ها روزبه روز بر روی اجناس و کالاهای مختلف مثل پیاز، شکر و غیره در حال افزایش است.

سخنگویی کمسیون عمران مجلس با اعلام این خبر مبنی بر اینکه دولت امروز سوء مدیریت در کشور به شدت در حال افزایش است گفت: جهاد کشاورزی باید با پیش بینی های لازم بر روی عرضه و تقاضا جلوی گرانی های اخیر در بازار پیاز و برخی کالاهای دیگر را می گرفت.

بدری با بیان اینکه تذکرات زیادی هم در مجلس و هم بصورت کتبی و حضوری به مسئولان دستگاه های اجرایی کشور داده ایم افزود: متاسفانه مسئولان عزم جدی در مدیریت کشور ندارند و عملکرد دستگاه های اجرایی کشور بسیار ضعیف و غیرقابل قبول است.

وی اصلاح نظام بانکی کشور را برای پیشرفت در رونق گرفتن تولیدات ملی مهم دانست و افزود: بانک مرکزی از شش ماه گذشته شروع به اصلاح سیستم و نظام بانکی کشور نموده است و با اصلاح این نظام بانکی فعلی امیدواریم شاهد رونق تولید در زمینه های مختلف کشور باشیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: برای تحقق شعار سال همت مسئولان را می طلبد و اگر مسئولان از همان ابتدا به نامگذاری های پیوسته سال های متعدد مقام معظم رهبری توجه می کردند امروز اقصاد کشور دچار چالش نمی شد.

وی گفت: کمسیون ویژه حمایت از تولیدات داخلی در مجلس تشکیل شده است و قرار هست با تصویب برخی قوانین دیگر در سال جدید به کمک تحقق شعار سال و رونق تولید ملی با کمک مردم و مسئولان بشتابیم.

 

احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو:

گرفتاری اقتصادی کشور به علت اقدامات نامناسب دولت است/ تقویت تولید با شمشیر به دست گرفتن دولت، امکان پذیر نیست

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تبریزبیدار با اشاره به  نام گذاری امسال از سوی رهبر انقلاب به نام سال رونق تولید اظهار داشت: رهبر انقلاب همیشه  اصلی ترین دغدغه های کشور را مد نظر قرار می دهد و با توجه به اینکه عموم مردم از مشکلات اقتصادی و معیشتی رنج می برند،  سال ۹۸ نیز  در ارتباط با اقتصاد و تولید نام گذاری شد.

تولید است که پیش برنده اقتصاد است نه واردات

وی گفت: اساسا توجه به موضوع تولید، می تواند شرایط کشور را از نظر اقتصادی و ایجاد اشتغال مدیریت کند و هم وابستگی کشور را  نسبت به سایر کشورهای بیگانه کم رنگ تر می کند، به همین خاطر موضوع تولید، اصلی ترین موضوع کشور است، اگر تولیدی اتفاق نیافتد و کالا در داخل به اندازه نیازمندی مردم تهیه نشود، به واسطه کمبود عرضه، کسانی می توانند از این کالاها بهره مند شوند که پول بیشتری پرداخت کنند و این باعث افزایش بی رویه قیمت ها شود.

وی اضافه کرد:  در صورت بروز این شرایط دولت مجبور می شود واردات کالا را افزایش دهد و به همین علت و دلایل دیگر قیمت ارز نیز افزایش خواهد یافت، به موازات افزایش قیمت ارز، پول ملی هم به مراتب به کمترین میزان حال خود خواهد رسید، در واقع  مصیبت بزرگ اقتصادی که گریبانگیر کشور شده است در نتیجه این اقداماتی بود که انجام شده است.

۲قوه دیگر در شورای هماهنگی اقتصادی در خدمت دولت هستند

بیگی خاطر نشان کرد:  علاج این مشکلات در حرکت به سوی تقویت تولید است، تقویت تولید به این معنی نیست که  مقداری گوشت را در فضای آزاد بگذاریم و با شمشیر بالای آن بیاستیم  و بگوییم ما از گوشت حمایت می کنیم، طبیعتا این گوشت بعد از چند ساعتی از بین خواهد رفت، این گوشت برای سالم ماندن نیاز به یخچال و سازو کاری دارد که بتواند سالم بماند، تهیه این سازو کار بر عهده دولت و مجلس است، بخش عمده  گرداننده اقتصاد دولت بر عهده دولت است، با توجه به اختیاراتی که رهبر انقلاب  تفویض کرده اند و شورای عالی هماهنگی اقتصادی با مسئولیت دولت تشکیل شده است و ۲ قوه دیگر هم تمام و کمال در خدمت دولت هستند.

دولت باید قبول کند اقتصاد را به مردم بسپارد/ قیمت ارز پایین آمده اما همچنان  پراید پرواز می کند

نماینده مردم تبریز در مجلس، با اشاره به اختیارات شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصریح کرد: این شورا از اختیارات وضع قوانین نیز برخوردار است که  دولت باید با توجه به اختیاراتی که دارد  بتواند نهایت استفاده را در جهت حل مشکل اقتصادی مردم، کند و شاهد تحول بزرگ اقتصادی در کشور باشیم، لازمه تحقق تحول اقتصادی حمایت از تولید داخل است، حمایت از تولید داخل هم در صورتی امکان پذیر است که دولت باید قبول کند اقتصاد را واقعی کند و به خود مردم بسپارد، تا زمانیکه تکیه  اقتصاد به دولت است، می شود همان موضوع افزایش قیمت پیراید  که شاهد هستیم  قیمت  ارز در بازار  کاهش می یابد ولی قیمت پراید همچنان افزایش دارد.

چطور می شود که میلیارد ها دلار ثروت  این کشور  به غارت برده شود و از مابه تفاوت نرخ ارز برخی افراد به ثروت های نجومی و بادآورده دست یابند/ حقوق های نجومی حاصل دست پخت دولت است

وی بیان داشت: دولت باید از تنگاتنگی نرخ ارز دست بکشد و در آمد هایی که  متعلق به مردم است را به خود مردم باز گرداند، قدرت خرید مردم را افزایش دهد و خودش را از اقتصاد کنار بکشد، ولی دولت به هیچ وجه حاضر نیست  اقتصاد را مردم سپاری کند و خود را کنار بکشد،  به همین علت است که بسیاری از مشکلات و مفسده های مختلف پدید می آید، حقوق های نجومی و حیات خلوت دولت در  به وجود آمدن برخی مفاسد  اقتصادی،  به طور مثال ماجرای ارزی پتروشیمی چقدر باعث افسردگی و ناراحتی مردم شده است؟ چطور می شود که میلیارد ها دلار ثروت  این کشور  به غارت برده شود و از مابه تفاوت نرخ ارز برخی افراد به ثروت های نجومی و بادآورده دست یابند، دولت باید این جسارت را در خود زنده کند که بتواند  از اقتصاد کناره گیری کند.

دولت در عرصه اقتصاد باید داور باشد نه بازیکن/  هر جا سخنی از اقتصاد است نام دولت می درخشد

 وی یادآور شد: دولت باید در زمین بازی به عنوان داور عمل کند نه اینکه بازیکن باشد، در شرایط فعلی دولت  به عنوان بازیکن اقتصادی  عمل می کند که با یکی از دو تیم ، همبازی شده است،  دولت در خودرو سازی، صنعت غذایی و هر چیزی که بتوان مثال زد، حضور دارد، دولتمردان هم اگر برای تجارت آمده اند،  بروند و در تجارت خانه ها تجارتشان را انجام دهند ولی اگر بناست اداره امور کشور را بر عهده بگیرند، باید از تجارت و اقتصاد دست بردارند، اینطور نمی شود که وزیر صبح در وزارت خانه باشد و بعد از ظهر سر از تجارت خانه در بیاورد، حکایت کسی است که صبح قاضی یک پرونده است و بعد از ظهر هم وکیل آن پرونده می شود.

رویه کنونی دولت یعنی ( صبحانه دن معلومدی ناهار ندی) / دولتی ها بی توجه به فرمایشات رهبری هستند

بیگی گفت: با توجه به شرایط موجود از دولت نباید توقع داشته باشیم از اقتصاد خارج شود و به فکر حل مشکلات مردم باشد ضرب المثل ترکی  است که می گوید( صبحانه دن معلومدی ناهار ندی) این امر باعث ناراحتی  هم است، مبنای ارزیابی  موفقیت دولت توجه به فرامین رهبری است البته تاکنون توجهی هم به فرمایشات رهبر انقلاب نداشته است چنانچه تا کنون  به سخنان  رهبر انقلاب گوش نکرده بازهم  توجه نخواهد کرد.

مردم قضاوت کنند نمایندگانی که  به مجلس فرستادند، تا چه میزان پایبند مبانی نظام جمهوری اسلامی  هستند/ وقتی در  مصوبه اعاده اموال  نامشروع  مسئولان  صد و هفتاد نفر مخالفت می کنند معلوم است  چقد مصوبه ضد آمریکایی خواهند داشت

بیگی با اشاره به گلایه رهبر انقلاب از مجلس در ارتباط با مصوبات ضد آمریکایی، خاطر نشان کرد: مردم خودشان باید قضاوت کنند که نمایندگانی را که انتخاب کرده و به مجلس فرستادند، تا چه میزان پایبند مبانی نظام جمهوری اسلامی  هستند،  بهترین داور مردم هستند،  نسبتی که در آرای مجلس در هر موضوع  وجود دارد هفتاد در مقابل صد و هفتاد است، به این معنی که در رابطه با شفافیت آرا  هفتاد نفر رای موافق می دهند ولی صد و هفتاد نفر با  شفافیت سازی آرای نمایندگان مخالف هستند و یا در مصوبه اعاده اموال  نامشروع  مسئولان  صد و هفتاد نفر مخالفت می کنند و انواع و اقسام موضع گیری هایی که در مجلس در خلال تصویب قوانین مشاهده می شود نشانگر این موضوع است، معیار سنجش نمایندگان مجلس هم فرمایشات رهبر انقلاب است.

استانداری که  در حضور مرجع تقلید، کسروی و تقی زاده را مشاهیر آذربایجان می نامد، مخاطب سخن رهبری است

وی ادامه داد: وقتی که استاندار  نظام جمهوری اسلامی ایران در جلسه ای با حضور آیت الله  نوری  همدانی، از تقی زاده و کسروی به عنوان  مشاهیر آذربایجان نام می برد چه انتظاری از مسئولان  باید داشت؟  اشاره رهبر انقلاب نیز  به همان افراد و همان تفکر است  است که ترویج دهنده افکار کسروی ها و تقی زاده ها هستندکه در قدرت حاکمه قرار گرفته اند، یعنی آشکار تر از این اشاره رهبری نمی توان مصداقی تعیین کرد.

 
 

عدم اقدام مناسب مجلس در راستای لوایح آمریکا/ دو طرح مقابله با اقدامات استکبار جهانی در ابتدای سال به صحن مجلس می رود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته دو طرح در ارتباط با اقدامات آمریکا توسط بنده ارائه شده است که امیدواریم با تأکیدی که مقام معظم رهبری در این زمینه داشتند این دو طرح را در ابتدای سال ۹۸ به صحن علنی مجلس بیاوریم و بتوانیم انعکاسی در مقابل خوی استکباری آمریکایی ها داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص بیانات مقام معظم رهبری و گلایه ایشان نسبت به عملکرد مجلس گفت: معظم له در سخنرانی خود بر چند مسئله تأکید داشتند که در رأس همه مسائل اقتصاد و تولید بود که آن را به عنوان مهمترین مسائل کشور مطرح کردند.

وی ادامه داد: در بیانات رهبر معظم انقلاب می توان به تلاش ایشان در بالا بردن روحیه ایستادگی و مقاومت در بین آحاد مردم در مقابل فضا سازی هایی که جریان استکبار در داخل و خارج از کشور در جهت نا امیدی و یأس مردم اشاره داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در خصوص مسائل بیان شده توسط مقام معظم رهبری دستگاه های مختلفی باید ورود پیدا کنند، عنوان کرد: جریان استکبار برنامه کاملا مشخصی را با اولویت مقابله با جریان گفتمان جمهوری اسلامی ایران همواره در دستور کار دارد و تعداد زیادی طرح و لوایح علیه ما تصویب کرده است؛ این نشان دهنده نگرانی جریان استکبار از گفتمان ایران اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر با اشاره به اینکه در مقابل بسیاری از اقدامات را مجلس در زمینه قانون گذاری و نظارت باید انجام می داد، ابراز کرد: سال گذشته که با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد؛ بنده در ابتدای سال طرحی را جهت فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی و حمایت از تولید کنندگان داخلی مطرح کردم که توانستیم این طرح را به صحن مجلس بیاوریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن ابزار تأسف از اینکه مجلس نتوانسته است در راستای مقابله با جریان استکبار به خوبی عمل کند، تصریح کرد: از ناحیه دولت هم لایحه ای در رابطه با این موضوع به طور جدی مطرح نشد.

این مقام مسئول اظهار کرد: سال گذشته دو طرح در ارتباط با اقدامات آمریکا توسط بنده ارائه شد که یکی حذف دلار از مبادلات بین المللی بود که در این زمینه تعداد قابل توجهی امضاء جمع شده و در دستور کار است که در صحن ارائه شود.

وی ادامه داد: طرح دیگر مقابله با کشورهایی بود که در تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری دارند که بر اساس این طرح با توجه به میزان مشارکیت که کشور مربوطه با آمریکا دارد، جمهوری اسلامی ایران با آن کشور مقابله خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر تأکید کرد: ما دوستان زیادی داریم که اگر همه آنان در کنار یکدیگر قرار گیریم و نسبت به یکدیگر هم افزایی داشته باشیم موج آمریکا ستیزی را می توانیم در دنیا ایجاد کنیم و قطع به یقین می توانیم میدان مقابله با آمریکا را تغییر دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطلب فوق افزود: به این معنی که ما آمریکایی ها را تحت فشار قرار دهیم چرا که آمریکایی ها به شدت اقتصاد ورشکسته ای دارند و با هر دلاری که آنها نتوانند در عصای استکباری شان بدست آوردند یک ضرر جدی برای آنها خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با تأکیدی که مقام معظم رهبری در این زمینه داشتند و با کمک هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی، این دو طرح را در ابتدای سال ۹۸ به صحن علنی مجلس بیاوریم و بتوانیم انعکاسی در مقابل خوی استکباری آمریکایی ها داشته باشیم.

 

عباس گودرزی، عضو مجمع نمایندگان لرستان:

رونق تولید راه حل مشکلات اقتصادی است/اتکا به ظرفیت های داخلی،تحریم های دشمن را بی اثر می کند

عباس گودرزی امروز پنج شنبه در گفت و گو با  سفیرافلاک با اشاره به نامگذاری سال جدید به عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: رهبری چند سالی است که عنوان سال را در حوزه مباحث اقتصادی تعیین می کنند و امسال را تحت عنوان رونق تولید نامگذاری کردند که این نامگذاری در ادامه نامگذاری سال های قبل تعیین شده است.

وی اضافه کرد: باید بپذیریم که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم، جنگی که با تحریم های بی سابقه دشمن علیه ملت ایران آغاز شده اما خداوند به این سرزمین و انقلاب ظرفیت هایی را عطا کرده که با اتکا به این ظرفیت های داخلی برنامه ریزی کنیم و نگاهمان به درون کشور باشد و اگر این ظرفیت ها را فعال کنیم قطعا برنامه های تحریم دشمنان علیه ملت ایران ثمر نخواهد داد.

گودرزی با اشاره به این که وابستگی در حوزه اقتصاد سبب می شود تحریم دشمن جواب دهد افزود: راه خروج از وابستگی به بیرون از کشور، تقویت اقتصاد داخلی است و باید از مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کرد چون اقتصاد مقاومتی نسخه ای است که متناسب با شاخصه های بومی در داخل کشور ماست و با عمل به نسخه اقتصاد مقاومتی می توان اقتصاد موفقی داشته باشیم.

به گفته وی ستون فقرات اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی است و اگر تولید را رونق دهیم قطعا فرصت های شغلی زیادی در اختیار جوانان قرار می گیرد، مشکل بیکاری حل می شود و در معیشت مردم گره گشایی خواهد کرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز وقتی بخش قابل توجهی از ارز دولتی اختصاص داده می شود برای واردات کالاهایی که این کشور خود قادر به تولیدات همان کالاهاست که باید اتکا و وابستگی خود را از بیرون کم کنیم و راه کم کردن این وابستگی، اقتصاد مقاومتی و راه اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی است.

وی حمایت از تولید داخلی را وظیفه مردم و مسئولین برشمرد و افزود: مردم با مصرف کالای ایرانی از تولید داخلی حمایت می کنند و از سوی دیگر سیاست گذاری هایی که توسط مسئولین در راستای حمایت از تولیدکننده ها و هدایت ارز دولتی به تولیدکنندگان داخلی صورت می گیرد می تواند در تحقق شعار سال اثرگذار باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال جدید با تغییرات اساسی در رویکرد تخصیص ارز به تامین کالاهای اساسی که یکی از نقاط مهم  بودجه است، باید اصلاح شود و در مسیری حرکت کنیم که سبب تولید داخل، اشتغال و تامین کالاهای اساسی باشد.

 

سیدعلی ادیانی، نماینده قائم‌شهر و جویبار:

گلایه و نقد مقام معظم رهبری از مجلس و دولت به‌جا و به‎حق بود

به گزارش  بلاغ، سید علی ادیانی طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری در مشهد مقدس اظهار کرد: گلایه، نقد و انتظار مقام معظم رهبری از مجلس و دولت به‌جا و به‌حق است زیرا انتظاری که نظام و مردم از مجلس دهم دارند قادر به تحقق خواسته‌ها و مطالبات به حق مردم و مقام معظم رهبری نخواهد بود. 

وی یکی از دلایل عدم تحقق خواسته‌های مردم و نظام را ساختار انتخاب مجلس دانست و افزود: مجلس ما بر اساس یک گام‌ها و تشکل‌های هیئتی شکل می‌گیرد که اگر مجلس از یک عقبه کارشناسی و با تشکل‌های سیاسی و تحزب قوی همراه با برنامه و رصدکردن جدی صورت بگیرد مجلس می‌تواند در سطح و تراز انقلاب اسلامی باشد. 

نماینده مردم قائم شهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اشکالات ساختاری باعث می‌شود که مجالس به‌ویژه مجالس دوم به بعد در بزنگاه‌ها و گلوگاه‌های تصمیم‌گیری نظام کم بیاورد زیرا از یک ظرفیت کارشناسی قابل قبول در تراز انقلاب اسلامی برخوردار نیست. 

ادیانی خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان مجلس بتواند در فرایند قانون‌گذاری نقش فعال داشته باشند و در اعمال نظارت و از مداخله در امور اجرایی و فرعی پرهیز کنند قطعاً سطح مجلس ارتقا پیدا خواهد کرد. 

نمایندگان مجلس برای گرفتن رأی دچار حواشی پوپولیستی شدند
وی با بیان اینکه حضور نمایندگان به رأی مردم وابسته است و این امر نمایندگان را از انجام وظیفه اصلی خود باز می‌دارد اظهار کرد: نمایندگان برای جلب رضایت و گرفتن رأی مردم به روش‌های مختلف به امور فرعی ورود پیدا می‌کنند که نتیجه آن گلایه به حق رهبری را در پی دارد.

نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی وظیفه نمایندگان را ریل گذاری تقنینی و اعمال نظارت در وجه اشد و اعلا برای اصلاح امور دانست و بیان کرد: وقتی نماینده‌ای ظرفیت انجام وظیفه‌ اصلی خود را ندارد درگیر حواشی پوپولیستی می‌شود که در این بین مردم، استان و کشور متضرر می‌شوند.

دولت هیچ انگیزه‌ای برای ارائه لایحه در برابر خباثت‌های آمریکا ندارد
ادیانی با اشاره به گلایه رهبر معظم انقلاب از مجلس نسبت به عدم ارائه طرحی در مقابل خباثت‌های آمریکا گفت: دکترین و استراتژی لازم برای تدوین این کار در مجلس وجود ندارد و همچنین تا زمانی که نتواند راهبردها را به درستی تشخیص دهد در انتخاب راه و روش نیز دچار مشکل می‌شود. 

وی دولت را نیز در عدم ارائه طرح در مقابل خباثت‌های آمریکا مقصر دانست و افزود: دولت نیز نه تنها هیچ لایحه‌ای در تقابل ولو انفعالی با طرح و لوایح آمریکایی علیه ایران ارائه نداد بلکه هیچ انگیزه‌ای برای اینگونه مباحث ندارد. 

واریز کمک بلاعوض 2 میلیارد تومانی به شهرداری‌های حوزه انتخابیه
نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال 97، تمام شوراهای اسلامی شهرهای حوزه انتخابیه جلسه ای برگزار شد اظهار کرد: توانسته‌ایم با هماهنگی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای شهرداری‌های این هشت شهر 2 میلیارد تومان کمک نقدی بلاعوض دریافت کنیم که سهم شهر جویبار 250 میلیون تومان و شهرکوهی‌خیل 150 میلیون تومان بود. 

ادیانی افزود: این اعتبار 28 اسفندماه 97 به حساب شهرداری‌های حوزه انتخابیه واریز و همچنین مجوز دریافت برخی ماشین آلات و تجهیزات شهرداری‌ها نیز صادر شد. 

نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی از مهندسی رودخانه‌های تالار و سیاهرود خبر داد و گفت: از دوماه گذشته برای مهندسی رودخانه ها اقدام کردیم و 5 میلیارد تومان اعتبار برای مهندسی رودخانه‌های تالار و سیاهرود تخصیص و ابلاغ اعتبار شد که اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار از طریق مناقصه از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان مازندران است. 

 

علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان:

تحقق «رونق تولید» در گرو به‌کارگیری همه ظرفیت‌های کشور/قوانین مرتبط با تولید معطل‌مانده است

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  دیار آفتاب؛ در خصوص نام‌گذاری سال ۹۸ توسط رهبر انقلاب اسلامی ضمن بیان اینکه  شرایط کشور به شکلی است که باید دست به‌زانوی خودمان بگیریم، گفت: به ما اثبات شد، در هر زمینه‌ای که توانمند بودیم دشمنان نتوانستند در آن زمینه به ما خنجر بزنند و هر جا ضعف داشتیم آن‌ها در آن نقطه فشار آورده‌اند.

سلیمی اظهار کرد: امروز واقعیت این است که در بخش اقتصاد نواقصی داریم که این نواقص باید پوشش داده شود و مطرح‌شدن شعارهای اقتصادی از سوی رهبری در همین راستا بوده است.

تحقق رونق تولید در گرو به‌کارگیری همه ظرفیت‌های کشور/سود بانکی کمر تولید را شکسته است

وی به بیان نکاتی در خصوص رونق تولید پرداخت و تصریح کرد: برای عملیاتی سازی این شعار، باید همه ظرفیت‌ها و توان کشور را به‌صورت جدی و بالفعل به میدان بیاوریم و بدانیم که صدور یک اطلاعیه و تشکر از رهبری کافی نیست و باید همه به میدان بیایند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ایجاد رونق در بخش تولید را نیازمند چند پیش‌نیاز عنوان کرد و افزود: پیش‌نیاز اول ما این است که در بخش بانکداری، بانک‌ها را به سمتی هدایت کنیم تا تسهیلاتی که به تولیدکننده می‌دهند سود کلانی نداشته باشد. متأسفانه در حال حاضر سود بانکی کمر تولید را شکسته است و اگر می‌خواهیم تولید رونق بگیرد باید به تولیدکننده واقعی چه در بخش سرمایه در گردش و چه در بخش‌های دیگر به‌صورت جدی عنایت کنیم و سود بانکی را کاهش دهیم.

بروکراسی عامل مرگ تولید

وی گران تمام شدن تولید در کشور را یکی از مشکلات برشمرد و اظهار کرد: یکی از دلایل گران تمام شدن تولید چرخه معیوبی است که در سیستم اداری برای اعطای مجوزها وجود دارد. بروکراسی شدید اداری کشنده شده است و باید این راه‌ها را میان‌بر کرد و اجازه ندهیم تولیدکننده در پیچ‌وخم ادارات عمرش تلف شود.

سلیمی ضمن بیان اینکه توجه به افزایش بهره‌وری یکی دیگر از اقدامات در حوزه رونق تولید است، عنوان کرد: بخش عظیمی از ظرفیت کارخانه‌ها ما تعطیل است و باید حتماً این مسئله را پوشش دهیم و اجازه ندهیم کارخانه‌ها به‌صورت نیمه تعطیل باقی بمانند. بخشی از کارخانه‌ها هم کم‌تر از ظرفیت اسمی کار می‌کنند که عدم ثبات بازار باعث شده است که کارخانه‌دار و تولیدکننده نسبت به آینده چشم‌انداز روشنی نداشته باشند که البته ثبات در تصمیم‌گیری‌ها قطعاً در این زمینه نقش‌آفرین خواهد بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود در حوزه رونق تولید بیان کرد: مواد اولیه‌ای که کارخانه‌ها نیاز دارند، در پاره‌ای از موارد با سختی به دست آن‌ها می‌رسد که نباید کارخانه‌ها برای تهیه مواد اولیه موردنیازشان این‌قدر در پیچ‌وخم گرفتار شوند و بخواهند از هفت‌خوان رستم عبور کنند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ضمن تأکید بر اینکه دولت باید حمایت‌های لازم را از صادرکننده‌ها داشته باشد گفت: دولت محصولات تولیدی داخل را جدی بگیرد زیرا نباید جنس تولیدشده روی دست تولیدکننده بماند که اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعاً لطفی نخواهد داشت.

قوانین مرتبط با تولید معطل‌مانده است

وی به قوانین معطل‌مانده در حوزه تولید اشاره کرد و ادامه داد: قوانینی مانند قانون اصل ۴۴ ، حمایت کسب‌وکار و قانون حمایت از تولیدکننده وجود دارد که متأسفانه بسیاری از این قوانین در این بخش معطل‌مانده و دولت نتوانسته به‌صورت صد در صد اجرا کند.

سلیمی افزود: مجلس اعلام می‌کند که هر خلأ قانونی وجود داشته باشد حاضریم در اسرع وقت کمک کنیم ولی به نظر ما امروز تراکم قانون داریم و متأسفانه دولت در این بخش به قوانین موجود عمل نمی‌کند. به‌عنوان نمونه در لحظه‌ای که برق قطع می‌شود طبق قانون دولت باید خسارت واحدهای تولیدی را بدهد که دیدیم سال قبل قطعی برق داشتیم و دولت چنین کاری را انجام نداد. به نظر می‌رسد ما نباید قوانین فراوان داشته باشیم بلکه باید حداقل ممکن قانون را داشته باشیم ولی قوانین چارچوب‌ها را مشخص کند و این قوانین هم به‌صورت جدی اجرا شود.

وی با اشاره به تأثیر اقتصاد دولتی بر بخش تولید اظهار کرد: دولت خودش را رقیب بخش خصوصی نبیند. دولت باید حمایت کند و دست خودش را از اقتصاد کشور بردارد. متأسفانه ۷۰ درصد اقتصاد کشور ما دولتی است و دولت حاضر نیست عقب بنشیند. اگر بخش خصوصی را بخواهیم آزاد بگذاریم و دولت حمایت لازم را بکند قطعاً در این بخش‌ها می‌توان نقش‌آفرینی کرد.

حذف دلال‌ها قدمی در راستای رونق تولید است

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس خاطرنشان کرد: باید حمایت‌های جدی و مستقیم از تولیدکننده باشد و به‌واسطه ها اعتماد نشود، اگر دولت واسطه‌ها و دلال‌ها را حذف کند قطعاً تولید رونق می‌کند. باید پرسید در مواردی که تولید داخل داریم چرا دولت واردات دارد آن‌هم واردات کالاهای غیرضرور، به عبارتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را به چه کسی دادند و چرا این مصیبت را در کشور ایجاد کردند؟ چرا باید تولیدکننده با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه شود. واقعاً مشخص نیست چه کسی در این میان مسئول است و پاسخ‌گوست. باید کسی که ارز دولتی  می‌گیرد مشخص شود که این ارز را کجا هزینه کرد.

 

امیر خجسته، نماینده همدان و فامنین:

دولت بانک ها را سرو سامان دهد تا رونق تولید تحقق یابد

امیر خجسته امروز در گفت و گو با نافع با اشاره به شعار رونق تولید عنوان کرد: رهبر انقلاب اسلامی یک دهه است که شعار سال را با محوریت اقتصاد قرار دادند و از مسئولان خواستند که مسئله اقتصاد را سرلوحه خود قرار دهند.

وی افزود: رهبر انقلاب از مسئولان خواستند که مسئله اقتصاد را اصل قرار دهند تا فشارهای اقتصادی به مردم کمتر شود اما مسئولین آنچنان که باید عمل نکردند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال رونق تولید به این معناست که موانع و آسیب ها را شناسایی کنیم اظهار داشت: اگر تولید رونق پیدا کند  هم اشتغال ایجاد می شود و هم معیشت مردم مرتفع می گردد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی با رونق تولید عملی می شود و مسئولان قطعاً باید به شعار سال اعتقاد داشته باشند. اگر یک دهه به شعارهای سال اعتقاد داشتیم و عمل می کردیم قطعا مشکلات اقتصادی فعلی گریبانگیر ما نبود.

وی با بیان اینکه نگاه بیرون به خارج از مرزها یک آسیب است اضافه کرد: بانک ها بزرگترین آسیب رونق تولید هستند. بانک ها یا مانع ایجاد می کنند یا امتیاز بیشتری را می خواهند یا وام‌ها را با سود بالا تحمیل می کنند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از مسئولین می خواهیم به خصوص از وزیر اقتصاد که بانک ها را سامان دهد.

خجسته افزود: بانک ها جلو رونق تولید را گرفته و موانع ایجاد می‌کنند.بانک ها تولید را می‌کشند و  مسئولین به بانک ها نباید اجازه دهند تا در برابر تولید مانع ایجاد کنند.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از دولت می‌خواهیم بانک ها را سر و سامان دهد و اعتقاد داشته باشد که مشکلات معیشتی خودمان را خودمان می توانیم درست کنیم

نماینده مردم همدان و فامنین  با اشاره به وظیفه مجلس در راستای رونق تولید تصریح کرد: ما در مجلس باید قوانینی تصویب کنیم که تولید را رونق دهد و قوانین تولید کسب و کار و قوانین رفع موانع تولید قوانین خوبی هستند.

وی یاد آور شد: مشکل اول را من مجلس می دانم اگر مجلس نظارت کند دولت نمی‌تواند قوانین را به دلخواه خود هدایت کند. عدم نظارت باعث شده است که هر طور که می خواهند عمل کنند.

 خجسته گفت: ما می توانیم غیر ممکن ها را ممکن کنیم و در سال آینده با قدرت مجلس و به اعتقاد دولت می توانیم تولید را رونق دهیم.

 

محمدعلی پورمختار، نماینده بهار و کبودراهنگ:

بانکها در زمینه حمایت های مالی و اعتباری باید قوی تر از سالهای گذشته اقدام کنند

محمد علی پور مختار امروز در گفتگو با نافع با بیان اینکه رهبر انقلاب به موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان پایه و استحکام اقتصاد و در سال‌های گذشته تاکید داشته است افزود: شعار امسال که رونق تولید است باید با رویکرد قوی تر و مطمئن تر از تولید کنندگان حمایت کنیم.

 وی اظهار داشت: برای حمایت واقعی از تولید کنندگان هم از طریق قانونگذاری و هم از طریق قوه اجراییه باید اقدام شود و در زمینه حمایت های مالی و اعتباری به خصوص بانکها باید قوی تر از سالهای گذشته اقدام کنند.
 نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با بیان اینکه یکی از اقدامات قوه قضائیه که رئیس جدید اعلام کرده، حمایت از تولید و ایجاد امنیت اقتصادی است ابراز امیدواری کرد که در سال ۹۸ حمایت از تولید به اوج خود برسد و شاهد یک جهش و گشایش جدی در زمینه رونق تولید باشیم.

 پور مختار ادامه داد: امیدواریم در سال آینده با ایجاد رونق تولید به واردات اقلام و نیازهای مردم بی نیاز و بتوانیم صادر کننده باشیم.
 پورمختار با بیان اینکه همه باید برای تحقق شعار سال متمرکز باشند تصریح کرد: باید ابزار و امکانات رونق بخش تولید را بشناسیم و آنها را تقویت کنیم و موانع را رفع و دفع کنیم.
 وی تاکید کرد: نسبت به سالهای گذشته وضعیت تولید بهتر و مستحکم تر و کیفی تر خواهد بود.

 

حسن بهرام‎نیا، نماینده نهاوند:

نمایندگان مردم در مجلس با سخنان رهبر انقلاب تکان خوردند

حسن بهرام نیا امروز در گفت‌وگو با نافع با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی و شعار سال اظهار داشت: سخنان رهبر انقلاب مثل خونی بر پیکره اجتماع تزریق شد و شعارهایی مبنی بر اینکه باید برای زندگی بهتر و رفاه با کشورهای اروپایی همراهی کنیم و به آنها وصل شویم را  تغییر داد.

 وی افزود: رهبر انقلاب حیات و روحیه دوباره به جامعه تزریق کرد و اعتماد جامعه که در اثر سؤمدیریت، گرانی ها آسیب دیده بود ترمیم شد.
 
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رونق تولید و ایجاد اشتغال باید به داشته های خودمان متکی باشیم خاطرنشان کرد: باید با کشور های دیگر ارتباط داشته باشیم اما این شاگردی برای همیشه نیست.
بهرام نیا افزود:  ما به ارتباطی نیاز داریم که استعماری و استثماری و به حالت غربزدگی نباشد.
وی تصریح کرد: ما نباید از اقتصاد مقاومتی و درونزای خود و ظرفیت‌های بالقوه کشور غافل شویم. از این ظرفیت ها در راستای تولید اشتغال و صادرات باید استفاده کنیم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبری مجلس و قوه مجریه را توصیه کردند تصریح کرد: سخنان رهبر انقلاب باید نصب العین مسئولین قرار بگیرد تا سال آینده در راستای تحقق منویات ایشان حرکت کنیم.

 بهرام نیا گفت: قوه مقننه و مجریه باید پای کار باشند تا رونق اقتصادی شکل بگیرد و مردم عملاً و عیناً آن را لمس کنند.

وی با اشاره به انتقاد رهبر انقلاب از  مجلس شورای اسلامی و با تاکید بر اینکه باید برای  تحقق شعار سال بر اساس داشته‌های خود حرکت کنیم عنوان کرد: منتخبین مردم در مجلس با سخنان رهبر انقلاب تکان خوردند. مجلس باید برای تحقق شعار سال موانع قانونی را برطرف و اگر نیاز به قانون برای صادرات و واردات است تصویب کند.

 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید مجلس در خصوص لوایح استعماری که محدود کننده اقتصاد مقاومتی است هشیار باشد.
 
بهرام نیا با اشاره به لبخند اروپایی ها و نشان دادن در باغ سبز آنها بیان کرد:  نباید به وعده های آنها دلخوش باشیم. آنها مثل لبه قیچی هستند و منبع و جوشش آنها یکی است.

 

سالک، نماینده اصفهان:

«رونق تولید» با قطع وابستگی به نفت گره خورده است

حجت الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: موضوع تولید و رشد تولید که امسال از طرف مقام معظم رهبری نامگذاری شد، در حقیقت متن مواد 24 سیاست اقتصاد مقاومتی بود که سالیان قبل توسط ایشان مطرح شد و این نشان می دهد که ایشان توجه و عنایت به رشد تولید ملی داشتند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: رشد تولید ملی با چند موضوع گره خورده است؛ اول استفاده و تکیه بر حفظ ظرفیت داخل کشور است، دوم مشارکت مردم در بحث رشد تولید ملی است که بسیار مهم قلمداد می شود، سوم قطع وابستگی به بیگانه و چهارم هم قطع وابستگی به نفت و منابع نفتی است.

وی افزود: رشد تولید ملی با مقابله با بیکاری، ایجاد اشتغال، رقابت در سطح داخلی، منطقه و بین المللی، رشد صادرات، جلوگیری از واردات بی رویه و بکارگیری حجم نقدینگی در مسیر رشد تولید ملی میسر می شود،  این مجموعه مساله ای است که مورد توجه بوده و این توجه ادامه دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: یکی از عوامل ضربه خوردن به این مسئله، مسئولانی هستند که در مسیر خود قرار ندارند، درست است که ما تحریم اقتصادی امریکایی را داریم اما این تحریم ها 30 درصد در اوضاع اقتصادی ما اثر کرده است و 70 درصد گرفتار خود تحریمی توسط مدیران ضعیف کشور هستیم که باید آن را جبران کرد تا بتوانیم به آن رشد ملی مورد نیاز کشور رسیده و تا سطح خودکفایی در همه ابعاد پیش برویم.
 

حسن بهرام‎نیا، نماینده نهاوند:

نمایندگان مردم در مجلس با سخنان رهبر انقلاب تکان خوردند

حسن بهرام نیا امروز در گفت‌وگو با نافع با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی و شعار سال اظهار داشت: سخنان رهبر انقلاب مثل خونی بر پیکره اجتماع تزریق شد و شعارهایی مبنی بر اینکه باید برای زندگی بهتر و رفاه با کشورهای اروپایی همراهی کنیم و به آنها وصل شویم را  تغییر داد.

وی افزود: رهبر انقلاب حیات و روحیه دوباره به جامعه تزریق کرد و اعتماد جامعه که در اثر سؤمدیریت، گرانی ها آسیب دیده بود ترمیم شد.
 
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رونق تولید و ایجاد اشتغال باید به داشته های خودمان متکی باشیم خاطرنشان کرد: باید با کشور های دیگر ارتباط داشته باشیم اما این شاگردی برای همیشه نیست.
بهرام نیا افزود:  ما به ارتباطی نیاز داریم که استعماری و استثماری و به حالت غربزدگی نباشد.
وی تصریح کرد: ما نباید از اقتصاد مقاومتی و درونزای خود و ظرفیت‌های بالقوه کشور غافل شویم. از این ظرفیت ها در راستای تولید اشتغال و صادرات باید استفاده کنیم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبری مجلس و قوه مجریه را توصیه کردند تصریح کرد: سخنان رهبر انقلاب باید نصب العین مسئولین قرار بگیرد تا سال آینده در راستای تحقق منویات ایشان حرکت کنیم.

بهرام نیا گفت: قوه مقننه و مجریه باید پای کار باشند تا رونق اقتصادی شکل بگیرد و مردم عملاً و عیناً آن را لمس کنند.

وی با اشاره به انتقاد رهبر انقلاب از  مجلس شورای اسلامی و با تاکید بر اینکه باید برای  تحقق شعار سال بر اساس داشته‌های خود حرکت کنیم عنوان کرد: منتخبین مردم در مجلس با سخنان رهبر انقلاب تکان خوردند. مجلس باید برای تحقق شعار سال موانع قانونی را برطرف و اگر نیاز به قانون برای صادرات و واردات است تصویب کند.

 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید مجلس در خصوص لوایح استعماری که محدود کننده اقتصاد مقاومتی است هشیار باشد.
 
بهرام نیا با اشاره به لبخند اروپایی ها و نشان دادن در باغ سبز آنها بیان کرد:  نباید به وعده های آنها دلخوش باشیم. آنها مثل لبه قیچی هستند و منبع و جوشش آنها یکی است.

انتهای پیام/

نظر شما