شناسهٔ خبر: 31894006 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فراز و فرودهای سرزمین خورشید در سالی که گذشت

مشهد- ایرنا- خراسان رضوی به عنوان دومین استان پرجمعیت ایران زمین طی سال 1397 روزهای پرفراز و نشیبی را تجربه کرد. در کنار همه روزهای تلخ و شیرین این سال که برجسته ترین آنها تغییرات اساسی در رده های مدیریتی استان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی در گستره ای افزون بر 117 هزار کیلومترمربع و شش میلیون و 400 هزار نفر جمعیت با پیشینه عظیم تاریخی چهارمین استان پهناور و دومین خطه از نظر جمعیت در ایران به شمار می رود. با همیا اینها مهمترین افتخار خراسان رضوی همجواری با مضجع شریف امام مهربانیها شمس الشموس حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) است.
همچنین خراسان رضوی قطب صنایع غذایی در ایران، از مراکز عمده تولید فولاد و قطعه سازی، تولیدکننده نخست زعفران در جهان و حائز رتبه نخست در تولید بسیاری از محصولات زراعی، باغی، دام و طیور، صنایع دستی در کشور شناخته می شود. معادن غنی و فعالیت افزون بر شش هزار واحد صنعتی در این استان نیز نقش موثری در اقتصاد و تولید ناخالص ملی دارد.
خراسان رضوی با همه داشته هایش طی سال 1397 شاهد پیشرفتها و رویدادهای بسیار بود، سالی که با سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد رنگ و بوی اقتصاد و حمایت از تولید ملی به خود گرفت.

* سفر رئیس جمهوری
سفر دو روزه اردبیهشت ماه 1397 رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت جمهوری اسلامی ایران به خراسان رضوی دیگر رویداد مهم این استان بود. در قالب این سفر 436 طرح اقتصادی و عمرانی با هزینه 40 هزار میلیارد ریال افتتاح شد و دکتر حسن روحانی در جمع مردم چند شهر خراسان رضوی از جمله سبزوار و نیشابور حضور یافت و با آنها سخن گفت. مصوبات این سفر رئیس جمهوری به خراسان رضوی تیر ماه 1397 به صورت رسمی ابلاغ شد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز طی سفرهای متعدد به مشهد در طول سال 1397 همچنین در همایش 'تبیین سیاست همسایگی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری' و نیز مراسم انتشار 20 هزارمین شماره روزنامه خراسان شرکت کرد.

* تغییر استاندار
رئیس جمهوری 31 شهریور ماه سال 1397 'قانون اصلاح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان' را به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد که شامل حال 14 استاندار در سطح کشور شد. در این چارچوب 'علیرضا رشیدیان' استاندار خراسان رضوی در پی پنج سال سکانداری عالیترین منصب دولت در خراسان رضوی مشمول همین قانون شد.
بر این اساس حدود دو ماه پس از خداحافظی رشیدیان، 'علیرضا رزم حسینی' استاندار پیشین استان کرمان و از فعالان صاحب نام در عرصه اقتصادی، نیمه دی ماه 1397 از سوی هیات دولت به عنوان استاندار خراسان رضوی منصوب شد و کار خود را در این آغاز نمود.
توسعه اقتصادی درمناطق محروم و کم برخوردار به ویژه در مناطق روستایی در قالب طرح 'مثلث توسعه اقتصادی' برگرفته از پروژه موفق قلعه گنج استان کرمان شاخصترین برنامه رزم حسینی برای اجرا در خراسان رضوی اعلام شد و تا پایان سال وی با سفر به نقاط مختلف استان قراردادهایی را برای تعیین معین اقتصادی در قالب 12 منطقه در خراسان رضوی با فعالیت بخش خصوصی و متولیان دولتی به همین منظور، امضا کرد.
انتصاب 'ریحانه شریعتی' نخستین بخشدار زن خراسان رضوی در شهرستان خلیل آباد واقع در جنوب غرب استان نیز از رویدادهای سیاسی سال 1397 در این استان پس از انتصاب رزم حسینی به شمار می رود.

* تغییر شهردار مشهد
اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل 'قاسم تقی زاده خامسی' شهردار منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد نیز شد که حدود یک سال در این سمت مشغول فعالیت بود. بر این اساس با وجود حمایت و تلاش شورای اسلامی شهر مشهد برای ابقای تقی زاده خامسی، وی در فهرست 15 شهردار بازنشسته قرار گرفت و لاجرم 'محمدرضا کلایی' به عنوان جانشین وی با کسب 11 رای موافق از مجموع 15 رای اعضای شورای شهر مشهد به عنوان شهردار مشهد معرفی و فعال شد. کلایی متولد 1359 و جوانترین شهردار مشهد محسوب می‌ شود.

* رتبه نخست مشارکت اقتصادی
مدیران بخشهای مختلف در خراسان رضوی ظرف سالی که گذشته تلاش کردند سیاستهای دولت را در راستای اهادف نظام جمهوری اسلامی در خدمت به مردم با تلاش مضاعف پیگیری کرده و سیاستهای مربوط به کاهش تورم، ثبات قیمتها، تثبیت بازار، کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال را عملیاتی کنند.
در نتیجه این اقدامات، بر اساس سرشماری نیروی کار کشور که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد نرخ بیکاری پاییز 1397 در خراسان رضوی 9 درصد اعلام که نسبت به تابستان همان سال 1.9 درصد کمتر شد.
همچنین میزان خالص اشتغال ایجاد شده در استان با وجود برخی آمارها مبنی بر افزایش بیکاری مثبت بود. گزارش مرکز آمار ایران نیز این موضوع را تایید می ‌کند. طی سال 1397 هدفگذاری خراسان رضوی ایجاد 110 هزار شغل جدید بود که بیش از این میزان شغل ایجاد شد.
مشارکت اقتصادی هم در خراسان رضوی طی پاییز 1397 به 46.9 درصد رسید که نسبت به پاییز همان سال 3.1 درصد و نسبت به تابستان 4.8 درصد افزایش نشان می دهد.

* رخدادهای فرهنگی
خراسان رضوی با سابقه سکونت 800 هزار ساله بشر محل زندگی اقوام گوناگونی است که با وجود تفاوتهای نژادی و فرهنگی، به واسطه رشته محکمی از عوامل پایداری همچون دین و ملیت با یکدیگر متحدند لذا تنوع رخدادهای فرهنگی در این دیار موضوع جاری و مورد انتظار است.
این استان پارسال میزبان شانزدهمین جشنواره فیلم فجر بود که می توان آن را رکورددار نخستینها در مقایسه با 15 دوره پیشین دانست زیرا برای نخستین بار 34 فیلم منتخب از همه بخشهای جشنواره فجر تهران در آن به نمایش درآمد، برای نخستین بار شش سینمای مشهد بطور همزمان درگیر آن بودند و برای نخستین بار تعداد تماشاگران مشهدی فیلمهای جشنواره به 43 هزار نفر رسید و برنامه های جنبی بیشتری پیرامون آن برگزار شد.
در مجموع شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد به لحاظ تعداد فیلم، زمانبندی سیانسها، تعداد سالنهای سینما و حتی نوع تماشاگران تفاوتهای زیادی با دوره های قبل داشت که به نوعی می توان پیشرفتهایی برای این نوع رویداد دانست.
تعداد اکران فیلمها در مدت هفت روز برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد 140 مورد بود، 42 هزار مخاطب در پنج سینمای این شهر به تماشای فیلمهای این دوره از جشنواره نشستند و هزار و 750 کودک و نوجوان نیز در سینما اصغرزاده مشهد فیلمها را تماشا کردند.

* بزرگترین کتابخانه کشور در مشهد
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد از 23 سال پیش چشم انتظار داشتن کتابخانه مرکزی بود، پروژه ای که طی دو دهه اخیر در سرعتگیر اعتبارات متوقف بود اما دهه فجر سال 1397 قفلهای آن باز شد و به بهره برداری رسید.
این کتابخانه بزرگترین کتابخانه عمومی در ایران با گنجایش 200 هزار نسخه کتاب شامل 100 هزار نسخه مخزن اصلی و 100 هزار نسخه بخش کودک و نوجوان است و علاوه بر بخشهای معمول کتابخانه‌های عمومی 10 بخش و خدمت جدید را برای نخستین بار به مراجعان ارائه می کند.

* کنسرت
در سالی که گذشت شاهد برگزاری چندین کنسرت یا اجرای صحنه ای در برخی شهرهای خراسان رضوی بودیم اما برخی از کنسرتهای برنامه ریزی شده هم به دلایلی لغو شدند. در این مدت کنسرت حمید عسگری خواننده پاپ در گناباد، حسام الدین سراج در موسسه همدم مشهد، کنسرت حجت اشرف زاده در همین شهر و کنسرت فرزاد فرزین در سبزوار برگزار شدند. اما اجرای کنسرتهای هوروش بند در فیروزه، علی زند وکیلی در مشهد و کنسرت مسیح و آرش در تایباد لغو شدند.
همچنین ابتدای سال 1397 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد به دنبال مراسمی با عنوان 'جشنواره فروش' در برج تجاری سلمان مشهد با اجرای یک خواننده پاپ، بازداشت شد. وی 30 فروردین به اتهام جریحه دار شدن عفت عمومی، عدم رعایت قوانین و ایجاد اخلال در کسب و کار کاسبان برج سلمان مشهد بازداشت و پس از یک هفته با قرار وثیقه آزاد شد. به دنبال این مراسم تصاویری از حضور دختران و پسران با عنوان 'رقص مختلط در کنسرت مشهد ' در فضای مجازی بازتاب وسیعی داشت.
همایون شجریان نیز در مرکز موسسه توانبخشی همدم مشهد، دختران بی سرپرست دچار معلولیتهای ذهنی به اجرای قطعه ای به صورت همخوانی با یکی از دختران مددجو پرداخت.

* دستاوردهای پزشکی
همزمان با دهه فجر روز 16 بهمن 1397 واحد تولید انبوه داروی 'فاکتور هشت نو ترکیب انسانی' برای درمان بیماران هموفیلی توسط شرکت 'سامان داروی هشتم' از شرکتهای دانش بنیان وابسته به آستان قدس رضوی و مستقر در پارک علم و فناوری خراسان در مشهد راه اندازی شد.
تا پیش از این داروی فاکتور هشت انسانی نوترکیب تنها در سه کشور تولید می شد که با راه اندازی خط تولید آن در مشهد هم اینک ایران چهارمین تولیدکننده این دارو در جهان است.
همچنین پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1397 موفق به طراحی و ساخت وسایل و لوازم پزشکی مختلف برای درمان بیماران شدند که از این جمله می توان به ساخت پروتز آناتومیک استخوانی در دست با نام 'سر رادیوس' و تولید کپسول گیاهی درمان کبد متشکل از عصاره‌های گیاهی خار مریم، قاصدک، چیساندرا، اسفرزه برای نخستین بار در کشور اشاره کرد.
همچنین بهره برداری از پنج مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان و بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی مراسمی همزمان با سراسر کشور از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با حضور سرپرست وزارت بهداشت از دیگر رویدادهای سال 1397 حوزه پزشکی در خراسان رضوی بود.

* ورزش
تیم فوتبال پدیده از تیمهای لیگ برتری خراسان رضوی است که علاقه مندان زیادی دارد. این تیم در سال 1397 پس از تغییر مالکیت با نام جدید 'پدیده شهر خودرو' در لیگ برتر به زمین رفت و طی فصل گذشته با دارا بودن عنوان صدر جدولی، دومی و سومی حضور خوبی در لیگ برتر فوتبال داشته است.
پدیده با مربیگری یحیی گل محمدی هم اینک از مدعیان لیگ برتر کشور است.
تیم والیبال پیام خراسان رضوی نیز سال 1397 در جمع سه تیم برتر والیبال کشور قرار گرفت. این تیم در رقابتهای لیگ برتر امسال نیز به صورت مشترک با کاله مازندران در جایگاه سوم ایستادند.همچنین تیم فرش آرای مشهد در لیگ برتر فوتسال برای نخستین بار سوم شد.
در بخش ورزش بانوان نیز طی سال 1397 نماینده این استان در دور رفت مسابقات لیگ برتر بدمینتون بانوان کشور در جایگاه دوم ایستاد و تیم راگبی بانوان خراسان رضوی در رقابتهای لیگ کشوری قهرمان شد.

* خشکسالی و بارش
خراسان رضوی در سال 1397 با تداوم پدیده خکشسالی نوزدهمین سال بی آب و کم آبی را پشت سر گذاشت. این استان 37 دشت آب دارد که 34 دشت آن در وضعیت بحرانی و ممنوعه قرا دارند. بیشترین میزان کسری مخزن آبخوانهای زیرزمینی کشور مربوط به این استان با هزار و 85 میلیون مترمکعب کسری است و استانهای کرمان، فارس، قزوین و اصفهان به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.
طی پارسال پنج شهر خراسان رضوی از نظر بحران آب در وضعیت قرمز قرار داشتند 25 شهر دیگر در موقعیت زرد بسر می برند.
با این وجود میزان بارشهای زمستان 1397 در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال ماقبل رشد شش برابری و نسبت به دوره آماری بلند مدت یک و نیم برابری داشت.

* موفقیت علمی
خراسان رضوی با یک میلیون و 222 هزار و 357 دانش آموز در سال 1397 رتبه نخست کشور را در زمینه پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم در مقطع ابتدایی کسب کرد. پوشش تحصیلی کودکان در سن تحصیل نیز در این استان 98 درصد ثبت شد.
همچنین جایگاه این استان در رتبه بندی کنکور امسال ارتقاء یافت به طوریکه بنا به اعلام معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی سال 97جایگاه این استان در رتبه بندی کنکور از رتبه نهم به هشتم ارتقاء یافته است و خراسان رضوی برای اولین بار پس از تهران جایگاه دوم کشور را در کسب رتبه های تک رقمی کنکور به دست آورده است.

* بازداشت مدیران
سال 1397 سال بازداشت برخی مسئولان در مشهد به دلیل ارتکاب جرم و یا فساد مالی بود که پرونده آنها همچنان در دست بررسی است و برخی از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده اند. از آن جمله می توان به یک عضو شورای شهر مشهد، رئیس سازمان جهاد و کشاورزی خراسان رضوی، مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان، رئیس آب و فاضلاب روستایی سرخس و فرماندار خواف اشاره کرد.

* مطالبات سپرده گذاران موسسات اعتباری
سپرده گذاران موسسات منحله در مشهد در سالی که گذشت بطور میانگین هر هفته یک تجمع برگزار کردند. سهامداران موسسه کاسپین و پدیده شاندیز در این مدت بیشترین تجمعات را داشتند. محل برپایی این تجمعات مقابل استانداری خراسان رضوی، دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، دفتر امام جمعه و محل شعب موسسات منحله فرشتگان و بدر توس در مشهد بود.

* دادگاه ویژه جرائم اقتصادی
تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران اقتصادی در مشهد به عنوان دومین شهر پس از تهران، از اقدامات دستگاه قضایی خراسان رضوی در سال 1397 بود. بهمن ماه پارسال نخستین جلسه این دادگاه برای بررسی پرونده شرکت پردیسبان در مشهذد برگزار شد. پس از پایان بررسیها، متهمان پرونده شرکت پردیسبان به تحمل 59 سال زندان، 214 ضربه شلاق و رد مال محکوم شدند.

* رد پای مشهد در پیامکهای تهدیدآمیز
خرداد ماه 1397 بود که یکی از نمایندگان مجلس طی تذکری با استناد به ماده 149 آیین ‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از ارسال پیامکهای تهدیدآمیز از سوی افراد ذینفع و گروههای مختلف بر روی گوشیهای تلفن همراه نمایندگان برای تغییر رأی آنها نسبت به لوایح مختلف خبر داد.
در پی طرح این موضوع، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی وقت استانداری خراسان رضوی اعلام کرد: یک عضو سابق شورای شهر مشهد و دوستان وی بطور آشکار اعلام کرده اند برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیامک ارسال نموده اند.
محمدرحیم نوروزیان به خبرنگار ایرنا گف: خلیل موحد و دوستانش که در حسینیه قرآن و عترت مشهد فعالیت دارند مدعی هستند پیامکها تهدیدآمیز نبوده و ارسال آنها تنها برای اطلاع رسانی و امر به معروف و نهی از منکر نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، این افراد بطور آشکار در فضای مجازی موضوع ارسال پیامک به نمایندگان مجلس را اعلام کرده بودند، اگر این اقدامات مجرمانه بود دستگاه قضایی با آنان برخورد می کرد بنابراین ارسال پیامکها از نظر دستگاه قضایی جرم نبوده است.
بنا به گفته نوروزیان پیامکها برای نمایندگان مجلس از مشهد که تیر ماه1397 به صورت تهدیدآمیز، ناشناس و پنهان ارسال شده بودند از سوی یک خانم صورت گرفته بود لذا وی شناسایی و احضار شد.

* چند رویداد تلخ
سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی فوق سبک در حین پرواز آموزشی در منطقه بهاریه در حوالی شهر کاشمر در جنوب غرب خراسان رضوی از جمله رویدادهای تلخ سال 97 بود که بر اثر این حادثه دو سرنشین آن جان باختند.
مرگ چویان درگزی نیز از دیگر حوادث تلخ بود.' علی قربانی' 21 دی ماه امسال در آن سوی مرز ترکمنستان در منطقه حاتم قلعه شهرستان درگز فوت کرد. علت ورود این چوپان به خاک ترکمنستان چرای گوسفندان اعلام شده است.
همچنین در سال 1397 به اذعان مسئولان پزشکی قانونی خراسان رضوی آمار مرگ و میر بر اثر گاز گرفتگی و مسمومیت با منواکسید کربن طی ماههای مختلف سال در این استان رشد حدود 100 درصدی نسبت به مدت مشابه سال ماقبل داشت. جان باختن چهار نفر در فریمان، دو کودک در مشهد و همچنین مرگ دو جوان و یک زوج سالخورده در یک منزل ویلایی واقع در مشهد از جمله رویدادهای تلخ در این زمینه بودند.
وقوع سیلاب در 9 شهرستان خراسان رضوی در 27 اردیبهشت ماه نیز از حوادث غیرمترقبه سال 97 خراسان رضوی بود. بر اثر این حادثه 628 نفر حادثه دیده امدادرسانی شدند. سیلاب موجب آبگرفتگی منازل 414 خانوار در شهرستانهای کلات، تایباد، سرخس، تربت حیدریه، تربت جام، سبزوار، خواف، گناباد و نیشابور شده بود.
البته در میان اخبار تلخ، خبر بازسازی خانه های خسارت دیده از زلزله سال 96 مرهمی بر زخمهای ایجاد شده در این رخداد طبیعی ناگوار بود که در سال 1397 اعلام شد.
یک سال پس از وقوع زلزله شش ریشتری به مرکزیت فریمان در خراسان رضوی که منجر به خسارت به دو هزار واحد شهری و روستایی در چهار شهرستان این استان شد در تاریخ 16 فروردین 97 اعلام شد با کمکهای دولتی و غیردولتی، بیشتر خانه های خسارت دیده از زلزله در روستاها بازسازی شد و آنچه دولت متعهد به انجام آن شده بود محقق گشت.
1922/7505/1858

نظر شما