شناسهٔ خبر: 31893584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری خبر داد ؛

۱۶ محکوم ایرانی از تایلند و آذربایجان به کشور منتقل شدند

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان گفت: ۱۶ نفر از محکومان ایرانی که سال ها دوران محکومیت خود را در زندان های جمهوری آذربایجان و تایلند می گذراندند با رایزنی وزارتخانه های دادگستری و امورخارجه به کشور منتقل شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری اظهار داشت: این انتقال در دو روز گذشته همزمان با آغاز سال جدید انجام شد.

عباسی ادامه داد: اتهام بیشتر این افراد، قاچاق مواد مخدر است که در چارچوب موافقت نامه انتقال محکومان باید ادامه محکومیتشان را در زندان های کشور بگذرانند.

وی با هشدار به هموطنانی که به کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا سفر می کنند، افزود: در این کشورها قوانین و مقررات سختگیرانه ای در زمینه قاچاق مواد مخدر وجود دارد به گونه ای که حتی برای چند عدد داروی روانگردان، مجازات های سنگینی پیش بینی شده که رهایی از آن غیر قابل اجتناب است.

عباسی یادآور شد: در پرتو دیپلماسی فعال حقوقی قضایی وزرای دادگستری و امور خارجه کشورمان در سال گذشته حدود ٧٠٠ نفر از محکومان دیگر کشورها که به طور عمده از زندانیان افغانستانی بوده اند به کشور خود منتقل و حدود ۴٠٠ نفر از محکومان ایران از دیگر کشورها که تعداد قابل توجهی از آنها از ترکمنستان بوده اند به کشور تحویل شده اند.

معاون وزیر دادگستری در واکنش به اظهارات رییس هیات افغانستانی به جمهوری اسلامی ایران که مدعی شده محکومان منتقل شده افغانستانی به اعدام محکوم شده اند و با انتقال آنان مانع از اعدام آنان شده اند، این اظهارات را بی پایه و اساس اعلام کرد.

عباسی تصریح کرد: محکومیت هیچ یک از زندانیان منتقل شده افغانستانی اعدام نبوده است و اگر حکم محکومیت آنان اعدام بود، نمی توانستیم آنان را به افغانستان منتقل کنیم.

رئیس کمیته انتقال محکومان خاطرنشان کرد: اینگونه اظهار نظرهای غیر سازنده، موجب تجدید نظر در انتقال سایر محکومان افغانستانی خواهد شد.

یادآور می شود: جمهوری اسلامی ایران به منظور کمک به خانواده زندانیان افغانستان و با نگاه حقوق بشری به موضوع، در سال ۹۶ بیش از ۶۵۰ نفر و در سال ۹۷ نیز ۶۵۰ نفر از محکومان افغانستانی را به کشور متبوعشان منتقل کرده است.

 

نظر شما