شناسهٔ خبر: 31893522 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عراق با مشروعیت بخشی به اشغال جولان مخالفت کرد

بغداد - ایرنا - وزارت امور خارجه عراق امروز (شنبه) در بیانیه ای با اظهارات 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا مبنی بر مشروعیت بخشی به اشغال جولان سوریه توسط رژیم صهیونیستی مخالفت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این بیانیه آمده است که وزارت امور خارجه عراق اظهارات اخیر آمریکا که از جامعه جهانی خواسته تا حاکمیت رژیم اشغالگر اسراییل را بر جولان سوریه به رسمیت بشناسد دنبال کرده و اعلام می کند که به شدت مخالفت این رویکرد است.
وزارت امور خارجه عراق تاکید کرده که عراق به شدت با مشروعیت بخشیدن به اشغال جولان سوریه مخالف است.
در این بیانیه تصریح شده است: عراق با استناد به قانون بین المللی، هرگونه مشروعیت بخشیدن به حاکمیت ناشی از جنگ یا استفاده از اشغالگری برای تملیک سرزمین های اشغالی را رد می کند و با اینگونه رویکرد مخالفت است و اصل اشغالگری را جنایتی علیه امنیت انسان ها می داند که باید عوامل اشغالگری را براساس آن مجازات کرد.
براساس بیانیه وزارت امور خارجه عراق، این گونه سیاست ها (آمریکا) به راه حل های بین المللی برای پایان بخشی به اشغال جولان سوریه و همچنین سرزمین فلسطین آسیب می رساند.
عراق همچنین در این بیانیه از جامعه جهانی خواسته است که به قواعد و قوانین بین المللی احترام بگذارند و به اشغال سرزمین های عربی پایان داده شود.
این بیانیه از همه کشورها خواسته است که مقررات مشروع بین المللی صادر شده از سازمان ملل متحد خصوصا مقررات شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل را بپذیرند.
رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد.
کنست (پارلمان) این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق اسراییل اعلام کرد، هرچند براساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه اول فروردین ماه در توئیتی اعلام کرد اینک زمان آن فرارسیده که پس از 52 سال، واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان را به رسمیت بشناسد.
روسیه، ایران، ترکیه، آلمان و بسیاری دیگر از کشورها با موضع ترامپ مخالفت کرده اند.
اقدام آمریکا در حمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد که دولت ترامپ، 24 اردیبهشت سال 1397 در اقدامی تحریک آمیز، سفارت ایالات متحده را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.
خاورم ** 4 ** 353 ** 1071

نظر شما