شناسهٔ خبر: 31893303 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفرنامه شور و بصيرت

نوروز با شهدا ؛ با راهيان نور از آبيک تا معراج الشهداء

صاحب‌خبر -
نوروز با شهدا ؛ با راهيان نور از آبيک تا معراج الشهداء

خبرگزاري آريا- امسال نيز به همت سپاه ناحيه امام صادق(ع) شهرستان آبيک ، بسيجيان و نهادهاي همراه اردوي راهيان نور با شور و شکوه خاصي برگزار شد و رهروان شهدا سال جديد را با شهدا آغاز کردند.
سيدفرهاد حسيني ؛  سفري به سوي نور با اردوي راهيان نور ، رسمي پسنديده و اقدامي ارزشمند است که در آستانه سال نو عاشقان و رهروان راه شهدا  با حضور در مناطق عملياتي جنوب ضمن تجديد ميثاق با شهدا ، از چند و چون عمليات ها و رشادت هاي رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس آگاهي بيشتري پيدا مي کنند و در اين راستا خادمان شهدا در بسيج و سپاه پاسداران ناحيه امام صادق (ع) شهرستان آبيک از چندين ماه قبل نسبت به برگزاري جلسات و برنامه ريزي با مجموعه هاي مختلف شهرستان اقدام کرده و توانستند امسال نيز همچون سال هاي گذشته تشنگان زلال معرفت شهادت و دفاع مقدس را با جرعه هايي از نور سيراب سازند.

آغاز سفري معنوي
صبح روز 28 اسفندماه سال 97 است که دسته دسته خيل عاشقان انقلاب و رهپويان شهدا به سمت حوزه ثارالله شهرستان آبيک مي آيند و با استقبال خادمان شهدا در اين حوزه مواجه مي شوند و با دود اسفند و صداي صلوات و عبور از زير قرآن کريم به اتوبوس ها سوار شده و عازم اين سفر معنوي شدند. جمعي از دوستداران و رهروان شهدا، اعم از دانش آموزان، دانشجويان، روحانيون ، معلمان ، پدران ، مادران ، خواهران و برادران شهدا و از هر قشري اين کاراون را همراهي مي کنند.
اتوبوس ها با عبور از شهرهاي مختلف مسير را طي نمودند  و پس از زيارت مزار شهداي گمنام در انديمشک و صرف شام به اردوگاه شهيد مسعوديان شهر اهواز رسيدند .


افتتاحيه اردو :
افتتاحيه اردو در شهر اهواز پس از اقامه نماز صبح با حضور مسئولان برپايي اردوي راهيان نور سپاه ناحيه امام صادق (ع) (سرهنگ مسلم لطفي زاده فرماندهي و حجت الاسلام والمسلمين پنجي مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه شهرستان آبيک، سيدرضا افتخاري دبير ستاد راهيان نور شهرستان و ساير مسئولان اجرايي ) و با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين معبودي نماينده ولي فقيه در سپاه صاحب الامر استان قزوين برگزار شد .
وي در اين برنامه ضمن تشکر از مسئولان برگزاري اردوي راهيان نور آبيک به اقدام ارزشمند حضور مردم در اين مناطق اشاره کرد و اظهار داشت:حضور در اين مناطق بايد زمينه رساندن پيام شهدا به سايرين را فراهم نمايد و بايستي اين پيام را مانند حادثه کربلا به مردم رساند.
در حادثه کربلا امام حسين (ع) در مقابل کفر و ظلم ايستادند و حضرت زينب (س) نيز به نحو احسن پيام آن را منتقل کردند و دفاع مقدس ما که نيز برگرفته از واقعه کربلاست؛ بايد پيام شهدا را که حسين وار و مردانه ايستادند را زينب وار به سايرين منتقل کنيم.

دهلاويه :
يادمان شهيد چمران در دهلاويه اولين مکان بازديدي زائران راهيان نور شهرستان آبيک بود که با شور و حلاوت خاصي برگزار شد و در بدو ورود با نمايشگاهي از آثار و ادوات جنگي و سپس نمايشگاهي از آثار فرهنگي و کتاب هاي مختلف درباره شهدا مواجه شديم و پس از آن در ورودي يادمان چشم هايمان به نور مزار يک شهيد گمنام منور شد که حاضران همچون پروانه به گرد اين شمع فرزوان انقلاب مي گرديدند . سپس به بالاي پله ها و محل بناي يادمان شهيد چمران رفته و به ياد آن شهيد والامقام بودند و با ورود به نمايشگاه آثار شهيد چمران از روايتگري راوي آن مجموعه استفاده کردند و گوشه اي از اقدامات اين شهيد والامقام را شنيدند. همه شيفته سيره و منش شهيد چمران بودند که با داشتن مدرک بالاي دانشگاهي و استادي به نام در کشور امريکا و با وجود رفاه و امنيت و آسايش کامل به ميهن برگشته ومسئوليت دفاع از اين آب و خاک و انقلاب را بعهده گرفته و با حضور در جنگ چه اقدامات شاخص و ارزشمندي انجام داده و بالاخره به درجه رفيع شهادت نائل آمد.


شهداي هويزه :
در ادامه سفر يکي از مکان هايي که راهيان نور شهرستان آبيک به همراه سرهنگ والدي معاون اجرايي سپاه صاحب الامر استان قزوين ، حجت الاسلام پنجي مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه ناحيه امام صادق (ع)شهرستان آبيک ، سرهنگ مسلم لطفي زاده فرمانده سپاه ناحيه شهرستان آبيک در آن حاضر شدند؛ محل شهادت شهداي هويزه بود که مزار شهيد حسين علم الهدي و تعداد زيادي از جوانان و همرزمان وي بود که با مقاومت جانانه در برابر دشمن حماسه اي به ياد ماندني رقم زدند .
زائران آبيکي در اين مکان معنوي ضمن قرائت فاتحه و تجديد ميثاق با شهدا نماز ظهر را در مسجد شهداي هويزه اقامه کردند و گروه سرود استان قزوين نيز با اجراي چند سرود حماسي بر شور و شعور اين زيارت اضافه کرد. برادر شهيد علم الهدي که روحاني و امام جماعت بود در بياناتي به نحوه مقاومت و شهادت شهيد حسين علم الهدي و ياران شهيدش اشاره کرد و حاضران را با رشادت هاي اين شهيدان آشنا کرد.

 




طلائيه :

اما منطقه عملياتي طلائيه حس عجيبي داشت ، فضايي معنوي و مسيري که محل شهادت رزمندگان ما بود و گنبدي طلايي دارد که شما را به ياد کربلاي حسين(ع) مي اندازد ، ياد امام شهدا در کنار شهدا ، مسيري که برخي از زائران کفش هاي خود را از پا درآورده و با پاي برهنه از آن مي گذشتند، وقايع آن را از زبان راويان مي شنيدند و اشک مي ريختند.
وجود اداوات جنگي و آثار بجا مانده از آن عمليات و دوران اين حس بودن در عمليات را بيشتر زنده مي کرد و در داخل بناي يادمان نيز مزار شهداي گمنامي که چون خورشيدي در اين منطقه مي درخشند حائز اهميت بود که با زيارت آنان و تجديد ميثاق با آرمان هايشان دلهاي عاشقان جلا پيدا مي کرد.


اروند رود :
رود اروند که به اروند وحشي معروف است ديگر مکاني بود که آبيکي ها در آن حاضر شدند و با روايتگري راوي اين منطقه دلها متوجه شهدايي شد که در اين عمليات جانانه به دلِ آب زدند و توانستند شهر فاو را فتح کنند و  ياد و خاطره شهدا را گرامي داشتند . حاضران در بخش ديگري نيز با سوار شدن به کشتي در اين رودخانه اطلاعات مهمي از اين عمليات را دريافت کردند و پس از آن هم مزار هشت شهيد گمنام اين عمليات را زيارت کردند.

 

مسجد جامع خرمهشهر:

در ادامه سفر يکي از مکان هاي خاطره انگيز که در دوران دفاع مقدس کانون مقاومت بود و با محوريت آن دفاع جانانه اي از سوي رزمندگان صورت گرفت مسجد جامع خرمشهر بود. در اين مکان مقدس فرماندهان و رزمندگان زيادي به دفاع از دين و ناموس و ميهن خود پرداختند. اين مسجد سرداراني همچون جهان آرا را در خود ديده است شهيدي که بعد از شهادت او و آزادي خرمشهر نواي ممد نبودي ببيني شهر آزاد گشته ... در شهر و اين مسجد طنين انداز شد...


شلمچه:
اما مکاني معنوي و مقدس به نام شلمچه ، محل شهادت بهترين هاي اين امت و جوانان پرپر شده اي که در راه اعتقادات و آرمان هاي انقلاب از جان مايه گذاشتند . کربلاي ايران محلي که عاشقان حسين (ع) به مسلخ شهادت رفتند . حضور در مسيري که با گذر از کنار آثار به جا مانده و محل هاي مين گذاري شده و سيم خاردارهاي مختلف به گنبدي فيروزه اي و مزار شهداي گمنام مي رسي و دل را به زيارت آنان جلا مي دهي و از زلال معرفت آنان سيراب مي شوي . اين سرزمين سراسر شور بود و معنويت و عشق و ايماني که از اين زيارت افزون مي شود.


معراج الشهداي اهواز:
اما معراج الشهداي اهواز در شب وفات جانسوزحضرت زينب (س) پيام آور کربلا در کنار شهداي راه امام شهيد در دشت کربلا شور عجيبي داشت و توفيقي بس عجيب برايم بود و واقعا دعوت شهدا بود که به وضوح  آن را دريافتم. با توجه به کاري که براي يکي از همراهان پيش آمد قرار شد به همراه کاروان نرويم اما دل من هواي شهدا و مجلس عمه سادات را داشت ولي بالاجبار نرفتم .
اما طي تماسي از سوي کاروانيان نياز به حضور مسئول بهداري کاروان شد که همراه ما بود و بايد به پيش زائران مي رفتيم و من خوشحال از اين بازگشت بودم . چه بازگشتي، که به محض ورود با نواي ياحسين(ع) و مراسم شب وفات حضرت زينب(س) دلمان صفا گرفت و تابوت چند شهيد گمنام که جوانان آن را احاطه کرده بودند و هر کس به شيوه اي توسل مي جست و برخي هم با خودکار روي پرچم ايرانِ روي تابوت ها براي شهدا مي نوشتند و سعادت مي طلبيدند .
در داخل حسينيه نيز ضريحي چوبي بود و داخل آن نيز پيکرهاي مطهر شهداي گمنامي که در کنار هم آرميده و نورانيت به مجلس و محفل و زائران مي دادند. مراسم تمام شد و با چشماني اشکبار از معراج الشهدا خارج شديم براي اينکه ديگر زمان بازگشت بود و زمان اردو به لحظات پاياني خود مي رسيد.



مانور شبانه و تحويل سال نو :
در شب پاياني اردوي راهيان نور و لحظات تحويل سال نو با حضور کاروانيان، تجمعي پرشور برگزار شد که با اجراي تئاتري زيبا گوشه هايي از دفاع مقدس و رشادت هاي شهدا به نمايش درآمد و با نور افشاني و اجراي مانوري عملياتي شب هاي جبهه ها و عمليات ها به تصور درآمد .


اختتاميه اردو:
پس از چند روز عاشقي با شهدا ، لحظات پاياني رسيد و در شب آخر پس از صرف شام برنامه اختتاميه نيز با حضور حجت الاسلام پنجي مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه ناحيه امام صادق(ع) شهرستان آبيک و سيدرضا افتخاري دبير ستاد
راهيان نور شهرستان و کاروانيان از زن و مرد برگزار شد و حجت الاسلام پنجي ضمن تقدير از سرهنگ لطفي زاده فرمانده سپاه آبيک و ساير دست اندرکاران برگزاري اين اردو به بيان اهداف برگزاري و وظيفه شرکت کنندگان در اين اردو پرداخت و اظهاراميدواري کرد در سالهاي آينده نيز اين توفيق نصيب حاضران و سايرين گردد.
در ادامه سيدرضا افتخاري دبير ستاد راهيان نور شهرستان آبيک نيز در اظهاراتي از حضور زائران آبيکي در اين مناطق تشکر کرد و ضمن بيان اقدامات انجام شده گفت: اميدواريم در سال آينده نواقص و کاستي ها برطرف شود و بتوان با کيفيت بهتر نسبت به سال هاي گذشته در خدمت زائران حاضر در راهيان نور باشيم. وي در پايان از فرماندهي ، پرسنل و همه دست اندرکاران برگزاري اين اردوي راهيان نور قدرداني کرد و توفيقات روزافزون مسئولان و شرکت کنندگان راهيان نور را از خداوند متعال مسئلت کرد.
در پايان نيز شماره هايي پخش شد و به قيد قرعه به تعدادي از حاضران جوايزي اهدا گرديد.

 

پايان سفر و نکته ها...
سفر شور و بصيرت و حضور در مشهد شهيدان و يادمان هاي آنان به پايان رسيد و خاطرات آن را به ثبت رسانديم اما پيام شهدا را بايد رساند و بر آن پايبند بود پيامي که به ما مي گويد: راه شهدا ادامه دارد، جهاد ادامه دارد و شهدا جاودانه اند . ما بايد همچون شهدا بايستيم و مانند حضرت زينب (س) پيام شهدا را به سايرين برسانيم تا از آرمان هاي انقلاب، امام و رهبري دفاع کرده و در راه شهدا ثابت قدم بمانيم تا اين پرچم عزت و افتخار به دست مقام معظم رهبري به امام عصر(عج) تحويل گردد. ان شاء الله .

نظر شما