شناسهٔ خبر: 31893193 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

مسابقه دیده شدن در فراکسیون امید، با چاشنی توهین به رهبری

اصلاح‌طلبان سال نوی خود را چگونه آغاز کردند؛ محمود صادقی با دروغ، علی مطهری در آفساید

برخی شخصیت‌ها ظاهرا خود را در میدان مسابقه خلاف‌گویی می‌بینند و در موضع‌گیری‌های عجیب و غریب گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند. آخرین موارد این بلیّه به واکنش‌های دو عضو فراکسیون امید به سخنان نو روزی رهبر انقلاب در حرم رضوی برمی‌گردد. واکنش‌های غیرکارشناسی‌ای که به سرعت خلاف بودن آن نمایان شد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی-رجانیوز: دیگر اظهارنظرهای شتاب‌زده و سطحی از سوی برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب به یک رویه خسته کننده تبدیل شده است. هر اظهارنظر و موضع‌گیری برخی از این افراد را صرفا باید خواند و منتظر تکذیب یا رد آن بود. اظهار فضل‌هایی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در بر گرفته و البته در موارد فراوانی غلط از آب درآمده است! در این بین اما برخی شخصیت‌ها ظاهرا خود را در میدان مسابقه خلاف‌گویی می‌بینند و در موضع‌گیری‌های عجیب و غریب گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند. آخرین موارد این بلیّه به واکنش‌های دو عضو فراکسیون امید به سخنان نو روزی رهبر انقلاب در حرم رضوی برمی‌گردد. واکنش‌های غیرکارشناسی‌ای که به سرعت خلاف بودن آن نمایان شد.

 

محمود صادقی سال جدید را با دروغ آغاز کرد

در کارنامه صادقی موارد زیادی از اظهارنظرهای سطحی و جو زده دیده می‌شود. اولین مورد اتهام به آیت‌الله مکارم شیرازی مبنی بر ارتباط ایشان با یکی از بدهکاران عمده بانک سرمایه که با تکذیب دفتر ایشان و تهدید صادقی به شکایت، با عذرخواهی او فیصله یافت. مورد دیگر اتهام جاسوسی به دختر رئیس قوه قضائیه بود که با پاسخ و تکذیب وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، بدون عذرخواهی محمود صادقی پایان گرفت. همین رویه توسط او در موارد دیگری مثل جاسوسان محیط زیستی، هزینه‌کرد دو میلیارد از بودجه وزارت علوم در ستاد انتخاباتی جلیلی، پاداش 285 میلیاردی قوه قضائیه به کارکنان، مالیات آستان قدس رضوی، اجبار بازداشت‌شدگان به خوردن قرص روانی در زندان و... نیز دیده شده و باعث شده است که که محمود صادقی در میان کاربران فضای مجازی به عنوان نماینده‌ای که اظهاراتش فاقد ارزش کارشناسی است، شناخته شود. اما شهوت دیده شدن آن‌قدر برای برخی مهم است که حتی از طعنه به رهبری برای ارضای آن چشم نمی‌پوشند.

 

رهبر انقلاب در بخشی از بیانات‌شان در حرم رضوی فرمودند: گاهی در بعضی از موارد کار با تعلّل و تأخیر انجام میگیرد. در یک نامه‌ای به نظرم در سال ۹۳ یا ۹۴ یکی از مسئولین عالی‌رتبه به بنده نوشته بود که ما برای اصلاح امور بانکی کشور، مسئله‌ی بانک، اصلاح موارد بانکی -که یکی از مشکلات اقتصادی ما مشکلات بانکی است- لایحه‌ای داریم تنظیم میکنیم که تا چند ماه دیگر این لایحه به مجلس خواهد رفت. به من گزارش دادند که الان چهار سال از آن وقت میگذرد، هنوز این لایحه به مجلس نرفته! اینها تأخیر است، اینها تعلّل است.

 

 

پس از این گلایه رهبری، این نماینده در واکنشی فوری در توییتر خود مدعی شد که شورای نگهبان مصوبه مجلس برای حذف ربح (سود) مرکب را رد کرده است. او با به کار بردن عبارات بی‌ادبانه سعی داشت نشان دهد که رهبری از فعالیت‌های مجلس در این باره بی‌اطلاع هستند، در حالی که خطاب رهبری در این فقره اساسا مجلس نبود!

 

 

طولی نکشید که رسانه‌های زنجیره‌ای بدون فوت وقت اقدام به پوشش این موضع محمود صادقی کرده و تلاش کردند تقصیرات به نتیجه نرسیدن اصلاح نظام بانکی را متوجه شورای نگهبان کنند؛ البته بدون آن که از دولت مورد حمایت‌شان مطالبه کنند که تقدیم لایحه اصلاح نظام بانکی چرا این مقدار به تاخیر افتاده است.

 

اما در این میان عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود اعلام کرد که مخالفت شورای نگهبان نه با حذف ربح مرکب، که با بخشودگی بدهی‌های کلان بانکی بوده است.

 

 

ترجمه عملی این سخنان ساده است؛ محمود صادقی و دوستان او تلاش داشته‌اند تا از امکانات قانونی کشور راهی برای فرار بدهکاران بانکی باز کنند و شورای نگهبان مانع از این اقدام شده است و حالا محمود صادقی در مقام مدعی قرار گرفته و شورای نگهبان را بابت این اقدام تخطئه می‌کند. البته با توجه به سبقه و تعلقات سیاسی ابربدهکاران بانکی و مفسدان اقتصادی، تحلیل این تصمیم و مواجهه محمود صادقی با شورای نگهبان نمی‌تواند خیلی سخت باشد.

 

در همین رابطه: 

 

علی مطهری همچنان در آفساید است

فاجعه‌آفرینی بعدی نیز متعلق به کسی نیست جز علی مطهری؛ کسی که نامش با حاشیه و موضع‌گیری‌های بی‌ربط پیوند خورده است. او سال ۹۷ خود را با ادعای عجیب و غریبی درباره تقلبی بودن نامه‌های امام خمینی(ره) به منتظری و نهضت آزادی به پایان برد و سال 98 را نیز با گاف جدید آغاز کرد. اما ماجرا چه بود؟

 

رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود در حرم رضوی ضمن گلایه از بی‌عملی مجلس در قبال دشمنان فرمودند: به من گزارش دادند که در همین قضایای اخیر، کنگره‌ی آمریکا -این آمار جالبی است- در سالهای ۹۶ و ۹۷، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی، یا تصویب کرده، یا ارائه کرده! ۲۲۶ طرحِ ضدّیّت و خباثت علیه جمهوری اسلامی؛ شرارت است دیگر. حالا البتّه اینجا من یک گِله‌ای هم از مجلس خودمان بکنم: مجلس شورای اسلامی خودمان چند طرح و لایحه در مقابل خباثتهای آمریکا ارائه کرده‌اند یا تصویب کرده‌اند؟

 

 

نایب رئیس مجلس اما در اقدامی نسنجیده مدعی شد که بیانیه‌های مجلس که تعدادشان هم کم نبوده است، اقدامات تقابلی مجلس با کنگره آمریکا بوده است! او در ادامه مدعی شد که شورای نگهبان طرح مجلس برای تصویب قطعنامه را رد نموده است.

 

 

سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود علت رد این مصوبه مجلس را عدم وجود چنین مفهومی در قانون اساسی ذکر کرد. او در ادامه به مطهری یادآور شد که راه حل مقابله با خباثت دشمن بیانیه خواندن نیست و اقتصاد کشور و معیشت مردم نیاز به قانون‌گذاری و مدیریت صحیح دارد.

 

 

البته اینکه نایب رییس مجلس به جای کشاندن مباحث حقوقی مابین مجلس و شورای نگهبان به کف فضای مجازی، به دنبال فهم صحیح فحوای کلام رهبری بوده باشد انتظار زیادی نیست، اما برخی نمایندگان این دوره از مجلس آن چنان سطح انتظارات از نمایندگی را فروکاسته‌اند که حتی از نایب رییس خانه ملت نیز چنین انتظاری نمی‌توان داشت.

 

در حالی که رهبر انقلاب در شرایط سخت اقتصادی از مسئولان خواسته‌اند که تعلل را کنار گذاشته و با قاطعیت بیشتری به مقابله با برنامه‌های دشمن بپردازند، سطح دغدغه علی مطهری از این حد که شورای نگهبان به مجلس اجازه تصویب قطعنامه نداده است فراتر نمی‌رود. البته از مجلسی که مقابله با قطعنامه‌های تحریمی دشمن را بیش از صدور بیانیه فهم نمی‌کند و آن را جایگزین طرح و لایحه برای شکست برنامه دشمن می‌داند، امید اصلاح وضع اقتصادی نرفته و نخواهد رفت.

 

این گزارش صرفا اشاره‌ای بود به سطح فکر و فهم و دغدغه‌مندی نمایندگان مجلس از اوضاع موجود کشور. مجلسی که نمایندگانی چون محمود صادقی و علی مطهری در آن حضور داشته و راه چاره مبارزه اقتصادی را صدور بیانیه و فراری دادن بدهکاران بانکی می‌دانند، بی‌نیاز از هر گونه توضیح، عاقبتی مشخص دارد. به نظر می‌رسد مردم باید از حالا برای انتخابات سال 98 مجلس شورای اسلامی فکری کنند، از این مجلس و این نمایندگان آبی گرم نخواهد شد.

نظر شما