شناسهٔ خبر: 31892910 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

مهمترین اخبار خرداد 97؛

اینستاگرام فیلتر می‌شود یا نه؟/ منبع درآمد رهبری کجاست؟/ پرونده سعید طوسی بسته نشده/ احمدی‌نژاد: تحریم‌ها تقصیر روحانی بود نه من/ فضاسازی علیه فردوسی‌پور از کجا شروع شد؟

خداوند آلترناتیوی برای جمهوری اسلامی ندارد، اصلاح‌طلبان با عینک دودی مخالف بودند چون مظهر غرب بود، رفع ممنوع‌التصویری ملک‌مطیعی بعد از مرگ، سایت فرودگاه مشهد هک شد، تنهایی احمدی‌نژاد در افطاری رهبری با مسئولان نظام، بالاخره مقصران حادثه پلاسکو معرفی شدند، فیاض: احمدی‌نژاد تمام شد، فاتحه مع صلوات!، مسابقه فوتبالی که رهبر انقلاب تا آخر بازی آن را تماشا کردند، فضاسازی علیه فردوسی‌پور از کجا شروع شد؟...

صاحب‌خبر -

مرور مهمترین اتفاقات و رویدادهای سالی که گذشت در ایام نوروز یکی از سبک های مرسوم در رسانه هاست که «تابناک» هم از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش پیش رو مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات سومین ماه سال 1397 یعنی خرداد که در سومین روز سال 98 پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش های جداگانه برای ایام خلاصه ای از مهمترین رویدادهای خبری و اتفاقات سال 97 را منتشر خواهیم کرد.

به گزارش «تابناک»، خداوند آلترناتیوی برای جمهوری اسلامی ندارد، اصلاح‌طلبان با عینک دودی مخالف بودند چون مظهر غرب بود، رفع ممنوع‌التصویری ملک‌مطیعی بعد از مرگ، سایت فرودگاه مشهد هک شد، تنهایی احمدی‌نژاد در افطاری رهبری با مسئولان نظام، بالاخره مقصران حادثه پلاسکو معرفی شدند، فیاض: احمدی‌نژاد تمام شد، فاتحه مع صلوات!، مسابقه فوتبالی که رهبر انقلاب تا آخر بازی آن را تماشا کردند، فضاسازی علیه فردوسی‌پور از کجا شروع شد؟، انتقاد شدید آیت الله علم الهدی از احتکار خودروسازان، نگرانی دادستان تهران از عرضه گوشت خوک در سوپرمارکت‌ها، اینستاگرام فیلتر می‌شود یا نه؟، منبع درآمد رهبری کجاست؟، ماجرای مجوز پنهانی دولت اوباما به ایران، دستور رهبری به سازمان انرژی اتمی درباره آغاز فعالیت‌‌های هسته‌ای، پرونده سعید طوسی بسته نشده، احمدی‌نژاد: تحریم‌ها تقصیر روحانی بود نه من و... مهمترین اخبار خرداد ماه سال 97 بود.

خداوند آلترناتیوی برای جمهوری اسلامی ندارد

مشاور عالی رهبری در نیروهای مسلح گفت: خداوند آلترناتیوی برای جمهوری اسلامی ندارد و در بین ۱۹۴ کشور مستقل شکل گرفته تنها حکومتی است که بر اساس آموزه‌های قرآن شکل گرفته است. وی با اشاره به عوامل و مؤلفه ‌های قدرت جمهوری اسلامی در زمان جنگ گفت: پیروزی‌های ملت و کشور ما می‌تواند به عنوان یک الگوی مدیریتی یا یک رهنمود کلان همچنان پیروز‌آفرین باشد. رحیم صفوی اعتماد ملت ایران و رزمندگان رهبری خردمندانه و شجاعانه و حمایت و تبعیت مردم و مسئولان وحدت و انسجام درونی بالا بودن ظرفیت و آستانه پایداری و صبر مقاومت و قدرت برتر فکری فرماندهان را به عنوان پنج مؤلفه قدرت در زمان جنگ عنوان کرد و گفت: در زمان جنگ در طی ۹ ماه چهار عملیات بزرگ انجام شد و هشت هزار کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده کشور را بازپس گرفتیم. این مقام نظامی تأکید کرد: خداوند آلترناتیوی برای جمهوری اسلامی ندارد و در بین ۱۹۴ کشور مستقل شکل گرفته تنها حکومتی است که بر اساس آموزه‌های قرآن شکل گرفته است.

اصلاح‌طلبان با عینک دودی مخالف بودند چون مظهر غرب بود

طه عبدخدایی، معاون سید محمد خاتمی در زمان حضور وی در وزارت ارشاد در گفت‌وگویی اظهار کرد: همین آقای میرلوحی(محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب) که دانشجوی هند بود، بعد می آید رئیس کمیتۀ تهران می‌ شود و می رود پیست اسکی دیزین و شمشک دستور می دهد تمام عینک های دودی را جمع کنند! چون این مظهر غرب است! همین آقا امروز روشنفکر می‌ شود! اگر یادتان نرفته بیایید از مردم عذرخواهی کنید.همین آقای میرلوحی(محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب) که دانشجوی هند بود، بعد می ‌آید رئیس کمیتۀ تهران می شود و می‌ رود پیست اسکی دیزین و شمشک دستور می‌ دهد تمام عینک­‌های دودی را جمع کنند! چون این مظهر غرب است! همین آقا امروز روشنفکر می‌ شود! اگر یادتان نرفته بیایید از مردم عذرخواهی کنید. مگر نه این بود که شما ها در بین دانشجویان چادر و حصار کشیدید و امام خمینی به محض اینکه فهمید که این اتفاق افتاده است، دستور داد که سریعا به موضوع رسیدگی شود. چرا امروز آقایان به دنبال گم کردن آثار اقدامات افراطی خود هستند؟ در آن زمان آقایان آنچنان جوی درست کرده بودند که هیچکس حق اظهار نظر آزاد نداشت. امروز نیز این رفتارهای به اشکال دیگر در حال پیاده شدن از سوی این طیف است. شما نحوه عملکرد شورای شهر را ببینید. واقعا آیا این شورای شهر آزاد منشانه رفتار می‌کند؟ در حالی که بسیاری از چهره‌های سیاسی اصلاح طلب اذعان کرده بودند که آقای هاشمی برای شهردار شدن مناسب است ولی شورای شهر تنها به این دلیل که با شهردار شدن هاشمی، آقای چمران به شورا راه پیدا می‌کند با شهردار شدن هاشمی مخالفت کردند. سؤال اینجاست که حضور یک شخص از جناح مخالف چه تاثیری می‌تواند در کار شورای شهر داشته باشد.

رفع ممنوع‌التصویری ملک‌مطیعی بعد از مرگ

شبکه خبر در گزارشی در اخبار ساعت 13 خود با پخش قطعاتی از فیلم‌های قبل از انقلاب ناصر ملک‌مطیعی و مصاحبه‌های چند سال اخیرش، خبر مرگ این بازیگر قدیمی سینما را پوشش داد. این در حالی است که تصاویر ملک‌مطیعی و چند مصاحبه او در سال‌های اخبر اجازه پخش از سیما را نیافت.

اعلام شروط ایران برای ادامه برجام‌ با اروپا

علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و اشترینان و رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، به انعکاس اعلام شروط جمهوری اسلامی ایران برای ادامه برجام با اروپا از سوی رهبر معظم انقلاب پرداخت. وی در اینستاگرام خود نوشت؛ رهبر انقلاب مطرح کردند: سه کشور اروپایی در ۱۳-۱۴سال قبل یک بدعهدی بزرگی کردند در مذاکرات هسته ای سال۸۳-۸۴، قول دادند و عمل نکردند، باید ثابت کنند امروز آن بی صداقتی و بدعهدی آن روز را نخواهند داشت. در دو سال گذشته آمریکا بارها برجام را نقض کرده و اروپایی ها ساکت مانده اند. اروپا باید آن سکوت را جبران کند.

آمریکا قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض آمریکا، صادر کند.

اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد.

اروپا باید با هر گونه تحریم جمهوری اسلامی مقابله کند و مقابل تحریم‌های آمریکا صریح بایستد.

اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند. چنانچه آمریکایی‌ها توانستند به فروش نفت ما ضربه بزنند، باید بتوانیم آن مقدار نفت که می‌خواهیم بفروشیم. اروپایی‌ها به‌نحو تضمین‌شده‌ای باید جبران کنند و نفت ایران را خریداری کنند.

بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند. ما با این سه کشور دعوا نداریم، اما اعتماد نداریم به آن‌ها؛ آن هم متکی است به سابقه‌شان.

اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات ما تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای محفوظ است. وقتی دیدیم برجام فایده‌ای ندارد، یکی از راه‌هایش این است که برویم سراغ بازیافت فعالیت‌های تعطیل‌شده.

سایت فرودگاه مشهد هک شد

سایت فرودگاه مشهد سوم خردادماه برای دقایقی هک شده و در اختیار هکر‌ها قرار گرفت. فرماندار مشهد روز جمعه در این خصوص به ایرنا گفت: هک سایت فرودگاه دقایقی بیشتر به طول نینجامید و به سرعت برطرف شد. محمدرحیم نوروزیان افزود: اقدامات لازم برای شناسایی هکر‌ها در دست پیگیری است. روز گذشته، تابلو‌ها و تلویزیون‌های تبلیغاتی فرودگاه مشهد توسط گروهی با نام 'تپندگان' هک شد و تصاویری از ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ روی آن‌ها به نمایش درآمد. فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد پس از مهرآباد تهران، دومین فرودگاه پرترافیک ایران است و به طور میانگین روزانه ۱۸۰ هواپیما به این فرودگاه وارد و از آن خارج می‌شود که این تعداد در ایام اوج سفر‌ها به ۲۵۰ پرواز در روز نیز می‌رسد.

تنهایی احمدی‌نژاد در افطاری رهبری با مسئولان نظام

«غلامعلی جعفرازده ایمن آبادی»، نایب رئیس فراکسیون مستقلان ولایی، توصیفی از حال احمدی‌نژاد بعد از دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری در توئیتر خود منتشر کرد و نوشت: بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در عصر چهارشنبه دوم خرداد و هفتم ماه مبارک رمضان هنگام خروج از بیت و در کنار کفش کن آقای احمدی نژاد را دیدم که تنها به دیوار تکیه داده بود و با افراد چاق سلامتی و خداحافظی می کرد نمی دانم چرا از این حال غریبش متأثر شدم.

بالاخره مقصران حادثه پلاسکو معرفی شدند

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: کارگروه بررسی حادثه پلاسکو پس از تحقیقات گسترده، نظرات خود را در قالب ۳ هزار صفحه اعلام کرد و در تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان، ۱۴ نهاد و شخص در این رابطه مقصر شناخته شدند.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: کارگروه بررسی حادثه پلاسکو پس از تحقیقات گسترده، نظرات خود را در قالب ۳ هزار صفحه اعلام کرد و در تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان، ۱۴ نهاد و شخص در این رابطه مقصر شناخته شدند.

محمد شهریاری درباره آخرین جزئیات روند رسیدگی به پرونده حادثه پلاسکو، اظهار کرد: همزمان با حادثه پلاسکو، اینجانب طبق دستور دادستان تهران در محل حادثه حاضر شده و ضمن رصد اقدامات، نسبت به تعیین علت حریق و ریزش ساختمان اقدام شد.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران ادامه داد: پس از این حادثه، 9 کارگروه شامل کارگروه‌های امور آتش‌سوزی و آتش‌نشانی، راه و ساختمان، بیمه، برق، الکترونیک و مخابرات، گاز و گازرسانی، موادمحترقه و منفجره (با توجه به شایعاتی که درباره انفجار عمدی ساختمان مطرح شده بود)، الکتروشیمی، پتروشیمی و فرآورده‌های شیمیایی، حوادث ناشی از کار و تأسیسات ساختمانی در قالب 29 نفر تشکیل شد.وی خاطرنشان کرد: این کارشناسان از همان ابتدای حادثه در محل حاضر شده و اقدامات فنی و نمونه‌برداری را آغاز کردند، بررسی‌ها حاکی از آن بود آتش‌سوزی در طبقه دهم از یکی از مغازه‌ها آغاز شده که به دلیل استفاده نادرست از هیتر، آتش‌سوزی آغاز و سپس به علت عدم کارآیی سیستمهای موجود از جمله کپسول آتش‌نشانی و خاموش‌کننده‌ها، آتش به سایر قسمتها نیز سرایت کرده و در نهایت منجر به تخریب ساختمان شده بود.

فیاض: احمدی‌نژاد تمام شد، فاتحه مع صلوات!

ابراهیم فیاض گفت: زمانی که احمدی نژادی ها صحبت از کسب ۳۷ میلیون رأی در انتخابات می کردند خودم از الهام پرسیدم «این که احمدی نژاد می گوید اول مشایی می آید اما رد صلاحیتش می کنند، بعد دوباره با حکم حکومتی برمی‌گردد و ۳۷ میلیون رأی می آورد؛ عقلی است یا شهودی؟» الهام گفت: «شهودی است از جایی به آنها خبر می دهند!» به عبارت دیگر می گویند «ما وصلیم» یا ادعا می کنند «امسال سال ظهور است» در حالی که زمانی می گفتند دولت ما دولت ظهور است! «احمدی نژاد هنوز مردم ایران را نشناخته است. مردم ایران به خاتمی رأی دادند اما به ناطق نوری رأی ندادند. مردم ایران به روحانی رأی دادند اما به سعید جلیلی رأی ندادند. سعه صدر و قاعده تمدنی ایرانی ها به شدت بالاست. احمدی نژاد دیگر پایگاه مردمی ندارد. زمانی که شلوغ می کرد، چه اتفاقی افتاد که حالا سکوتش بخواهد مسأله ای ایجاد کند. احمدی نژاد تمام شد، فاتحه مع صلوات و در آینده نیز هیچ خبری از او نخواهد بود.»

مسابقه فوتبالی که رهبر انقلاب تا آخر بازی آن را تماشا کردند

نشریه خط حزب الله در جدید ترین نسخه خود به خاطره ای از رهبر انقلاب درباره بازی فوتبالی که ایشان به طور کامل تماشا کردند اشاره کرده است. در این بخش به نقل از رهبر معظم انقلاب آمده است: ایشان [حمید استیلی]که بعداً پیش من آمد، گفتم به پاداش آن گل، پیشانی شما را می‌بوسم و بوسیدم. متأسّفانه من خیلی فرصت نمی‌کنم برنامه‌های ورزشی تلویزیون را تماشا کنم؛ خیلی به‌ندرت اتّفاق می‌افتد. از طرفی بیشتر ورزش‌هایی هم که پخش می‌شود، فوتبال است. من در فوتبال هیچ سررشته‌ای ندارم و در جوانی هم فوتبال بازی نمی‌کردم، به والیبال می‌پرداختم. در عین حال، آن شبی که بازی ایران و امریکا بود، من آن بازی را نگاه کردم. البته حقیقتش این است که آن شب هم نمی‌خواستم نگاه کنم؛ چون دیروقت بود و وقت خواب من بود؛ لیکن همین‌طور که نشسته بودم، تلویزیون را روشن کردم و ناگهان با گل ایشان مواجه شدیم و دیگر خواب از سرم رفت و نشستم تا آخر بازی را تماشا کردم.

فضاسازی علیه فردوسی‌پور از کجا شروع شد؟

روزنامه کیهان نوشت: برنامه «2018» با اجرا و تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور، علاوه‌بر پخش زنده مسابقات این دوره از جام جهانی و تحلیل آنها، بخش دیگری هم دارد. یکی از این بخش‌ها به معرفی کشورهای حاضر در جام جهانی می‌پردازد. در این بخش، به بهانه رقابت تیم‌های هر کشوری، گزارشی از تاریخ سیاسی و اجتماعی آن کشور ارائه می‌شود. اما نکته قابل تأمل، سانسور و تحریف بسیاری از واقعیت‌های مهم تاریخی درباره این کشورهاست و گویی برنامه «2018» درحال تبلیغ این کشورهاست. به‌طور مثال فردوسی‌پور در معرفی کشورهای انگلیس و فرانسه، هیچ‌ اشاره‌ای به مهم‌ترین بخش‌های تاریخ معاصر این کشورها، یعنی استعمار و برده‌داری و جنایات گسترده آنها در کشورهای تحت سلطه‌شان نکرد. این درحالی است که این برنامه فرصت بسیار مناسبی برای بیان بسیاری از واقعیت‌ها به مخاطب انبوه این برنامه است. همچنین حجم بسیار زیاد دعوت از بینندگان این برنامه برای شرکت در مسابقه و قرعه‌کشی با دادن وعده جوایز چندین میلیونی در این برنامه، برخلاف رسالت صداوسیما در جهت ترویج اقتصاد مقاومتی و دوری از ‌اشرافی‌گری است. طوری که گاهی فضای برنامه به مراسم بلیت بخت‌آزمایی شباهت می‌یابد.

انتقاد شدید آیت الله علم الهدی از احتکار خودروسازان

امام جمعه مشهد گفت: این برای مردم قابل تحمل نیست. دستگاه ها و کارخانجات خودروسازی که تحت مدیریت کارگزاران نظام است، 90 هزار اتومبیل را احتکار می‌کند تا قیمت آن را افزایش دهد. آیت‌الله سید «احمد علم‌الهدی» در خطبه‌های نماز عید سعید فطر در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: عید فطر عنوانی است که باید از نظر تبیین مفهومی و ماهیت کاملاً به آن توجه شود. عید در لغت عرب از ماده عود است. وی افزود: عید عبارت است از روزی که هر سال تکرار می‌شود و خاطره‌ای که مرتبه‌ای بعد از مرتبه دیگر ظهور پیدا می‌کند. پس عید یعنی برگشتن و عید فطر یعنی عود به فطرت. ما در عرصه زندگی به‌علت گرفتاری‌های زیادی که داریم و مشکلاتی که در عرصه زندگانی مادی ما وجود دارد، دچار یک سلسله آلودگی‌هایی می‌شویم و فطرت اولیه خداشناسی و خداگرایی به فراموشی گراییده می‌شود.

نگرانی دادستان تهران از عرضه گوشت خوک در سوپرمارکت‌ها

جعفری دولت‌آبادی، در نشست با مسئولان اتحادیه ها که با موضوع بهداشت و امنیت غذایی برگزار شد گفت: از روسای اتحادیه ها می خواهم که حتما در گشت های مشترک تعزیرات که با حضور معاونان دادستانی برگزار می شود حضور داشته باشند نه اینکه یکی از کارمندان دست چندم اتحادیه را بفرستند. جعفری دولت ابادی با انتقاد از کیفی نبودن بازدیدهای کارشناسان بهداشت محیط از واحدهای صنفی گفت: باید همه بازدیدها و بازرسی ها واقعا سرزده باشد. دادستان تهران گفت: متاسفانه ترس صنوف ریخته است و قبل از انقلاب یک پلیس بازار را اداره می کرد اما اکنون با این همه ارگان های نظارتی، صنوف از یکجا هم حساب نمی برند. وی گفت: چندی پیش شنیدیم که کله پاچه قاچاق آمده است و همچنین شنیدیم در برخی سوپرمارکت ها گوشت خوک توزیع می شود در این موارد روسای اتحادیه ها باید شب و روز نداشته باشند و ورود کنند که آیا این اخبار صحت دارد یا ندارد؟ جعفری دولت آبادی گفت: ما در معرفی واحدهای نمونه هم کوتاهی کرده ایم و حتما باید واحدهای خوب به مردم معرفی شوند چرا که تشویق واحدهای نمونه به معنی تنبیه متخلفان است.

منبع درآمد رهبری کجاست؟

حجت‌الاسلام رحیمیان، رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی: چند سال پیش در جایی سخنرانی داشتم و وجوه اشتراک امام و مقام معظم رهبری را مطرح می‌کردم، فردی یادداشتی به من داد که مقام معظم رهبری چقدر حقوق می‌گیرند، من شب بعد به شرح این مسأله پرداختم که من در متن کل امور مالی امام(ره) و دفتر امام بوده‌ام و شاهدم که ریالی از وجوهات شرعی و بیت‌المال استفاده نکرده و تماماً از نذورات و هدایایی که به آن‌ها می‌رسد استفاده می‌کنند. بنده در آن جلسه جزئیات این موضوع را توضیح دادم؛ مؤمنین و حتی افراد مستضعف برای آقا نذر می‌کنند و ایشان آنچه به‌ عنوان هدیه و نذر برای خودشان باشد، دریافت می‌کنند و زندگی‌شان نیز از همین طریق می‌گذرد.

اینستاگرام فیلتر می‌شود یا نه؟

اینستاگرام به زودی قابلیت جدیدی اضافه خواهد کرد که ممکن است علاوه بر تبدیل کردن ان به رقیبی برای یوتسوب در جهان این اپلیکیشن را در ایران به فیلترینگ نزدیک کند. همان اتفاقی که برای یوتیوب رخ داد. طبق گزارش جدید وال استریت ژورنال این اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس مشغول ساخت قابلیتی است که به کاربران اجازه می دهد ویدئوهایی یک ساعته پست کنند. در حال حاضر کاربران می توانند ویدئوهایی یک دقیقه ای در حساب کاربری خود و پانزده ثانیه ای در استوری ها پست کنند. البته این گزارش به طور دقیق عملکرد چنین ویژگی را تشریح نمی کند بلکه به نظر می رسد این بخشی از افزودنی های استوری اینستاگرام باشد. هنوز مشخص نیست این قابلیت چه زمانی عرضه می شود اما گام بزرگی برای اینستاگرام به حساب می آید.

ماجرای مجوز پنهانی دولت اوباما به ایران

یورنیوز اعلام کرد که دولت اوباما قصد داشته است که بصورت محرمانه به ایران امکان دسترسی به سیستم مالی آمریکا را بدهد و این تصمیم پس از به سرانجام رسیدن توافق هسته‌ای در سال 2015 میلادی و لغو تحریم‌های آمریکا اتخاذ شده است. بر اساس تحقیقات جمهوریخواهان سنای آمریکا که گزارش آن روز چهارشنبه منتشر شد، در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، وزارت خزانه‌داری بصورت محرمانه مجوزی را در فوریه سال 2016 میلادی صادر کرده است که به ایران اجازه می‌داد معادل 5.7 میلیارد دلار پولی را که در بانک عمان داشت، دریافت کند. آن طرح به دلیل خودداری بانک های آمریکایی از معامله با ایران شکست خورد هرچند گفته می شود ایران در نهایت امکان استفاده از آن پول را - به ارزش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار - از راه های دیگر پیدا کرد. قرار بود این مبلغ از ریال عمان به یورو تبدیل شود و برای انجام عملیات تبدیل، لازم بود ابتدا این مبلغ به دلار آمریکا تبدیل شود. چنانچه چنین مجوزی برای بانک عمانی صادر نمی‌شد، بانک مسقط برای تبدیل این پول به یورو مجبور به نقض تحریم‌های آمریکا می‌شد.در گزارش اعضای جمهوری خواه کمیته فرعی سنا آمده است که مجوز دولت اوباما غیرقانونی نبود اما از آنچه دولت وقت آمریکا گفته بود در قبال برجام انجام می دهد فراتر می رفت.

دستور رهبری به سازمان انرژی اتمی درباره آغاز فعالیت‌‌های هسته‌ای

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی تأکید کردند: ملت و دولت ایران تحمل نمی‌کند، هم تحریم شود و هم «حبس هسته‌ای» باشد. سازمان انرژی هسته‌ای موظف است، از فردا سریع آمادگی لازم برای رسیدن به 190 هزار سو را فعلا در چارچوب برجام فراهم کند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور دستور داده آغاز کند.

احمدی‌نژاد: تحریم‌ها تقصیر روحانی بود نه من

احمدی‌نژاد گفت: تمام قطعنامه و تحریم‌ها، بهانه‌اش برای سال‌های ۸۰ تا ۸۲ قبل از دولت ما بودند. زمانی‌که رئیس‌جمهور فعلی مسئول هسته‌ای بود. گفتم منتشر کنید، چرا می‌اندازید گردن ما.

محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه دهم خرداد ۱۳۹۷ در سفر به تبریز در تالار همایش های هتل شهریار گفت: تحریم ها از بیرون و فشار از داخل در دولت دهم در جریان بود. چه خبر بود. آنها تحریم سنگین کردند اما در داخل اجرایی شد. دست به دست هم دادند. کارشکنی ها و تخریب گسترده. دو کار همزمان انجام می دادند. تخریب می کردند و جلوی ما را می گرفتند که اقدام اساسی برای خنثی سازی تحریم نشود و از سوی دیگر در تبلیغات می گفتند تحریمی در کار نیست.

او افزود: وقتی از موضع ضعف به مذاکره برویم، باید امتیاز بدهیم. گفتم شما شش ماه به من فرصت دهید تا فشار تحریم را برداریم. گفتند نه. من گفتم بعدا پشیمان می شوید و دولت مسلط است. سال 92، انتخابات شد. نماینده ما را حذف کردند. دولت یازدهم آمد. گفتند می خواهیم چرخ زندگی و سانتریفوژ بچرخد.

او افزود: همان هایی که می گفتند، تحریم وجود ندارد، می گفتند تحریم مشکل باعث مشکلات است. راه حل را هم می گفتند به طور باز و نامدود با کدخدا صحبت کنیم. می گفتند دولت دهم دیپلمات حرفه ای نداشته و نمی توانسته مذاکره کند. اما خودشان دیپلمات حرفه ای هستند.

احمدی نژاد ادامه داد: تمام قطعنامه و تحریم ها، بهانه اش برای سال های 80 تا 82 قبل از دولت ما بودند. زمانی که رئیس جمهور فعلی مسئول هسته ای بود. من گفتم منتشر کنید، چرا می اندازید گردن ما. در دوره ما، با اقتدار جلو بردیم و بهانه ای نبود و اصل پیشرفت های هسته ای در دوره من بود.

او گفت: می گفتند خزانه خالی و انبارها خالی است. من گفته بودم انبارها را پر کنید و کالاهای اساسی پر شد. می گفتند اما دولت بدهکار و انبارها خالی است. خب معلوم است با این وضعت شرایط مذاکرات چه خواهد بود. از قبل می گویند من تسلیمم و ورشکسته ام و میخواهم مذاکره کنم.

احمدی نژاد ادامه داد: به گونه ای گفتند هر توافقی بهتر از عدم توافق است. خب معلوم است نتیجه چه می شود. علی رغم ادعاها، تحریم ها برگشت و گفتند تعهد داده اند. دنبال مقصر نیستم چون همه مقامات این را تأیید کرده اند. دنبال تجربه اندوزی هستم. ما هنوز نمی دانیم در مذاکرات چه گذشت. نماینده ها می گویند هنوز متن قرارداد را نددیدم. هرکس انتقاد کرد. . .

او اظهار داشت: یک بچه پنجم دبستان می فهمد اسرائیل و امریکا با هم هستند و الان هم دارند این کار را انجام می دهند. مگر می شود به این بهانه ملت را از دانستن محروم کرد. در برجام اصل بدهی روشن نشد. تعهدات ما با تضمین و روشن است. تعهدات طرف مقابل مبهم و احاله به دور و ابهام و پراکنده است. قانون حاکم مقررات طرف کشورهای مقابل ما. دعوا شد کجا برویم؟ به خودشان. باید می رفتیم پیش یک مرجع بین المللی. خب معلوم است نتیجه چه می شود.

او ادامه داد: تأسیسات عظیم هسته ای در نتیجه با بیش از 30 میلیارد دلار پرت شد یه گوشه ای یا از بین رفت. ملت ایران تذکر می دهد. این را بگویم. بابا صبر ملت اگر سرریز شود، آن وقت دیگر... هر تصمیمی گرفتید، به رای ملت بگذارید. هیچکس حق ندارد به نمایندگی از چندین نسل تصمیم بگیرد. می خواهم بشارت بدهم. افراد ضعیف جلوی خود دیده اند، فکر کرده اند ملت هم ضعیف است.

پرونده سعید طوسی بسته نشده

بهرام پارسایی گفت: پرونده سعید طوسی در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفت اما یکی از پرونده های او محرمانه بود و انتظار ما هم برخورد به گونه ای دیگر بود. نه در نظر افکار عمومی و نه در نظر من نماینده مجلس پرونده سعید طوسی بسته نشده ولو اینکه این پرونده بسته شده باشد. بدون شک عدم برخورد یا برخوردهای دوگانه با جرم های مشابه هم می تواند عدالت ما را زیر سؤال ببرد و هم باعث افزایش بی‌اعتمادی در جامعه شود. او ادامه داد: این گونه نیست بگوییم پرونده سعید طوسی بسته شده بنابراین پرونده مدرسه شهرک غرب هم باید بسته شود. به نظر من، افراد دیگر هم که پرونده آنها در افکار عمومی همچنان باز است، باید به صورت جدی رسیدگی شود.

نظر شما