شناسهٔ خبر: 31892147 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانشگاه آزاد در مسیر پیشرفت/1:

98، سال شتاب پایش دانشگاه آزاد اسلامی برای فتح قله‌های علمی است

طرح پایش یکی از قدم‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای دستیابی به قله‌های علم و ترقی است؛ امید است 98، سال شتاب پایش دانشگاه آزاد اسلامی برای فتح قله های علمی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به‌صراحت می‌توان سال 97 را سال قدم‌های استوار دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل‌شدن به بازوی علمی کشور دانست. چراکه سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی و فعالیت‌های انجام‌گرفته در آن نماد همت و تلاش انقلابی برای دست یافتن به قله‌های علم و ترقی است.

طرح «پایش» صورت اختصاری عبارت «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی» بوده و یکی از قدم‌هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اقتدار علمی کشور برداشته است؛ این طرح در آذرماه سال 97 به‌طور رسمی افتتاح شد. ایجاد شبکه تحقیق، یکی از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی بوده و با رونمایی از این طرح، پشتوانه نرم‌افزاری شکل گرفت تا همه اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتگران و پژوهشگران در سراسر کشور بتوانند در قالب نظام موضوعات، به یکدیگر متصل شوند.

سامانه «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای»، که با نام اختصاری «پایش» از سوی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان قلب تغییرات تحقیقاتی و فناوری این دانشگاه خوانده می‌شود، آغاز به کار کرد. بر اساس طرح پایش آزاد، واحدهای ویژه نیز مانند دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان در یک موضوع خاص پیشران شده تا به حل چالش‌های کشور کمک کنند. بر این اساس، ارزیابی عملکرد واحدها در دانشگاه آزاد اسلامی به این‌گونه است که هر واحد در راه تحول و پیشبرد طرح پایش، به چه میزان موفق بوده است.

می‌توان پایش را به‌عنوان یک دیده‌بان ملی با بستری شبکه‌ای در سطح ملی متشکل از نخبگان، محققان و پژوهشگران در عرصه‌های مختلف علم و فناوری تعریف کرد که چالش‌های کشور را با تمرکز علمی نیم میلیون نفری پاسخ می‌گوید.

طرح پایش آزاد در راستای توسعه پایدار تحقیق و توسعه است

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاح سامانه پایش اذعان کرد: یکی از ویژگی‌های طرح پایش آزاد این است که صنعتگران و متخصصان در حوزه‌های مختلف کاری می‌توانند در کنار اساتید دانشگاهی به‌عنوان استاد مشاور به دانشجویان و پژوهشگران کمک کنند.

وی در ادامه گفت: این شروع یک تحول خواهد بود. درواقع این طرح یک حرکت جامع حساب‌شده است که برای اجرایی شدن آن، کار علمی دقیقی صورت گرفته و امروز در بستر نرم‌افزاری ارائه می‌شود.

طرح پایش دانشگ اه آزاد تحول عظیمی در نظام آموزش عالی ایجاد می‌کند

شناسایی مسائلی که در حوزه‌های مختلف علم و فناوری کشور دارای اولویت هستند و ارائه سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی هدفمند در راستای حل مسائل کشور از اهداف طرح پایش آزاد است. تحقق این ضرورت مستلزم ایجاد یک بستر شبکه‌ای در سطح ملی متشکل از نخبگان، محقق و پژوهشگران در عرصه‌های مختلف علم و فناوری است.

بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با پایش اذعان کرد: طرح پایش آزاد که درواقع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی است، با در نظر گرفتن فقدان برنامه‌های پژوهشی و با هدف ارائه پژوهش‌های مؤثر در نظام آموزش عالی کشور، برای حل مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه‌های اقتصادی، نوآوری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با استفاده از پتانسیل اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی طراحی شد.

طرح پایش گامی به‌سوی پیشرفت

همان‌طور که گفته شد دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بازوی علمی کشور درصدد آن بوده است تا با بررسی مسائل مختلف کشور، آن را در دستور کار پژوهشگران قرار دهد تا راهکارهایی علمی برای آن ارائه شود.

بلافاصله پس از شروع طرح پایش و ابلاغ گسترده آن، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پایش را در دستور کار قرار داده و شروع به اجرا کردند که همین عامل سبب کاربردی شدن پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی شده و مانع از تکرار موضوعاتی شده است که به‌وفور در بسیاری از پایان‌نامه‌های نمایان می‌شد.

به نظر می‌رسد سال 98 سال شتاب دانشگاه آزاد اسلامی برای دست یافتن به قله‌های پژوهش کاربردی توسط طرح پایش خواهد بود.

انتهای پیام/4107/پ

نظر شما