شناسهٔ خبر: 31891638 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

واکنش بغداد به اظهارات ترامپ درباره «جولان» اشغالی؛ با حقوق بین‌الملل تعارض دارد

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که درخواست آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه، اعطای مشروعیت به این اشغالگری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه در اقدام حمایتی از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد که «بعد از ۵۲ سال، وقت آن است که ایالات متحده به طور کامل حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد».

وزارت خارجه عراق امروز شنبه به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و آن را در تعارض با حقوق بین‌الملل عنوان کرد.

شبکه خبری «السومریه» به نقل از وزارت خارجه عراق گزارش داد که عراق بر این باور است که درخواست آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه، اعطای مشروعیت به این اشغالگری است.
بغداد تأکید کرد که مؤید قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی صادره از شورای امنیت است؛ قطعنامه‌هایی که بر پایان بخشید به اشغالگری تأکید دارد.

وزارت خارجه عراق در پایان خاطر نشان کرد که گذشت زمان در دست گذاشتن رژیم صهیونیستی بر اراضی که آن را اشغال کرده، به این رژیم در حاکمیت این اراضی مشروعیت نمی‌دهد.

«فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه هم شامگاه جمعه به این ادعا واکنش نشان داد و تأکید کرد که جولان اشغالی، بخش جدایی‌ناپذیر اراضی سوریه است.

وی آمریکا را خطری برای صلح و امنیت بین‌الملل عنوان کرد و گفت که ادعاهای ترامپ درباره جولان، «ناقض اصول و منشور سازمان ملل متحد... و قطعنامه 497 شورای امنیت صادره در سال 1981 است... [قطعنامه‌ای] که بر اساس آن، جولان خاک اشغال شده است و هر گونه اقدام مسئولان اشغالگر اسرائیلی در این خاک اشغالی، ملغی و باطل است».

معاون وزیر خارجه سوریه بار دیگر تأکید کرد که بازپسگیری جولان اشغالی، حق ثابت سوریه است که قابل مذاکره یا چشم‌پوشی نیست و «با استناد به مبادی حقوق بشر و قطعنامه‌های مشروع بین‌الملل از جمله قطعنامه‌های 497، 338 و 242 شورای امنیت، عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از جولان تا خط چهارم ژوئن 1967 یک مسئله لازم الاجرا است».

مقداد با اشاره به تداوم مقاومت ساکنان جولان در برابر تلاشهای اشغالگر صهیونیستی که با هدف یهودی‌سازی یا کوچاندن آنان صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد که این افراد امروز نیز تلاشهای دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را که برای تغییر وضعیت جولان صورت می‌گیرد، شکست خواهند داد.

بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما