شناسهٔ خبر: 31891513 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در واکنش به دخالت های پمپئو؛

الحریری:لبنان وارد مناقشه های سیاست خارجی آمریکا نمی شود

بیروت - ایرنا - 'سعد الحریری'نخست وزیرلبنان با تاکید به اینکه«لبنان نمی خواهد وارد مناقشه های سیاست خارجی آمریکا شود»،به هجمه دیپلماتیک 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا در بیروت علیه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی'اللواء'نزدیک به حزب جریان المستقبل به ریاست الحریری امروز(شنبه)به نقل از منابعی درکاخ نخست وزیری لبنان، بخش هایی از گفت وگوی حریری و پمپئو را فاش کرد.
برخی رسانه های لبنانی روز گذشته (جمعه) به صورت مختصر و کلی این خبر را منتشر کردند.
به نوشته اللواء، پمپئو گاهی با زبانی تند و گاهی آرام در ملاقات ها و مصاحبه مطبوعاتی، ایران و جنبش حزب الله لبنان را هدف گرفت، اما نه تنها در 'بعبدا'،'عین التینه' و 'بسترس'کاخ های ریاست جمهوری، ریاست مجلس و وزارت خارجه، اظهاراتی واضح و روشن شنید که حزب الله، حزبی حاضر در دولت و پارلمان لبنان و دارای پایگاه وسیع مردمی است و مقاومت ضد اشغالگری، حقی است که قوانین بین المللی به لبنان داده است، که در کاخ نخست وزیری هم این عبارت به او گوشزد شد که «لبنان نمی خواهد وارد مناقشه های سیاست خارجی آمریکا شود».
در گزارش اللواء که ارگان حزب المستقبل هم آن را بازنشر کرده، با بیان اینکه پمپئو در ملاقات با حریری درصدد تاکید بر اعمال فشار آمریکا بر ایران و حزب الله بود»، افزود: الحریری به پمپئو خاطرنشان کرد که دولت لبنان به سیاست خویشتنداری در قبال درگیری های منطقه ای پایبند است.
اللواء افزود:پمپئو و هیات بزرگ دیپلماتیک همراه او که با بسیاری از شخصیت های رسمی، سیاسی لبنان ملاقات کردند، درصدد هستند تا لبنان را به میدانی برای 'تسویه حساب' با ایران تبدیل کنند و به همین دلیل ایران و حزب الله در صدر گفت وگوهای آنان قرار داشت.
پمپئو پس از سفر به کویت و فلسطین اشغالی روز گذشته در نخستین سفر خود به عنوان وزیر خارجه وارد بیروت شد.
وی پیشتر بارها به لبنان سفر کرده بود.

**تهدید لبنان و حمایت از نتانیاهو
محافل رسانه ای و سیاسی لبنان از جمله اللواء هم نظر هستند که هدف هجمه دیپلماتیک پمپئو علیه ایران و حزب الله در بیروت، اول تهدید دولت و ملت لبنان است.
وزیرخارجه آمریکا این گونه ملت و دولت لبنان را تهدید کرد: لبنان و ملت آن دو گزینه پیش روی دارند، یا به ایران و حزب الله اجازه دهند بر کشورشان سیطره داشته باشند و یا گامی دیگر بردارند.
اللواء به نقل ازمنابع رسمی تاکید کرد که روی دیگر سکه حمله های پمپئو علیه ایران وحزب الله، جلب رضایت اسراییل و حمایت از'بنیامین نتانیاهو' در معرکه انتخابات پیش روی در فلسطین اشغالی است.
این روزنامه لبنانی وابسته به جریان 14مارس خاطرنشان کرد که ادعای 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در خصوص 'حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان سوریه' نیز در چارچوب حمایت بی سابقه آمریکا از نتانیاهو و اسراییل قرار دارد.
آمریکا همواره در 70سال گذشته و از زمان اشغال فلسطین ازهر اقدام جنایتکارانه و تجاوزکاری اسراییل حمایت کرده و حتی از بازوی'وتو'در شورای امنیت سازمان ملل متحد به نفع تل آویو استفاده کرده است.
پمپئو درپایان سفر خود به فلسطین اشغالی در توئیتی نوشت:آمریکا در کنار اسراییل ایستاده است و با دشمنان آن مقابله می کند.
وی همچنین درگفت وگو با یک رادیو مسیحی هنگام سفر به فلسطین اشغالی با این ادعا که 'ترامپ هدیه خداوند برای نجات اسراییل است'، گفت که همه اقدامات آمریکا برای بقای رژیم اسراییل است.

**پاسخ قاطع ژنرال عون
اللواء درادامه نوشت: 'ژنرال عون' رییس جمهوری لبنان در پاسخ به سئوال پمپئو که نظرش را در باره حزب الله جویا شد، تاکید کرد که حزب الله، یک حزب لبنانی دارای پایگاه مردمی است.
وی درادامه پاسخ به برخی اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه آمریکا علیه حزب الله به این هم اکتفا نکرد و ادامه داد: حزب الله لبنان در خاک خود و روستاهای خود زندگی و یکی از مذاهب اساسی لبنان را نمایندگی می کند.
رئیس جمهوری لبنان با حمایت از اقدامات حزب الله در مرزهای جنوب لبنان با فلسطین اشغالی به پمپئو گوشزد کرد که لبنان به صلح، همدلی و وفاق ملی نیاز دارد و اینها از اصول ثابت در لبنان است.
کارشناسان معتقدند که هدف پمپئو از سفر به لبنان و دیدار با مقام های مختلف این کشور بسیج مقام های لبنانی علیه حزب الله بود اما با توجه به پاسخ های کوبنده همه آنان، وی باید با دست خالی به واشنگتن بازگردد و عملا اهداف این سفر نه تنها به نفع آمریکا تمام نشد بلکه همه به نفع حزب الله پایان یافت و لبنان یکبار دیگر به آمریکا نه و به حزب الله آری گفت.
پیش از موضع گیری مقام های لبنان شماری از شخصیت های دینی و مذهبی این کشور نیز در گفت وگو با خبرگزاری لبنان با توجه به اهداف سفر وزیر خارجه آمریکا به بیروت درخواست کرده بودند تا در دیدار با پمپئو، یک صدا از لبنان خارج شود و اکنون به نظر می رسد حزب الله لبنان برخلاف دیدگاه آمریکا با مقاومت و دستاوردهایی خود در 37 سال گذشته، موجب همبستگی بیشتر لبنان در رسیدن به اهداف خود در برابر برخی زیاده خواهی های آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است.
خاورم ** 1436 ** 1071

نظر شما