شناسهٔ خبر: 31890706 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاسداشت آیین سنتی 'شنبه گردش' در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- مردم چهارمحال وبختیاری طبق یک رسم قدیمی با رفتن به دل طبیعت در نخستین شنبه از سال با عنوان 'شنبه گردش' این روز را پاس می دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مردم این خطه نخستین شنبه سال را به دل طبیعت می روند و جشن همنشینی خانوادگی برگزار می کنند، در این روز با پخت خوراکی های محلی مانند آش دوغ، آش رشته، آش کشک، آش مچه، آبگوشت، کباب و پلوهای مختلف ساعاتی از این روز را در دل طبیعت سپری می کنند و بر شادی، نشاط، تفریح و رفاه خود در ایام تعطیلات نوروزی می افزایند.
مردم شهرکرد پس از برپا کردن چادر در دل طبیعت و چیدن گیاهان طبیعی و خوراکی و پختن غذای محلی نظیر آش مچه و آش شنگ به گشت و گذار خود پایان می دهند.
این دو غذای محلی که از گیاهان طبیعی شنگ و مچه به همراه افزودنی های دیگر مانند کشک و پیاز داغ، طبخ و تهیه می شود، در فصل بهار در بین مردم این استان جایگاه مهمی دارد.
مناطق توریستی و تفریحی سامان، سیادسردبروجن ، کوهرنگ، پیرغار، بابا پیراحمد، امامزاده بارده، چشمه دیمه، سندگان، برم، دره عشق و پرورز، چشمه وقت و ساعت، چشمه زنه و مناطق تفریحی دیگر استان در شنبه گردش با استقبال گردشگران مواجه است.
کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: مردم استان در این روز با رفتن به دل طبیعت با طبیعت آشتی می کنند.
فیروزه هیبتیان تاکید کرد: شنبه گردش مقیاس کوچکتری از سیزده بدر بوده که از روزگاران کهن در بین مردم رایج بوده است.
وی افزود: مناطق تفریحی و جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری مکان بسیار مناسبی برای گذران شنبه گردش بوده و هست.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از 800 جاذبه گردشگری دارد که در نوروز میزبان گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است.
در روزهای نخست سال جدید بیش از200 هزار مسافر وارد این استان شدند.
7362/6199/6021

نظر شما