شناسهٔ خبر: 31890593 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یافته محققان؛

دخالت زنان در سیاستگذاری موجب حفظ محیط زیست می‌شود

تهران – ایرنا - محققان آمریکایی دریافتند دخالت زنان در تصمیم‌گیری مرتبط با مدیریت زمین موجب محافظه‌کاری بیشتر و دستیابی به نتایج بهتر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس،‌ بر اساس تحقیقات پیشین زنان از تدابیر محافظه کارانه پشتیبانی می‌کنند و نسبت به وضعیت محیط زیست و نابرابری نگرانی بیشتری نشان می‌دهند. با وجود این، احتمال دستیابی زنان به قدرت و مشارکت آن‌ها در گروه‌های تصمیم‌گیر کم است.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد اگر زنان در تصمیم‌گیری مشارکت کنند، سیاست‌های حمایت از محیط زیست را بیش از مردان پیش می‌برند.
محققان دانشگاه آمریکایی کلرادو بولدر فرآیند مدیریت زمین را در قالب بازی‌های رایانه ای شبیه سازی کردند و از شهروندان کشورهای پرو، اندوزی و تانزانیا که مصرف‌کنندگان اصلی جنگل‌های محلی هستند، خواستند میزان برداشت درخت از یک جنگل‌ مشترک را تعیین کنند. برای این منظور محققان گروه‌هایی از بازیکنان ایجاد کردند که در نیمی از این گروه‌ها معیارهای جنسیتی رعایت شده و حداقل نصف اعضای آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند، همچنین برای محافظت از محیط زیست انگیزه‌های مالی پیش‌بینی کردند.
در یک آزمایش از هریک از بازیکنان خواسته شد درباره تعداد درختانی که از جنگل قطع می‌شود، تصمیم گیری کنند و به ازای هر درخت قطع شده 5 امتیاز برای آن‌ها در نظر گرفته شد. در آزمایش دوم از بازیکنان خواسته شد به عنوان یک گروه درباره تعداد درختانی که باید قطع شوند، تصمیم بگیرند. سپس به گروه‌ها اعلام شد اگر از قطع درختان صرف نظر کنند 160 امتیاز توسط یک سازمان خارجی به گروه داده می‌شود و یک نماینده از میان آن‌ها باید این امتیازها را تقسیم کند.
در این آزمایش ها مشخص شد در گروه‌هایی که معیارهای جنسیتی رعایت شده،‌ با ارائه مشوق مالی، میزان قطع درختان به شکل قابل توجهی کاهش یافته و مبلغ مشوق نیز به صورت عادلانه‌تر تقسیم شده است. در واقع تا زمانی که مشوق مالی در اختیار گروه‌ها قرار نگرفته بود، ‌تفاوتی بین نحوه تصمیم‌گیری آن‌ها وجود نداشت. اما پس از ارائه مشوق گروه‌هایی که حداقل نیمی از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند، میزان قطع درختان را حداقل 51 درصد کاهش دادند. همچنین در این آزمایش مشخص شد جنسیت نماینده گروه تاثیری بر تصمیم‌گیری ندارد.
نکته بسیار مهم حاصل از این تحقیقات این است که حضور زنان در زمان تصمیم‌گیری راجع به محیط زیست دارای آثار بسیار مهمی است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Climate Change منتشر شده است.
علمی**9259**9157

نظر شما