شناسهٔ خبر: 31890125 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

تعامل با دنیا پدیده خروج مغزها را کاهش می‌دهد

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی معتقد است: تعامل با دنیا، نخبگان جامعه را بدین باور می رساند که مسیر دستیابی به سطوح علمی پیشرفته خروج از کشور نیست و همین امر پدیده خروج مغزها را کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

حسینعلی قبادی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا با اشاره به طرح های راهبردی پژوهشگاه ادامه داد: در این عرصه با وجود تحریم از راه در پیش گرفتن سیاست دیپلماسی علم، ارتباط دانشگاه ها با سایر مراکز علمی در دنیا تداوم می یابد تا ایران به کشوری منزوی تبدیل نشود.
وی گفت: در نتیجه این اقدامات با کشورهای آلمان، اتریش، هند، الجزایر، ترکیه، روسیه، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری از کشورهای آسیای میانه ارتباطات علمی بسیار خوبی برقرار شده است که آثار آن در سیاست‌های اقتصادی و سیاسی کشور هند و بسیاری از کشورهای دیگر مشاهده می شود.

** تولید راهبردها و پیوست های اجتماعی
قبادی همچنین تولید راهبردها و پیوست های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را برای توسعه طرح های کلان کشور نظیر احداث سد، ساخت جاده و ... ضروری دانست و افزود: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در چارچوب برنامه های توسعه راهبردی فعالیت های خود را دنبال می کند.
وی تصریح کرد : این برنامه بر مبنای دیدگاه های مقام معظم رهبری و همچنین اصول، مبانی و ارزش های انقلاب اسلامی تنظیم شده است و سال 1397 آخرین سال برنامه توسعه راهبردی به شمار می رود.
قبادی ادامه داد: رویکردهای کلان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال های اخیر تاکید بر طرح های کاربردی و پروژه های راهبردی است. در حقیقت این پژوهشگاه توانمندی و ظرفیت های خود را بر مبنای چالش ها و مسائل اجتماعی کشور تنظیم کرده است.

** طراحی پژوهشگاه علوم انسانی کاربردی
وی افزود: برهمین اساس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای نخستین بار پژوهشگاه علوم انسانی کاربردی را طراحی کرد و در نتیجه این راه اندازی و گسترش فعالیت های کاربردی، رویکرد ترویجی سازی علم در پژوهشگاه رشد و توسعه یافت .
وی یادآور شد: برای دستیابی به این اهداف قالب های متعددی از فعالیت ها شکل گرفت. یکی از این قالب ها طرح های تبلیغاتی به شمار می رود که در زمینه آن می توان به گزارش های راهبردی، توصیه های سیاستی، گزارش ها و مقاله های علمی- پژوهشی، کرسی‌های نقد و نظریه پردازی، نشست‌ها و میزگردها، تبادل نظرات و کنفرانس‌های ملی و بین المللی اشاره کرد.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: در طرح های کاربردی مسائل و مشکلات و چالش های اجتماعی مد نظر قرار گرفته است.
حضور در مناطق محروم، امضای قرارداد با استانداری سیستان و بلوچستان تحت عنوان محرومیت زدایی و توانمندی اجتماعی، تعامل و مشارکت با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد سینمایی فارابی، وزارت نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از دیگر فعالیت ها در این زمینه است.
قبادی تاکید کرد: پژوهشگاه در کاربردی سازی فعالیت ها همچنان در ابتدای راه است به همین جهت تلاش های بسیاری در این زمینه صورت می گیرد.

** اجرای طرح جامع اعتلای علوم انسانی
قبادی اجرای طرح جامع اعتلای علوم انسانی را یکی دیگر از اقدامات سال های اخیر عنوان کرد و افزود: این طرح منظومه وار با یک روش شناسی پیشرفته طراحی شده است و با جلب مشارکت صاحب نظران تراز اول کشور در حوزه مبانی و کاربست علوم انسانی، بازشناسی انتقادی، تناظر پژوهشگاه با چالش های اجتماعی پیش برده می شود.
به عقیده وی تقویت عناصر عمومی، احساس امنیت، هویت بخشی، وحدت و انسجام ملی، راهکارهای علمی انتقال ارزش های انقلاب اسلامی به نسل های آینده، نزدیک تر کردن زبان و گفتمان حکومت و مردم با یکدیگر، بازآفرینی مزیت های تمدن ایرانی، تبیین و عرضه آن به جهانیان از جمله اقدامات اعتلای علوم انسانی به شمار می رود.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: پیشبرد آموزش های دانشگاهی به سمت مهارت افزایی و اشتغال زایی نیز از جمله عملکردهای این پژوهشگاه در سال های اخیر است.

** طراحی منابع درسی
به گفته وی پژوهشگاه علوم انسانی در این عرصه به تقسیم وظایف ملی پایبند است و به حوزه طراحی منابع درسی، شرح و تدوین سرفصل ها و... وارد نمی شود و آثار علمی تنها جهت بهره برداری سیاست گذاران و برنامه ریزان تولید و ارتقا داده می شود.
تقویت ارتباط با دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهشی وزارت علوم، وزرات آموزش و پرورش و سایر نهادها جهت تاثیرگذاری موثر در سیاست گذاری های کلان کشوری، حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم، مسئله شناسی در حوزه ارتباط صنعت، دانشگاه و جامعه از طریق مشارکت شبکه وسیع نخبگانی، تاسیس مرکز نوآوری به عنوان نقطه اتصال نوآوران با حوزه علوم انسانی، افزایش سرانه تولید علم، ترویجی سازی علم و برگزاری کارگاه های متعدد نیز از دیگر عملکردهای پژوهشگاه علوم انسانی در سال های اخیر است.

** بزرگترین همایش علوم انسانی و صنعت
به گفته وی برگزاری اولین و بزرگ ترین همایش علوم انسانی و صنعت با مشارکت 800 نفر از اعضای علمی دانشگاه های متعدد در تاریخ ایران در این پژوهشگاه نیز برهمین اساس انجام گرفت.
این عضو هیات علمی همچنین به چاپ رساندن 2 مقاله علمی – پژوهشی هر عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را از دیگر دستاوردهای اخیر عنوان کرد.
قبادی در پایان با بیان این که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بزرگ ترین پژوهشگاه آسیای غربی است، خاطرنشان کرد: باید در این مسیر بیشتر تلاش کرد تا پژوهشگاه بتواند همواره یکی از نهادهای موثر، تولید گر و نوآور کشور باشد.
انتخاب هفت عضو پژوهشگاه علوم انسانی در جشنواره سالانه نقد، کسب امتیاز در جشنواره خوارزمی، عضویت سه هزار استاد تراز اول علوم انسانی در شبکه نخبگانی پژوهشگاه و همچنین صاحب اثر بودن دو عضو هیات علمی در آثار بین الملی نیز از جمله موفقیت های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به شمار می رود.

**9484** 9053

نظر شما