شناسهٔ خبر: 31890015 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بالندگی در اوج تحریم تجربه شیرین البرز 97

کرج- ایرنا - استان نوپای البرز یا سرزمین اقوام با وجود فشارهای بدخواهان ملت ایران، اوج بالندگی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... را در سال 97 به نمایش گذاشت و این سال با دستاوردهای فراوانی برای ساکنان این خطه رقم خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سال 97 شاید از جهاتی متفاوت از سال های گذشته بود چرا که اردیبهشت ماه این سال دشمن قسم خورده ملت ایران با بدعهدی مسیر جدیدی پیش روی این ملت گذاشت.
با اینکه فروردین ماه 97 با سفرهای میلیونی نوروزی در استان البرز سپری شد که طبق آمار شمار خودروهای عبوری از جاده های استان به مرز 35 میلیون تردد رسید اما در ابعاد سیاسی و اقتصادی با وجود تلاش های سخت و وافر تیم دیپلماسی کشورمان ، این بار بدعهدی رئیس جمهوری آمریکا سبب شد تا سال 97 به لحاظ اقتصادی و سیاسی برای مردم ایران و ساکنان البرز با گذشته ها کمی تفاوت داشته باشد.
نوروز 97 رکورد به یادماندنی در جاده های استان البرز ثبت شد ، رکوردی که بیانگر عمق تحرک و شادابی مردم ایران برای دید و بازدید و نظاره زیبایی های کشور بود.
جاده های پرترافیک این استان ، حکایت از جنب وجوشی وصف ناپذیر برای زدون خستگی سال 96 و آغاز یک سال پرکار داشت.
ثبت 35 میلیون تردد که بیش از 30 درصد بیشتر از مدت مشابه سال های قبل بود در جاده های استان البرز نشان داد که بخش زیادی از گوشه و کنار ایران اسلامی برای تفرج ، راه های البرز را انتخاب کرده اند .
هرچند که این تردد میلیونی با خود ترافیکی نفس گیر ایجاد کرده بود اما نشان داد که ایرانیان تفرج و سرگرمی در گوشه و کنار کشور را بر سفرهای خارجی ترجیج داده و اندوخته های سال قبل خود را صرف آبادانی همین سرزمین می کنند.
با این اوصاف همانطور که نوشته شد، البرز ماه فروردین را شاداب و پرمیهمان سپری کرد اما رویدادهای دیگر در بستر زمان تجارب جدیدی پیش پای ساکنان این استان گذاشت که توصیف هریک در ابعاد سیاسی ،اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی به شرح زیر می آید.
مسائل سیاسی :
مهمترین موضوع سیاسی را باید از دیوانگی و بد عهدی کاخ سفید شروع کرد که اردیبهشت ماه 97 با پشت پا زدن رئیس جمهوری آمریکا به یک پیمان مهم بین المللی آغاز شد، رئیس جمهوری که حتی برای محیط زیست و نفس کشیدن بشریت اهمیتی قائل نبود و پیمان زیست محیطی پاریس را هم به سخره گرفت.
با این اوصاف مردم استان البرز همچون سایر هموطنان خود را برای مبارزه با یک تهدید و فشار شدید سیاسی اقتصادی دشمن آماده کردند هر چند که در پاره ای مواقع مشکلاتی دیده شد و برخی هم قصد موج سواری داشتند اما مردم و جوانان این استان در تمام عرصه ها به ویژه فعالیت های علمی و اختراعات پای کارآمدند و شایستگی خود را به نمایش گذاشتند.
از مهم ترین پیامدهای این حرکت دشمن در ابعاد سیاسی اغتشاشات و موج سواری عده ای فریب خورده دشمنان بود که با صبر و خویشتنداری پلیس و همراهی قاطبه مردم استان البرز با نظام اسلامی و ارزش های الهی این حرکت فریبنده و ایزایی دشمنان به شکست انجامید.
مردم با اینکه فشارهای جدید اقتصادی را تجربه می کردند اما صبر و متانت پیشه کردند هرچه که برخی افراد سود جو با احتکار کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی و افزایش قیمت ها سوت گرانی را زدند.
با این حال مسئولان سیاسی و اقتصادی استان البرز برای غلبه بر مشکلات اقتصادی که ازنیمه تابستان کلید خورد فعالیت گسترده ای را آغاز کردند و گام موثری برداشته شد.
در بعد سیاسی انتصاب استاندار جدید البرز موضوعی بود که با اعلام بازنشستگی محمدعلی نجفی رقم خورد و عزیزاله شهبازی به عنوان استاندار جدید این مسئولیت را در اوایل نیمه دوم امسال عهده دار شد.
آنچه در بخش سیاسی حائز اهمیت فراوان است، شرکت گسترده مردم استان البرز به رغم تهدیدها و تحریم های دشمنان در راهپیمایی های روز قدس و یوم الله 22 بهمن است که حضور پرشور و گسترده مردم دراین راهپیمایی ها خط بطلان بر افکار پلید دشمنان کشید.
مردم استان البرز با اینکه در سال جاری شاهد موج گرانی و تورم بودند اما پرشورتر از گذشته راهپیمایی چهلمین سال پیروزی انقلاب را با حضور گسترده خود به نمایش اقتدار و صلابت تبدیل کردند.
حضور وزرای دولت دوازدهم در استان البرز و سرکشی از پروژه های عمرانی مانند آزاد راه تهران - شمال ، بزرگراه شهید همت ، آزاد راه آبیک - چرمشهر - البرز ، قطار شهری کرج ، پروژه های بهداشتی و درمانی و اقتصادی از رویدادهای مهم استان بود.
سفر 6 وزیر دولت دوازدهم به البرز برای پیگیری وضعیت پروژه های عمرانی و زیربنایی از مهم ترین رویدادهای سال 97 البرز بود که با دستاوردهایی همراه شد.
***حوزه اقتصادی و تحقق بسیاری از مطالبات
راه اندازی بخش های مختلف باری و مسافری فرودگاه پیام گام بلند دولت تدبیر و امید در استان البرز بود که پس از سال ها انتظار مردم در سایه تحریم و فشار سنگین اقتصادی محقق شد.
با اینکه بخش باری این فرودگاه از اوایل دهه 70 راه اندازی شده بود اما در سال های اخیر بر اثر برخی کاستی ها پروازهای آن متوقف شد.
راه اندازی دوباره پروازهای باری برای انجام واردات و صادرات با حمایت دولت موجب خوشحالی و امیدواری مردم البرز به ویژه تولید کنندگان محصولات کشاورزی و صنعتی شد.
همچنین تجهیز و آماده سازی فرودگاه پیام برای پرواز هواپیماهای پهن پیکر مسافری در شهریورماه امسال به اتمام رسید و نخستین پرواز مسافری بین کرج - مشهد مقدس برقرار شد.
این پروازها نیز بین کرج - کیش نیز برقرار شد و اکنون مسئولان در تلاش هستند تا دامنه پروازهای فرودگاه پیام را در سطح کشور گسترش دهند.
فعالیت های باری این فرودگاه موجب شده تا بخشی از صادرات کالاهای ایرانی از طریق فرودگاه پیام انجام شود.
امسال با وجود تحریم و مشکلات اقتصادی بخشی از صنایع راکد استان البرز به فعالیت تولیدی باز گشت و با اهتمام کارگروه رفع موانع تولید استانداری بیش از یکصد واحد تولیدی و صنعتی نیمه فعال وارد چرخه تولید و اشتغالزایی شدند.
همچنین حضور چند هیات اقتصادی و تجاری خارجی به ویژه از کشورهای ترکیه ، چین ، عراق و افغانستان در البرز و بازدید از توانمندهای تولیدی و صنعتی استان از رویدادهای جالب در استان بود که برخی از این دید و بازدید ها با امضای تفاهم نامه های اقتصادی و تجاری همراه شد.
سال 97 بیش از 100 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان البرز نهایی شد.
تسریع دراحداث بزرگراه شهید همت و آزادراه تهران - شمال دراستان البرز یکی دیگر از اقداماتی بود که امسال البرزی ها با جنب و جوش عمرانی خاصی در این محورها همراه شد.
بزرگراه شهید همت که از حدود پنج سال پیش در محدود هفت کیلومتری شرق کرج متوقف شده بود ،عملیات توسعه آن از سر گرفته شد و موانع و معارضان این مسیر برداشته شده است.
اکنون این پروژه در حال احداث واتصال به بزرگراه در دست احداث شمالی کرج و جاده کرج - چالوس است که انتظار در سال جدید سوت پایانی آن زده شود.
آزاد راه تهران - شمال که بخشی از آن در استان البرز واقع شده در سال 97 جهش عمرانی خاصی به خود گرفت و طبق پیش بینی ها تا خرداد ماه سال 98 قطعه نخست آن به طول حدود 35 کیلومتر زیر بار ترافیک می رود.
اجرای 38 هزار هکتار عملیات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در 20 منطقه بحرانی استان البرز حرکت دیگر اقتصادی در استان البرز است که به منظور تقویت پوشش گیاهی، اشتغال روستائیان وتقویت آبخوان ها با مشارکت جوامع محلی به سرانجام رسید.
آزاد سازی حدوود 600 هکتار از اراضی تغییر کاربری شده کشاورزی و برگشت به حالت اولیه رویداد دیگری بود که با هدف حفظ اراضی کشاورزی با حکم قضایی و همکاری دستگاه های اجرایی در البرز محقق شد.
وجود موسسات بزرگ تحقیقاتی کشور در استان البرز به عنوان یک مزیت برای استان و کشور است که در سال 97 فعالیت برخی از این موسسه ها با خبرهای خوش همراه شد.
اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل و افزایش سه برابری تولید عسل در کشور از جمله دستاوردهای موسسه تحقیقات علوم دامی مستقر در البرز بود.
رونمایی از نقشه کربن آلی خاک های کشور در البرز رویداد دیگری بود که در سال 97 البرز به ثبت رسید.
در بخش کشف محموله های قاچاق استان البرز در سال 97 از برجستگی خبری خاصی برخوردار شد که کشف یک هزارو 700 میلیارد ریال انواع کالای قاچاق و کشف بیش از سه هزار میلیارد ریال ارز خارجی قاچاق از مهم ترین رویدادهای اقتصادی استان به شمار رفت.
مهم ترین رویداد اقتصادی و زیست محیطی استان البرز بارش های مناسب و نزول رحمت الهی در فصول پائیز و زمستان 97 بود که میزان این بارش ها از 310 میلی متر فراتر رفت .
این بارش ها موجب شد تا کام تشنه اراضی کشاورزی و مرتعی استان البرز سیرآب شود و طی چند سال اخیر رکورد خوبی به ثبت برسد.
بارش برف و باران در استان البرز که کم بارشی و خشکسالی چند سال اخیر سبب تهی شدن سفره های زیر زمینی و خشکیدگی بیشتر رودخانه های فصلی شده بود با خوشحالی وصف ناپذیر مردم به ویژه کشاورزان و باغداران همراه شده و نوید بخش سال آبی پرمحصولی برای ساکنان این استان است.
استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر ، حدود 68 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی است.
همچنین در سال 97 در بخش پروژه های عمرانی و اقتصادی بیش از یک هزار پروژه عمرانی ، تولیدی و زیربنایی با اهتمام دولتمردان و بخش خصوصی در استان البرز به بهره برداری رسید.
با بهره برداری از این پروژه ها در زمینه آموزشی ،بهداشت و درمان ، گازرسانی ، مخابرات ، راه سازی ، آبرسانی ، برق رسانی ، کشاورزی ، باغبانی ، دامی ، صنعت و تولید ، ورزشی ، فرهنگی و ... صدها خانوار از مزایای آنها بهره مند شدند.

**حوزه اجتماعی
در حوزه اجتماعی استان البرز نیز شاهد رویدادهای مختلفی مانند دستگیری چند باند بین المللی مواد مخدر، سرقت ، جعل اسناد و جرائم فضای مجازی بود .
کشف 14تن انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی از جمله فعالیت ها در عرصه اجتماعی استان البرز در سال 97 بود که با تلاش ماموران انتظامی به نتیجه رسید.
در حوزه اجتماعی امسال دولت تدبیر وامید گام های بلندی برای اجرای عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی در استان البرز برداشت که نمونه آن اختصاص بخشی از مدیریت های اداری به بانوان است.
تلخ ترین حادثه سال 97 سقوط هواپیمای 707 ارتش جمهوری اسلامی ایران در مشکین دشت کرج بود که این 15 سرنشین این هواپیما جان باختند اما مهندس پرواز به طرز معجزه آسایی نجات یافت.
این هواپیما روز 24 دی ماه حامل بار گوشت از کشور قزاقستان به مقصد فرودگاه پیام کرج بود که در فرودگاه فتح مشکین دشت فردیس اقدام به فرود اضطراری کرد و دچار حادثه شد.
** حوزه فرهنگی :
برگزاری سی وهفتمین دوره مسابقات قرآنی در استان البرز با شرکت هزاران تن از نوجوانان و جوانان این استان مهم ترین رویداد فرهنگی استان در سال 97 به شمار می رود.
همچنین حضور افتخار آفرین دانش آموزان و دانشجویان استان البرز در چند رویداد بزرگ علمی بین المللی از جمله مسابقات ریاضی ، شیمی ، زیست شناسی و مدال آوری برای البرز و کشور از خبرهای خوش در این بخش است.
اجرایی شدن طرح مرمت و بازسازی آثار تاریخی مانند کاخ تاریخی مروارید مهرشهر کرج ، کاروانسرای ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ با مشارکت یونسکو ، احیای بخشی از باغ تاریخی و 300 هکتاری سیب مهر کرج و دیگر آثار تاریخی البرز از رویدادهای قابل ذکر در سال 97 به شمار می رود.
استان البرز 550 اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده، دارد که تاکنون 271 اثر آنها ثبت ملی شده است.
برگزاری جشنواره های فرهنگی ، هنری و ادبی با حضور هنرمندان کشوری و استانی در البرز به مناسبت های مختلف از جمله دهه مبارک فجر از رویدادهای دیگر فرهنگی سال 97 البرز است .
***حوزه ورزشی
برگزاری مسابقات قایقرانی آب های خروشان آسیا در رودخانه کرج و رقابت های بین المللی بدمینتون جام فجر در البرز از مهم ترین رویدادهایی بود که در سال 97 در البرز رقم خورد.
این رقابت ها که برای نخستین بار به میزبانی استان البرز برگزار شد ، دستاوردهای فراوانی برای استان داشت.
7410/ 6155

نظر شما