شناسهٔ خبر: 31889738 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خورشید و فرصت تحول در تولید انرژی

سمنان- ایرنا- خورشید به عنوان منبع سازگار زیست محیطی ظرفیتی نهفته برای آغاز فصل جدیدی در عرصه تحول تولید انرژی است که می تواند افق های تازه ای برای بخش های صنعتی، اقتصادی، رفاهی و اجتماعی کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سازمان هواشناسی جهانی در سال 1950 میلادی روز 23 مارس مصادف با سوم فروردین ماه را روز جهانی هواشناسی اعلام کرد و از آن سال تاکنون همه ساله شعاری را برای گرامیداشت این روز و با هدف جلب توجه جهانیان به حفظ اقلیم زیستی خود مطرح می کند.
خورشید با وجود فاصله زیادی که با کره خاکی ما دارد به خاطر انرژی فراوانش بر بسیاری از امور بشر دخالت مستقیم و غیرمستقیم دارد و ایران به دلیل واقع شدن روی کمربند خورشیدی جهان و داشتن شرایط جغرافیایی مناسب، مستعد بهره برداری از انرژی این گنج بی پایان است.
خورشید انرژیی را ارائه می دهد که کل حیات روی زمین را قدرت می بخشد و این انرژی، آب و هوا، جریان های اقیانوسی و چرخه هیدرولوژیکی را هدایت می کند و خلق و خو و فعالیت های روزانه ما را شکل می دهد؛ الهام بخش بشر در زمینه موسیقی، عکاسی و هنر است و بر این اساس، سازمان هواشناسی جهانی شعار سال 2019 را «خورشید، زمین و آب و هوا» نامگذاری کرده است.
در شرایطی که تجدید منابع فسیلی میلیون ها سال طول می کشد، می توان از خورشید به عنوان یک منبع جایگزین برای تولید انرژی و درآمد استفاده کرد.
تلاش های زیادی در سراسر جهان در دهه های اخیر برای عملی کردن بهره وری از نور خورشید به عنوان انرژی صورت گرفته و به کارگیری از صفحه های خورشیدی با توجه به مزایای فراوان آن می تواند بخشی از نیاز به انرژی را در جوامع بشری برطرف کند.
انرژی خورشید بدون ایجاد آلودگی با عمر زیاد، استهلاک کم، بی نیاز از نیروی متخصص و فناوری بالا، رایگان و در دسترس همگان قرار دارد و مهم تر از همه موارد ذکر شده، سازگار با محیط زیست است، می تواند یک ظرفیت نهفته برای آغاز فصل جدیدی در عرصه تحول صنعتی، اقتصادی، رفاهی و اجتماعی کشور باشد.
صاحبنظران بر این باورند که این صنعت پاک جایگزین قابل اطمینانی برای سوخت‌های فسیلی و گره گشای بسیاری از چالش‌های منابع حیاتی و زیست محیطی در آینده است.
بررسی های کارشناسان نشان می‌دهد سرزمین ایران علاوه بر وجود منابع گسترده سوخت‌های فسیلی و تجدیدناپذیر نظیر نفت و گاز دارای قابلیت فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین گرمایی است.
آمارهای موجود می گوید میزان تابش متوسط روزانه آفتاب در ایران به چهار کیلووات ساعت بر متر مربع می رسد و متوسط تعداد ساعات آفتابی، از 2 هزار و 800 ساعت در سال بیشتر است.
استفاده از انرژی خورشیدی به دلیل دسترسی آسان و سهولت تبدیل به انرژی الکتریکی، سازگاری با محیط زیست و تجدیدپذیری، بسیار مطلوب است.
به گفته کارشناسان و براساس تحلیل‌های انجام شده تا سال ٢٠٢٥ سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به ١٠ درصد مصرف انرژی جهانی می رسد.
دولت تدبیر و امید در راستای توسعه و فرهنگ سازی استفاده بهینه و بهره‌وری صحیح از انرژی‌های تجدیدپذیر، خرید تضمینی برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار خود قرار داده و با انعقاد تفاهم نامه‌های 20 ساله با اشخاص حقیقی و حقوقی و سایر متقاضیان زمینه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه این فناوری نو را در اقصی نقاط مناطق روستایی و عشایری فراهم کرد.
همچنین نیروگاه‌های خورشیدی به صورت شبکه‌های کوچک و ناحیه‌ای در پشت بام خانه ها و هر جای دیگری امکان نصب دارند و به دلیل نزدیکی به محل مصرف هزینه و تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع سنتی را ندارند.
به گفته کارشناسان، در خوش بینانه ترین وضعیت از 100 درصد انرژی خورشیدی فناوری کنونی تنها 20 درصد انرژی را به برق تبدیل می کند، بنابراین لازم است صنعت و دانشگاه در ارتباط با یکدیگر و انجام کارهای دانش بنیان میزان بازدهی سلول های خورشیدی را افزایش دهند.
در استان سمنان به 2 روش انرژی خورشیدی و بادی به عنوان بهترین گزینه های برای تولید انرژی ارزیابی شده و وجود بیش از 300 روز آفتابی در سال، این نوع انرژی را مناسب ترین و اقتصادی ترین روش برای تولید برق و دیگر انواع انرژی مورد تاکید قرار می دهد.
به تازگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در سمنان به منظور ایجاد اشتغال با پرداخت تسهیلاتی به مددجویان زیرپوشش به توسعه صفحه های خورشیدی در استان اقدام کرده است.
صفحه های خورشیدی با تولید روزانه انرژی و فروش آن به شرکت برق برای این مددجویان تولید درآمد می کنند.

** گام بزرگ دولت تدبیر وامید در ترغیب مردم به انرژی خورشیدی
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: با توجه به روند افزایشی گازهای گلخانه ای در جهان، ضرورت استفاده از انرژی خورشیدی واضح و توجیه پذیر است.
سیدمحمد حسینی نژاد افزود: برخی کشورها با ارزان کردن انرژی های نو در مقطع زمانی خاص، مردم را در استفاده از انرژی خورشیدی سوق داده و تشویق کردند.
وی بیان کرد: خرید برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی به صورت تضمینی تا 20 سال توسط دولت تدبیر و امید از اقدامات انجام شده برای تشویق، ترغیب مردم و سازمان ها برای استفاده از انرژی نو است.
وی تصریح کرد: خرید تضمینی برق به مدت 20 سال گام بزرگی برای ترویج راه اندازی و استفاده از سلول های خورشیدی است واین طرح های را توجیه پذیر می کند.
حسینی نژاد ادامه داد: آگاه سازی مردم و در معرض دید قرار گرفتن نیروگاه های خورشیدی و توضیح درباره توجیه اقتصادی آن نقش مهمی در جذب مردم برای استفاده از این صفحه ها دارد.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان سمنان یادآور شد: کمتر شدن تاسیسات زیر بنایی، کاهش هزینه های نگهداری و انتقال، کاهش تلفات شبکه و همچنین ایجاد منافع برای افراد از جمله مزایای استفاده از انرژی خورشیدی است.

** کاربرد طرح های دانش بنیان در راه اندازی سلول خورشیدی
دانشیارحوزه اقلیم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: انرژی خورشیدی و کاربرد از آن در ایران دچار چالش در زمینه قیمت و میزان بازدهی است.
سعید کامیابی با بیان اینکه اکنون در ایران از 100 واحد انرژی دریافتی خورشید تنها 10 درصد بهره وری می شود، افزود: برخی کشورها بهره وری را به 20 درصد رساند.
وی به افزایش میزان بهره وری استفاده از سلول های خورشیدی در ایران تاکید و تصریح کرد: هزینه راه اندازی سلول های خورشیدی در ایران هزینه بالایی دارد و این موضوع توجیه اقتصادی طرح را تحت تاثیر قرار می دهد.
کامیابی ادامه داد: انجام طرح های دانش بنیان با کمک دانشگاه ها، نهادها و سازمان ها هزینه راه اندازی سلول های خورشیدی برای توجیه اقتصادی را تعدیل می دهد.
وی خاطرنشان کرد: سمنان با توجه به ظرفیت و اقلیم در میان استان های کشور شرایط خوبی برای سرمایه گذاری و بهره برداری از انرژی خورشیدی دارد.
کامیابی تاکید کرد: استفاده مطلوب از این ظرفیت نهفته در استان مستلزم سرمایه گذاری، برنامه ریزی، انجام کارهای دانش بنیان و هدفمند، ارتباط بین صنعت و دانشگاه، ارتباط و هماهنگی سازمان و متولیان امر است.

** اقلیم کویری سمنان مستعد بهره برداری از انرژی خورشیدی
مدیرکل امورعشایری استان سمنان گفت: این دیار با اقلیم کویری و نیمه خشک و داشتن 9 میلیون هکتار عرصه هفتمین استان پهناور کشور محسوب می شود.
حمیدرضا حسینی افزود: از این میزان، بیش از پنج میلیون هکتار عرصه بیابان و مرتع است که می توان از این ظرفیت به عنوان فرصت برای بهره برداری از انرژی خورشیدی استفاده کرد.
وی به تابش 80 درصدی نور آفتاب در استان سمنان اشاره و بیان کرد: نگاه تجاری و صنعتی در استفاده از این گنج بی پایان حاکم شود و از این نعمت الهی در استان بیشترین بهره را برد.
حسینی خاطرنشان کرد: سه هزار و 181 خانوار کوچنده در سمنان وجود دارد و استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق این عشایر ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

** اجرای 85 نیروگاه خورشیدی نویدی برای اشتغال مددجویان کمیته امداد سمنان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان گفت: احداث و اجرای 85 نیروگاه خورشیدی در سال 98 برای اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) این استان پیش بینی شده است.
سید محمد موسوی زاده افزود: با احداث این تعداد نیروگاه خورشیدی، مجموع این نیروگاه ها به 100 واحد در استان می رسد.
وی بیان کرد: تفاهمنامه همکاری سه جانبه احداث نیروگاه های خورشیدی ویژه مددجویان کمیته امداد، بین شرکت توزیع برق و کمیته امداد خمینی (ره) استان سمنان و صندوق کارآفرینی امید منعقد و مبادله شد.
وی تصریح کرد: 15 واحد نیروگاه جدید پنج کیلوواتی برای مناطق محروم با سرمایه گذاری متقاضیان و پیگیری این شرکت، کمیته امداد و صندوق کارآفرینی امید با قدرت 75 کیلووات در مدار تولید با انعقاد تفاهم نامه تا پایان سال 97 قرار گرفت.

** استفاده از انرژی خورشیدی در بین عشایر ترویج شود
مدیرکل امورعشایری استان سمنان اضافه کرد: عشایر حداقل 9 ماه از سال به انرژی برق نیاز دارند بنابراین مزایای استفاده از انرژی خورشیدی برای عشایر باید تبیین شود.
وی ابرازداشت: فرهنگ سازی و کمک رسانه برای تبلیغ، ترویج و تبیین مزایای استفاده از صفحه های خورشیدی در بین عشایر استان مقدمه ای برای جذب این قشر در استفاده از انرژی خورشیدی است.
حسینی یادآور شد: پایین آوردن قیمت تمام شده فروش صفحه های خورشیدی، کمک دولت و در نظر گرفتن تسهیلات برای خرید عشایر که جزو اقشار ضعیف به لحاظ اقتصادی است از دیگر راهکارهای جذب عشایر برای استفاده از انرژی خورشیدی است.
9891/6103

نظر شما