شناسهٔ خبر: 31889551 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پایان تحقیقات مولر، سرآغاز افشای رازهایی که ترامپ از آنها هراس داشت

بازرس تحقیقات پیرامون دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، سرانجام پس از حدود دو سال گزارش تحقیقات خود را تسلیم دادستان کل آمریکا کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه درباره نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 و ادعای تبانی ترامپ در این باره بعد از حدود دو سال به‌ پایان رسید و مولر گزارش خود را به دادستان کل آمریکا تحویل داد.

طبق قانون، «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا و وزیر دادگستری با دریافت این گزارش، باید درباره نحوه انتشار آن و یا تحویل آن به کنگره آمریکا تصمیم بگیرد.

احتمال دارد ویلیام بار مهمترین بخش‌ های این گزارش را ظرف دو روز آینده در اختیار کنگره قرار دهد. هنوز هیچ اطلاعاتی درباره این گزارش به بیرون درز پیدا نکرده است.

دادستان کل آمریکا در نامه‌ ای به اعضای کمیته‌ های قضایی سنا و مجلس تاکید کرده وزارت دادگستری در هیچ موردی از مولر تقاضایی مبنی بر دست کشیدن از تحقیقات نکرده است.

ویلیام بار در این نامه نوشته که به زودی با معاون خود «رود روزنستاین» و رابرت مولر تصمیم خواهد گرفت که چه اطلاعاتی از این گزارش باید در اختیار کنگره و یا افکار عمومی آمریکا قرار بگیرد. دادستان کل آمریکا تاکید کرده که همچنان به شفافیت هرچه بیشتر پایبند است و نتیجه بازبینی گزارش را به زودی اعلام خواهد کرد.

«چاک شومر» رهبر سناتورهای دموکرات و «نانسی پلوسی» رهبر دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان در نخستین واکنش اعلام کردند که ضروری است که گزارش مولر به طور عمومی منتشر شود.

این دو تاکید کردند که کاخ سفید نباید اجازه داشته باشد آن بخش‌ هایی از گزارش را که می‌ خواهد به طور گزینشی در دسترس عموم قرار دهد.

از سوی دیگر تعدادی از دموکرات‌ ها و همچنین کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 از جمله سناتور «کوری بوکر» خواستار انتشار گزارش مولر شدند و همچنین «چاک گرزلی» سناتور جمهوری‌ خواه از ایالت «آیووا» هم از ویلیام بار دادستان کل خواست تا گزارش نهایی رابرت مولر را در اختیار کنگره و عموم مردم قرار دهند.

سناتور آمریکایی «باب منندز» نیز گفت: اگر وزارت دادگستری آمریکا گزارش رابرت مولر را در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا منتشر نکند، این سوال برای اعضای کنگره و مردم آمریکا مطرح می شود که این وزارتخانه قصد دارد چه چیزی را از آنها پنهان کند.

«اریک سوالول» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به سی‌ ان‌ ان گفت: «ما گزارش کامل را می‌ خواهیم. ما قبل از آن که رئیس جمهور بتواند گزارش را اصلاح کند، آن را ببینیم.»

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و اطرافیان او بارها از انجام این تحقیقات گلایه کرده بودند و از مخالفان آن به شمار می‌ رفتند.

ترامپ هیچ‌ گاه با مصاحبه با اعضای تیم تحقیق در این 22 ماه موافقت نکرد اما وکلای او بعد از ماه‌ ها مذاکره نهایتا پرسش‌ های تیم تحقیق را کتبا جواب دادند.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است: «گام بعدی در این موضوع بر عهده دادستان کل، ویلیام بار است و ما چشم انتظار تحولات در این زمینه هستیم. کاخ سفید نه این گزارش را دریافت کرده و نه از جزئیات آن باخبر شده است.»

«رودی جولیانی» و «جی سکولو» وکلای شخصی رئیس جمهور آمریکا نیز مواضعی مشابه را در بیانیه خود اعلام کرده‌ و نوشته‌ اند از تحویل این گزارش خوشحالند و به تصمیم ویلیام بار برای تعیین مسیر در این پرونده اعتماد دارند.

دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از شروع ماموریت دونالد ترامپ در کاخ سفید به سوژه اصلی رسانه ها تبدیل شده بود. بعد از برگزاری انتخابات سال 2016 ریاست جمهوری آمریکا انجمن اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که روسیه تلاش داشته در انتخابات دخالت کند. گرچه این انجمن نتوانست اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره تاثیر این دخالت‌ ها و آثارش بر انتخابات 2016 اعلام کند اما این مساله سوالی بی‌ پاسخ و مساله‌ ای قابل بحث را مطرح کرده بود.

برخی اقدامات ترامپ از جمله درخواست وی از «جیمز کامی» رئیس سابق اف‌ بی‌ آی برای دنبال نکردن مسئله تماس‌ های «مایکل فلین» با روسیه و اخراج جیمز کامی، از جمله موضوعات تحقیق رابرت مولر بوده است. مایکل فلین اولین مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ بود که مدت کوتاهی این پست را در اختیار داشت.

مولر در طول تحقیقات خود بیش از 30 نفر را با اتهامات مختلف دادگاه برده است از جمله مایکل فلین، «پل مانافورت» رئیس سابق کارزار انتخاباتی ترامپ و «راجر استون» مشاور غیررسمی ترامپ.

تا به امروز هیچ کدام از این اتهامات به طور مستقیم با این پرسش مرتبط نبوده که آیا همکاری میان مقامات دولت ترامپ با مقامات روسیه وجود داشته است یا نه.

مولر در تحقیقات خود همچنین بیش از 10 مامور امنیتی روسیه را که در هک شدن رایانه های چهره‌ های ارشد دموکرات‌ ها نقش داشته‌ اند، هدف قرار داده است.

تحقیقات مولر بارها خشم دونالد ترامپ را نیز به دنبال داشته است چنان که او این تحقیقات را «کینه‌ توزانه» دانسته است. ترامپ در عین حال اتهام تبانی با مقامات روس را رد کرده است.

روسیه هم نتایج تحقیقات نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره نقش مسکو در انتخابات سال 2016 را رد می‌ کند. نهادهای اطلاعاتی آمریکا می‌ گویند که مسکو با اقدامات سایبری خود تلاش کرده «هیلاری کلینتون» کاندیدای دموکرات‌ ها در انتخابات آن سال را بی‌ اعتبار سازد و کفه ترازو را به سود ترامپ سنگین‌ تر سازد.

تحقیقات مولر همچنین به پرونده‌ های قضایی متعدد دیگری خارج از حوزه صلاحیت وی منجر شده که از جمله مهم‌ ترین آنها پرونده مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ بوده است.

اکنون بزرگ ترین سوال این است که آیا این گزارش حاوی اتهاماتی درباره ارتکاب خطا از سوی شخص ترامپ است یا خیر.

 

انتهای پیام

نظر شما