شناسهٔ خبر: 31888612 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تروریست های افیونی در سوریه

دمشق - ایرنا - روزنامه 'تشرین' در سوریه در گزارشی اعلام کرد که در سال 2018 میلادی، هفت هزار و 500 کیلوگرم حشیش و 12 میلیون قرص 'کپتاگون' توسط نیروهای امنیت و پلیس این کشور کشف و ضبط شده است.

صاحب‌خبر -

'حسام عارز' از سازمان مبارزه با مواد مخدر سوریه در این ارتباط تاکید کرد که میزان مواد مخدر ضبط شده در دوران جنگ هشت ساله افزایش یافته و دلیل اصلی آن این است که بیشتر مناطق مرزی سوریه تحت کنترل تروریست ها قرار داشته و قاچاق مواد مخدر برای تامین مالی این گروه ها رواج دارد که جز مثلث جرایم مشهور بین المللی (مخدر، پولشویی، تروریسم) است.
اصولا باید گفت که اگر در آینده پرونده ای بین المللی برای بررسی اقدامات و جنایت های تروریست ها در سوریه و جرایم آنها در این کشور که علیه مردم و غیرنظامیان مرتکب شده اند، باز شود از هم اکنون پیش بینی می شود که این پرونده بسیار قطور خواهد بود و سال ها باید قضات متبحر روی کار کنند تا بتوانند چند و چون آن را کشف و احکام مناسبت برای آن صادر کنند.
در پرونده تروریست ها در سوریه انواع جرایم سنگین مانند جنایت علیه بشریت، کشتار دستجمعی و گورهای دستجمعی، قاچاق نفت سوریه و فروش آن با همکاری کشور همسایه، آدم ربایی و استفاده ابزاری از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی، سرقت و فروش آثار باستانی، پولشویی، نابودی زیرساخت های سوریه، بمب گذاری علیه اهداف انسانی و اجتماعات مردمی و پارک های کودکان، استفاده از زنان به عنوان برده و فروش آنان در بازار، همکاری با کشورهای بیگانه از جمله دشمن مانند رژیم صهیونیستی و دریافت سلاح از آنان با هدف استفاده علیه سوریه و نظایر آن وجود دارد که در صورت تحقیق بیشتر می تواند ابعاد دیگری را نیز کشف کرد و به پرونده سیاه آنان و حامیان عربی، غربی و رژیم صهیونیستی افزود.
البته با توجه به نقش آفرینی بسیاری از کشورهای غربی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی در کنار برخی کشورهای همسایه سوریه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نمی توان پیش بینی کرد که چنین پرونده ای اصولا اجازه گشودن یابد ولی اگر روز چنین پرونده ای گشوده شود، بسیاری از حقایق افشا خواهد شد.
در همین حال باید گفت که یکی از پرونده های سیاه تروریست ها در سوریه که برخی رقم آنان را 360 هزار نفر از 120 کشور جهان تخمین می زنند، استفاده از مواد مخدر در بین آنان با هدف افزایش بهره وری و نداشتن احساس برای قتل افراد و ارتکاب انواع جنایت ها است.
کشف بیش از 12 میلیون قرص کپتاگون در سوریه در سال 2018 میلادی نشان می دهد که رقم باید بسیار بیشتر از این باشد اما این میزان فقط کشف شده و شاید چندین برابر این به سوریه وارد و فقط رقم مزبور کشف و بیقه استفاده و یا به خاطر نبود کنترل در مرزهای سوریه به کشورهای دیگر قاچاق شده است.
کپتاگون به عناصر تکفیری‌ و داعش کمک می‌ کند تا چند روز بیدار بمانند و با احساس بی‌خیالی به کشتار و جنایت خود ادامه دهند.
اصولا یکی از روش های گروه های تروریستی در سال های اولیه بحران و تا سال 2016 کمبود نیرو در سراسر سوریه برای حفظ مناطق تصرف شده و یا نیاز به تصرف بود.
فرماندهان و حامیان تروریست ها برای استفاده از عناصر موجود و بهره وری از آنان در بالاترین سطح، استفاده از مواد مخدر را یکی از روش های ممکن برای جبران کمبود نیرو تشخیص دادند.
بر اساس اعلام سازمان ملل متحد در سال های گذشته داعش امکان تولید ماده روانگردان کپتاگون را به دست آورده و برای مصرف نیروهای خود و فروش آن در خارج مناطق تحت تصرف اقدام به تولید آن کرده است.
ماده مخدر کپتاگون، قرص بسیار قوی آمفتامین برپایۀ محرک مصنوعی فنتالین است که به سرعت در مصرف‌ کنندگان حالت سرخوشی شدید به وجود می‌آورد و به این ترتیب به شبه ‌نظامیان تکفیری کمک می ‌کند تا چند روز بیدار بمانند و با احساس بی‌خیالی و بی‌پروایی به کشتار ادامه دهند.
یکی از روش های مهم تروریست ها در جریان بحران سوریه برای ایجاد رعب و وحشت استفاده گسترده از تک تیراندازها با استفاه از سلاح های پیشرفته دریافتی از غرب با ایجاد شکاف هایی در دل دیوار خانه های تصرف شده مردم به صورت ردیفی و چند خانه در کنار هم برای شناسایی نشدن و استقرار افراد تک تیراندازی برای هدف قراردادن مردم و نیروهای نظامی عمل کننده علیه آنان است و حضور بلند مدت این افراد نیز نیازمند استفاده آنان از مواد مخدر برای بیداری و نداشتن حس انساندوستانه هنگام ارتکاب جنایت است.
علاوه بر این با توجه به اینکه معمولا از نظر فکری نیز تروریست ها و برخی مفتی های همراه آنان بشدت بر روی ذهن این افراد برای جدا نشدن احتمالی و فرار نکردن فعالیت داشته و حتی برخی کلاس های اجباری برای آنان در مناطق اشغالی برگزار می کردند، در صورت استفاده از مواد مخدر و حالاتی که این مواد می توانست در آنان ایجاد کند، این افراد کمتر به فکر جدایی از گروه های مربوطه می افتادند و ضمن فرمانبری به خاطر نیاز به استفاده از مواد و ادامه آن فرماندهان می توانستند روی آنان برای هرگونه اقدامی مانند عملیات نظامی، انتحاری و هر فرمان دیگری حساب کنند.
در همین حال علاوه بر موضوع مصرف این مواد در بین نیروهای تروریست و مسئولان آنها یکی دیگر از کاربردهای مواد مخدر در بین آنان قاچاق و جابجای محموله های مواد مخدر به منظور کسب درآمد جهت تامین هزینه های خود است.
با توجه به شکست های تروریست ها در اواخر بحران سوریه و ناامیدی حامیان آنها از ادامه حمایت های مالی این افراد با روش های مختلف مانند گرفتن فدیه و مالیات از مردم شهرهای اشغالی تلاش داشتند تا امور مالی خود را انجام دهند و یکی از راه های تامین پول از سوی آنان تجارت مواد مخدر در سوریه در سال های اخیر برای تامین فعالیت های تروریستی در خلال جنگ بوده زیرا آنان افراد بیکار را از سراسر جهان با امید تامین کار و درآمدهای مناسب به ترکیه و سپس سوریه کشانده و این افراد تازه در سوریه متوجه نوع کار خود می شدند.
اعتراف های برخی از این افراد که از تاجیکستان و روسیه به تروریست ها پیوسته اند حاکیست که چنین افرادی چون بی اطلاع از نوع کار بوده اند، زن و بچه های خود را نیز با خود همراه کرده و پس از ورود به ترکیه و انتقال به سوریه و اسکان در مدارس و مراکز دولتی اشغال شده تازه متوجه می شدند که کار مورد نظر رابطان تروریست ها چه نوع کاری است.
بی شک افزایش نیروهای تروریست و تامین حقوق آنان به میزان بیش از 200 دلار در ماه و بسته به نوع خدماتی که این افراد به تروریست ها ارائه می کردند نیازمند تامین هزینه های چنین اقداماتی است و با توجه به این که اختلافاتی نیز بین کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس در اثنای بحران برای ادامه حمایت از آنان بروز کرد روی همین نگاه تروریست ها بعد قاچاق مواد مخدر و فروش آنها را برای کسب درآمد در کنار فروش آثار باستانی سوریه به کشورهای غربی در برنامه خود قرار دادند تا بتوانند چند ماهی بیشتر به فعالیت های خود ادامه دهند.
از: داود پورصحت
خاورم ** 1436 ** 1071

نظر شما