شناسهٔ خبر: 31888220 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش تصویری تشریحی؛

معرفی شگفتی های دنیای علم/ از تولید رز آبی تا عجیب ترین نوزادها

در سالی که گذشت رویدادهای علمی عجیبی از تولد نخستین نوزادان مهندسی ژنتیک شده تا کشف عضو تازه در بدن انسان و زنده ماندن یک نوزد پسر ۲۶۸ گرمی دانشمندان را به تعجب واداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در سالی که گذشت رویدادهای عجیب زیادی در عرصه علم و دانش اتفاق افتاد که همه را به تعجب وا داشت. کشف مورچه‌ای که سرعت گاز گرفتن آن سریع‌تر از چیتا است، تولد نخستین نوزدان مهندسی ژنتیک شده، کشف یک عضو تازه در بدن انسان یا ناپدید شدن بخشی از یک جزیره اندونزی پس از آتشفشان، فقط چند نمونه از رویدادهایی هستند که انسان را به تعجب واداشتند. این رویدادها نشان می‌دهند جهان پس از هزاران سال هنوز ناشناخته‌های بسیاری در خود دارد.

در این گزارش به برخی از شگفت انگیزترین یافته‌ها و رخدادهای علمی می‌پردازیم که جزئیات آن به شرح زیر است:

دماغ یک مرد دانمارکی دندان در آورد

مردی دو سال با مشکل تنفس روبرو بود و یکی از مجراهای بینی او مسدود شده بود به طوری که توانایی بویایی خود را از دست داده بود. او هنگام مراجعه به پزشک متوجه شد دلیل این مشکل ویروس یا عفونت باکتریایی نیست، بلکه دندانی است که درون بینی‌اش روییده است! پزشکان از انبرک برای خارج کردن دندان از مجرای بینی این مرد استفاده کردند.

فسیل ۱۱۳ میلیون ساله با چشمان درخشان

در سالی که گذشت، یک جستجوگر آماتور در کره جنوبی فسیلی ۱۱۳ میلیون ساله از عنکبوتی با چشمان درخشان کشف کرد. این نخستین تپتوم کشف شده در یک فسیل است. تپتوم بخشی از مشیمیه چشم حیوانات است که نور تابیده شده را به شبکیه باز می‌تاباند. این لایه در چشم جانورانی که در شب دید خوبی دارند، مثل گربه و گاو وجود دارد.

بچه لاک پشتی که قلبش خارج از بدن می تپد

یک بچه لاک پشت آلبینو که قلب آن بیرون از بدنش رشد کرده بود، برخلاف پیش بینی‌ها زنده ماند. این خزنده کوچک که «هوپ» نام گرفته دارای شرایط نادری است که هنوز در علم دامپزشکی نامگذاری نشده است. «مایک آکیلینا» صاحب این لاک پشت در خانه اش در نیوجرسی از حیوان مراقب می‌کند.

کشف دوباره بزرگترین زنبور جهان پس از ۳۸ سال

دانشمندان بزرگترین زنبور جهان را با طول بال ۶ سانتی متر در جنگل‌های یک جزیره اندونزی دوباره کشف کرده اند. این زنبور آخرین بار در ۳۸ سال قبل دیده شده بود. این زنبور بسیار بزرگ به اندازه انگشت شست یک انسان و همچنین ۴ برابر زنبور عسل اروپایی است.

نوجوان ۱۴ ساله راکتور هسته‌ای ساخت

یک پسربچه در سن ۱۲ سالگی شروع به ساخت راکتور همجوشی هسته‌ای کرد. او که در حال حاضر ۱۴ سال دارد، جوان‌ترین فرد در آمریکا است که توانسته یک راکتور هسته‌ای بسازد. «جکسون اسوالت» اهل ممفیس راکتور مذکور را از وکیوم، پمپ‌ها و محفظه‌هایی شخصی سازی شده، ساخت. خانواده این نوجوان ۱۰ هزار دلار برای ساخت راکتور هزینه کرده اند.

نهنگ ۱۰ تنی در جنگل‌های آمازون پیدا شد

در جنگل‌های آمازون جسد یک نهنگ کوهان دار ۱۰ تنی کشف شد. هر چند دانشمندان تصور می‌کنند حیوان هنگام طوفان به خشکی پرتاب شده اما هنوز نمی‌دانند چگونه این مسافت را طی کرده است. جسد این حیوان در جزیره Marajo کشف شده است.

کوچک‌ترین نوزاد پسر دنیا زنده ماند

کوچک‌ترین نوزاد پسر دنیا که با وزن ۲۶۸ گرم در ماه آگوست در ژاپن متولد شده بود، پس از مراقبت‌های ویژه زنده ماند و همراه والدینش به خانه رفت. این پسربچه که هنوز نامی برای او انتخاب نشده، با وزن ۲۶۸ گرم (۰.۵۹ پوند) با عمل جراحی سزارین دنیا آمد. این نوزاد که حتی پس از تولد در دستان پزشکان جای نمی‌گرفت، در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نگهداری شد.

دومین دوقلوهای نیمه همسان جهان ۴ ساله شدند

محققان طی پژوهشی دومین نمونه تولد دوقلوهای نیمه همسان جهان را گزارش کرده اند. این دوقلوها اکنون در استرالیا زندگی می‌کنند. این دومین نمونه دوقلوی نیمه همسان در جهان است و همچنین نخستین باری است که این نوع دوقلو هنگام بارداری مادر و با استفاده از تست ژنتیک مشخص شده است. دوقلوهای نیمه همسان زمانی به وجود می آیند که یک تخمک توسط دو اسپرم همزمان بارور می‌شود، به این ترتیب تخمک مانند دوقلوهای همسان به دو قسمت تقسیم می‌شود اما هرکدام از آنها اطلاعات ژنتیکی مختلفی از پدر را در خود دارند.

کشف ماهی یک تنی در ساحل کالیفرنیا

یک موجود دریایی عظیم در ساحل جنوب کالیفرنیا کشف شده که به عنوان خورشید ماهی hoodwinker شناسایی شده است. این گونه نادر در سالی که گذشت کشف شد و در نیم کره جنوبی زمین زندگی می‌کند. خورشیدماهی اقیانوسی سنگین‌ترین ماهی استخوان‌دار شناخته شده است که میانگین وزن آن به یک تن (۲٬۲۰۰ پوند) می‌رسد.

کشف عضو جدید در بدن انسان

دانشمندان در تحقیقی جدید ادعا می‌کنند عضو جدیدی در بدن انسان کشف کرده اند که در حقیقت به عنوان جاذب شوک عمل می‌کند. این عضو احتمالاً بزرگترین عضو بدن باشد. این عضو که interstitium نام گرفته در حقیقت محفظه‌هایی متصل بهم است که شبیه مسیری مملو از مایعات عمل می‌کند. این عضو زیر لایه پوست، خطوط دستگاه گوارش، ریه‌ها، سیستم ادراری ، اطراف رگ‌ها و بین ماهیچه‌ها وجود دارد.

تولد ۵ میمون شبیه سازی شده در چین

۵ میمون شبیه سازی شده در چین متولد شدند. این میمون‌ها نشانگرهای بیماری‌های مختلفی دارند و محققان قصد دارند درمان بیماری‌های مختلف از جمله سرطان را روی آنها آزمایش کنند. هر ۵ میمون دی ان ای دگرگون شده یکسانی دارند و به همین دلیل نشانگرهای اضطراب، افسردگی و شیزوفرنیک در آنها وجود دارد. این حیوانات تمام عمر خود را در آزمایشگاه زندگی خواهند کرد و محققان ادعا می‌کنند درمان‌های جدید را روی این حیوانات آزمایش می‌کنند.

قدیمی ترین حیوان روی زمین یک فسیل ۶۰۰ میلیون ساله است

شواهد فسیلی از موجودات باستانی که شبیه عروس دریایی هستند، در صخره‌هایی ۶۰۰ میلیون ساله در چین کشف شد. این حیوان ناشناخته هنوز نامی ندارد اما تحلیل‌های میکروسکوپی حاکی از آن است که نشانه‌های مشابه (مانند شاخک ها و لایه مخاطی) یک گونه عروس دریایی( Ctenophora) دارد. گونه‌های گوشتخوار Ctenophora هنوز هم وجود دارند و از ارگانیسم‌های ریز دریایی تغذیه می‌کنند. پیش از این تصور می‌شد قدیمی ترین حیوانی که روی زمین زیسته Dickinsonia بوده است.

صفحه یخی متحرکی با قطر ۹۱ متر در وسط رودخانه آمریکایی

درسال ۹۷ یک صفحه یخی متحرک با قطر حدود ۱۰۰ یارد (بیش از ۹۱ متر) در رودخانه‌ای در آمریکا مشاهده شد. این دیسک یخی که به طور طبیعی شکل می‌گیرد، در رودخانه Presumpost واقع در مین به وجود آمد. این دیسک شبیه کوهی از محصولات کشاورزی به نظر می‌رسید.

آتشفشان ۱۵۰ میلیون مترمربع از یک جزیره را بلعید

محققان در سال گذشته اعلام کردند اندازه جزیره Anak Ktakatau در اندونزی به یک چهارم اندازه قبل از فوران کوه آتشفشانی آن کاهش یافته است. در حال حاضر جزیره آتشفشانیAnak Ktakatau ۴۰ تا ۷۰ میلیون مترمربع است و نسبت به ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون متر مربع از حجم آن کاسته شده است. در این تاریخ کوه آتشفشانی جزیره فوران کرد و در پی آن سونامی جزیره را فرا گرفت.

بارش تگرگ به اندازه توپ تنیس در استرالیا

به طور معمول هنگام تعطیلات کریسمس در استرالیا برف نمی بارد اما به نظر می‌رسد آب و هوای سال گذشته عجیب و غریب بوده است به طوریکه روز کریسمس در شهر سیدنی استرالیا طوفان تگرگ بارید. حجم برخی از دانه‌های تگرگ به اندازه توپ گلف و توپ تنیس بود.

زنبورهای عسل شمارش بلدند

تحقیق جدیدی نشان می‌داد مغز زنبورهای عسل تکامل یافته و چنان کارآمد شده که آنها می‌توانند فقط با ۴ سلول عصبی عمل شمارش را انجام دهند. پژوهشگران در شبیه سازی‌های مدل مغزی که فقط شامل چهار سلول عصبی بود، متوجه شدند این ارگان ساده می‌تواند تا عدد ۵ را بشمرد.

کرم دوزیستی که «دونالد ترامپ» نام گرفت

یک حیوان دوزیست که سر خود را در شن فرو می‌کند، به دلیل شباهت این قابلیت با رفتار ترامپ در مقابل گرمایش جهانی این کرم «درموفیس دونالد ترامپی» نامگذاری شد. شرکت EnviroBuild که مصالح حافظ محیط زیست برای ساختمان سازی تولید می‌کند با پرداخت ۲۵ هزار دلار در یک حراجی حقوق نامگذاری این کرم دو زیست را خرید و سپس تصمیم گرفت برای جلب توجه رئیس جمهور آمریکا به موضوع تغییرات آب و هوایی این نام را انتخاب کند.

مورچه دراکولا سریع‌ترین حیوان جهان شد

دانشمندان اعلام کرده اند سریع‌ترین موجود جهان مورچه «دراکولا» است که می‌تواند با سرعت ۳۲۰ کیلومتر برساعت گاز بگیرد. مورچه «دراکولا» می‌تواند فک خود را با سرعت خارق العاده ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت (۲۰۰ مایل برساعت) ببندد که ۵ هزار بار سریع‌تر از پلک زدن است. این در حالی است که چیتا فقط با سرعت ۹۶ کیلومتر برساعت (۶۰ مایل برساعت) می‌دود.

تولد نخستین نوزاد از رحم اهدایی یک فرد مرده

محققان دانشگاه سائوپائولو در برزیل از تولد نخستین نوزادی خبر دادند که مادر او پیوند رحم انجام داده و اهدا کننده این رحم فوت کرده بود. دریافت کننده یک زن ۳۲ ساله بدون رحم بود و فرد اهدا کننده زنی ۴۵ ساله بود که به دلیل سکته فوت کرده بود. ۴ ماه قبل از پیوند، دریافت کننده رحم عملیات IVF را انجام داد و ۸ تخمک بارور او فریز شدند. عملیات ۱۰.۵ ساعته پیوند در سپتامبر ۲۰۱۶ اتفاق افتاد. نوزاد پس از ۳۵ هفته و ۳ روز با وزن ۲.۵ کیلوگرم متولد شد. همچنین این نوزاد با عمل جراحی سزارین به دنیا آمد و رحم پیوند زده شده نیز از بدن بیمار برداشته شد.

تولد نخستین نوزادان با دی ان ای مهندسی شده

در ماه نوامبر ۲۰۱۸ «هی جیانکوی» یک محقق چینی ادعا کرد به ابداع نخستین نوزادان مهندسی شده ژنتیک کمک کرده است. این پروژه در چین انجام شد. محققی که این ادعا را کرده بود، جیانکویی در پروژه مذکور ژن جنین‌های ۷ زوج را در درمان‌های باروری تغییر داد. هدف وی از مهندسی ژنتیک نوزادان توانایی مقاومت احتمالی در برابر ویروس اچ ای وی بود. این تحقیق جنجالی سروصدای زیادی به پا کرد و به دستگیری و حبس خانگی این محقق در چین منجر شد.

کشف سنگ زمرد ۵۶۵۵ قیراطی در زامبیا

زمردی به ارزش حداقل ۲ میلیون پوند در معدن Kagem واقع در زامبیا کشف شد. این جواهر ۵۶۵۵ قیراطی توسط یک جواهر شناس به نام دباپریا راشیت و ریچارد کاپتوا کشف شد. به گفته آنان این جواهر شفافیت خاصی دارد و طیف رنگ سبز آن بسیار ایده آل است. سنگ مذکور Inkalamu نام گرفته است.

نخستین رز آبی رنگ جهان تولید شد

محققان چینی با کمک مهندسی ژنتیک نوعی باکتری، برای نخستین بار در جهان رز آبی طبیعی تولید کردند. این گل نخستین رز مهندسی شده آبی دنیا است. محققان راهی برای گسترش آنزیم تولید رنگ یک باکتری یافته اند که در گلبرگ‌های گل رز سفید وجود دارد. این آنزیم به گل رنگ آبی می‌دهد.

دانشمندان سرعت مرگ را اندازه گرفتند

محققان دانشگاه استنفورد در آزمایشی سرعت مرگ درون سلول را اندازه گرفتند. طبق این تحقیق مرگ با سرعت ۳۰ میکرومتر بر دقیقه حرکت می‌کند. آنها برای نخستین بار توانستند هنگام ایجاد فرایند خودویرانی سلول به نام «موج مهاجم»(trigger wave) سرعت مرگ درون یک سلول را اندازه گیری کنند.


کهن‌ترین درخت اروپا هنوز رشد می‌کند

محققان متوجه شده اند کهن‌ترین درخت اروپا که یک کاج ۱۲۳۰ ساله است هنوز هم رشد می‌کند. دانشمندان این درخت کاج را Italus نامیده اند. درخت ایتالوس روی صخره‌های شیب در جنوب ایتالیا در سال ۷۸۹ بعد از میلاد مسیح جوانه زده است.

نظر شما