شناسهٔ خبر: 31888130 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

داغ‌های خرداد97

صاحب‌خبر -

قشنگ‌تر از پریا
شب نوستالژیک «نود» با حضور «حشمت» و «پروین»

اولین ویژه‌برنامه جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه یک سورپرایز ویژه داشت: «حضور علی پروین و حشمت مهاجرانی». پروین در ابتدای صحبت‌های خود با خنده گفت: «آقای فردوسی‌پور اگر قرار است ما را بپیچانی، بگویم برویم سوال بعدی.» او ادامه داد: «حشمت مهاجرانی به من لطف دارد؛ چراکه بازیکنی ساده و شاگرد این مربی بزرگ بودم.» حشمت مهاجرانی هم گفت: «می‌گویند کاپیتان تیم عصای دست مربی است و من این عصا را با حضور پروین در تیمم حس کردم. مدیریت و تیمداری پروین در زمین خیلی خوب بود.» قابی که عادل با حضور حشمت مهاجرانی و علی پروین در تلویزیون ساخت، با استقبال گروه‌های مختلف مواجه شد. نوید محمدزاده از حضور حشمت مهاجرانی و علی پروین در ویژه‌برنامه جام‌جهانی شبکه سه ابراز خرسندی کرد. او با به اشتراک‌گذاشتن تصویری از مهاجرانی و پروین در استوری اینستاگرام نوشت: «عجب قابی، اوج خوش‌سلیقگی در دعوت میهمان نود.»

قاب روی دیوار
خداحافظیِ پُرحاشیه با ناصرخان

ناصر ملک‌مطیعی همچنان در قامت یک اسطوره بدرود گفت و رفت. درگذشت ناصرخان تا مدت‌ها به بحث اصلی محافل هنری تبدیل شد. پای خیلی چیزها و خیلی کس‌ها هم به میان آمد:   تلویزیون، ماهواره، مهران مدیری، مسعود ده‌نمکی، مسعود کیمیایی، ... . درگذشت این بازیگر واکنش‌های مختلفی در پی داشت. مهدی فخیم‌زاده گفت: «اینها را به اسم فیلمفارسی خیلی زدند، حالا همه توی سروصورت می‌زنند... برایم عجیب است.» مسعود کیمیایی هم گفت: «چرا نباید هنرمندان ما در سرزمین خودشان به ذات خودشان که هنر است، برسند؟ این سوال را کی جواب می‌دهد؟ آقای ملک‌مطیعی چه کرده بود؟ اگر قرار باشد من حرف بزنم، به دشنام می‌رسم.» مهناز افشار هم در اینستاگرام خطاب به بهروز وثوقی (قیصر) نوشت: «قیصر داش فرمونت هم رفت.» اما ماجرای مرگ ملک‌مطیعی به همین‌جا ختم نشد. کمی بعد، مصاحبه‌ای که او در برنامه «دورهمی» با مهران مدیری انجام داده بود، سر از یک شبکه ماهواره‌ای درآورد؛ درحالی ‌که مدیران سازمان صداوسیما اجازه پخش برنامه «دورهمی» با حضور ناصر ملک‌مطیعی ندادند، مدیر شبکه ماهواره‌ای تپش اعلام کرد مصاحبه مدیری با ملک‌مطیعی از این شبکه پخش خواهد شد. در ادامه تهیه‌کننده شبکه نسیم با بیان این‌که تصاویر پخش‌شده از برنامه مرحوم ملک‌مطیعی در «دورهمی» با دوربین تلفن‌همراه ضبط شده، گفت: «ما برای حفظ آرامش و نظم برنامه اجازه ورود تلفن همراه به برنامه را نمی‌دهیم و فقط برای احترام به همراهان میهمان برنامه بعضا به آنها اجازه می‌دهیم تلفن‌همراه خود را به داخل استودیو بیاورند.» حالا کمی از حرف‌های ناصرخان در «دورهمی» را بخوانید تا پی ببرید که صداوسیمایی‌ها از انتشار چه سطرهای خطرناکی جلوگیری کرده‌اند: «برای من یک توفیق الهی است و خدا را همیشه از این موهبتی که نصیبم شد، شکر می‌کنم. این چند دهه‌ای که گذشته و مردم عزیزم من را فراموش نکردند، اصلا جای صحبت ندارد و سکوت کنم بهتر است. امروز خیلی خوشحالم که پس از سال‌ها دوری از خانه این‌جا هستم و خدا را واقعا شکر می‌کنم.»

تعجب‌برانگیز
تحریم از نوع افطار!

باز هم فرصتی دست داد تا سلبریتی‌ها خودشان را در بوق و کرنا کنند: «دعوت به افطاری رئیس‌جمهوری». برخی از چهره‌های سینمایی مثل مهناز افشار، پرستو صالحی، مازیار میری، احسان کرمی،‌ هادی حجازی‌فر و... دعوت رئیس‌جمهوری برای میهمانی افطار را رد کردند و دلیل رد این دعوت را هم شرایط بد اقتصادی کشور عنوان کردند. آنها با یک پُست اینستاگرامی چنان حس قهرمان‌بودن پیدا کردند که انگار صدام حسین کافر را شکست داده‌اند! از طرف دیگر، محمود دولت‌آبادی که جزو دعوت‌شدگان بود، به این موضوع واکنش نشان داد: «برخی از هنرمندان اعلام کرده‌اند که در میهمانی افطار رئیس‌جمهوری شرکت نخواهند کرد. من عملکرد هیچ شخصیتی را تعیین نمی‌کنم و معمولا هم در هیچ گروه و دسته‌ای نبوده و نیستم. من به حسن روحانی رأی داده‌ام و به همین رأی که دادم، احترام می‌گذارم. بنابراین من دعوت ایشان را برای افطار پاسخ خواهم داد.» صادق زیباکلام هم در واکنش به تصمیم هنرمندان گفت: «اگر این سلبریتی‌ها را یکی از مقامات دیگر کشور دعوت کرده بود، آیا جرأت می‌کردند که به آن نهاد بگویند «نه ما نمی‌آییم» و نه گفتنشان و نیامدنشان را هم به این صورت اعلام کنند؟» با همه این حواشی، افطاری رئیس‌جمهوری برگزار شد. فاطمه معتمدآریا که یکی از میهمانان ویژه مراسم بود، گفت: «ما هنرمندان مستقل و توانمندی هستیم که برای فعالیت، نیاز به حمایت نداریم، ‌اما انتظار مانع‌تراشی هم نداریم. رسالت ما ترویج دوستی، وحدت، صلح و همدلی است؛ فقط خواهان آن هستیم که به ما اعتماد شود تا بتوانیم کارمان را انجام دهیم.»

قاب
پایان تلخ «شهرزاد»

ترانه علیدوستی عکسی از خودش منتشر کرد که او را با چشمان اشکبار نشان می‌داد. علیدوستی با انتشار این عکس نوشت:   «شهرزاد. 93/۹/23 تا 97/۳/21» سریال «شهرزاد» پس از ۳ فصل درحالی به پایان رسید که برای انتشار هفتگیِ آن لحظه‌شماری می‌کردیم. قسمت آخر این سریال چند هشتگ مثل «پایان تلخ» را در شبکه‌های اجتماعی داغ کرد. پایان‌بندی «شهرزاد» با نقدهای مختلفی همراه شد. یکی از مواردی که کاربران شبکه‌های اجتماعی بر آن اصرار داشتند، مخالف‌خوانی با سرنوشت «قباد» در سریال بود، اما حسن فتحی کمی بعد یادداشتی به مناسبت پایان سریال منتشر کرد که همه با خواندنش متعجب شدند؛ چون در ابتدای آن از احتمال ساخت فصل چهارم شهرزاد با حضور دوباره قباد خبر داده بود: «سه فصل سریال شهرزاد به پایان رسید و امید است در آینده‌ای نزدیک امکان ساخت فصل چهارم آن‌که در آن شاهد بازگشت مجدد قباد، شهرزاد و فرهاد به متن قصه خواهیم بود، فراهم شود.»

جنجال
«بی‌دردا خوابیدن خوابیدن»

محسن چاوشی در سالروز آزادسازی خرمشهر برای مردم خوزستان سنگ‌تمام گذاشت و قطعه‌ای منتشر کرد که جنجال‌آفرین شد. چاوشی که در خرمشهر به دنیا آمده، به زادگاهش عِرق خاصی دارد. او این‌بار اثری مردمی منتشر کرد که شایعه ممنوع‌الکارشدنش را هم در پی داشت. خیلی‌ها این قطعه از چاوشی را محکم‌ترین، مردمی‌ترین و تلخ‌ترین قطعه او دانستند.

مستطیل سبز
پای زنان در «آزادی»

بازی ایران- اسپانیا خوش‌یُمن بود و پس از کش‌وقوس‌های واقعا فراوان پای زنان به ورزشگاه آزادی باز شد. زنان برای اولین‌بار برای تماشای بازی فوتبال در استادیوم آزادی حضور پیدا کردند. این اتفاق آن‌قدر مهم بود که بسیاری از رسانه‌های خارجی به آن پرداختند. خبرگزاری رای نیوز24 ایتالیا نوشت: «زنان در ایران برای اولین‌بار پس از پیروزی انقلاب 1979 در ورزشگاه‌های فوتبال تهران حضور یافتند.» ماجرا اما به این سادگی‌ها نبود. آدم‌های بسیاری برای این حضور خون دل‌ها خوردند! با آغاز جام‌جهانی ۲۰۱۸ اعلام شد که زیرساخت‌های لازم برای نمایش بازی‌های جام‌جهانی در ورزشگاه بزرگ آزادی فراهم شده و علاقه‌‌مندان به ورزش می‌توانند به مدت یک‌ماه با اعضای خانواده خود بازی‌ها را در این ورزشگاه تماشا کنند، اما چند روز بعد، پخش مستقیم بازی ایران و مراکش به دلیل عدم صدور مجوزهای لازم از سوی متولیان امر و شورای تأمین امنیت لغو شد. با لغو پخش این دیدار و عدم اطلاع‌رسانی درست و حسابی در این مورد بسیاری از خانواده‌هایی که برای دیدن بازی راهی ورزشگاه آزادی بودند، با درهای بسته روبه‌رو شدند. این‌جا بود که محمود صادقی با هشتگ «یک مملکت چند دولت»، نوشت: «زیرساخت‌های لازم فراهم شد. کارشناسان دستگاه‌های ذیربط در شورای تأمین گزارش کارشناسی دادند. بعضی از نمایندگان تهران هم پیگیری کردند. استاندار تهران (رئیس شورای تأمین) مجوز صادر کرد. ۲۰‌هزار بلیت فروخته شد. مردم می‌خواهند وارد ورزشگاه شوند. یگان ویژه اجازه ورود نمی‌دهد!» اعتراض‌ها که بیشتر و بیشتر شد، بالاخره نیروی انتظامی اعلام کرد که پخش بازی ایران و اسپانیا در آزادی بلامانع است و امنیت آن تأمین می‌شود.
 

عجیب و غریب
سانسور «زابیواکا»؛ اتهام: استفاده ابزاری

همه شبکه‌ها مشغول تدارک ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی برای جام‌جهانی بودند که خبر رسید آزاده صمدی دیگر نمی‌تواند در یک برنامه ورزشی حاضر شود. صداوسیما اعلام کرد که اجرای «زابیواکا» توسط صمدی، مصداق استفاده ابزاری از زنان است. این اتفاق درحالی صورت گرفت که ویژه‌برنامه جام‌جهانی در شبکه اینترنتی آیو اسپورت درحال پخش بود. مدیر این تلویزیون اینترنتی در واکنش به خبرِ مخالفت صداوسیما با اجرای صمدی گفت: «ما خودمان با توجه به بازخوردی که از مخاطبان داشتیم، تصمیم گرفتیم که در مقطعی بهتر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر این کار را ادامه دهیم.» بهرنگ علوی که جایگزین صمدی شده بود، در اولین اجرای خود اعلام کرد که کنارگذاشتن صمدی به این دلیل بوده که مجوز‌های لازم برای اجرای یک زن در این برنامه ورزشی صادر نشده است. این ماجرا باعث شد بار دیگر بحث انحصارطلبی این سازمان مطرح شود؛ سازمانی که همه چیز را برای خودِ خودش می‌خواهد و تمام.
 

تومُخی
خردادِ تخیلیِ «سردار»

سردار آزمون که می‌توانست خردادی رویایی و پُر از حادثه‌های قشنگ داشته باشد، با عملکرد پُرانتقاد در زمین، خردادی تخیلی را تجربه کرد. صفحه او پس از هر بازی محلی برای حرص خالی‌کردن شده بود. آن‌قدر فشارها زیاد شد که مهاجم تیم‌ملی پس از شکست مقابل اسپانیا هنگامی که می‌خواست درباره عملکرد خودش در بازی‌های جام‌جهانی روسیه صحبت کند، بغض کرد و گفت: «من از مردم ایران گله دارم، چون آنها فکر می‌کنند من هیچ تلاشی نمی‌کنم. من انتقادهای بی‌دلیل زیادی را می‌شنوم. آنها نمی‌دانند که چقدر من تلاش می‌کنم. این‌جا هستم تا برای تیم‌ملی بجنگم و مردم ایران را شاد کنم. در مقدماتی جام‌جهانی مردم را شاد کردم و هدفم این بود که در این جام نیز همین کار را ادامه دهم.»

زاویه
«ترلان» سخن می‌گوید

«خندوانه» یک میهمان خاص داشت؛ میهمانی که کنار نامش، اسامی بسیاری قطار می‌شود! او کسی نبود جز «ترلان پروانه»؛ فرد بی‌محابای دنیای سینما و فوتبال! او در «خندوانه» فرصت پیدا کرد تا به خبرهایی که همواره درموردش پخش می‌شود، واکنش نشان دهد. رامبد جوان از پروانه درخصوص حواشی ساخته‌شده برای او در فضای مجازی پرسید و پروانه هم گفت:   «من هیچ‌وقت دوست ندارم درباره کاری که انجام می‌دهم، به دیگران توضیح بدهم و خبرساز شوم. این حواشی و شایعات هم اصلا برای خودم جذاب نیست و از خواندن آنها خوشحال نمی‌شوم؛ اما اگر آنهایی که این حواشی را درست می‌کنند و می‌خوانند، خوشحال می‌شوند، عیبی ندارد. بگذارید که با چنین اتفاقی خوشحال باشند. من با حواشی و شایعات کنار آمده‌ام.»

جعبه جادویی

یاسی، علی‌اکبری  و گلزار «ماه عسل» را داغ کردند

«ماه عسلِ» علیخانی داغ‌تر از هر‌سال دیگر پیش رفت. او با فوت‌وفن مخصوص به خودش بار دیگر توانست خط قرمزهای صداوسیما را جا‌به‌جا کند و پای صحبت آدم‌هایی بنشیند که هرگز در تلویزیون دیده نشده بودند. بین برنامه‌های علیخانی حضور یاسمن اشکی، امیرعلی اکبری و محمدرضا گلزار از دیگر برنامه‌ها بحث‌برانگیزتر بود. البته ماجرای حضور حمید صفت در «ماه عسل» هم مطرح شد، اما درنهایت مدیرگروه اجتماعی شبکه سه خبر حضور این خواننده در برنامه را تکذیب کرد. برسیم به محمدرضا گلزار. او با حضور در «ماه عسل» از ساخت و اجرای یک مسابقه تلویزیونی خبر داد. ورود محمدرضا گلزار به عرصه اجرا با «برنده باش» مهمترین بخش گفت‌و‌گوی کوتاه علیخانی با این بازیگر بود. گلزار در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «من با عشق با مردم زندگی می‌کنم و نیاز به بادیگارد ندارم.» احسان علیخانی درهشتمین برنامه «ماه عسل» هم میزبان امیرعلی‌ اکبری بود. او که به دلیل رشته ورزشی‌اش جایی در تلویزیون نداشت، در پایان درباره بستن پیشانی بند یا حیدر کرار برای حضور در مسابقات گفت: «من از بچگی عاشق امیرالمومنین هستم. خدا از من نگذرد که فکر کنید من به خاطر شو این کار را می‌کنم، درصورتی که من از روزی که این ورزش را شروع کردم، گفتم یامولا تو منو کمک کن و من تا زنده‌ام پرچمت را به دوش می‌کشم.» اما مهمترین قسمت از برنامه «ماه عسل» با حضور فردی به نام یاسمن اشکی پخش شد. این قسمت کار را به جایی کشاند که دادستان تهران از احضار عوامل «ماه عسل» در رابطه با یاسی اشکی خبر داد و گفت: «هم عوامل این مجموعه به دادستانی فرا خوانده شدند و هم از صداوسیما توضیحاتی را در این رابطه خواسته‌ایم و درحال تحقیقات هستیم.» اشکی در «ماه عسل» از بیماری‌اش گفت که سال‌ها ناشناخته بود و در ایران از میان ۱۴۵نفر مبتلا فقط او زنده مانده است.

منم هستم
کمپین الکیِ «هشت عاصی»

علی‌آقا کریمی بدون توجه به بازی‌های ایران در جام‌جهانی، کمپین اقتصادی راه انداخت. او با انتشار پُستی در صفحه اینستاگرامش از مردم دعوت کرد تا به مدت یک‌ماه خودرو، طلا و هر چیز گرانی که در بازار فروخته می‌شود را تحریم کنند و نخرند تا این حباب افزایش قیمت که عده‌ای سودجو به وجود آورده‌اند، از بین برود. در ادامه بسیاری از چهره‌های ورزشی و هنری از این کمپین استقبال و نوشته کریمی را بازنشر کردند. کمی بعد که واکنش‌های هیجانی به تصمیم علی کریمی خوابید، نظرات منفی نسبت به کارکرد این کمپین زیاد شد. کارشناسان کم‌کم به میدان آمدند و از ناکارآمدی تصمیم اقتصادی این فوتبالیست گفتند. مثلا جعفر خيرخواهان، اقتصاددان در اين خصوص گفت: «من خوشبين نيستم كه درصورت تداوم اين كمپين تقاضا جهت خريد كالاهاي گران‌شده كاهش يابد، دوما چه بسا تعادل عرضه و تقاضا به هم خورد.» او معتقد بود با ايجاد اين كمپين‌ها بيشتر نام برخي مطرح مي‌شود و اين كمپين صرفا بر سر زبان‌ها مي‌افتد ولي در عمل هيچ تغيير خاصي ايجاد نمي‌شود. از شما چه پنهان، تب کمپین کریمی هم مثل تمام تب‌های زودگذر فضای مجازی خوابید و همه گرانی‌ها و بدبختی‌ها سر جایش ماند!

 

نظر شما