شناسهٔ خبر: 31888086 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با «شهروند»:

سال کم‌حادثه‌ای را پشت سرگذاشتم

صاحب‌خبر -

شهروند|  این‌که شیرهای گاز و آب قبل از ترک منزل بسته شده باشد، کپسول‌های اطفای حریق در همه جا حتی در خودروی شخصی هم در دسترس باشد و چک‌کردن موارد ضروری برای دوری از خطر، بارها و بارها از سوی کارشناسان به مردم به‌خصوص در ایام نوروز هشدار داده می‌شود؛ هشدارهایی که بعضا از سوی عده‌ای جدی گرفته نمی‌شود. اما شاید یکی از موضوعات جالب برای شهروندان در این خصوص رعایت‌کردن نکات ایمنی از سوی کسانی است که این هشدارها را می‌دهند. شاید این سوال خیلی‌ها باشد که یک آتش‌نشان یا مامور راهنمایی‌ورانندگی همه مواردی که به من و شما هشدار می‌دهند را در زندگی عادی خودشان و اطرافیانشان هم به همین دقت رعایت می‌کنند. همین موضوع بهانه‌ای شده تا سراغ جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی پایتخت برویم و دقایقی را با او همکلام باشیم:  
خیلی‌ها دوست دارند بدانند که شما همه موارد ایمنی را در زندگی عادیتان رعایت می‌کنید؟
همه چیزهایی که در این سال‌ها یاد گرفتم را بدون استثنا رعایت می‌کنم. از بسته‌بودن فلکه گاز و آب تا خاموش‌کردن سیستم‌های گرمایشی، حتی در مواردی که مسافرت می‌رویم همه سه‌راهی‌های برقی را هم قطع می‌کنم. بعضی وقت‌ها فقط برق آشپزخانه به خاطر یخچال و فریز وصل است. من همه این موارد را در خانه به‌خصوص هنگام مسافرت رعایت می‌کنم.
پس اقوام و خانواده خیالشان از این حوادث راحت است؟
بله، تقریبا همه این کارها به من محول شده و من هم همه موارد را رعایت می‌کنم، حتی در خودروی شخصی هم وسایل ابتدایی اطفای حریق همراه دارم.
تا حالا شده که خارج از ساعت اداری در زمان استراحت یا مرخصی همراه خانواده با حادثه مواجه شوید؟
بله. تا جایی که به خاطر دارم سه بار این حادثه آتش‌سوزی پیش آمد؛ دوبار خودرو آتش گرفت و یکبار هم موتورسیکلت، هر سه بار هم من بلافاصله با کپسول اطفای حریق وارد عمل شدم. حتی یادم هست راننده موتورسیکلت مرد میانسالی بود که بعد از خاموش‌کردن آتش به من گفت همه زندگی‌اش همین موتور بوده، من از این‌که توانستم به آن مرد کمک کنم، خیلی خوشحال شدم.
تا حالا اقوام یا آشنایان شما دچار حادثه آتش‌سوزی شده‌اند؟
نه، اقوام و دوستان نزدیک شکر خدا حادثه‌ای از این دست نداشته‌اند.
حوادث ‌سال 97 بیشتر از سال‌های قبل بود؟
نه اتفاقا‌ سال کم‌حادثه‌ای برای ما بود. البته هیچ‌وقت حادثه به صفر نمی‌رسد، نه در ایران و نه در هیچ کجای دنیا، این اتفاق محال است. فقط می‌توان تعداد، شدت و آسیب‌های ناشی از حوادث را کاهش داد، اما روند کلی امیدوار‌کننده است. همین تلفات چهارشنبه‌سوری نسبت به سال‌های دور خیلی کمتر شده و مطمئن هستم در سال‌های آینده هم این روند کمتر می‌شود.
پس شما پیش‌بینی می‌کنید که‌ سال 98 آتش‌سوزی‌های کمتری داشته باشیم؟
بحث پیش‌بینی نیست، این یک واقعیت است که با افزایش آگاهی مردم، حوادث ناگوار هم کمتر می‌شود. در کل من به ‌سال آینده نگاه خوبی دارم، به شرطی که مردم همچنان موارد ایمنی را جدی بگیرند.
امسال عید سفر می‌روید؟
من چند ‌سال است که ایام نوروز به خاطر شغلم در تهران هستم.
آخرین باری که به سفر رفتید را به خاطر دارید؟
حدود چهار سال بود که همراه همسر و دو دخترم  به مسافرت نرفته بودم، تا این‌که ماه پیش همراه خانواده به جنوب رفتیم. 

نظر شما