شناسهٔ خبر: 31888067 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اوشیدا؛ عامل پیوند سه دین الهی در انتظار گردشگران

زاهدان- ایرنا- اوشیدا یا کوه خواجه به عنوان تنها عارضه طبیعی دشت سیستان و یکی از مهمترین مناطق طبیعی و باستانی گردشگر پذیر در قلب تالاب بین المللی هامون به عنوان مرکز پیوند اعتقادات سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشت در انتظار مسافران نوروزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا کوه خواجه تنها عارضه طبیعی در دشت سیستان است که در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل قرار دارد. اوشیدا نیز نام باستانی این کوه است که در زبان پارسی میانه 'ابدی' معنا می شود. این کوه ذوزنقه‌ای شکل نزد سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشت مقدس است.
کوه خواجه از سنگ‌های بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع 609 متر از سطح دریا، مانند جزیره‌ای در میان دریاچه بین المللی هامون یا کیانسه قرار دارد.
در اطراف این کوه تعداد زیادی آثار باستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی‌مانده‌است که شامل مجموعه کاخا، قلعه کک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است.
ادعا می‌شود قبر رستم دستان در بالای این کوه واقع شده است زیرا در محوطه بیرونی دژ آثار قبرهای دوران اشکانی فراوانی وجود دارد.
آثار تاریخی پیش از اسلام محوطهٔ تاریخی کوه خواجه شامل مجموعه کاخا، قلعه کک کهزاد و قلعه چهل دختر است.
تخت جمشید خشتی عنوان دیگری است که داستان شناسان برای مجموعهٔ کاخا در کوه خواجه برگزیده اند.

**خوشحالی مردم از وجود آب در تالاب هامون
این کوه که در میان دریاچه بین المللی هامون هیرمند واقع شده در زمان پرآبی و حیات تالاب یکی از مناطق اصلی صید و صیادی سیستان محسوب می شده اما بعد از خشک شدن تالاب هامون صیادی در این منطقه از بین رفت و هم اینک به محلی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت مردم تبدیل شده است.
ورود سیلاب های غیرقابل کنترل از سمت افغانستان که موجب آبگیری قسمت هایی از تالاب بین المللی هامون شده سبب شد تا بخش اندکی از مساحت این تالاب در پایین کوه خواجه آبگیری شود و در این روزهای بهاری محلی برای تفریح و سرگرمی باشد. تالابی که حتی در زمان بی آبی نیز بستر خشک آن میزبان مسافران نوروزی است و اکنون مردم از وجود همین میزان آب اندک در اطراف کوه خواجه خوشحال هستند.

**قایق سواری یادآور توتن سواری های گذشته
قایق سواری که این روزها جایگزین توتن سواری گذشته در تالاب بین المللی هامون شده یکی از تفریحات مهیج و موقتی مردم سیستان در زمان ورود آب به تالاب است که خاطرات خوش گذشته را برای آنان تداعی می کند.
یکی از مسافران نوروزی که از زاهدان به این منطقه سفر کرده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ورود آب به منطقه سیستان یکی از بهترین خبرهای سال گذشته بود و همین موضوع سبب شد تا به جای سفر خارج از استان، سیستان را انتخاب کنیم.
احمد یوسفی که در زمان کودکی ساکن زابل بوده است، افزود: امروز هم به یاد توتن سواری ایام کودکی در تالاب پر آب هامون برای قایق سواری به کوه خواجه آمدیم.

** کوه خواجه؛ منطقه گردشگری بی نظیر اما فاقد امکانات
یکی دیگر از مسافران که از بیرجند به کوه خواجه آمده است به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: من و خانواده ام به قصد سفر به چابهار وارد سیستان و بلوچستان شدیم و تصمیم گرفتیم تا رسیدن به مقصد از اماکن دیدنی این استان دیدن کنیم.
محمد مودی افزود: به همین منظور از طریق نهبندان ابتدا به زابل آمدیم تا اماکن گردشگری و تاریخی منطقه سیستان را ببینیم.
وی ادامه داد: تا قبل از این فقط نام کوه خواجه را شنیده بودم اما نمی دانستم در این کوه آثار باستانی هم وجود دارد.
این مسافر خاطر نشان کرد: متاسفانه با وجود چنین کوه و آثار ارزشمند در این منطقه که هم یک پدیده طبیعی گردشگری است و هم در دل خود آثار باستانی فراوانی دارد امکانات گردشگری مناسبی ندارد.
مودی افزود: جاده ای که به کوه خواجه منتهی می شود از آسفالت خوبی برخوردار نیست.
وی ادامه داد: با وجود اینکه تردد به این نقطه به خصوص در زمان تعطیلات زیاد است این جاده با عرض بسیار کم و آسفالت نامناسب و قدیمی موجب افزایش ضریب خطر هم برای مسافران و هم برای افراد ساکن در روستاهای اطراف جاده می شود.
مودی تصریح کرد: از آنجایی که با این منطقه آشنایی نداشتم ابتدای مسیر کوه خواجه با دیدن شرایط جاده از ادامه دادن مسیر منصرف شدم اما با اصرار فرزندانم به اینجا آمدم و وقتی به پای کوه رسیدم از آمدنم راضی بودم اما باز هم نگران بازگشت و خطرات این مسیر هستم.
کوه خواجه که همچون نگینی زیبا در دشت سیستان و تالاب بین المللی هامون می درخشد در ایام نوروز به ویژه روزهای 12 و 13 فروردین میزبان خیل عظیمی از مردم سراسر سیستان و بلوچستان است که برای تفریح و گذراندن روزی به یادماندنی و قایق سواری به این مکان تاریخی و باستانی سفر می کنند.
9908**3213

نظر شما