شناسهٔ خبر: 31888042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اسکان مهمترین زیرساخت مورد نیاز زائران نوروزی در قم

به گزارش ایرنا، ایجاد زیرساخت های لازم برای تامین اسکان مورد نیاز زائران نوروزی در قم نقش بسیار موثری در افزایش سطح آرامش و رفاه آنان دارد و موجب می شود مدت

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، ایجاد زیرساخت های لازم برای تامین اسکان مورد نیاز زائران نوروزی در قم نقش بسیار موثری در افزایش سطح آرامش و رفاه آنان دارد و موجب می شود مدت زمان ماندگاری زائران در شهر کریمه اهل بیت(س) از توقف های چند ساعته به اقامت های چند روزه تبدیل شود که این موضوع موجب رونق یافتن بازار گردشگری استان می شود.
بر همین اساس، تامین اسکان مسافران نوروزی به عنوان یکی از محوری ترین وظایف مسئولان حوزه گردشگری و خدمت رسانی درآمده است و دستگاه های اجرایی قم تلاش دارند تا با به کار گیری ظرفیت های جدید، زیرساخت های استان در بخش اسکان را به سطح مطلوب برسانند.
در همین رابطه خبرنگار ایرنا، نظر تعدادی از مسئولان استان در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای تامین اسکان زائران نوروزی را جویا شد.

**اختصاص 51 هزار تخت برای اسکان نوروزی درقم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: 11 هزار و 700 تخت مربوط به هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها، خانه مسافرها و مجتمع های بین راهی در قم است.
حمید یزدانی اضافه کرد: 14 هزار تخت توسط اداره کل آموزش و پرورش و 15 هزار تخت نیز در شبستان ها و پارکینگ های حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران آماده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: 10 هزار محل اسکان نیز در بوستان ها و استراحتگاه های شهرداری پیش بینی و تعدادی نیز در بقاع متبرکه در نظر گرفته شده است.
به گفته وی، مسئولان شهرداری هشت کیوسک برای اطلاع رسانی از اماکن زیارتی و گردشگری در سطح شهر مستقر می نماید و در همین راستا مدیران حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران نیز فضایی برای استقرار نیروهای خود برای اطلاع رسانی آماده خواهند نمود.
در حال حاضر 287 واحد اقامتی شامل 35 واحد هتل، 28 واحد هتل آپارتمان، 58 واحد مهمانپذیر و 166 واحد خانه مسافر و همچنین 100 مجتمع بین راهی و پذیرایی در استان قم پذیرای زائران و مسافران هستند.

** تجهیز سه هزار کلاس برای اسکان مسافران نوروزی
مدیرکل آموزش و پرورش قم در این رابطه گفت: آموزش و پرورش سه هزار کلاس را برای اسکان زائران تجهیز کرده است.
حمیدرضا شیخ الاسلام افزود: بخشی از این کلاس ها ویژه فرهنگیان و غیرفرهنگیان و بخشی نیز برای شرایط اضطراری مانند بارندگی و هوای سرد آماده می شود.
وی خاطرنشان کرد: با همه تنگناهای مالی که مواجه بودیم، سال گذشته اعتبار خرید حدود یک هزار تخته فرش برای آماده سازی کلاس های درس در راستای اسکان مسافران به قم پرداخت شد.
وی تصریح کرد: اسکان مسافران در مدارس آورده ای برای آموزش و پرورش ندارد و این امر در راستای خدمت به زائران صورت می گیرد.
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش قم نیز در این رابطه افزود: کلاس ها با سه درجه ویژه، الف و ب گروه بندی شده است که مدارس گروه ویژه با امکاناتی از جمله تلویزیون، یخچال و تخت در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد.
به گفته غلامرضا رضایی، مدارس درجه الف و ب نیز امکانات اولیه اسکان از جمله امکانات پخت و پز، فرش، یخچال و پتو را داراست.

** زائرسرای حرم حضرت معصومه آماده اسکان 11 هزار تَن است
معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) نیز در این خصوص گفت: زائرسرای کوثر این مکان مقدس در تعطیلات نوروز 98 آماده پذیرش و اسکان 11 هزار تَن می باشد.
هادی محمود نژاد افزود: در حال حاضر امکان اقامت برای 650 تَن از زائران در زائرسرای کوثر حرم مطهر در هر شبانه فراهم شده است.
وی اضافه کرد: در این ایام 20 هزار و 60 تَن روز خدمت خادمان به زائران کریمه اهل بیت(س) برنامه ریزی شده است و روزانه 45 تَن در شب و 135 تَن در روز به خدمت رسانی مشغول می شوند.
وی با بیان این که آستان مقدس حضرت معصومه(س) در سه حوزه خدمات به زائر، فرهنگی و فنی، مهندسی و عمرانی به زائران فعالیت می کند، گفت: در حوزه خدمات به زائر بخش های مختلف از جمله اداره انتظامات و ارشاد، اداره رواق خواهران و برادران، امانتداری اشیا، ایستگاه زائر و زائرسرای کوثر خدماتی شایسته به زائران ارائه خواهد نمود.

** ظرفیت نصب 10 هزار چادر مسافرتی در بوستانهای قم وجود دارد
معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز گفت: بوستانهای این شهر با دارا بودن سکوهای نصب چادر، ظرفیت استقرار سه هزار تخته چادر را در حالت استاندارد دارا می باشد و تا ظرفیت حدود هفت هزار تخته نیز قابلیت افزایش دارد.
سید امیر سامع افزود: بوستان فدک با ظرفیت 818، بوستان امام رضا(ع) با ظرفیت 254، بوستان غدیر با ظرفیت 600، پارکینگ چهار مسجد جمکران با ظرفیت 450، بوستان مهدی با ظرفیت 294 و بوستان نیایش با ظرفیت 400 تخته چادر آماده اسکان مسافران است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر سوله بحران جوانمرد و سوله بحران شیرازی هر کدام دارای ظرفیت استقرار 70 چادر مسافرتی است.
وی به آماده سازی سرویس های بهداشتی و نمازخانه های سطح شهر اشاره کرد و گفت: امسال یک هزار و 468 چشمه سرویس بهداشتی، 37 باب نمازخانه و 85 واحد حمام در سطح شهر فعال می باشد که نسبت به پارسال افزایش یافته است.
معاون شهردار قم افزود: حدود 90 هزار نقشه شهری برای توزیع آماده شده تا در اختیار زائران قرار گیرد و ویژه نامه هایی حاوی اطلاعات شهر قم و کارت های راهنمای نشانی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران نیز میان مسافران توزیع می شود.
7405/ 6133/
انتهای پیام

نظر شما