شناسهٔ خبر: 31888025 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طالقان با طبیعتی بکر، یکی از بی نظیرترین مناطق گردشگری کشور

کرج - ایرنا - شهرستان طالقان منطقه ییلاقی در میان کوه‌های برفگیر البرز همه ساله در فصول مختلف سال به ویژه ایام نوروز پذیرای گردشگرانی از اقصی نقاط ایران است ، منطقه ای که جلوه های طبیعی و تاریخی آن در کشور بی نظیر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شهرستان طالقان از توابع استان البرز در 130 کیلومتری شمال غرب تهران و البرز واقع شده که از شمال به سلسله جبال البرز ، رامسر ، تنکابن و الموت، از شرق به شهرستان کرج، از جنوب به شهرستان ساوجبلاغ و از غرب و جنوب غربی به استان قزوین محدود می شود.
طالقان در دره بزرگی در میان کوه های البرز قرار دارد، منطقه ای متشکل از حدود 80 روستای کوهستانی که طول جغرافیایی آن از شمال شرق به جنوب غرب حدود 80 کیلومتر و عرض جغرافیایی آن حدود 15 کیلومتر است.
این شهرستان حدود یک هزارو 300 کیلومتر مربع وسعت دارد، زبان مردم طالقان فارسی و لهجه تاتی است.
مهم ترین رودخانه منطقه ، طالقان رود است که از حاشیه جنوبی شهر می گذرد و به شاهرود می ریزد. فاصله روستا تا شهرک طالقان هفت کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 1840 متر می باشد.
ناحیه طالقان در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و رشته کوه دیگری از البرز که با فاصله متوسط 6 کیلومتر از آن به موازاتش از شرق به غرب امتداد دارد واقع شده است.
در ناحیه شمال قلل و گردنه هایی طالقان را از مازندران و قزوین جدا می کند و ارتفاعات جنوبی بین این شهرستان دشت ها فاصله ایجاد کرده است.
در حد فاصل میان 2 رشته کوه، رودخانه شاهرود از شرق به غرب جریان دارد. دره شاهرود، رود طالقان ، آب های سطحی دامنه البرز را به سفید رود می رسانند.
دره و رودخانه شاهرود، کوه های میان دره چالوس و سفید رود را از شرق به غرب شکافته و آن را به 2 قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده اند.

یکی از مهم ترین عوامل جذاب منطقه طالقان و حضور پرتعداد گردشگران و طبیعت دوستان در فصول مختلف سال به ویژه ایام تعطیل و تابستان شرایط آب و هوایی ، فضای سبز باغات ، رودخانه و چشمه های جاری است.
طالقان رود در 11 کیلومتری غرب روستای شهرک طالقان به رودخانه های اندج و الموت ملحق شده و رودخانه شاهرود را تشکیل می دهند.
شاهرود رگ حیاتی این منطقه از کوهپایه های شرقی آغاز و با طولی نزدیک به 105 کیلومتر به غرب می رود، این شریان آبی بیش از 15 رودخانه کوچک و بزرگ منطقه را که از چشمه سارها و برف آبها سرچشمه می گیرند ، همراه خود تا سفید رود می برد تا با آب های قزل اوزن آمیخته و راهی دریای خزر شود.
دره طالقان نیز به سان خط الرأس هایش زیبا و محسور کننده است، دشت های پهناور و آبادی های سرسبز و زیبا که در پس دره ها از اسفاران تا پراچان را پوشانده اندو جلوه و شکوهی خاصی دارند.
طالقان دره ای تاریخی و مذهبی است، روستاهای زیبای طالقان در دامنه های جنوبی و شمالی در ارتفاع 1400 تا 2600 متری از سطح دریا در امتداد رودخانه و کنار چشمه سارها پراکنده شده اند.
طالقان دره ای است که از «گردنه عسلک (در شرق) تا گردنه انگه (درغرب )» حدود 42 کیلومتر بوده و حداکثر عرض طالقان از «گردنه دوزخ دره واقع در جنوب تا گردنه مالخالی واقع در شمال» طالقان حدود 20 کیلومتر می باشد.
شهر طالقان از به هم پیوستن چهار منطقه به نام های شهرک، گلینک، کولج و پرده سر تشکیل شده که شهرک به عنوان هسته اصلی آن است و شهر طالقان، گاه شهرک هم نامیده می شود.
برای سفر به طالقان باید از مسیر آزاد راه کرج - قزوین ، شهرهای کرج، هشتگرد، آبیک پشت سر گذاشت و چهار کیلومتر بعد از آبیک، به جاده انحرافی و اختصاصی طالقان رسید.
پس از عبور از زیاران و طی مسافت 28 کیلومتر از کناره اتوبان برفراز گردنه ابراهیم آباد، به طرف شمال حرکت می بایست نمود تا وارد دره طالقان شده و به شهرک طالقان رسید.
سد طالقان از جلوه های زیبای شهرستان شهرستان طالقان است که بخش زیادی از گردشگران در محدوده به سیر و سیاحت می پردازند.
گلیرد روستای زادگاه و خانه تاریخی مرحوم آیت الله طالقانی در شهرستان طالقان یکی از مکان های گردشگری است که بسیاری برای دیدن این مکان
به گلیرد سفر می کنند.
طالقان زادگاه بسیاری از مشاهیر و مفاخر کشور از جمله شهید سرلشگر ولی الله فلاحی ، جلال آل احمد و دیگر مشاهیر است .
فرماندار طالقان می گوید: با هماهنگی‌های صورت گرفته تلاش می کنیم خدمات درخوری را در ایام نوروز به مسافران نورزوی ارائه دهیم.
جواد صادقلو با اشاره بر نظارت ویژه بر قیمت کالاها در ایام پایانی سال‌97 و ایام نوروز گفت: گشت‌های ویژه نظارتی برای کنترل این امر در دستور کار شهرستان قرار گرفته و همچنان در ایام نوروز هم ادامه دارد.
وی افزود: یکی از نیازهای مردم در این ایام استفاده از خدمات تعمیرگاهی و لوازم خودرو است که با هماهنگی مجمع امور صنفی و اطلاع رسانی در مبادی ورودی شهرستان این امر صورت پذیرفته است.
صادقلو از همه هموطنان خواست با رعایت اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی، سفری بی خطر را برای خود و خانواده رقم بزنند تا نوروز 98 طالقان در اذهان با شادی ها نقش ببندد.
9933/ 6155

نظر شما