شناسهٔ خبر: 31888004 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افراط در خوردن شیرینی منجر به افزایش چربی خون می‌شود

یزد - ایرنا - با آغاز تعطیلات نوروزی، بازار میهمانی‌ها و دید و بازدیدها رونق می‌گیرد و به همان نسبت مصرف شیرینی، شکلات، گز، سوهان، پشمک و آجیل افزایش پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در تعطیلات نوروزی و حتی در طول سفر مصرف شیرینی، شکلات و آجیل بسیار متداول است و با زیاده‌روی در مصرف آن‌ها مقدار زیادی کالری وارد بدن می‌شود که نتیجه آن چاقی و اضافه‌وزن است.
اغلب اوقات شیرینی و آجیل در ایام عید، جانشین ناهار یا شام می‌شود و برخی ها در مصرف این تنقلات افراط می‌کنند و به علت سیری و یا ترس از چاقی، وعده های اصلی غذا را حذف می‌کنند.
در ایام نوروز لازم است برای حفظ سلامتی ، پیشگیری از اضافه‌وزن و چاقی دقت بیشتری در نحوه تغذیه و استفاده از شیرینی‌ها داشته باشیم، در این میان توجه به نکات تغذیه‌ای می‌تواند در حفظ سلامت نقش مهمی داشته باشد.

**شیرینی‌هایی کوچک تهیه کنید
یکی از متخصصان رشته تغذیه استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بابیان اینکه شیرینی یکی از مواد غذایی پرانرژی است، افزود: از شیرینی هایی استفاده کنیم که منجر به دریافت انرژی بسیار زیاد در افراد نشود.
یوسف نقیایی خاطر نشان کرد: معمولا در نوروز از این ماده غذایی در پذیرایی‌ها استفاده می‌کنند، رعایت نکات تغذیه سالم به ما کمک خواهد کرد تا کمترین آسیب از مصرف این نوع مواد غذایی را داشته باشیم .
وی ادامه داد: تا حد امکان سعی کنید شیرینی در اندازه‌های کوچک تهیه کنید که سبب دریافت انرژی کمتری ‌شود.
وی تصریح کرد: همچنین شیرینی‌هایی تهیه شود که میزان شیره موجود در آن بسیار کم باشد زیرا که وجود قند و شکر در شیرینی می‌تواند بهانه‌ای برای بروز بیماری‌هایی چون دیابت( قند) شود.

** اولویت انتخاب شیرینی‌ها با آرد برنج
این متخصص تغذیه می‌گوید: شیرینی‌هایی در اولویت انتخاب قرار گیرد که از آرد برنج یا نخود در آن استفاده‌شده باشد.
این کارشناس تغذیه یادآور شد: فراموش نکنیم شیرینی حاوی سه ماده غذایی پرانرژی است که در صدر آن‌ روغن قرار دارد، درصورتی‌که از روغن حیوانی در شیرینی استفاده شود می‌تواند روند افزایش کلسترول خون را تسریع دهد.

** هر 100 گرم آرد 330 کیلوگرم کالری
نقیایی ماده غذایی پرانرژی دیگر شیرینی‌ها را آرد بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه در این ماده غذایی از آرد سفید معمولی تهیه می‌شود هر 100 گرم حدود 330 کیلوگرم کالری انرژی دارد .
وی اظهار داشت: سومین ماده غذایی پرانرژی شیرینی، شکر است که 100 گرم آن 360 کیلوگرم کالری انرژی دارد.

** مصرف زیاد شیرینی موجب افزایش کلسترول و بیماری قلبی
وی اضافه کرد: در مجموع مصرف زیاد شیرینی علاوه بر اضافه‌وزن و چاقی باعث بروز بیماری‌ هایی چون دیابت، افزایش چربی ، کلسترول خون و در نهایت بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.
وی رعایت اعتدال در مصرف شیرینی به‌ویژه در نوروز توصیه کرد شهروندان از پرخوری و مصرف زیاد شیرینی، شکلات و آجیل خودداری کنند.
2088/ 2047/

نظر شما