شناسهٔ خبر: 31887942 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

30 نمایش سال گذشته در قزوین اجرا شد

قزوین - ایرنا - رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین گفت: در سال گذشته 30 نمایش در بخش ها و موضوعات مختلف در قزوین تهیه و به روی صحنه رفت.

صاحب‌خبر -

کیوان حبیبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نمایش های صحنه ای مسافران،باقلوا، به سبک پروانه ها، دوئت تنهایی، دلپیچه،آن تن گونه بر خاک نگذاشت، مجلس واگویی، خاک شیرین، قرنیه، تاریخ مردم کوچه بازار فرانسه در قرن 18، دکلره، کافه سایه، کبوترانه در آتش، روال عادی، تو دنیای تو ساعت چنده، روشنک، روزهای بی قوام، نمایش کمدی جاپولا، مجلس شمرگشی، نمایش کمدی هوش هنگ، و نمایش کمدی ارثیه دادا از جمله نمایش های صحنه ای بودند که سال 97 در قزوین اجرا شدند.
وی اضافه کرد: نمایش های خر نادان و شیر تنبل و گرگی خانم و سرزمین آدم ها در بخش کودک و نوجوان، نمایش های خیابانی مجسمه، نهال، خون، آقا بخدا نامردیه، وندالها، بعدازظهر مرغی، از کربلا تا کربلا، پا طلا و دختر، نمایش محیطی ترجیع بند، نمایش های عروسکی کلاغ خنزر پنزری و نمایش مذهبی مجلس شمرکشی از دیکر نمایش های اجرا در سال قبل در قزوین بودند.
حبیبی ادامه داد: در این سال همچنین علاوه بر بیستمین جشنواره تئاتر استان قزوین در 30 آبان تا 2 آذرماه در قزوین، نهمین همایش تئاتر تاک در شهرستان تاکستان برگزار شد.
وی همچنین گفت: به همت انجمن هنرهای نمایشی قزوین و همکاری دفاتر انجمن های دیگر شهرهای استان قزوین نشست های متعددی پیرامون تئاتر برگزار شد.
حبیبی، برگزاری کارگاه تخصصی تئاتر با موضوع اقتصاد تئاتر در شهرستان البرز و یکشنبه های تئاتری در شهرستان بوئین زهرا با هدف پخش فیلم های تئاتر را نیز از دیگر برنامه های اجرا شده در سال 97 عنوان کرد.
به گفته وی دوره های آموزش تئوری عمومی تئاتر و بازیگری به صورت ترمی در قزوین،الوند، محمدیه و شهرستان تاکستان نیز در سال 97 برگزار شد.
حبیبی در ادامه تجهیز آمفی تئاتر علامه رفیعی قزوین را یکی از اتفاقات خوب حوزه تئاتر استان در سال 97 عنوان کرد و افزود: در این سال برای دسترسی آسان تر تماشاگران چهار سایت برای فروش بلیط راه اندازی شد.

**هنرمندان قزوین در 10 جشنواره کشوری حضور یافتند
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین با اشاره به کسب رتبه های مختلف هنرمندان تئاتر در جشنواره های کشوری در سال قبل، گفت: سال 97 جایزه بهترین نمایشنامه از نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد به نمایش خاک شیرین به نویسندگی حامد مکملی از قزوی  اهدا شد و جایزه کارگردانی سوم ،تقدیر بازیگری ،تقدیر طراحی فضا و تقدیر طراحی لباس نیز به امیر رجب پور برای نمایش خیابانی آقا بخدا نامردیه رسید.
این هنرمند افزود: در بخش های نویسندگی امیر رجب پور، پوستر بروشور علی نوریان و موسیقی ساناز قلی پور نیز از قزوین کاندیدای جوایز  از  دهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد شدند.
حبیبی خاطرنشان کرد: پارسال همچنین نمایشنامه سنجا  از قزوین به قلم لیلا روغنگیر در بین سه اثر برگزیده  سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی  قرار گرفت.
وی دریافت لوح تقدیر از سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان توسط الیسا کلهر بازیگر کودک نمایش خیابانی خون و دریافت لوح تقدیر و جایزه ویژه خود برای نمایش مجلس شمرکشی از نخستین سوگواره منطقه ای تئاتر عاشورائیان را نیز از دیگر دستاوردهای هنرمندان تئاتر قزوین در جشنواره ها عنوان کرد.
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین گفت: در سال گذشته همچنین از ناهید حبیبی بازیگر نمایش کبوترانه در آتش از نخستین جشنواره سراسری تئاتر آیات شیراز تقدیر شد.
به گفته حبیبی نمایش دوئت تنهایی در بیست و چهارمین جشنواره لاله های سرخ اندیمشک سه جایزه کارگردانی سوم میثم ملازینل، بازیگری سوم مرد میثم گودرزی و نمایشنامه نویسی سوم سارا الهیان، را دریافت کرد و در سه بخش بازیگری زن لیلا شاقلانی، طراحی صحنه مرتضی نجفی و موسیقی مهدی احمدی،نامزد شد.
وی با اشاره به راهیابی نمایش تاریخ مردم کوچه بازار فرانسه در قرن 18 به سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر نمایش خیابانی،گفت: پا طلا در نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی در چهار  بخش کارگردانی و بهترین طراحی فضا توسط امیر رجب پور ،بهترین بازیگر زن از سوی متین زاوشی و بهترین بازیگر کودک توسط الیسا کلهر تقدیر شد و اکبر نظری در بخش بازیگری سوم این نمایش نیز موفق به دریافت جایزه شد.
حبیبی افزود: جایزه بهترین بازیگر خردسال سومین جشنواره ملی تئاتر شرهانی نیز به الیسا کلهر هنرمند قزوینی برای نمایش خیابانی دختر اهدا شد.
7388*3013

نظر شما