شناسهٔ خبر: 31887810 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به تحولات ورزشی سال 97 استان اصفهان

اصفهان- ایرنا- رکوردشکنی سهراب مرادی در وزنه برداری جهان، کسب مدال های رنگارنگ در بازی های آسیایی جاکارتا، تکمیل ورزش نقش جهان، بازگشت تیم فوتبال سپاهان به روزهای اوج و قهرمانی تیم های مختلف اصفهان در لیگ کشوری از جمله مهم ترین رخدادهای ورزشی سال 97 اصفهان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رکوردشکنی سهراب مرادی در وزنه برداری جهان، تکمیل طبقه دوم ورزشگاه نقش جهان، تکمیل طبقه دوم ورزشگاه نقش جهان، تلاش برای اتمام این مجموعه، حضور پررنگ در بازی های آسیایی، درخشش ورزشکاران اصفهانی در پاراآسیایی 2018 جاکارتا، پوست اندازی در تیم فوتبال سپاهان با بازگشت قلعه نویی، آغاز بکار منصوریان در ذوب آهن برای نیل به تحول، قهرمانی و سومی تیم های والیبال بانوان ذوب آهن و نامی نو اصفهان، نامی ‌نو اصفهان قهرمان لیگ برتر فوتسال بانوان، نایب قهرمانی فوتسال گیتی پسند در لیگ برتر، صعود والیبال سپاهان به سوپرلیگ باشگاه های ایران، برگزاری سومین جشنواره ورزشی زاینده رود با محوریت بیش از 20 رشته، قهرمانی مخابرات اصفهان در لیگ برتر بسکتبال با ویلچر و نایب قهرمانی نامی نو در لیگ برتر بسکتبال بانوان را می توان از جمله تحولات و دستاوردهای ورزش نصف جهان در سال 97 برشمرد.

** رکوردشکنی سهراب مرادی در وزنه برداری جهان
'سهراب مرادی' وزنه بردار دسته 96 کیلوگرم ایران آبان سال قبل با شکستن رکورد حرکت یک ضرب و دو ضرب این دسته در جهان، سه مدال طلای یک ضرب، دو ضرب و مجموع قهرمانی جهان را به گردن آویخت.
سهراب مرادی در مسابقات جهانی وزنه ‌برداری موفق شد با مهار وزنه ‌های 186 کیلوگرم در حرکت یک ‌ضرب و 230 کیلوگرم در حرکت دو ضرب، علاوه بر شکستن رکورد دنیا، سه مدال طلای یک‌ضرب، دوضرب و مجموع را به دست بیاورد.
در هفتمین روز از مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان 2018، رقابت دسته 96 کیلوگرم برگزار شد که در پایان حرکت یک ضرب، سهراب مرادی با رکورد 186 کیلوگرم توانست ایران را صاحب مدال طلا کند.
وی همچنین موفق شد رکورد یک ضرب جهان را یک کیلوگرم ارتقا دهد.
این پولادمرد اصفهانی وزنه 223 کیلوگرم را در انتخاب اول حرکت دوضرب بالای سر برد، قهرمان وزنه برداری ایران در دومین حرکت دوضرب وزنه 230 کیلوگرم را بالای سر برد و رکورد دو ضرب را پنج کیلوگرم ارتقا داد.
ملی پوش کشورمان در سومین حرکت دوضرب موفق به مهار وزنه 237 کیلوگرم نشد ولی با این حال با توجه به رکورد 186 کیلوگرم در یک ضرب و 230 کیلوگرم در دو ضرب، مدال طلای مجموع این رقابت ها را نیز از آن خود کرد.
مرادی از سوی دیگر موفق شد رکورد مجموع دسته 96 کیلوگرم را 15 کیلوگرم افزایش دهد.

**تکمیل طبقه دوم ورزشگاه نقش جهان، تلاش برای تکمیل این مجموعه
ورزشگاه نقش جهان اصفهان چهارشنبه 12 آبان 95 پس از حدود سه دهه افتتاح شد، اما از آن زمان تاکنون در دیدارهای فوتبال فقط طبقه نخست مورد استفاده فوتبال دوستان قرار می گرفت، با این وجود در چند بازی مهم جمعیتی افزون بر ظرفیت 38 هزار نفری طبقه اول در این مجموعه حضور می یافت.
ظرفیت کنونی طبقه اول ورزشگاه نقش جهان که محل برگزاری مسابقات تیم فوتبال فولادمبارکه سپاهان محسوب می شود 38 هزار و طبقه دوم آن 30 هزار نفر است و چادرهاای سقف آن نیز تا تابستان سال 98 نصب خواهد شد.
از سوی دیگر تاکنون دیگر بخش های این مجموعه کامل نشده که به گفته محمد سلطان حسینی مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، پیست دوچرخه سواری، هتل، زمین چمن مصنوعی و استخر قهرمانی با مشارکت بخش خصوصی در یک بازه زمانی دو تا سه ساله ساخته می ‌شود و بهره برداری می رسد و مراحل مذاکره و قرارداد طرح یاد شده در حال انجام است.
مدال آوری ورزشکاران اصفهان در بازی های آسیایی
بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018 شهریور ماه به پایان رسید و کاروان ورزشکاران ایران با عنوان ششمی و با دریافت 62 مدال به کار خود پایان داد.
ثمره ایران از بازی‌ های آسیایی 2018 جاکارتا، 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز بود که ایران را با این تعداد مدال در رتبه ششم قرار داد، رشته کشتی با پنج مدال طلا پرمدال‌ترین و طلایی‌ترین رشته ایران در این بازی‌ ها محسوب می‌ شود.

** حضور پررنگ در بازی های آسیایی
58 اصفهانی در مسابقات بازی آسیایی 2018 جاکارتا حضور پیدا کردند، این 58 نفر شامل ورزشکاران و مربیان آقا و خانم در 19 رشته ورزشی به میدان رفتند.
شمار ورزشکاران اصفهانی حاضر در کاروان ورزشی ایران رشد 45 درصدی داشت با توجه به اینکه تعداد نفرات اعزامی ایران تفاوتی با چهار سال گذشته نداشته و 379 نفر به این رقابت‌ ها اعزام شدند، حضور ورزشکاران اصفهانی با رشد قابل توجهی روبه رو بود.
از 7 مدال کسب شده توسط استان اصفهان، 2 طلا در والیبال، 2 طلا در کبدی، یک طلا در وزنه‌ برداری و 2 طلا در رشته کانوپولو کسب شد، اگر چه رشته کانوپولو در رنکینگ کسب مدال‌ها نبود اما افتخاری برای کشور حاصل شد.
در سایر رشته ‌های اعزامی استان اصفهان به مسابقات جاکارتا، تکواندو یک نقره، ووشو 3 نقره، بسکتبال 3 نقره، واترپلو و قایقرانی 2 مدال برنز و در مجموع 16 مدال رنگارنگ سهم اصفهانی ها از این آوردگاه بود.

** درخشش ورزشکاران اصفهانی در پاراآسیایی 2018 جاکارتا
کاروان 25 نفره ورزشکار معلول و نابینای اصفهان که 12 درصد از تیم ایران در پاراآسیایی 2018 جاکارتا را تشکیل داد به درستی شعار « ما می توانیم » را با کسب 21 مدال رنگارنگ به اثبات رساند و نقش ویژه ای در کسب مقام سوم ایران در رقابت ها داشت.
سومین دوره بازیهای پاراآسیایی که از 14 مهر به میزبانی اندونزی آغاز شده بود دیروز شنبه با کسب جایگاه سومی کاروان ورزشی ایران پس از کشورهای چین و کره جنوبی برای نخستین بار در ادوار بازیها پایان یافت.
کاروان 'خودباوری و امید' ایران در این دوره از بازی ها را با کسب 136نشان مختلف مشتمل بر 51 طلا، 42 نقره و 43 برنز و صعود یک پله ای نسبت به دور گذشته رقابت ها، به کار خود پایان داد.
و اما اصفهانی ها که همیشه سهم بسزایی در تیم های مختلف معلولان و نابینایان داشته اند این بار نیز در آوردگاه آسیایی جاکارتا خوش درخشیدند و با کسب پنج مدال طلا، هشت نقره و هشت برنز بار دیگر با توکل و تلاش، شعار ما می توانیم را محقق کردند.
علیرضا مختاری همامی، مهدی علیزاده، داود‌ علی قاسمی و فائزه کرمانی به عنوان ورزشکار و نصر‌الله احدی بعنوان پرست و ابراهیم مؤمنی بعنوان مربی در تیم ملی دو و میدانی کشورمان حضور داشتند.
همچنین زینب ملکی، معصومه شجراتی و محمد‌رضا سبحانی‌ نیا در رشته والیبال نشسته، هادی نوری در تیراندازی با کمان، مازیار میر‌عظیمی بعنوان مربی رشته بسکتبال با ویلچر و فرشاد هاشمی بعنوان داور این رشته، دیگر نفرات اصفهانی بودند که در کاروان تیم ملی به جاکارتا اعزام شدند.
در رقابت های نابینایان و کم بینایان نیز مهدی کریمی و مهدی رومی ‌فرد در شطرنج، آرین لطفی، محمد مشهدیان، علی الهی، هاجر صفر‌زاده و راضیه محمودی بعنوان ورزشکار و لیلا صفری و سهراب اسدی بعنوان مربی در دو و میدانی و محمد سرنجی و طیبه استکی بعنوان بازیکن، با سرمربیگری و مربیگری مهدی نباتی و زهره ابراهیمی به میدان رفتند.
علیرضا مختاری همامی در این مسابقات در پرتاب وزنه به مدال خوش رنگ طلا دست یافت و در پرتاب دیسک مدال برنز را به گردن آویخت، مهدی علیزاده دیگر دو و میدانی کار اصفهانی در این رقابت ها در پرتاب نیزه به نشان طلا رسید و در پرتاب وزنه با قرار گرفتن در جایگاه سومی مدال برنز را به خود اختصاص داد و آرین لطفی دو و میدانی نابینا در ماده پرتاب دیسک با ایستادن در رده سوم مدال برنز را به گردن آویخت.
داوود علی قاسمی دیگر دو و میدانی کار این مسابقات سه مدال را کسب کرد، این ورزشکار در دو 200 متر نشان نقره را دریافت کرد و در دو 100 و 400 متر به دو نشان برنز دست یافت.
محمدرضا سبحانی نیا که در تیم والیبال نشسته کشورمان بازی می کرد، توانست با این تیم مقام قهرمانی جاکارتا را کسب کند و خوش رنگ ترین مدال را برای کاروان ایران و اصفهان به ارمغان آورد.
هادی نوری ورزشکار تیراندازی با کمان نیز در این بازی های مطرح در سطح آسیا در ماده میکس تیم کامپوند، مدال نقره را به خود اختصاص داد.
محمد سرنجی دیگر ورزشکار اصفهانی حاضر در آوردگاه آسیایی جاکارتا در رشته گلبال نابینایان موفق به فتح سکوی قهرمانی و کسب مدال طلا شد تا بار دیگر پرچم ایران در ورزشگاه بالا رود.
امید کریمی شطرنج باز نابینای اصفهانی در این مسابقات در بخش انفرادی به مدال طلا دست یافت و در بخش تیمی مدال برنز را کسب کرد، مهدی رومی فرد دیگر ورزشکار این رشته مدال برنز را کسب کرد.
در بخش بانوان پاراآسیایی 2018 جاکارتا اندونزی، هاجر صفرزاده دو میدانی کار اصفهانی در ماده های دو 200 و 400 متر به دو نشان نقره رسید و در دو 100 متر رده سوم و مدال برنز را به دست آورد.
فائزه کرمانی بانوی دو و میدانی کار در این رقابت ها در ماده پرتاب نیزه با اختصاص رده سوم به خود توانست مدال برنز را تصاحب کند.
زینب ملکی و معصومه شجراتی دو بازیکن تیم ملی والیبال نشسته از دیار نصف جهان با قرار گرفتن این تیم در رده دوم، دو مدال نقره کسب کردند و طیبی استکی بازیکن تیم ملی گلبال ایران نیز با این تیم در جایگاه سوم ایستاد و مدال برنز را به گردن آویخت.
اصفهانی های حاضر در این مسابقات بار دیگر ثابت کردند که توجه و حمایت از رشته های مختلف ورزش جانبازان و معلولان چه تاثیر شگرفی در کسب برترین سکوها و مقام ها در سطح بالاترین مسابقات بین المللی دارد.

** پوست اندازی در تیم فوتبال سپاهان با بازگشت قلعه نویی
امیر قلعه نویی سرمربی فصل گذشته تیم فوتبال ذوب آهن اول خرداد به طور رسمی هدایت سپاهان اصفهان را بر عهده گرفت.
وی به عنوان پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر فوتبال ایران با کسب پنج عنوان قهرمانی در ادوار مختلف لیگ رکورد دار است و در لیگ های نهم و دهم به عنوان سرمربی سپاهان سابقه کسب 2 عنوان قهرمانی متوالی در لیگ برتر را در کارنامه دارد.
حضور دوباره او در سپاهان امید کسب مقام قهرمانی و حضور در آسیا را در بین این تیم محبوب اصفهانی زنده کرد، تا جایی که این تیم طی هفته های اخیر در کورس قهرمانی لیگ برتر قرار دارد، قهرمان نیم فصل شد و اکنون با یک بازی کمتر و 42 امتیاز رده چهارم را به خود اختصاص داده است.

** آغاز بکار منصوریان در ذوب آهن برای نیل به تحول
قطع همکاری امید نمازی سرمربی این تیم در جلسه 24 آبان هیات مدیره باشگاه ذوب آهن با توافق طرفین اعلام و با جمع بندی هیات مدیره باشگاه، علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی تیم فوتبال بزرگسالان انتخاب شد.
این تیم در زمان حاضر اگرچه در لیگ برتر با 21 در نیمه پایینی جدول قرار دارد، اما در لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا شرایط به نسبت مطلوبی دارد و امید برای صعود آن به زیاد است.
این سرمربی گفته بود به هواداران قول می دهم که شرایط ذوب آهن در نیم فصل دوم، متحول شود.

** قهرمانی و سومی تیم های والیبال بانوان ذوب آهن و نامی نو اصفهان
تیم والیبال بانوان ذوب آهن چهارم بهمن ماه در هفته پایانی لیگ برتر در شهرآورد اصفهان تیم نامی نو را با نتیجه سه بر صفر شکست داد و قهرمان لیگ برتر شد.
پس از ذوب آهن، پیکان رده دوم را کسب کرد و نامی نو دیگر نماینده اصفهان در این رقابت ها رده سوم را به خود اختصاص داد.

** نامی ‌نو اصفهان قهرمان لیگ برتر فوتسال بانوان
تیم نامی نو اصفهان سوم اسفند با پیروزی 4 بر صفر برابر مس رفسنجان قهرمان لیگ برتر فوتسال بانوان شد.
در دیدار رده بندی هم تیم ‌های ملی حفاری اهواز و دختران کویر مس کرمان برابر هم به میدان رفتند که ملی حفاری با دو گل به برتری دست یافت و در جایگاه سوم جدول رده بندی قرار گرفت و نماینده کرمان هم چهارم شد.

** نایب قهرمانی فوتسال گیتی پسند در لیگ برتر
گیتی پسند اصفهان با قبول شکست خانگی برابر تیم مس سونگون ورزقان نایب قهرمان لیگ برتر فوتسال باشگاه های کشور شد.
دیدار برگشت فینال لیگ برتر فوتسال کشور شانزدهم اسفند با حضور پنج هزار تماشاگر در ورزشگاه پیروزی اصفهان برگزار شد.
نیمه اول این دیدار با نتیجه سه بر یک به سود گیتی پسند پایان یافت اما نیمه دوم مس سونگون با درخشش بازیکنان خود توانست نتیجه را عوض کند و با نتیجه پنج بر سه پیروز این میدان شود.

** صعود والیبال سپاهان به سوپرلیگ باشگاه های ایران
تیم والیبال فولاد مبارکه سپاهان توانست صنایع اردکان یزد را شکست دهد و به لیگ برتر و فینال مسابقات والیبال دسته یک کشور صعود کند تا پس از سالها تیمی از اصفهان در این مسابقات حاضر شود.
دور برگشت نیمه نهایی پلی آف والیبال دسته اول کشور 10 اسفند بین تیم والیبال آقایان فولاد مبارکه سپاهان و صنایع اردکان یزد از ساعت 16 امروز در سالن 17 شهریور ورزشگاه تختی اصفهان برگزار شد.
در این دیدار که با حضور پرشور هواداران اصفهانی بانوان و آقایان برگزار شد تیم والیبال سپاهان توانست با نتیجه سه بر یک میهمان خود را شکست دهد.
ست اول و دوم این دیدار با نتایج 25 بر 18 و 25 بر 19 به سود سپاهان تمام شد، در ست سوم، این تیم اردکان یزد بود که با تلاش بیشتر توانست با اختلاف نزدیک 25 بر 21 میزبان را شکست دهد.
در مصافی جذاب و حساس که با شور هواداران زیبایی بازی را دو چندان کرده بود، سپاهانی ها ست چهارم را توانستند با وجود تلاش نماینده یزد با نتیجه نزدیک 37 بر 35 به سود خود پایان دهند و به رقابت های لیگ برتر و فینال این مسابقات صعود کنند.

** برگزاری سومین جشنواره ورزشی زاینده رود با محوریت بیش از 20 رشته
سومین جشنواره ورزشی زاینده رود با محوریت بیش از 20 رشته به منظور تشویق مردم به ورزش و تاکید بر حفظ و احیای رودخانه زاینده رود، شهریور به مدت 2 روز در مجموعه ورزشی آبشار دوم اصفهان برگزار شد.
ین جشنواره 2 روزه که به همت هیات انجمن های ورزشی استان اصفهان اجرا می شود، مشتمل بر رشته های سقوط آزاد بر روی تشک، بانجی جامپنگ، بالن، جایرو کوبتر(وسیله پروازی سبک)، کایت موتور، هواپیمای دو نفره، پاراموتور، ماشین های کنترلی، ماشین های رُباتیک، بازی های رایانه ای، فلوربال و هواپیماهای رادیو کنترل بود.
همچنین جهت یابی، فوتبال رومیز، اسپوکس، سافتبال، دارت، طناب کشی، بیسبال، راگبی، سپک تاکرا، ساواته، کیک بوکسینگ واکو، کریکت، جت اسکی، جت بُت، اسکی روی آب، موج سواری نیز دیگر رشته های زیر مجموعه هیات انجمن های ورزشی است که شماری از آنها در این رویداد ورزشی اجرا شد.
پیش از این 2 دوره جشنواره ورزشی زاینده رود خرداد 95 و 96 در شهر تاریخی اصفهان برگزار شده بود.

** قهرمانی مخابرات اصفهان در لیگ برتر بسکتبال باویلچر
در پایان این دوره از رقابتها اسفند 97 تیم مخابرات اصفهان اول شد و تیم شهروند آمل در رده دوم قرار گرفت و تیم‌های هیئت اراک و کالسیمن زنجان به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم ایستادند.
همچنین تیم ملی حفاری خوزستان پنجم شد و تیم‌های آسایشگاه شهید فیاض بخش و جانبازان فارس به ترتیب در مکان‌های ششم و هفتم ایستادند.

** نایب قهرمانی نامی نو در لیگ برتر بسکتبال بانوان
تیم بسکتبال بانوان نامی نو اصفهان پس از دانشگاه آزاد به عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر رسید.
هر دو تیم در دور رفت و برگشت یک پیروزی را به نام خود ثبت کردند تا 18 اسفند در سومین دیدار قهرمان مشخص شود، در کوارتر اول نامی‌نو 11 بر 3 به برتری رسید اما در کوارتر دوم دانشگاه آزاد با نتیجه 14 بر 5 برد را به نام خود ثبت کرد.
در کوارتر سوم باز هم بازیکنان نامی‌نو بازی را در دست گرفتند و موفق شدند با نتیجه 25 بر 12 به برتری برسند اما در نهایت دانشگاه آزاد با نتیجه 58 بر 54 به برتری رسید و عنوان قهرمانی را کسب کرد.
گروه بهمن موفق شد با برتری مقابل هیرو عنوان سومی را به خود اختصاص دهد.

** ایران با قدرت نمایی اصفهانی ها، قهرمان‌ جام ‌جهانی ووشو
تیم ملی ووشوی ایران آبان پارسال با کسب هفت مدال طلا و یک نقره برای نخستین بار عنوان قهرمانی جام‌جهانی ساندا را به خود اختصاص داد، در هر هشت دوره قبلی این رقابت‌ها، چین به عنوان قهرمانی رسیده بود.
در روز نخست این رقابت ‌ها شهربانو‌ منصوریان به مدال طلا رسید و در مسابقات نوبت صبح روز دوم هم خواهر وی الهه منصوریان به مدال طلا رسیده بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در ارتباط با شرایط ورزش این منطقه در سال 97 به ایرنا گفت: ورزش این خطه در سالی که گذشت با فرازها و نشیب هایی همراه بود که تکمیل بخشی از امکان ورزشی نکته مثبتی به شمار می رود.
محمد سلطان حسینی گفت: سرانه فضای ورزشی اماکن متعلق با این اداره کل به ازای هر نفر در استان حدود 46 سانتی متر است که حدود 14سانتی متر نسبت به گذشته رشد داشته است.
وی ادامه داد: ورزشکاران اصفهان در سال 92 حدود هزار و 100 مقام آسیایی و ملی بدست آوردند و این آمار در سال جاری به افزون بر سه هزار و 700 رسیده یعنی بیش از سه و نیم برابر شده است.
به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، این استان 51 هیات ورزشی دارد که با شعبه های شهرستانی هزار و 100 هیات و شعبه می شود.
سلطان حسینی خاطرنشان کرد: تا پایان سال قبل حدود 50 طرح از مجموع 200 پروژه ورزشی در دست اقدام در این استان به اتمام رسید.
وی به اهمیت تکمیل زیرساخت های ورزش در استان اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: این امر جدا از تخصیص اعتبارات با مشارکت خیران انجام شدنی است و ما از نیکوکاران آن درخواست می‌ کنیم برای تکمیل طرح ها وارد میدان شوند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان موفقیت این منطقه در رشته های هندبال، والیبال، شنا، بدمینتون، فوتسال، شمشیربازی، والیبال نشسته، رشته های رزمی را حاصل مشارکت خوب فعالان بخش خصوصی دانست و ادامه داد: درخشش تیم های بانوان و آقایان در تیم های مختلف نشانگر این است که می توانیم با سرمایه گذاری مناسب و حضور بیشتر نیکوکاران توسعه ورزشی را در استان شاهد باشیم.
استان اصفهان از جمله اصلی ترین پایگاه ورزشی در کشور است، به طوری که بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان موفقیت در ورزش ملی تا حد زیادی به ارتقای آن در استان های اصلی همچون اصفهان بستگی دارد.
استان اصفهان بیش از 300 هزار ورزشکار سازمان یافته و افزون بر یکهزار و 350 باشگاه ورزشی دارد.
/6026/6020

نظر شما