شناسهٔ خبر: 31887617 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

آخرین تحولات خاورمیانه؛

موج گسترده واکنش‌ها به تصمیم ترامپ در مورد جولان اشغالی/افشای جاسوسی عربستان از قطر و ترکیه/ طرح امارات برای ترور رهبران طالبان/تحریم ۱۴ شخص و ۱۷ نهاد مرتبط با ایران از سوی آمریکا

افشای جاسوسی عربستان از قطر و ترکیه، طرح امارات برای ترور رهبران طالبان، تأیید حکم حبس ۸۰ اخوانی در مصر، سفر وزیر اسرائیلی به بحرین و تحریم ۱۴ شخص و ۱۷ نهاد مرتبط با ایران از سوی آمریکا از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به موج گسترده واکنش‌ها به تصمیم ترامپ در مورد جولان اشغالی نیز اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

افشای جاسوسی عربستان از قطر و ترکیه، طرح امارات برای ترور رهبران طالبان، تایید حکم حبس 80 اخوانی در مصر، سفر وزیر اسرائیلی به بحرین و تحریم 14 شخص و 17 نهاد مرتبط با ایران از سوی آمریکا از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به موج گسترده واکنش ها به تصمیم ترامپ در مورد جولان اشغالی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، وزارت خارجه مصر مخالفت خود را با اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره به رسمیت شناختن "حاکمیت" اسرائیل بر بلندی‌های اشغالی جولان اعلام کرد و این امر را مغایر با قطعنامه های بین‌المللی دانست.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: مصر بر رویکرد ثابت خود مبنی بر نگاه به جولان سوریه به عنوان اراضی عربی اشغالی طبق قطعنامه‌های بین‌المللی تأکید می‌کند.

طبق این بیانیه، در رأس قطعنامه های مذکور، قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت در سال ۱۹۸۱ درباره بطلان تصمیم اسرائیل مبنی بر اعمال قوانین و مدیریت جولان اشغالی سوریه است که تصمیم این رژیم را باطل و فاقد مشروعیت بین‌المللی به حساب می‌آورد.

وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد، پیوستن جولان به اسرائیل با قوانین بین‌المللی در تناقض است.

سخنگوی دولت آلمان نیز اعلام کرد، تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر الحاق جولان به اراضی اشغالی طبق قطعنامه‌های سازمان ملل باطل است.

خبرنگار المیادین در دمشق اعلام کرد، تمهیدات در جولان اشغالی و قنیطره علیه تصمیم ترامپ در حال آماده سازی است.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز به درخواست اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های اشغالی جولان واکنش نشان دادند.

این کشورها نسبت به چنین اقدامی از سوی واشنگتن ابراز تأسف کردند.

موج گسترده واکنش ها به تصمیم ترامپ در مورد جولان اشغالی/افشای جاسوسی عربستان از قطر و ترکیه/ طرح امارات برای ترور رهبران طالبان/تحریم 14 شخص و 17 نهاد مرتبط با ایران از سوی آمریکا

جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس در فلسطین نیز همچون دیگر طرف‌های بین‌المللی به موضع دونالد ترامپ درباره به رسمیت شناختن "حاکمیت" اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی واکنش نشان دادند.

به گزارش سایت المیادین، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی گفت: کشورهای جهان باید نسبت به آتشی که رئیس جمهور آمریکا با سیاست‌های خود برای شعله‌ور کردن آن می‌کوشد، هشیار باشند.

این جنبش افزود، جولان اراضی عربی سوری است و رویکرد عربی نسبت به تصمیم ترامپ باید روشن و قاطعانه باشد. سخنان ترامپ درباره جولان اشغالی خصمانه است و میزان جانبداری مطلق و مشارکت آن در اشغال اراضی عربی را نشان می‌دهد.

در همین راستا، پایگاه خبری العهد نیز به نقل از حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس گزارش داد: اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره تصمیمش مبنی بر به رسمیت شناختن جولان به عنوان بخشی از اراضی اشغالی به منزله تداوم تجاوز آمریکا به حقوق عربی و پیوستن کامل به رویکرد صهیونیستی است.

افشای جاسوسی عربستان از قطر و ترکیه

روزنامه‌های عربی حاشیه خلیج فارس صبح روز جمعه به افشاگری روزنامه نیویورک تایمز آمریکا اشاره کردند که در این افشاگری اعلام کرده است، سعود القحطانی، مشاور سابق دربار پادشاهی سعودی با شرکت فناوری کنترل و نظارت اسرائیلی به نام «NSO» در اواخر سال 2017 با هدف انجام اقدامات جاسوسی در قطر، ترکیه و فرانسه ارتباط داشته است.

طرح امارات برای ترور رهبران طالبان

پایگاه خبری میدل ایست آی انگلیس در گزارشی فاش کرد، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی، اجرای برنامه ترورهای سری رهبران ارشد گروه طالبان افغانستان را با هدف تضعیف موضع آنها در مذاکرات به مایک پامپئو پیشنهاد داده است.
به نوشته این رسانه غربی، ولیعهد ابوظبی و مرد همه کاره امارات به مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا عملیاتی شبیه عملیات بلک واتر را برای ترور رهبران برجسته طالبان پیشنهاد داده است.

تأیید حکم حبس 80 اخوانی در مصر

یک مسئول قضائی مصر گفت، دادگاه فرجام‌خواهی این کشور حکم حبس ۸۰ تن از اعضای اخوان‌المسلمین را در ارتباط با تحصن در میدان النهضه در الجیزه در ۱۴ آگوست ۲۰۱۳ تأیید کرد.

این مسئول مصری که به نام وی اشاره‌ای نشده است، گفت: ۱۷ تن از این متهمان به حبس ابد و بقیه نیز به حبس سه تا ۱۵ ساله محکوم شده‌اند.

طبق گزارش شبکه النشره، در میان متهمان دو نوجوان نیز هستند که به سه سال حبس محکوم شده‌اند.

موج گسترده واکنش ها به تصمیم ترامپ در مورد جولان اشغالی/افشای جاسوسی عربستان از قطر و ترکیه/ طرح امارات برای ترور رهبران طالبان/تحریم 14 شخص و 17 نهاد مرتبط با ایران از سوی آمریکا

پیش از این، دادگاه جنایی الجیزه در ژانویه ۲۰۱۸، احکام حبس علیه ۳۷۹ متهم در رابطه با پرونده مذکور صادر کرده بود.

سال ۲۰۱۳ به دنبال عزل «محمد مرسی» رئیس‌جمهور منتسب به اخوان‌المسلمین توسط ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی»، هواداران مرسی به نشانه اعتراض در دو میدان رابعه‌العدویه و النهضه تحصن کردند که در نهایت ارتش به محل تحصن این افراد حمله و حدود ۸۰۰ تن از آنها را قتل‌عام کرد.

سفر وزیر اسرائیلی به بحرین

شمعون آران، نویسنده و مجری اسرائیلی با انتشار توئیتی گفت: ایدی کوهین، وزیر اقتصاد و صنعت ماه آتی میلادی به بحرین سفر خواهد کرد.

آران نوشت، کوهین در چهارده تا پانزده ماه آتی به بحرین سفر خواهد کرد. این سفر در پاسخ به دعوت رسمی منامه از وی برای مشارکت در کنفرانس استارت آپ بین‌المللی با حضور مقامات ارشد عربی و خارجی است که در جریان آن فناوری‌های جدید رژیم صهیونیستی عرضه خواهد شد.

موج گسترده واکنش ها به تصمیم ترامپ در مورد جولان اشغالی/افشای جاسوسی عربستان از قطر و ترکیه/ طرح امارات برای ترور رهبران طالبان/تحریم 14 شخص و 17 نهاد مرتبط با ایران از سوی آمریکا

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخبار منتشره درباره سفر نتانیاهو به بحرین را رد کرده بود.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نیز پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که وزارت خارجه اسرائیل دعوت نامه رسمی را برای مشارکت ایدی کوهین، وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل در کنفرانس Startup Nations Ministerial دریافت کرده است.

سفر کوهین به بحرین بعد از سفر نتانیاهو به عمان و چند سفر دیگر مسئولان و وزیران اسرائیلی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد.

تحریم 14 شخص و 17 نهاد مرتبط با ایران از سوی آمریکا

وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا نام ۱۴ فرد را در ارتباط با ایران به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. این در حالی است که این وزارتخانه همچنین نام ۱۷ نهاد را در ارتباط با ایران به فهرست تحریم‌هایش افزوده است.

از جمله افراد حقیقی تحریم شده، می‌توان به منصور عسکری، محمدمهدی دائمی عطاران، روح‌الله قادری برمی، سعید برجی، رضا ابراهیمی، غلامرضا اطاعتی، محمدحسین حقیقیان، جلال امامی قره حاجیلو، سید اصغر هاشمی‌تبار، مهدی معصومیان، محمدرضا مهدی‌پور، اکبر مطلبی‌زاده، محمدجواد صفری، محسن شفایی، اشاره کرد.

از سوی دیگر، نهادهایی که مورد تحریم وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا قرار گرفته اند، عبارتند از: گروه ابوریحان، گروه بوعلی، گروه حیدر کرار (ع)، کیمیا پخش شرق، شرکت پیشرو داروی پردیس، پویا الکترو سامان نیرو، مرکز تحقیقاتی صدرا، گروه شهید آوینی، گروه شهید بابایی، گروه شهید چمران، گروه شهید فخار مقدم، گروه شهید کریمی، گروه شهید کاظمی، گروه شهید موحد دانش، مرکز تحقیقات فناوری و علوم شهید شکری، گروه شهید زین‌الدین و مرکز تحقیقات فناوری و علوم شیخ بهایی.

گفتنی است، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و بر خلاف گزارش‌های پیاپی آژانس بین المللی انرژی اتمی در تأیید فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران، ۸ مِی سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷) یکجانبه از توافق بین المللی برجام خارج شد و اعلام کرد، تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کند؛ اقدامی که با مخالفت گسترده داخلی و بین المللی همراه شد.

نظر شما