شناسهٔ خبر: 31887493 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نوروز عامل اتحاد و برادری میان ملت های مختلف جهان است

پکن- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: نوروز اکنون در میان ملت های برخوردار از این فرهنگ غنی، به عامل پیوند، اتحاد و برادری تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا «محمد کشاورز زاده» جمعه شب در آیین گرامیداشت روز جهانی نوروز در پکن که با همت سازمان همکاری شانگهای و انجمن دوستی چین و خارج برگزار شد تاکید کرد: این آیین اجتماعی از دیرباز به عنوان ذخیره معنوی از سوی ایرانیان و بسیاری از کشورهای دوست و مشترک فرهنگی، پاس داشته شده است.
وی افزود: در دنیای پیچیده و کم فروغ معنوی امروز، بیش از هر زمان دیگری به تقویت آیین های اجتماعی صلح آوری چون نوروز نیازمند هستیم و باید این رسم ها را بیشتر بپاییم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تصریح کرد: هر ملتی دارای آیین و رسومی است و همه آنها برتافته از نوع نگاه و برخاسته از اندیشه و فرهنگ آنها است آیین نوروز هم یکی از سنت های جهانی است که از لطافت، مهربانی و نوع دوستی برخوردار است.
کشاورز زاده فلسفه نوروز را نگاه به طبیعت، رویشی دگرباره و یافتن طراوت و نشاط درونی عنوان کرد و افزود: از این رو است که ایرانیان با خانه تکانی در آستانه نوروز به خانه تکانی دل از همه کدورت ها و ناراحتی های احتمالی از یکدیگر به طبیعت تاسی می کنند.
'ولادیمیر نوروف' دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در این آیین نوروز را به جهانیان به ویژه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تبریک گفت و افزود: نوروز به عنوان یک سنت فرهنگی بسیاری از ملل از جمله کشورهای خانواده سازمان همکاری شانگهای در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شده است.
او از نوروز به عنوان نماد زندگی و سمبل نوزایی یاد کرد و افزود: یکی از ویژگی های منحصر بفرد نوروز این است که عامل ترویج صلح و همبستگی، حفظ سنت ها و تنوع فرهنگی است.
در این آیین که با حضور سفرا و دیپلمات های ایران، چین، روسیه، هند، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان، ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس برگزار شد، گروه های هنری این کشورها به اجرای برنامه های هنری و موسیقی پرداختند.
در محیط بیرونی تالار محل برگزاری این جشن، صنایع دستی و اقلام فرهنگی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به نمایش در آمده بود که در غرفه جمهوری اسلامی ایران هم صنایع دستی و هنرهای سنتی به نمایش گذاشته شده بود.
از طرف ایران نیز گروه موسیقی 'اکسیر عشق' به اجرای موسیقی اصیل ایرانی و سنتی پرداخت و تشویق تماشاگران چینی را بر انگیخت.
در بخش دیگری از این برنامه 'پورآذر' استاد ایرانی اپرای پکن با اجرای نمایشی، 'حاجی فیروز' را برای حضار معرفی کرد.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین ‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» تاسیس شد.
چین، روسیه، هند، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان از اعضای اصلی این سازمان و جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.
**آساق**1904**

نظر شما