شناسهٔ خبر: 31887446 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرناپلاس گزارش می‌دهد

شیراز تا کرمانشاه؛ از حافظیه تا طاق بستان

تهران-ایرناپلاس- آغاز بهار 98 و تعطیلات نوروز فرصتی مغتنم است برای دیدن جاذبه‌های ایران زمین از شمال تا جنوب، غرب تا شرق کشور و به تماشا نشستن آیین و سنن خاص هر دیار.

صاحب‌خبر -

جوشیدن چشمه‌سارها روح زندگی را در کالبد خفته طبیعت می‌دمد. جویبارها در نهایت روشنی جاری می‌شوند و رودخانه‌ها در ترنم‌اند. بهاران، زمان نوگشتگی، باززایی و آغاز رستاخیز مردگان و زندگان در تکرار نوبتی آفرینش است. آسمان آبی، شکوفه‌های رنگارنگ، آبشارها طبقاتی، بوی خام آفرینش و بخار داغ خلقت در طبیعت، فصل بهار را به یکی از فصل‌های موردعلاقه بسیاری از مردم برای سفر بدل کرده است.

در این میان تنوع آب‌وهوایی، از معتدل و مرطوب تا گرم و خشک در ایران این فرصت و فضا را فراهم می‌کند تا شهروندان و مسافران نوروزی بنابر علاقه شخصی به استان موردنظر سفر کنند. با چنین تنوع گسترده‌ آب‌وهوایی در ایران نه‌فقط در نوروز که در تمام طول سال می‌توان نقطه‌ای برای گردشگری و لذت بردن از سفر در هر منطقه‌ای از کشور یافت.

ما در این پرونده در قالب چهار گزارشِ جدا به معرفی کوتاه مرکز استان‌های کشور می‌پردازیم. در هر گزارش چند مرکز استان معرفی می‌شوند؛ از استان‌های کویری گرفته تا شهرهای سرد و کوهستانی. به شما می‌گویم که چگونه بروید، کجا غذا بخورید، کجا اقامت کنید و از چه چیزی دیدن کنید.

**اداره کل اخبار چندرسانه ای**ایرناپلاس**

کرمانشاه

جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه بیشتر از آن است که بتوان در یک سفر کوتاه از تمام آن‌ها بازدید کرد که از آن جمله می‏توان به طاق‌بستان، بیستون، پارک کوهستان، غار قوری قلعه، موزه پوشاک و زیورآلات و باغ گل‌ها اشاره کرد. راه‏آهن کرمانشاه امسال به خطوط سراسری پیوست و با دیگر سرویس‏های حمل‏ونقل هم می‏توان به این شهر به مسافرت رفت. کرمانشاه، شهر کباب دنده است، آنقدر که کباب دنده‌اش جزو میراث ناملموس ملی نیز به ثبت رسیده است. اما جز کباب دنده که شهرت ملی و حتی جهانی دارد، شهر غذاهای خاص است. خورشت خلال، آش عباسعلی، ترخینه و برشت از غذاهای این شهرند که جزو پرطرفدارترین‌ها هستند که می‏توانید در رستوران چلچله و دنده کباب حیدری تهیه کنید. برای اقامتتان هم هتل پارسیان، هتل لاله بیستون، هتل آزادگان کرمانشاه و هتل آپارتمان کوروش را انتخاب کنید.

یاسوج

یاسوج با طبیعت بکر خود، بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب کشور را از آن خود کرده است.اصلی‌ترین جاذبه گردشگری شهر یاسوج آبشار زیبا و معروف یاسوج است. این آبشار در فاصله 2 کیلومتری مرکز شهر و در شمال شهر یاسوج واقع است. تنگ مهریان، پیست اسکی کاکان و موزه یاسوج هم از دیگر مکان‏های گردشگردی این شهر است. جاده‏ها و مسیرهای یاسوج برای هواپیما، اتوبوس و سواری قابل دسترس است. هتل جهانگردی، خانه معلم یاسوج، مجتمع اقامتی اسپینو و مجموعه گردشگری و اقامتی اورس خاطرات خوبی را برای شما رقم می‏زند.

گرگان

یکی از قشنگ‌ترین شهرهای شمالی، گرگان، مرکز استان گلستان است. گرگان، هرچند که دریا ندارد ولی جنگل‌های بکر و دست‌نخورده‌اش، هوای مطبوعش و مهی که بلندی‌هایش را پوشانده، هر سال مسافران زیادی را راهی گرگان می‌کند. جنگل ناهارخوران، دریاچه توشن، روستای زیارت، بازار نعل‌بندان؛ از میوه‌های تازه تا ظرف‌های مسی و جنگل شصت کلا از زیبایی‏های دیدنی گرگان است. برای سفر به گرگان می‏توانید از قطار، هواپیما، سواری و اتوبوس استفاده کنید. برای اقامت در این شهر هتل آذین، هتل پارتیا، هتل جهانگردی ناهارخوران و هتل خیام پیشنهادهای مناسبی هستند. به عقیده خیلی‌ها شمال ایران قلمرو پادشاهی غذاهاست و شمالی‌ها جزو خوش‌خوراک‌ترین مردمانند. در گرگان بهترین رستوران‏ها را در بلوار ناهارخوران جستجو کنید.

شیراز

تنوع و فراوانی اماکن دیدنی شیراز انگیزه بسیار خوبی برای گردشگران است. شهری از جنس شعر و ادب به قدمت تاریخ که با تماشایش سراسر وجودتان سرشار از آرامش می‏شود؛ جایی که شکوه تخت‏جمشید را در خود جای داده و جایگاه ابدی شاعرانی همچون حافظ و سعدی است. مسجد نصیرالملک، حافظیه، آرامگاه سعدی، باغ ارم، ارگ کریم‌خانی و بازار وکیل از محبو‏ب‌ترین جاذبه‏های گردشگری شیراز است و مسیرهای این شهر هم به قطارهای سراسری و هم به اتوبوس، هواپیما و سواری دسترسی دارد. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر سفری رستوران‌گردی است. رستوران صوفی، رستوران شرزه، رستوران حمام وکیل و رستوران هفت‌خوان نزدیک دروازه قرآن و هتل بزرگ شیراز پیشنهادهای جذابی می‏تواند باشد. هتل پارس، هتل پرسپولیس، سفره‏خانه شب‏های شیراز، هتل آپارتمان جام جم هم از مراکز پرطرفدار اقامت در این شهر است.

خرم‏آباد

شهری برای آدم‌هایی با سلایق مختلف. چه آبشار دوست داشته باشید، چه دلتان بخواهد جاهای تاریخی ببینید، چه در کنار دریاچه خستگی راه را از تن به در کنید. قلعه فلک الافلاک، دریاچه کیو، آبشار نوژیان و آبشار گریت از زیبایی‏های خرم‏آباد است. برای رفتن به خرم‏آباد از همه سرویس‏های حمل‏ونقل می‏توانید استفاده کنید. خوردن غذاهای محلی یا سنتی هر منطقه برای گردشگران هیجان‌انگیز است. از این جهت رستوران‏های شمشاد نمونه، سفره‏خانه رنگین‌کمان، رستوران زعفران طلایی و پیتزا تنوری سندباد را امتحان کنید. در هتل عطر، مهمانسرا جهانگردی سراب کیو و هتل فردیس خاطره‌ خوشی برای شما به‌جا خواهد ماند. بام خرم‏آباد را هم از دست ندهید؛ جایی که روشنای چراغ‌ خانه‌ها و در سکوت شب می‏شود قدری آرام شد.

ساری

قبرستان اسرارآمیز سفید چاه، دریاچه چورت، جنگل دالخانی، ییلاق گرسماسر و روستای فیلبند از جاذبه‏های گردشگری ساری است. ساری مردمی خونگرم و مهمان‌نواز دارد و اغلب فصول سال پذیرای گردشگرانی است که برای مردم این شهر رونق کسب و کار و گردش اقتصاد را به همراه می‌آوردند. می‌توانید با قطار، هواپیما، سواری و اتوبوس به ساری سفر کنید. مهم نیست فصل سفر باشد یا نه، ساری یکی از آن جاهایی است که همیشه مشتریان خودش را دارد. برای اقامت در این شهر می‏توانید به هتل سالار دره، هتل بادله و هتل نوید بروید. همچنین در سفر خود در ستوران شونیشت، برگر کمپانی، سفره‏خانه اسکله و رستوران حاج حسن با سرو کباب‌ ماهی قزل‌آلا روزهای خوبی را تجربه کنید.

اراک

اگرچه اراک به‌عنوان شهری صنعتی در کشور شناخته شده است، اما بی‏بهره از طبیعت و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نیست. روستای تاریخی هزاوه (زادگاه امیرکبیر)، دریاچه میقان، چشمه چپقلی، غار هیزج، غار کیخسرو و کلیسای مسروپ مقدس اراک از دیدنی‏های اراک است. مسیرهای این شهر به سرویس‏های حمل‏ونقل عمومی و سراسری دسترسی دارد. یکی از غذاهای سنتی مردم در شهر اراک آبگوشت دوغ‏دار است که با لهجه اراکی (دودار) هم گفته می‏شود. برای سرو این غذا به رستوران سنتی کوهستان بروید. رستوران آلتو کاراکاس، رستوران و کافی‌شاپ ملل و رستوران کوه‏نور را هم در منوی خود بگذارید. از اقامتگاه‏های اراک می‏توان به هتل زاگرس، خانه معلم اراک، هتل آفتاب و هتل معلم اشاره کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما