شناسهٔ خبر: 31887131 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بهار ۹۸| گرمابه تاریخی سلطان امیر احمد کاشان + فیلم

R7845/P4001/S6,1369/CT7

حمام تاریخی "سلطان امیر احمد" نمونه‌ای منحصر به فرد از حمام‌های ایران از نظر معماری و تزیینات است، این حمام در محله‌ای تاریخی قرار دارد و پشت بام این حمام یکی از مکان‌های نمادین کاشان است.

صاحب‌خبر -

به گزرش خبرگزاری تسنیم از کاشان٬ حمام تاریخی "سلطان امیر احمد" نمونه‌ای منحصر به فرد از حمام‌های ایران از نظر معماری و تزیینات است، این حمام در محله‌ای تاریخی قرار دارد و پشت بام این حمام یکی از مکان‌های نمادین کاشان است.

در این فضاها، غرفه هایی است که مهم ترین آنها دو غرفه رو به روی هم، با قاعده نیم هشت، در محور سربینه است. از غرفه ها و طاقچه های متعدد فضاهای پیرامون سربینه گوشه ها و فضاهای خصوصی تر پدید آمده. سقف و دیوارهای این قسمت، آهک بری دارد.

کاشی کاری گنبد میانی سربینه با ازاره کاشی این فضا تکمیل شده است. درگاه ورود به سربینه و خروج از آن، به طرف گرم خانه، در مقابل یکدیگر قرار دارد و تداعی گر محوری در این فضاست. راه خروج از سربینه و ورود به گرم خانه، با دو چرخش نود درجه، از طریق میان در است. میان در به فضاهای خدماتی دیگر نیز راه دارد.

 با عبور از دالان، می توان وارد سربینه شد  سربینه فضایی با قاعده هشت و نیم هشت است که سکوهایی در پیرامون آن قرار دارد و طاقی رسمی بندی آن را می پوشاند، تزیینات سقف و ازاره این سربینه به تزیینات حمام بزرگ شباهت کامل دارد که گرم خانه و دیگر قسمت‌های این حمام احتمالا در دوره اخیر تغییراتی یافته و صورت اصلی خود را از دست داده است.

گزارش از محسن بایعی

انتهای پیام/

نظر شما