شناسهٔ خبر: 31887123 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

سال 97 کلاس تجربه:

وزارت صمت تثبیت قیمت ها را در دستور کار قرار دهد

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نظارت بر قیمت و توزیع کالاها را مهم‌ترین راهکار جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم در سال 98 دانست و گفت: وزارت صمت تثبیت قیمت ها را در دستور کار قرار دهد.

صاحب‌خبر -
عبدالله رضیان در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه سال ۹۷ برای معیشت مردم سال خوبی نبود گفت: از مردم برای فشار اقتصادی که متحمل شدند عذرخواهی می کنیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بعد از تعطیلات فروردین ۹۷ بحث افزایش قیمت ارز شروع شد، ادامه داد: خروج آمریکا از  برجام موضوع افزایش قیمت ارز را تشدید و فضای اقتصادی کشور را با مشکل مواجه کرد.

وی با یادآوری اظهارات رئیس گمرک مبنی بر اینکه سال گذشته نرم تخصیص کالاها بیست روز بود اما در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی به ۴۰ روز رسیده است، افزود: فضای ملتهب اقتصادی باعث ایجاد رانت هایی شد به گونه ای که میزان واردات گوشت نسبت به سال های گذشته افزایش یافت و به 6 هزارتن رسید این در حالی است که در توزیع گوشت مشکل داریم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: علت مشکلات  توزیع سوءاستفاده ها و رانت هایی بود که ایجاد شد و در سال 98 می طلبد نظارت ها جدی گرفته شود.

رضیان تصریح کرد: متاسفانه بر اساس آماری که رئیس سازمان بهزیستی در جلسه فراکسیون مستقلین ارائه کرد تعداد مراجعه کنندگان به دستگاه‌های حمایتی 20 درصد افزایش یافته در واقع وضعیت معیشتی مردم به نصف کاهش و  دو برابر فشار اقتصادی به مردم وارد شد که کوچکتر شدن سفره آنها را به همراه داشت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم، یادآور شد: در این رابطه به طبقات ضعیف جامعه مانند کارگران و کشاورزان فشار اقتصادی زیادی وارد شد به گونه ای که اگر ظرفیت معیشتی جامعه تا ۸۰ درصد نرمال و طبیعی بود در حال حاضر به ۶۰ درصد رسیده است.

 وی با بیان اینکه شرایط کشور در سال ۹۸ ممکن است پیچیده‌تر شود، گفت: امیدواریم بتوانیم درآمد ارزی را افزایش دهیم و اگر به دنبال این هستیم که در سال 98 شوک اقتصادی به کشور وارد نشود باید به فرهنگ مصرف توجه داشته باشیم؛ هر چند 97  سال سختی بود اما متاسفانه مردم و دستگاه ها نسبت به صرفه جویی بی توجه بودند به گونه ای که به عنوان مثال میزان مرغ توزیع شده در مازندران نسبت به گذشته یک سوم افزایش یافت اما متاسفانه باز کمبود مرغ وجود داشت زیرا مردم به ذخیره کردن روی آوردند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: اگر بحث توزیع پروتئین و مواد غذایی به درستی نظارت و کنترل شود آرامش در بازار برقرار می شود.

  رضیان با بیان اینکه تثبیت قیمت ها بسیار مهم است، گفت: این موضوع را وزارت صمت باید در دستور کار قرار دهد تا شاهد تغییر روزانه قیمت ها نباشیم قیمت گذاری روی کالاها امری مهم است در واقع وجود فضای رقابتی در جامعه و اینکه هرکس خود کالاها را قیمت گذاری کند به هیچ وجه درست نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم ادامه داد: اغلب کالا ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع می شد بنابراین باید قیمت ها هم به درستی تعیین می شد در این رابطه نیاز است دولت بر تعیین قیمت ها و توزیع کالاها نظارت جدی داشته باشد و مجلس نیز اگر ضعف و خلاء قوانین وجود داشته باشد آنها را رفع کند.

وی نظارت بر قیمت و توزیع کالاها را مهم‌ترین راهکار جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم دانست و گفت: ۴۰ میلیارد دلار نیاز ارزی ما است و باید آن را به گونه ای بتوان تامین کرد؛ احساس می کنم به این  باور رسیدیم که خودمان می توانیم خود اتکایی داشته باشیم و فضایی را برای صادرات غیر نفتی ایجاد کنیم این مهم  در حال رقم خوردن است زیرا میزان صادرات غیر نفتی ما افزایش یافته البته در مورد نحوه ورود ارز به مشکل مواجه هستیم که برای ان هم باید چاره اندیشی کنیم./

پایان پیام

نظر شما