شناسهٔ خبر: 31887076 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بالا رفتن تب تقابل سیاسی در آمریکا؛

نانسی پلوسی و سناتور شومر انتشار گزارش مولر را خواستار شدند

رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016، گزارش ویژه خود را به وزیر دادگستری تحویل داده است

صاحب‌خبر -

نانسی پلوسی و سناتور شومر انتشار گزارش مولر را خواستار شدندبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا بر ضرورت انتشار گزارش رابرت مولر درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 تأکید کردند.

چاک شومر در این خصوص گفت: این حق مردم آمریکاست که از حقیقت باخبر شوند. وی در عین حال تأکید کرد: باید منتظر بمانیم تا از مضمون کامل گزارش مولرمطلع شویم و نباید در خصوص نتایج آن پیش داوری کنیم.

سناتور آمریکایی باب منندز نیز گفت: اگر وزارت دادگستری آمریکا گزارش رابرت مولر را در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا منتشر نکند، این سؤال برای اعضای کنگره و مردم آمریکا مطرح می شود که این وزارتخانه قصد دارد چه چیزی را از آنها پنهان کند.

همچنین؛ دموکرات ها خواستار آن هستند که گزارش رابرت مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیش از اطلاع دونالد ترامپ از محتوای آن منتشر شود.

گفتنی است رابرت مولر بازپرس ویژه آمریکا روز جمعه یک گزارش محرمانه را درباره تحقیقات خود در خصوص نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و هرگونه خطای احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور تحویل داد. انتشار سریع این گزارش سروصدایی را در میان نمایندگان هر دو حزب آمریکا در کنگره این کشور به پا کرد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد مولر این گزارش را به ویلیام بار دادستان کل آمریکا تحویل داد. تحویل این گزارش در پایان تحقیقاتی صورت می گیرد که تقریبا دو سال به طول انجامید و موجب گرفتار شدن مشاوران سابق ترامپ و ماموران اطلاعات روس شد و سایه تردید را بر ریاست جمهوری ترامپ افکند. روشن نیست آیا مولر رفتار مجرمانه ای را درباره ترامپ یا ستاد انتخاباتی وی فراتر از اتهاماتی که تاکنون علیه چند تن از مشاوران وی اعلام شده یافته است یا خیر. مولر در مجموع علیه 34 نفر و سه شرکت اعلام اتهام کرده است.
مولر, رئیس سابق اف بی آی, از ماه مه 2017 در حال بررسی این مسئله بود که ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه برای تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا تبانی کرده است یا خیر و اینکه آیا رئیس جمهور آمریکا به صورت غیرقانونی برای انسداد مسیر این تحقیقات تلاش کرده است یا خیر. یک مقام ارشد وزارت دادگستری آمریکا گفت مولر هیچ کیفرخواست دیگری صادر نکرده است. این اظهارات نشان از آن دارد که ممکن است هیچ گونه اتهامات کیفری علیه وابستگان ترامپ در این تحقیقات اعلام نشده باشد. اما روشن نیست آیا مولر هیچ گونه کیفرخواست ممهور شده ای دارد که بعدا فاش شود یا خیر. گزارش مولر علنی نشده است.
ویلیام بار به عنوان عالی ترین مامور اجرای قانون که توسط ترامپ منصوب شده است باید تصمیم بگیرد چه مقدار از این گزارش علنی شود. وی در نامه ای به نمایندگان کنگره آمریکا نوشت شاید بتواند «نتایج اصلی» یافته های مولر را تا روز یکشنبه به کنگره بدهد. وی افزود «به شفافیت تا میزان ممکن متعهد است.»
بار بر اساس مقررات مربوط به تحقیقات بازپرس ویژه باید کلیات گزارش مولر را در اختیار مقامات کمیته های قضائی آمریکا از هر دو حزب قرار دهد اما این تا حد زیادی بستگی به خودش دارد که تا چه میزان از این گزارش را علنی کند. اکنون بزرگترین سوال این است که آیا این گزارش حاوی اتهاماتی درباره ارتکاب خطا از سوی شخص ترامپ است یا خیر. نمایندگان هر دو حزب آمریکا خواستار انتشار فوری این گزارش برای کمیته های اصلی کنگره و نیز عموم مردم شدند.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر رئیس نمایندگان حزب دموکرات در سنای آمریکا که دو نماینده ارشد حزب دموکرات در کنگره هستند, گفتند باید گزارش کامل علنی شود, دادستان کل به ترامپ و تیمش اجازه مشاهده زودهنگام یافته ها را ندهد و به کاخ سفید نیز اجازه داده نشود در تصمیمات مربوط به زمان علنی شدن بخش های این گزارش اعمال نفوذ کند. آنها گفتند موضوع این تحقیقات «به پیوستگی دموکراسی آمریکا ارتباط دارد و این که آیا قدرت های خارج به صورتی فاسدانه در انتخابات آمریکا دخالت کرده اند و این که آیا مقاصدی غیرقانونی برای ممانعت از این تحقیقات در کار بوده است یا خیر.»
میچ مک کانل رئیس اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا که ارشدترین نماینده حزب جمهوری خواه است, گفت دادستان کل آمریکا گفته است قصد دارد بیشترین اطلاعات ممکن را ارائه دهد. وی ابراز امیدواری کرد این کار در اسرع وقت و با بیشترین شفافیت صورت گیرد. سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید گفت کاخ سفید این گزارش را دریافت نکرده است.

نظر شما