شناسهٔ خبر: 31887030 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد

آب گرم‌های معدنی خراسان جنوبی مرهم طبیعت بر خستگی گردشگران و چشمه‌هایی منحصر به فرد برای درمان رماتیسم و بیماری‌های گوارشی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، برای گردشگران ماجراجو، سفر بهاره به دیار آفتاب یکی از بهترین مقاصد است. هوای پاک و چشمه‌های آب گرم علاوه بر زیبایی با خواص درمانی چیزی فراتر از یک سفر عادی است. جاذبه‌های طبیعی و زیبایی آن تعداد زیادی از گردشگران را جذب می‌کند و مردمان بسیاری را برای استفاده و بهره‌مندی از این موهبت الهی به استان خراسان جنوبی می‌کشاند.

جوشش چشمه‌های آب معدنی از دل زمین با گرما و خواص طبیعی از زیبایی‌های خیره کننده و چشم نواز این منطقه است که برای لحظاتی روح و روان آدمی را به اعماق زمین در جست و جو و کشف این زیبایی‌ها به میهمانی می‌برد.

استفاده از این چشمه‌ها در ایام نوروز نه تنها جنبه تفریحی دارد، بلکه طبیعت دوستان و بیماران درد‌های مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه‌های پوستی به دلیل وجود خواص درمانی، چشمه‌های آبگرم را به عنوان «پزشک طبیعت» بهترین مکان برای درمان خود معرفی می‌کنند.

خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که وجود ۹ چشمه معدنی (گرم و سرد) زیبایی بکر و خلقت بی نقص طبیعت را به انسان نشان می‌دهد و به آدمی گوش زد می‌کند که خداوند نه تنها آب را مایه حیات بلکه مایه شفای درد‌های آدمی نیز قرار داده است.

 

چشمه مرتضی علی با دو نوع آب گرم و سرد

چشمه آبگرم مرتضی علی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان طبس است. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ۲۷ کیلومتری طبس واقع شده است.

وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب گرم و سرد در کنار هم، در دل کویر ایران زمین جاذبه گردشگری بسیار زیبا و شگفت انگیزی ایجاد کرده است.پس از گذر از شهر طبس برای رسیدن به این چشمه حدود پنج کیلومتر مسیر را باید پیاده طی کرد که عمده آن یک مسیر آبی است.

در طول مسیر چشمه آبگرم مرتضی علی، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف خودنمایی می‌کند و روی این دیواره‌ها حفره‌هایی است که به نظر می‌رسد با نظم خاصی بنا شده است.

 

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد

پس از دقایقی پیاده روی به منطقه‌ای می‌رسیم که چشمه‌های متعدد آب به ویژه چند چشمه آب گرم و سرد قرار دارد و بزرگ‌ترین آن‌ها از درون حفره‌ها نشات می‌گیرد که به حمام مرتضی علی معروف شده است.

آبگرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می‌کند که گاهی به ۱۰ درجه هم می‌رسد.

وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران زمین انسان را به تفکری عمیق وا می‌دارد.

چشمه آب گرم مرتضی علی طبس از مناطق طبیعی است که با داشتن چشمه‌های آب درمانی به لحاظ توریست درمانی مورد توجه ویژه‌است. گردشگران داخلی و خارجی از این مناطق که طبیعت زیبایی نیز دارد استقبال می‌کنند.

 

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد

 

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد

 

غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند.

به این ترتیب در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد و می‌توان یک پا را در طرف گرم رودخانه فرو برد و پای دیگر را در طرف سرد رودخانه پدیده نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن را نداشته باشید.

بالاتر از این چشمه، دره تنگی وجود دارد که در آن طاق شاه عباسی بنا شده است. از جاذبه‌های گردشگری کشورمان به حساب می‌آید.

قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می‌دهند و معتقدند که سنگ نگاره‌های بزکوهی که بر آن حک شده اند، نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت است.

عده‌ای هم این بز‌ها را نمادی از فرشتگانی می‌دانند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره‌های طاق دعا می‌کنند.

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد


مجتمع آب گرم لوت آماده میزبانی از گردشگردان

آب گرم لوت خوسف یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند به عنوان یک مقصد مهم گردشگران مطرح شود چرا که علاوه بر داشتن آب گرم قرارگیری در محیط کویر پتانسیل این منطقه را دو چندان کرده است.

در واقع بیابان و کویر برای گردشگران خارجی معنای خاصی را تداعی می‌کند ماسه‌های روان، شترسواری و آفتاب درخشان همگی بسیار جذاب و رویایی جلوه کرده و این‌که این جاذبه مهم طبیعی با چشمه آب گرم با هم همراه شده‌اند تاثیر و جاذبه این منطقه را دو چندان کرده است.

به سبب قرارگیری این آب گرم در دشت لوت آن را به همین اسم نام گذاشته‌اند این چشمه دارای آب معدنی گرم بوده و به آب گرم لوت معروف است.

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد

 

فاصله آب گرم لوت تا شهرستان خوسف ۱۰۹ کیلومتر بوده و دارای آب و هوای گرم و خشک کویری است. مراحل اجرایی و ساخت ساز چشمه آب گرم لوت برای پذیریایی از مسافران و گردشگران در اواسط سال ۹۲به پایان رسیده است و هم اکنون مجتمع خدماتی رفاهی در محل این آبگرم برای میزبانی از مسافران نوروزی مهیا شده است.

آبگرم لوت از جمله آب‌های معدنی معتدل کشور محسوب می‌شود که در درمان بیماری‌های گوارشی و پوستی نقش مهمی دارد. وجود امکانات رفاهی و تفریحی در این منطقه پذیرای عاشقات کویر را در اواسط سال و ایام نوروز را می‌طلبد.

 

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد

آبگرم۲۰۰ ساله فردوس

آبگرم معدنی فردوس، یک چشمه آبگرم با خواص درمانی است که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال شهر فردوس واقع شده  و بیش از دویست سال سابقه تاریخی دارد.

مجتمع آب‌درمانی و تفریحی آبگرم معدنی هلال فردوس به‌عنوان قطب آب‌درمانی و گردشگری شرق کشور دارای امکانات اقامتی ویژه‌ای نظیر ۵۰ واحد اقامتی با تجهیزات کامل، ۱۰ اتاق، ۲۷ کانکس، رستوران سنتی، فروشگاه، استخر‌های آب‌درمانی، وان‌های خصوصی، پارکینگ و ۲۰۶ تخت اقامتی است.

در خصوص ماهیت آب‌معدنی فردوس باید گفت که یکی از معدود چشمه‌های شفابخش ایران و جهان است که بیماران دارای درد‌های مفصلی و روماتیسمی و کسانی که از بعضی از بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و عفونت‌های قارچی رنج می‌برند، نتایج خوبی از این چشمه می‌گیرند.

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد

آب سبز و سفید در آبگرم دیگ رستم

آبگرم دیگ رستم یکی دیگر از چشمه‌های آب گرم خراسان جنوبی بوده که در آن آب سبز و سفید در کنار یکدیگر است. این چشمه در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر طبس، ۱۰ کیلومتری روستای راور و در روستای دیهوک قرار دارد.

این چشمه از دهان یک آتش‌فشان سرچشمه می‌گیرد که آب سبز آن بسیار داغ و آب سفید آن بسیار سرد است. گوگرد این چشمه به حدی زیاد است که فضای اطراف آن آکنده از بوی گوگرد است. درجه حرارت آب این چشمه بسیار بالا و در محل خود چشمه در حالت جوشیدن است.

 

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد

آب این چشمه جوشان بعد از طی کردن حدود ۲۰۰ متر وارد استخری می‌شود که بر اثر طی این مسیر آب کمی از گرمای خود را از دست می‌دهد و در محل استخر حرارت آن به حدی است که می‌توان در داخل آب شنا کرد.

چشمه آب‌درمانی دیگ رستم در درمان درد‌های رماتیسمی مناسب بوده و همچنین از امکانات رفاهی برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی برخوردار است.

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد

آبگرم گزیک

آبگرم گزیک در روستای آبگرم یکی از بخش‌های مرزی شهرستان درمیان است که از شرق ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و در فاصله ۲۵ کیلومتری اسدیه (مرکز شهرستان درمیان) و ۱۳۰ کیلومتری بیرجند (مرکز استان) قرار دارد.

در مجاورت چشمه آب‌معدنی گزیک آرامگاه سلطان ابراهیم رضا (ع) قرار دارد و همین امر سبب حضور چشمگیر زائران و مسافران از سراسر نقاط کشور برای زیارت و استفاده از این چشمه معدنی شده است.

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد


آبترش سربیشه

چشمه آبترش سربیشه از دیگر چشمه‌های معدنی خراسان‌جنوبی است. این چشمه در فاصله ۷۰ کیلومتری بیرجند و در فاصله ۲۰کیلومتری شمال سربیشه و در کنار روستای آبترش قرار دارد.

آب این چشمه از شکاف سنگ‌های آندزیت بازالت از دل زمین خارج می‌شود که بالا بودن مقدار گاز co۲ و سیلیس نشان‌دهنده منشأ عمیق آب این چشمه است.

 

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد


آب این چشمه مزه‌ای ترش و مطبوع و سرد دارد که در ردیف چشمه‌های آب کلرو سدیم و سولفات کلسیم قرار داشته و برای رفع امراض گوارشی، عضلانی، پوستی، بیماری‌های مزمن بانوان، رماتیسم، درد‌های مفصلی و اختلالات غدد داخلی مؤثر است.

مجتمع آب‌درمانی شهرستان سربیشه در سال ۹۱ به‌منظور فراهم کردن امکانات رفاهی برای مسافران و گردشگران بااعتباری بالغ‌بر ۶ میلیارد ریال و در فضایی به مساحت ۴۷۵ مترمربع زیربنا بهره‌برداری شده است.

 

معرفی چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشد

چشمه‌های خراسان‌جنوبی، بی تردید یکی از مظاهر طبیعت این استان است و در واقع می‌تواند ظرفیت خوبی برای گردشگری سلامت باشد.

گزارش از طیبه اکبر ابادی

انتهای پیام/س

نظر شما