شناسهٔ خبر: 31886727 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

الازهر مصر: ترامپ به اشغالگری مشروعیت می بخشد

موسسه الازهر مصر اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن مالکیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه را مشروعیت بخشیدن به غصب و اشغالگری دانست.

صاحب‌خبر -

العالم-مصر

الازهر در بیانیه ای اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره بلندی های جولان را به شدت محکوم کرد.

الازهر با بیان اینکه این اظهارات بی سابقه قانونی کردن اشغالگری و غصب سرزمین دیگران است، افزود: در این باره احساسات ملت های عرب و مسلمان مورد توجه قرار نگرفته و همه قوانین بین المللی نقض شده است.

در این بیانیه آمده است که قوانین و قطعنامه های بین المللی بارها تاکید کرده اند که جولان سرزمین سوری و اشغال شده به شمار می رود و تمامی اقدامات رژیم صهیونیستی در آن باطل و غیرقانونی است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا پنجشنبه شب اعلام کرد که اینک زمان آن فرارسیده که پس از 52 سال، واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.

رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ شش روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد.

کنست (پارلمان) این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در قطعنامه 497 خود در سال 1981، به صورت کاملاً شفاف، حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه را نپذیرفته و از تل آویو خواسته اند که قانون الحاق جولان به خاک خود را که در همین سال تصویب شد، لغو کند.

'احمد ابوالغیط' دبیرکل اتحادیه عرب نیز پنجشنبه شب در واکنش به این اقدام واشنگتن، سخنان رئیس جمهوری آمریکا درباره جولان اشغالی را کاملا خارج از حقوق بین الملل و مردود توصیف کرد.

«فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز شب گذشته گفت که ما همچنان به قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی که اشغال بلندی های جولان سوریه توسط اسرائیل را یک اقدام غیرقانونی می داند، پایبندیم.

پیش از این نیز اتحادیه اروپا، آلمان، روسیه،اردن و ترکیه اعلام کردند که هرگز حاکمیت اسرائیل بر منطقه جولان سوریه را به رسمیت نخواهند پذیرفت.

نظر شما