شناسهٔ خبر: 31886616 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

توصیف فضا از زبان اولین مسافر تفریحی آن

خبرگزاری علم و فناوری

اولین زنی که به صورت تجاری به فضا پرواز کرده است به توصیف زمین از فاصله ۵۵ مایلی پرداخته است. بث موزس از این پرواز برای آموزش آینده فضانوردان استفاده خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
سرویس دانش و دانشگاه جوان آنلاین: در تاریخ ۲۲ فوریه فضاپیمای VSS Unity اولین مسافر زن را با خود به فضا برد، چیزی که تاکنون در تاریخ سابقه نداشته است. این مسافر به همراه دو خلبان دیگر به فاصله ۵۵/ ۸۵ مایلی یعنی ۸۹/ ۹ کیلومتری زمین پرواز کردند که به عنوان اولین بخش فضا در نظر گرفته می‌شود.

این پرواز کوتاه باعث شد این زن به عنوان مسئول آموزش فضانوردی به فضانوردان انتخاب شود و این بدان معناست که او اولین زنی است که در یک وسیله نقلیه تجاری به فضا پرواز می‌شود.

اکنون او با وب‌سایت THE VERGE مصاحبه‌ای انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم:

فکر می‌کنم تجربیات زیادی در ارتباط با پرواز G. صفر دارید. آموزش شما چگونه بود؟

پیش از آنکه برای این پرواز انتخاب شوم، سال‌ها در ناسا بودم. طی این دو دهه تحقیقات زیادی در رابطه با هواپیمای ایروبیک و تجربه سانتریفیوژ انجام دادم و به صورت عملی نیز تست‌های متعددی انجام دادم؛ بنابراین اموری مانند آزمون خلاء دمایی و آزمون گریز از مرکز را انجام داده بودم.

زمانی که برای پرواز با این فضاپیما انتخاب شدید چه احساسی داشتید؟

بسیار خوشحال بودم.

چه بخشی از آموزش‌هایتان باعث شد برای این مأموریت آماده باشید؟

من مربی فضانوردان در یکی از شرکت‌های فضایی هستم؛ بنابراین بخشی از این پرواز بررسی برنامه آموزشی بود که موجب لذت مشتریان شود که بسیار مفرح بود. نیازی نیست مشتریان ما هیچ آزمون و یا وظیفه‌ای را بلد باشند. آن‌ها فقط بایستی از خود لذت ببرند.

آیا می‌توانید وارد جزئیات آزمون شوید؟

مهم‌ترین بخش پرواز ما چگونگی درست نشستن بر روی صندلی و بلندشدن از روی آن است. همچنین به منظور یافتن بهترین بخش فضاپیما در کابین به بخش‌های مختلف آن رفتم.

پیش از حالت بی‌وزنی، طی فرود و ارتفاع گرفتن چه چیزی در نظرتان مجسم می‌شد؟

من فقط به این فکر می‌کردم که در حال بالارفتن هستیم. اغلب ارزیابی‌ها توسط دوربین صورت می‌گرفت. من فقط می‌گفتم: «ما در حال بالارفتن هستیم. ما همچنان در حال بالارفتن هستیم». همچنین در تصورم این بود که خلبان به صورت مستقیم در حال بالارفتن است که برای من قابل توجه بود.

تجربه بودن در فضا رو توضیح بده؟

تنها می‌توانم بگویم این تجربه تکرارنشدنی بوده و تقریباً غیرقابل وصف است. من احساس خوبی در رابطه با محلی که پرواز کردم و روزی که این کار را انجام دادم داشتم.

آیا احساس می‌کنید اکنون احساس متفاوتی دارید که دنیا را از زاویه‌ای دیگر دیده‌اید؟

من فکر می‌کنم با گذشت زمان این احساس کمتر شود. احساس می‌کنم ارتباط زیادی بین خودم، افراد اطرافم و زمین وجود دارد.

چه احساسی دارید درباره دختر جوانی که پرواز شما را تماشا کرده است و می‌خواهد چیزی که انجام می‌دهید را انجام دهد؟

امیدوارم پرواز ما و حضور من در این پرواز هرکسی که قصد دارد بخشی از این پروژه و صنعت باشد را ترغیب کند. زیرا درب‌های این صنعت بر روی همه باز است و بنابراین امیدوارم هرکس این پرواز را دیده است در آن حاضر شود.

نظر شما