شناسهٔ خبر: 31886472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تور بهاری ـ برجامی وزیر خارجه از شرق تا غرب

در این بسته خبری سفرهای وزیر امور خارجه کشورمان در اردیبهشت 97 را می خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،اردیبهشت 97 مصادف با بدعهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام بود با توجه به این مسئله سفرهای وزیر امورخارجه کشورمان در دومین ماه بهار اختصاص به سفرهای برجامی داشت بنابراین قصد داریم در این  بسته خبری سفرهای ظریف در اردیبهشت را مرور کنیم.

مسکو؛روسیه

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان برای حضور در نشست سه جانبه مسکو با حضور وزرای خارجه سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، امروز (شنبه) عازم مسکو شد.طبق اعلام ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، این نشست در ادامه نشست‌های آستانه و با هدف رسیدن به راه حلی سیاسی در راستای تحقق صلح و امنیت پایدار در سوریه برگزار می‌شود.محمدجواد ظریف قرار است در این سفر یک روزه، ملاقات‌های جداگانه‌ای با مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف داشته باشد.

پکن،چین

وزیر امور خارجه کشورمان پس خروج ترامپ از برجام  در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی متشکل از مقاماتی از وزارت نفت، صنعت و معدن، بانک مرکزی، راه و شهرسازی، سرمایه‌گذاری خارجی و مدیرانی از وزارت خارجه و نیز مجید تخت روانچی معاون سیاسی رییس جمهور راهی پکن شد.محمد جواد ظریف، در پایان برنامه کاری خود در پکن به خبرنگاران گفت؛ما امروز ۷ تا ۸ ساعت چین بودیم و سه ساعت مذاکرات رسمی و شام کاری با وزیر خارجه چین داشتیم. قبل از من هم مسوولان دستگاه‌های مختلف بحث کارشناسی داشتند. بسیار گفت‌وگو‌های جدی و دوستانه‌ای انجام گرفت. وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد،هر دو طرف به عنوان دو شریک باسابقه اصرار دارند که روابط گسترده‌تر شود.ظریف در ادامه در خصوص گفت‌وگو‌های صورت گرفته درباره برجام با طرف چینی  مدعی شد ما و چین درباره برجام موضع مشترک مبنی بر حفظ  این توافق را  داریم البته با حفظ منافع ایران و این موضوعی است که طرف چینی هم به آن اصرار دارد و تأکید دارد که منافع ایران باید حفظ شود.وزیر امور خارجه کشورمان تصریح  کرد ما تأکید کردیم که اگر برجام بدون حفظ منافع ایران ادامه پیدا کند، برای ما قابل قبول نیست.ظریف درباره توافقات صورت گرفته با طرف چینی در خصوص برجام  نیز اظهار کرد توافق کردیم در روز‌ها و هفته‌های آینده همکاری تنگاتنگی برای رسیدن به روش‌های عینی تضمین منافع ایران را دنبال کنیم.

مسکو؛روسیه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های خود درباره توافق هسته‌ای که به دستور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بود، وارد مسکو پایتخت روسیه شد. در خصوص این سفر خبرنگار آمریکایی مستقر در مسکو به  سی ان ان  گفت ظریف که در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران سفر دوره‌ای را برای برجام آغاز کرده، هم اکنون در مسکو به سر می‌برد و بار دیگر روسیه به عنوان یک قدرت میانجیگر در منطقه خاورمیانه در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد.خبرنگار شبکه آمریکایی از مسکو تصدیق کرد البته! روسیه از موقعیت منحصر به فردی بین امضا کنندگان توافق هسته‌ای برخوردار است، روابط خوبی با جمهوری اسلامی دارد، دوشادوش یکدیگر در سوریه به عنوان متحد بشار اسد حضور دارند، روابط طولانی مدت هسته‌ای دارند و قرار است مجموعه‌ای از راکتور‌های اتمی در چند دهه آینده در ایران بسازد.محمد جواد ظریف در مسکو به منظور بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بروکسل؛بلژیک

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه رایزنی های خود برای احیای برجام بدون آمریکا مسکو را به مقصدت  بروکسل ترک کرد.  ظریف در بروکسل با وزیران خارجه فرانسه، آلمان، انگلستان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد او  همچنین پیش از عزیمت به بروکسل در نامه‌ای به فدریکا موگرینی مواضع ایران درباره برجام بعد از خروج آمریکا را تشریح کرده بود.ظریف پیش از این نیز در مورد آینده برجام و نقض این توافق بین‌المللی از سوی آمریکا نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته بود.

 

لازم به ذکر است؛ در نتیجه این مذاکرات برجامی، توافق شد تا هیات‌های کارشناسی ایران و ۱+۴  مذاکراتی فشرده را برای بررسی جزئیات انجام دهند.همچنین سه کشور اروپایی یک بار دیگر بر ضرورت اجرای کامل و موثر برجام بعد از خروج آمریکا تاکید کردند.بر اساس این  بیانیه مشترک ایران و سه کشور اروپایی، قرار شد کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه ۱+۴ در وین برگزار  کنند و در نهایت نیز گفت وگوهای انجام شده منتهی به راه اندازی کانال مالی موسوم به spv شد.

انتهای پیام/

نظر شما