شناسهٔ خبر: 31886439 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دردهای بالای شکم را جدی بگیرید

منبع: باشگاه خبرنگاران

یک متخصص قلب گفت: دردهای ادامه‌دار بالای شکم که با درد معده اشتباه گرفته می‌شوند را باید با احتمال بروز سکته قلبی مورد بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمدرضا حسنی فوق تخصص قلب و عروق با اعلام اینکه سکته قلبی اولین علت مرگ در ایران و جهان است، بیان کرد: خطر سکته در کمین همه افراد است و امکان دارد افراد در هر زمان و مکان به صورت ناگهانی به این عارضه دچار شوند؛ قلب عضو بسیار مهمی است، چند ثانیه پس از توقف قلب، تمام اعضای بدن نیز از کار متوقف و فرد به کام مرگ کشیده خواهد شد.

مهمترین علائم سکته مغزی

وی درباره علائم سکته قلب توضیح داد: این بیماری دارای یک طیف کامل بی علامت تا پر سر و صدا و پر درد است؛ شایع‌ترین علائم سکته قلبی درد قفسه سینه است؛ این درد فوق العاده شدید، در پشت جناغ قفسه سینه حس می‌شود و معمولاً در حال استراحت اتفاق می‌افتد؛ همچنین به گردن و دست چپ نیز سرایت می‌کند و همچنین سکته قلبی دردی شدید در بالای شکم نیز می‌تواند داشته باشد که گا‌ها کارشناسان و مردم آن را با ناراحتی معده اشتباه می‌گیرند؛ بنابراین هر درد شدید معده باید با احتمال سکته باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که بسیاری از افراد جان خود را بر اثر این اشتباه تشخیصی از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانیم:

این نشانه‌ها در خواب را جدی بگیرید

این متخصص قلب تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم سکته قلبی فقط با درد همراه نیست؛ علاوه بر درد قفسه سینه و بالای شکم، فرد احساس تعریق، حالت تهوع، احساس ضعف وکاهش هوشیاری نیز می‌کند.

وی اظهار کرد: گا‌ها سکته قلبی آن چنان بی علامت است که شخص متوجه وقوع این عارضه در بدن خود نمی‌شود، اگر جان سالم به در ببرد و بعد از مدتی از فرد نوار قلبی گرفته شود به بروز این عارضه پی می‌برد.

حسنی درباره اقدامات پس از وقوع سکته تصریح کرد: به محض اینکه فرد یا اطرافیان او مشکوک به سکته قلبی شدند بهترین راه حل حفظ آرامش و توقف فعالیت فردی است؛ بسیاری از افراد مبتلا خود سعی دارند رانندگی کنند و به مرکز درمانی برسند که این اشتباه فاحشی است زیرا آنها باید از دیگران کمک طلب کنند تا در اسرع وقت به بیمارستان و مراکز درمانی انتقال داده شوند؛ فردی که به عارضه سکته قلبی دچار شده است باید حداقل تحرک را داشته باشد و همچنین در هوای آزاد قرار گیرد تا اکسیژن به قدر کافی به او برسد؛ اگر فرد سابقه بیماری قلبی دارد، دارو‌های تجویزی پزشک خود مانند آسپرین و قرص زیرزبانی را در چنین شرایطی باید مصرف کند.

این فوق تخصص قلب و عروق درباره اقداماتی بیمارستانی نیز توضیح داد: پزشک با توجه به نوار قلبی و آزمایشاتی که به صورت فوری از بیمار گرفته می‌شود؛ همچنین شرایط بیمار تصمیم‌گیری می‌کند که چه روش درمانی باید برای فرد دچار سکته قلبی به کار گرفته شود.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه اظهار کرد: طبق آمار درصد بالایی از مرگ و میر در جهان به دلیل سکته‌های قلبی است، اگر فردی به سکته قلبی دچار شود و بهبود پیدا کند، تا پایان زندگی با مشکلات قلبی همراه خواهد بود پس ما باید بر پیشگیری متمرکز شویم، پیشگیری اولیه شامل اقدامات ساده ای مانند تغییر سبک زندگی است که انجام دهیم تا به این عارضه دچار نشویم و پیشگیری ثانویه نیز شامل چکاب و کنترل می‌شود.

حسنی ادامه داد: افراد با سن بیش از ۴۰ سال بایستی چکاب‌های دوره را به صورت مرتب انجام دهند تا اگر قلب دچار مشکل است قبل از رسیدن به مرحله بحران، اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وی درباره افرادی که خطر سکته قلبی آنها را تهدید می‌کند، گفت: به طور کلی افراد باید فاکتور‌های خطر خود را بشناسند و به آن‌ها توجه داشته باشند؛ هرچقدر که این فاکتور‌های خطر در فرد بیشتر باشد احتمال سکته قلبی بیشتر است. فاکتور‌های خطر سکته قلبی شامل؛ جنسیت، سن بالای چهل سال، ابتلا به دیابت، فشار خون، چربی خون همچنین سابقه فامیلی است؛ بهترین ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین کار برای پیشگیری از بروز سکته قلبی چکاب‌های دوره‌ای است.

برچسب‌ها:

نظر شما