شناسهٔ خبر: 31886278 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکرار ناکامی های پمپئو این بار در بیروت

باسیل: حزب الله لبنان منتخب مردم است

بیروت-ایرنا- 'جبران باسیل' وزیر خارجه لبنان در پاسخ به ادعاهای مداخله جویانه « مایک پمپئو» همتای امریکایی خود در بیروت تاکید کرد ، حزب الله یک حزب لبنانی است که از طرف مردم انتخاب و تایید شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، باسیل عصر جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پمپئو وزیر خارجه امریکا در پایان دیدار دوجانبه با اعلام این مطلب در رد ادعاها و دخالت های آمریکا در امور داخلی لبنان افزود: موضوع حزب الله در دیدار با پمپئو مطرح شد و تاکید کردیم که ما به وحدت ملی پایبند هستیم.
وی خاطرنشان کرد: ما بر روابط خود با دیگران تاکید داریم و می خواهیم با هم کار کنیم ولی باید بر این نکته نیز تاکید کنیم که در امور داخلی دیگران دخالت نمی کنیم و اجازه نمی دهیم کسی در امور ما دخالت کند.
برخلاف ملت لبنان که حزب الله و نبرد آن با متجاوزان را از عوامل ثبات و امنیت در کشورشان می دانند، پمپئو درصدد برآمد تا مبارزه مقاومت لبنان در مقابل تجاوزهای تروریست های صهیونیست و وهابی و تکفیری را تهدیدی برای لبنان معرفی کند و با تخریب چهره این حزب لبنانی از طریق ادعاهای ضدونقیض و اتهامات نخ نما مانند قاچاق ، پولشوئی و تروریسم ، لبنانی ها را علیه مقاومت بشوراند.
وی اعتراف کرد که یکی از اهداف فشارها و تحریم های آمریکا علیه ملت ایران و حزب الله، پایان دادن به حمایت از ملت های مظلوم و مقاومت در مقابل جنایات و تجاوزهای تروریسم صهیونیستی ، وهابی و تکفیری و تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.
پمپئو در روز اول سفرش به بیروت، علاوه بر دیدار با باسیل ، با « میشل عون » رئیس جمهوری ، « نبیه بری» رئیس پارلمان و « سعدالحریری» نخست وزیر و وزیر کشور لبنان هم به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.
رئیس جمهوری، رئیس پارلمان و وزیر خارجه لبنان ، اتهام ها و ادعاهای پمپئو علیه مقاومت را برنتابیده و او و امثال او را از دخالت در امور داخلی لبنان برحذر داشتند.
به گزارش ایرنا، وزیر خارجه لبنان در ادامه مصاحبه مشترک با پمپئو تاکید کرد: ما خواستار توقف تجاوزات اسراییل در جنوب لبنان هستیم و این حق طبیعی لبنان برای دفاع از خود است. لبنان حق دارد از خود در برابر هر متجاوزی دفاع کند.
اسراییل به صورت مرتب و هر روز با نادیده گرفتن حاکمیت لبنان اقدام به تجاوز به حریم هوایی و آبی این کشور می کند و از نگاه امریکا این تجاوزات با روش های دیپلماتیک قابل حل است ولی ملت لبنانی مقاومت را بهترین پاسخ می دانند.

** بازپس گیری سرزمین های اشغالی حق لبنان است
وزیر خارجه لبنان تصریح کرد که مساله مرز لبنان با فلسطین اشغالی نیز در دیدار با پمپئو بررسی و موضوع به طور مثبت ارزیابی شد و لبنان برای بازپس گیری حق خود در ارتباط با مرزهای دریایی و زمینی فرصت دارد.
وی ادامه داد: لبنان فرصتی برای بازپس گیری حقوق و سرزمین خود بدون هیچ گونه چشم پوشی در پیش دارد به طوری که به لبنان اجازه می دهد یک پیروزی جدید سیاسی و دیپلماتیک کسب کند زیرا پیروزی سیاسی و دیپلماتیک با هر پیروزی دیگری برابری می کند.
اکنون بسیاری از شخصیت های لبنانی هنگام سوال درباره راه های حل اختلافات مرزی با رژیم صهیونیستی با اشاره به تاریخ تجاوزات اسراییل به لبنان فقط به یک موضع اشاره می کنند و آن مقاومت است.
وزیر خارجه لبنان تاکید کرد: در دیدار با پمپئو بر پایبندی خود به قطعنامه ۱۷۰۱ و حفظ آرامش در جنوب لبنان تاکید کردیم و خواستار توقف تجاوز های مکرر اسرائیل شدیم.
وی ادامه داد: به پمپئو اعلام کردم که این تجاوزها از یک هزار و 800 مورد در سال فراتر رفته است و بر حق طبیعی لبنان در دفاع از خود و مقاومت و مقابله با هرگونه اشغال سرزمینش و تجاوز به ملت تاکید کردم و این حقی است که قوانین و قطعنامه های بین المللی برای لبنان به رسمیت شناخته است.

**بازگشت آوارگان نباید اختیاری باشد
باسیل آوارگان سوری را از دیگر موضوعات مطرح در دیدار با وزیر خارجه امریکا ذکر کرد و افزود: این موضوع خطر وجودی برای لبنان دارد. شمار آوارگان سوری و فلسطینی در لبنان مساوی با 2 میلیون و 900 هزار نفر یعنی به تعداد شهروندان ایالت کانزاس است.
وی ادامه داد: این چیزی است که برای هیچ کشوری قابل تحمل نیست و لبنان نیز نمی تواند آن را تحمل کند به همین خاطر خواستار بازگشت امن و عزتمندانه آوارگان هستیم بدون اینکه این موضوع داوطلبانه باشد زیرا شرایط بازگشت و تکمیل مقدمات آن برای آواره حق باقیماندن در اینجا ایجاد نمی کند.
در لبنان برخی معتقدند که یک و نیم میلیون آواره سوری در این کشور اقامت دارند ولی برخی معتقدند که رقم آنان به دو میلیون و بیشتر هم می رسد.
تاکنون 172 هزار نفر در ماه های اخیر از لبنان به سوریه بازگشته اند.
وی در ارتباط با موضوع آوارگان سوری مقیم لبنان نیز گفت که نباید بازگشت پناهجویان اختیاری باشد. آنها باید با وجود فراهم بودن شرایط به کشورشان بازگردند. ما هیچ وقت درباره بازگشت اجباری آوارگان سخن نگفته ایم ولی اکنون زمان بازگشت فرارسیده است و این مصلحت لبنان و همه برادران آن است.
وزیر خارجه لبنان تاکید کرد: ما خواستار حل و فصل سیاسی بحران سوریه براساس انتخابات آزاد و دموکراتیک هستیم که به ملت سوریه حق انتخاب نمایندگان خود را بدهد و بر این اساس لبنان خود را از این امور کنار کشیده است.

**عدم تمایل امریکایی ها برای مشارکت در طرح های نفتی
وزیر خارجه لبنان در ارتباط با دیگر محورهای گفت وگو با همتای امریکایی خود ادامه داد: شخصا در پرونده نفت به عنوان وزیر سابق انرژی کار کردم و پس از آن نیز آن را دنبال کردم. در یک دوره شرکت‌های آمریکایی را برای مشارکت در مناقصات قانع کردیم ولی آنها از مشارکت خودداری کردند ولی به رغم اختلاف در مواضع سیاسی روس ها و اروپایی ها کنسرسیومی از شرکت‌های اروپایی و روسی در این مناقصات برنده شد.
وی افزود: از این رو از شرکت های آمریکایی برای ورود به مناقصه های لبنان دعوت می کنم. شرکت های آمریکایی و روسی منافع خود را در همکاری با هم می ‌دانند ولی این همکاری ها در لبنان شکل نگرفته است.
باسیل خاطرنشان کرد: این همکاری می‌ تواند به ثبات و شکوفایی بیشتر لبنان کمک کند و لبنان از طریق چندجانبه گرایی می‌تواند با همه طرف‌ها همکاری کند.

**دعوت از پمپئو برای کنفرانس ادیان در لبنان
باسیل خاطرنشان کرد که قرار است یک کنفرانس در لبنان برای آزادی های دینی برگزار شود که در دیدار امروز جمعه از وزیر خارجه امریکا برای شرکت در این کنفرانس دعوت شد.
این مقام لبنانی همچنین در ارتباط با موضوع جنایت در مساجد مسلمانان در نیوزیلند نیز تصریح کرد که در ارتباط با این جنایت ، موضع گیری ما خوب بود و باید درنظر داشت که تندروی ، تندروی می آورد.
مقام وزارت خارجه لبنان خاطرنشان کرد که امریکا از نهادهای قانونی در لبنان و در راس آنها ارتش حمایت می کند و در این ارتباط ما از کمک های امریکا به این موسسه ها تشکر می کنیم.
پمپئو هم که به دنبال دیدار از فلسطین اشغالی ، گفت وگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و با هدف تحریک لبنانی ها علیه حزب الله وارد بیروت شده بود ، در این کنفرانس مطبوعاتی چند دقیقه ای مدعی شد که حزب الله مانعی برای تحقق آرزوهای ملت لبنان است و با ترساندن رای دهندگان توانسته در پارلمان لبنان حضور داشته باشد.
به ادعای وی فعالیت های حزب الله با منافع ملت لبنان در تضاد است و این حزب منابع مالی لبنان را از بین می برد و موشک هایی را در خاک این کشور ذخیره می کند.
حزب الله بارها با صدور بیانیه و در سخنرانی های سیدحسن نصرالله دبیرکل آن این ادعاهای تکراری را رد کرده است.
پمپئو با تکرار ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران ، گفت: ما جلوی فعالیت های ایران در منطقه خواهیم ایستاد. پشتیبانی ایران از حزب الله خطری برای دولت لبنان است و فرصت های صلح بین فلسطینی ها و اسرائیل را از بین می برد. فشاری که ما علیه ایران اعمال می کنیم برای قطع کردن حمایت این کشور از حزب الله است. حسن نصرالله از طرفداران خودش درخواست کمک مالی کرد. ما با روش های صلح آمیز فشارهای خود را ادامه خواهیم داد.
به گزارش ایرنا ، رای بالای مردم به نمایندگان حزب الله در انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه بهترین گواه بر رد ادعاهای روز جمعه وزیر خارجه امریکا علیه حزب الله است.
در این انتخابات حزب الله که در دور قبلی 12 کرسی در مجلس لبنان داشت ، موفق شد تا یک کرسی به شمار کرسی های قبلی خود اضافه کرده و با 13 کرسی در مجلس لبنان با 128 نماینده، حضور یابد.
حزب الله در دولت کنونی لبنان به نخست وزیری سعدالحریری 3 وزیر دارد.
وزیر خارجه لبنان در ارتباط با این ادعاهای همتای امریکایی خود تاکید کرد که حزب الله یک حزب لبنانی غیر تروریست است و نمایندگان آن از طرف ملت لبنان انتخاب شده اند و مورد تایید و مقبولیت مردمی است.
وی ادامه داد: تروریستی نامیدن حزب الله به کشوری بازمی‌گردد که آن را تروریست نامیده است و به لبنان ارتباطی ندارد.
وزیر خارجه امریکا در ادامه ادعاها و دخالت های خود در امور داخلی لبنان گفت: در دیدار با مسئولان لبنانی امیدواری خود را برای تامین نیازهای ملت لبنان توسط دولت این کشور ابراز کردم. ملت لبنان میان یک دوراهی قرار گرفته است ؛ یا باید اوضاع خود را تغییر دهد یا اینکه ایران و حزب الله بر این وضعیت حاکم شوند.
بسیاری از شخصیت های لبنانی کمک های امریکا به ارتش لبنان را سمبلیک و نمادین می دانند و معتقدند که لبنان برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی نیازمند سامانه های پدافندی مدرن است که امریکا از ارایه آنها به لبنان به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی خودداری می کند.
پمپئو در خصوص فعالیت شرکت های ایرانی نیز مدعی شد که ایران نمی خواهد این وضعیت تغییر کند و ثبات در لبنان را تهدیدی برای آرزوهایش می داند. ایران موسسات مشروع و زندگی مردم لبنان را تهدید می کند. فعالیت شرکت های ایرانی در لبنان، این کشور را زیر نظر قانون بین المللی قرار می دهد.
وی در ادامه ادعاهای خود و با هدف تحریک لبنانی ها و در چارچوب سیاست کاخ سفید در حمایت از تروریسم صهیونیستی و تکفیری گفت که ایستادن مقابل حزب الله شجاعتی از سوی ملت لبنان می طلبد.
این مقام امریکایی درخصوص بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان نیز گفت: ما بازگشت زودهنگام پناهجویان سوری به کشورشان را تایید می کنیم.
این مقام امریکایی درباره فشارهای آمریکا علیه ایران و حزب الله لبنان گفت: ما فشارها علیه ایران را برای متوقف کردن فعالیت هایش ادامه خواهیم داد. پشتیبانی ایران از حزب الله خطری برای دولت لبنان است و از صلح بین فلسطینیان و اسرائیل جلوگیری می کند.
امریکا همواره در 70 سال گذشته از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و سفر روز جمعه وزیر خارجه امریکا به لبنان نیز در راستای ادامه حمایت ها از این رژیم و به دنبال شکست های آن در کنار وهابی ها در منطقه به ویژه سوریه صورت گرفت.
براساس اعلام کارشناسان بحران سوریه 440 میلیارد دلار هزینه برای حامیان تروریست ها از جمله برخی کشورهای عربی در بر داشته است و اکنون آنان مجبور به خروج از سوریه با سرافکندگی هستند.
پمپئو به حادثه بمب گذاری علیه سفارت آمریکا و مقر تفنگداران امریکایی در دهه هشتاد میلادی اشاره کرد و مدعی شد که حزب الله چند سال قبل عده ای از نیروهای تفنگدار را در بیروت به قتل رساند.
وزیر خارجه لبنان در پایان تاکید کرد که بر وحدت ملی و حفظ روابط خوب با ایالات متحده آمریکا تاکید می‌ کنیم و نمی‌خواهیم این روابط تحت تاثیر چیزی قرار گیرد.
وی ادامه داد، خواستار همکاری مشترک برای حل و فصل مشکلات از جمله موضوع حزب الله و شیوه نگاه به آن و همکاری با آن هستیم. زیرا معتقدیم که ثبات لبنان و حفظ وحدت ملی به مصلحت لبنان و آمریکا و منطقه و جامعه بین المللی است.
کارشناسان سیاسی معتقدند که هدف پمپئو تحریک لبنانی ها علیه حزب الله لبنان و بسیج آنان علیه این حزب بود که با توجه به مواضع قاطع و روشن میشل عون رئیس جمهوری لبنان و وزیر خارجه مسیحی و مارونی این کشور در عمل سفر وی به لبنان با ناکامی مواجه شد و تیر وی به سنگ خورد.
شبک خاورم*1436**1392

برچسب‌ها:

نظر شما