شناسهٔ خبر: 31885971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بن بست در دولت و پارلمان انگلیس بر سر برگزیت

لندن – ایرنا –گمانه‌زنی‌ها درحالی‌ از شکست مجدد طرح دولت «ترزا می» درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا در پارلمان حکایت دارد که منابع نزدیک به دولت از احتمال رای گیری بر سر چندین طرح مختلف در پارلمان ازجمله طرح توقف برگزیت خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، فضای سیاسی انگلیس در آستانه خروج این کشور از اتحادیه اروپا روزهای پرحرارتی را پشت سر می‌گذارد. از یک‌سو قانون‌گذاران دولت را به اتلاف وقت برای رسیدن به توافقی «سرهم‌بندی شده» متهم می کنند و از سوی دیگر نخست‌وزیر، نمایندگان را به ایجاد بحران در روند برگزیت متهم می‌کند.
نمایندگان مجلس عوام انگلیس هفته گذشته برای دومین بار با اختلاف بالایی به طرح برگزیت دولت رأی مخالف داده و خواستار تعویق برگزیت شدند. درحالی‌که ترزا می قصد داشت تا برای سومین بار این طرح دولت را به رأی بگذارد، جان برکو رئیس مجلس با استناد به قانونی متعلق به 400 سال پیش تذکر داد که این رأی‌گیری بدون انجام تغییرات قابل‌توجه در طرح برگزیت قابل‌اعتنا نیست.
سران کشورهای اروپایی دیشب پس از 4 ساعت بحث و بررسی توافق کردند تا دو ماه دیگر (22 می) به انگلیس فرصت بدهند، خود را برای خروج از اتحادیه اروپا آماده کند. به‌این‌ترتیب که اگر نمایندگان مجلس عوام تا هفته آینده توافق حاصل‌شده میان دولت و اتحادیه اروپا را تائید نکند بروکسل تنها دو هفته (12 آوریل) به لندن فرصت اضافه خواهد داد که طرح متفاوتی پیشنهاد کرده یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.
منابع نزدیک به دولت می‌گویند که اوضاع در دفتر نخست‌وزیری به‌شدت متشنج است و اعضاء کابینه نگرانند که طرح دولت برای سومین بار هم در پارلمان شکست بخورد. گزارش‌ها حاکی است که دولت برای جلوگیری از شکست مجدد در پارلمان قصد دارد تا 7 طرح مختلف ازجمله طرح حزب اصلی مخالف دولت و توقف برگزیت را به رأی بگذارد تا ضمن افزایش شانس موافقت پارلمان با طرح اصلی برگزیت، کنترل اوضاع را از دست ندهد.
در همین حال، بیشتر نظرسنجی‌ها از پشیمانی مردم انگلیس نسبت به خروج از اتحادیه اروپا حکایت دارد. بیش از سه میلیون نفر از مردم این کشور با امضاء توماری خواستار توقف برگزیت و ادامه عضویت در اتحادیه اروپا شده‌اند. در این تومار که در تارنمای پارلمان ثبت‌شده آمده است: دولت بارها اعلام کرده که خروج از اتحادیه اروپا خواست مردم است. اما اینک ضروری است که با نشان دادن قدرت مردم، نقطه پایانی بر این ادعا گذاشته شود.
بر اساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از 10 هزار نفر بیشتر شود، دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از یکصدهزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد. بااین‌حال استقبال کم‌سابقه مردم انگلیس از این تومار به حدی است که گفته می‌شود در هر دقیقه 2 هزار نفر به جمع امضاء کنندگان اضافه می‌شود که این میزان رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است.
ترزا می دیشب در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد که به توقف برگزیت اعتقادی ندارد و زمان آن رسیده که نمایندگان درباره سرنوشت برگزیت تصمیم‌گیری کنند. بااین‌حال کاربران فضای مجازی از بامداد امروز به استقبال هشتگ #برگزیت_را_متوقف_کنید رفته تا دست‌کم دولت را به برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت وادار کنند.
دونالد توسک رئیس شورای اروپا امروز در سخنانی 12 آوریل را مقطعی حساس درروند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا توصیف کرد و گفت: تا آن زمان هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. انگلیس می‌تواند طرح برگزیت را توافق کند، تعویق برگزیت را طولانی‌تر کند، راهبرد خود را تغییر دهد یا برگزیت را متوقف کند.
وی تصریح کرد: سرنوشت برگزیت در دست انگلیس است و ما در اتحادیه اروپا خود را برای بدترین حالت ممکن آماده کرده اما برای تحقق بهترین حالت ابراز امیدواری می‌کنیم.
شبک**اروپام ** هـ ن **1708

نظر شما