شناسهٔ خبر: 31885700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مراسم جشن نوروز درگرجستان برگزار شد

باکو – ایرنا - جشن نوروز و آغاز سال جدید خورشیدی با ابتکار و همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سفارت جمهوری آذربایجان در گرجستان و انجمن ریش سفیدان آذری زبان مقیم این کشور به صورت مشترک در تفلیس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در گرجستان، در این مراسم که در فضای باز در میدان حمامهای(sulphur Bathhouse) شهر تفلیس برپا شده بود جمع کثیری از مقامات، سفرا و دیپلمات های مقیم و شخصیت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی گرجی،ایرانیان مقیم ،مسلمانان آذری زبان تفلیس وهمچنین علاقمندان به نوروز حضور داشتند .
مقام های شهرداری تفلیس حاضر در این مراسم طی سخنانی علاوه برتاکید بر دوستی دیرین، مشترکات فرهنگی، هم زبانی و همدلی مسئولان و ‏ملت‏ها ، از برگزارکنندگان این برنامه تشکر و اظهار امیدواری کردند که در آینده ‏نیز شاهد همکاری‏های مشترک، بویژه در زمینه‏های فرهنگی باشند.
دکتر سید جواد قوام شهیدی سفیرجمهوری اسلامی ایران در گرجستان طی سخنانی ضمن خیرمقدم و تبریک عید به مهمانان جشن نوروز، این عید را از سنت های پسندیده نیاکان ایرانیان برشمرد که در پاسداشت بهار و احترام به طبیعت از دیرباز گرامی داشته می شود.
وی در ادامه ضمن اشاره به ثبت نوروز به عنوان یک رویدادفرهنگی و بین المللی در یونیسکو افزود : نوروز فرهنگ مشترک مناطق مختلفی از آسیای مرکزی تا افغانستان، حوزه قفقاز و منطقه مهم خاورمیانه است.
قوام شهیدی همچنین نوروز را نماد وحدت و عامل اتحادملتها و به ویژه مردم دوازده کشور حوزه نوروز خواند و از رئیس جمهور و دولت گرجستان بخاطر مساعدت و حمایت از برگزاری جشن های نوروزی در این کشور تقدیر و تشکرکرد.
در ادامه مقامات شهرداری از سفره هفت سین ایران بازدید کردند و حمید مصطفوی رایزن فرهنگی کشورمان درباره نوروز ایرانی و فلسفه هفت سین سفره نوروزی توضیحاتی را ارائه کرد .
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درگرجستان همچنین در مصاحبه با شبکه های تلویزیونی گرجستان و جمهوری آذربایجان عید نوروز را یکی از عناصر فرهنگ ایرانی برشمرد و افزود: امروزه جشن نوروز درکشورهای مختلف برگزار می شود که عامل همگرایی بین ملت ها و فرهنگ ها محسوب می شود .
وی افزود : نوروز می تواند عاملی برای وحدت منطقه ای و افزایش ارتباطات فرهنگی و ایجاد دوستی، همزیستی مسالمت‌‌آمیزی باشد.
رایزن فرهنگی کشورمان اظهار امیدواری کرد که در سال پیش رو همه ملت های منطقه از زندگی خوب و مطلوب برخوردار باشند و شاهد سالی باشیم که در آن تفاهم، دوستی میان همه انسان ها حاکم شود.
در این مراسم گروه های موسیقی و هنری دوکشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای میهمانان حاضر درجشن برنامه های متنوع اجرا کردند.
اجرای قطعات زیبا و موسیقی زنده سنتی توسط گروه موسیقی و برپایی سفره هفت سین جشن نوروز ایرانی مورد ‏استقبال شرکت کنندگان بویژه ایرانیان مقیم تفلیس قرار گرفت.‏
شبک**خاورم ** 337**1708

نظر شما