شناسهٔ خبر: 31885430 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واکنش جهانی به خواب ترامپ برای جولان اشغالی؛

منطقه جولان بخشی از خاک سوریه است

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل: منطقه (اشغالی) جولان طبق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، بخشی از خاک سوریه است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: منطقه (اشغالی) جولان طبق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، بخشی از خاک سوریه است.

یک مقام ارشد آمریکا روز جمعه گفت مقامات این کشور در حال آماده سازی یک سند رسمی درباره به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان توسط آمریکا هستند. دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور قرار است این سند را هفته آینده میلادی امضا کند.

ترامپ روز پنج شنبه گفت اکنون زمان آن است که آمریکا حاکمیت اسرائیل را بر بلندی های جولان که اسرائیل در سال 1967 از سوریه گرفت به رسمیت بشناسد.

این مقام آمریکایی گفت احتمال دارد ترامپ این سند را در طول دیدار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از واشنگتن در هفته آینده میلادی امضا کند.

 

وزارت خارجه عراق: اظهارات ترامپ درباره جولان ناقض قانون بین المللی است
وزارت امور خارجه عراق اظهارات ترامپ را برای به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه غیرقانونی خواند. به گزاش پایگاه اینترنتی سومریه نیوز وزارت امور خارجه عراق درخواست [دونالد ترامپ رئیس جمهوری] آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان را ، متناقض با قوانین بین المللی قلمداد کرد. احمد الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در اطلاعیه ای که به همین منظور صادر کرده است افزود: از نظر عراق به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل اشغالگر بر جولان سوریه به معنای مشروعیت بخشیدن به اشغالگری است. 
وی افزود: عراق از قطعنامه های مشروع شورای امنیت برای پایان دادن به اشغالگری حمایت می کند. پیشدستی در اشغالگری به حاکمیت اشغالگران در این اراضی مشروعیت نمی بخشد.

 

 مقام سوری: ترامپ نشان داد عضو کوچکی از کمپین انتخاباتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی است

معاون وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به اینکه تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره منطقه اشغالی جولان نشان داد او عضو کوچکی از کمپین انتخاباتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی است، تأکید کرد دولت سوریه همه گزینه ها را برای آزادسازی منطقه اشغالی جولان بررسی می کند.
فیصل مقداد در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین، گفت: هیچ مانعی در مقابل دمشق برای باز پس گیری منطقه اشغالی جولان وجود ندارد و رهبری سوریه همه گزینه ها را به این منظور بررسی خواهد کرد. دولت سوریه بخش جدایی ناپذیر محور مقاومت در منطقه اشغالی جولان است و ما فقط به حمایت از مقاومت اکتفا نمی کنیم. ما حق داریم از همه ابزارهای آشتی جویانه و همچنین انواع و اقسام راهکارهای نظامی برای آزادسازی خاک تحت اشغال خود استفاده کنیم.
وی افزود: ترامپ نماد کامل سرکشی صهیونیست ها است و دولت او در حال حاضر به بزرگترین دولت قانون شکن حامی تروریسم تبدیل شده است که قطعنامه های سازمان ملل را به چالش می کشد. دولت آمریکا با اظهارات اخیر ترامپ قطعنامه های سازمان ملل را در مورد منطقه اشغالی جولان به چالش کشید. ترامپ با اظهارات اخیر خود درباره جولان اشغالی ثابت کرد عضو کوچکی از کمپین انتخاباتی نتانیاهو است.
معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه با اشاره به تلاش برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: روندی که شاهد آن هستیم از مرحله عادی سازی روابط با اسرائیل گذشته است و برخی کشورهای عربی به طور کامل تسلیم اسرائیل شده اند. امکان ندارد معامله قرن بدون موافقت برخی کشورهای عربی اجرا شود.

نماینده سوریه: آمریکا هیچ حقی برای تعیین سرنوشت منطقه اشغالی جولان ندارد

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد روز جمعه در نشستی خبری در نیویورک گفت: اظهارات اخیر دونالد ترامپ در مورد منطقه اشغالی جولان نشان دهنده جانبداری کورکورانه آمریکا از رژیم اشغالگر اسرائیل است. آمریکا هیچ حقی برای تعیین سرنوشت منطقه اشغالی جولان ندارد.

وی افزود: هرگونه اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن منطقه اشغالی جولان به عنوان بخشی از قلمرو اسرائیل، اقدامی خصمانه، تحریک آمیز و غیرقانونی خواهد بود که هیچ تأثیری بر واقعیت های میدانی ندارد و این منطقه، همچنان بخشی از خاک جمهوری عربی سوریه باقی خواهد ماند. سیاست های دولت آمریکا به یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد تنش در عرصه بین المللی تبدیل شده است. ما از دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت می خواهیم اظهارات اخیر ترامپ را در مورد بخش اشغالی جولان محکوم کنند.

جعفری تأکید کرد: سوریه از دبیرکل سازمان ملل می خواهد به طور واضح و شفاف موضع رسمی خود را در مورد اشغالگری اسرائیل در جولان اعلام کند. شورای امنیت باید برای اجرای قطعنامه هایی که رژیم اشغالگر اسرائیل را وادار به خروج کامل از منطقه اشغالی جولان کند، اقدامات عملی در پیش گیرد.

وی افزود: اظهارات سخنگوی رسمی دبیر کل سازمان ملل، شخص دبیر کل را از موضع گیری رسمی معاف نمی کند. ما بار دیگر از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت می خواهیم اظهارات ترامپ را درخصوص منطقه اشغالی جولان محکوم کنند و اقدامات عملی را برای حفظ اصول سازمان ملل و قطعنامه های بین المللی در پیش گیرند. اظهارات اخیر ترامپ در مورد منطقه اشغالی جولان، خطرناک، شوم و غیرمسئولانه است و امنیت، صلح و ثبات خاورمیانه (غرب آسیا) و جهان را تهدید می کند.

الازهر مصر: حاکمیت اسرائیل بر منطقه اشغالی جولان وجهه قانونی ندارد

الازهر مصر اعلام کرد: منطقه جولان بخشی از خاک سوریه است و حاکمیت اسرائیل بر آن هیچ گونه وجهه قانونی ندارد.

همچنین؛ وزارت امور خارجه مصر در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم غاصب صهیونیستی بر منطقه اشغالی جولان سوریه، تاکید کرد مصر بر موضع پایدار خود درباره اینکه جولان را بر اساس قوانین بین المللی، یک سرزمین اشغال شده عربی و بخشی از خاک سوریه می داند، تاکید می کند.
این وزارتخانه افزود: جامعه جهانی باید به قوانین بین المللی درباره مخالفت با سلطه بر سرزمین دیگران با توسل به زور، احترام بگذارد.

جنبش ابتکار ملی فلسطین: اقدام اخیر ترامپ درخصوص جولان، باطل و تحریک کننده است

"جنبش ابتکار ملی فلسطین" اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در به رسمیت شناختن منطقه اشغالی جولان به عنوان قلمرو رژیم صهیونیستی، باطل و تحریک کننده خواند و افزود: این اقدام با محکومیت بسیاری از کشورها و حکومت ها مواجه شده و همین مسئله باعث منزوی شدن آمریکا و اسرائیل در سطح بین المللی شده است.

اتحادیه اروپا حاکمیت اسرائیل را بر بلندی های جولان به رسمیت نمی شناسد

سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این اتحادیه حاکمیت اسرائیل را بر بلندی های جولان به رسمیت نمی شناسد.

سخنگوی این اتحادیه گفت: موضع اتحادیه اروپا تغییری نکرده است. اتحادیه اروپا براساس حقوق بین الملل، حاکمیت اسرائیل را بر سرزمین هایی که از ژوئن 1967 به اشغال خود درآورده است از جمله بلندی های جولان، به رسمیت نمی شناسد و این مناطق را بخشی از سرزمین اسرائیل در نظر نمی گیرد.

همچنین؛ دونالد توسک رئیس شورای اروپا گفت: اتحادیه اروپا حاکمیت اسرائیل را بر جولان به رسمیت نمی شناسد.

روسیه، جولان را بخشی از خاک سوریه می داند

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت تغییر وضع ارتفاعات جولان بدون مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد، نقض قطعنامه های سازمان ملل به شمار می رود.

وی در اظهاراتی مطبوعاتی تاکید کرد روسیه جولان را بخشی از خاک سوریه می داند.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در یک گفتگوی تلفنی اعلام کرد: "این فعلا فقط یک درخواست است. بیاییم امیدوار باشیم یک درخواست بماند".
وی همچنین گفت چنین مسائلی می تواند خاورمیانه را به طور جدی بی ثبات کند و به تلاش ها برای دستیابی به یک راه حل صلح در منطقه لطمه بزند.

ترکیه: اقدام ترامپ، منطقه را در آستانه یک بحران و تنش جدید قرار داد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در نشست سازمان همکاری اسلامی گفت اظهارات تاسف بار دیروز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باعث شده است منطقه در آستانه یک بحران جدید و یک تنش جدید قرار بگیرد.
وی افزود اسرائیل از سال 1967 بلندی های جولان را به اشغال خود درآورده است. اشغالگری اسرائیل در سال 1967 نه تنها اعراب بلکه ترکمن ها را مجبور به ترک سرزمین شان کرده است. ترکیه و سازمان همکاری اسلامی نمی توانند در برابر چنین مسئله حساس و مهمی ساکت بنشینند. ما نمی توانیم اجازه دهیم به اشغال بلندی های جولان مشروعیت بخشیده شود.

دبیرکل شورای همکاری خلیج (فارس): جولان بخشی از خاک سوریه است

عبداللطیف بن راشد الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج (فارس) از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره بلندی های جولان سوریه ابراز تاسف کرد.
الزیانی امروز با انتشار بیانیه ای، اعلام کرد پیام توییتری رئیس جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان سوریه چیزی را از این حقیقت تغییر ناپذیری که جامعه بین المللی و سازمان ملل به آن پایبند است، تغییر نخواهد داد. حقیقت این است که بلندی های جولان عربی بخش هایی از خاک سوریه است که اسرائیل پنجم ژوئن 1967 با اقدامات نظامی اشغال کرده است.

فرانسه: اقدام اسرائیل را درخصوص بلندیهای جولان فاقد اعتبار قانونی می داند.

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه در بیانیه ای یادآوری کرد بلندیهای جولان سرزمینی است که اسرائیل آن را از سال هزار و نهصد و شصت و هفت به اشغال خود درآورد اما فرانسه اقدام اسرائیل را در ضمیمه کردن این منطقه به خاک خود (فلسطین اشغالی) در سال هزار و نهصد و هشتاد و یک به رسمیت نمی شناسد.
در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است: شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب چند قطعنامه در این باره که مهمترین آنها قطعنامه چهارصد و نود و هفت است، اقدام اسرائیل را در ضمیمه کردن بلندیهای جولان به خاک خود (فلسطین اشغالی) فاقد اعتبار قانونی می داند.

انگلیس: الحاق بلندی های جولان به اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در بیانیه ای گفت: «انگلیس بلندی های جولان را سرزمینی تحت اشغال اسرائیل می داند. بر اساس قوانین بین المللی از جمله منشور سازمان ملل، الحاق یک سرزمین به زور، ممنوع است. ما الحاق این سرزمین به اسرائیل در سال 1981 را به رسمیت نمی شناسیم و برنامه ای برای تغییر این موضع نداریم.»

آلمان: تصمیم ترامپ درباره جولان باطل است

سخنگوی دولت آلمان تاکید کرد تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر منطقه اشغالی جولان، بر اساس قوانین بین المللی باطل است.

نظر شما