شناسهٔ خبر: 31884780 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نوروز کجا برویم؛

سفری ارزان به جاذبه‌های کویری در یزد/تماشای ستارگان با حس خوب آرامش شبانه

طلوع و غروب در کویر، آسمان پرستاره و سکوت کویر شنی، کریستال‌ های نمکی از جمله جاذبه هایی است که تماشای آن نیاز به هزینه های چند میلیونی و رزرو هتل چند ستاره ندارد و می توان با کمترین هزینه در کویر به تفریح و استراحت پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، یزد را همگان نامی عجین شده با کویر می شناسند که البته این شهرت بجاست و کویر و بیابان و سپری کردن شبانه روزی در دل این طبیعت می تواند در ایام نوروز برای بسیاری از مردم که قصد سفر نوروزی دارند جذاب و جالب باشد.

سرزمین‌ یزد جلوه‌هایی‌ از باشکوه‌ترین‌ و درخشانترین‌ میراث‌ فرهنگیی و تمدن‌ کهن‌ ادوار مختلف‌ تاریخی‌ ایران‌ را در خود جای‌ داده‌ است‌. تاریخ‌ سکونت‌ انسان‌ در این‌ خطه‌ از هزاره‌ سوم‌ پیش‌ از میلاد فراتر رفته‌ است‌، به‌ طوریکه‌ در عهد پیشدادیان‌ طوایف‌ در حال‌ کوچ‌ از بلخ‌ به‌ پارس‌، این‌ سرزمین‌ را یزدان‌، نامیدند و از آن‌ زمان‌ به‌ بعد یزد محل‌ عبادت‌ شد.

محدوده استان یزد جزئی از فلات مرکزی ایران است که کویرهای ایران نیز عمدتاً در این فلات جای دارند. بخش بزرگی از مساحت محدوده استان را قسمت هایی از کویرهای مختلف پوشانده است و به خاطر کویری بودن هم بسیار مورد توجه گردشگران و به خصوص کویردوستان قرار می‌گیرد.

دوری از هیاهوی بازارها و دیدن سواحلی که در سفر به شمال و جنوب شاید برای برخی تکراری شده، می تواند در سفر به کویر زیبای یزد و استفاده از زیبایی سکوت کویر لذت بخش باشد.

کویر یزد، گوشه دنج گردشگران

کویر و شنزارهای زیبای یزد، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر مناطق بیابانی متمایز کرده است.

وجود بلندترین تپه‌های ماسه‌ای دنیا، بلندترین و طویل‌ترین کلوت‌ها و دارا بودن گرم‌ترین نقطه زمین از جمله ویژگی های مناطق کویری و شنزارهای اطراف یزد است که هر بیننده و گردشگری را مجذوب می کند.

همچنین جاذبه‌های زیبایی چون پوشش گیاهی و جانوری شاخص از ویژگی‌های منحصر به فرد در کویر هستند و رصد آسمان شب بسیار زیبا، شگفت انگیز و پر رمز و راز است.

بخشی از کویر یزد داخل فرورفتگی نامنظمی در مجاورت کویر‌های اردستان و زردین قرار گرفته است. حدود مجاور آن نیز پوشیده از سنگ‌های آذرین و آهکی است. مخروط افکنه‌های وسیعی در امتداد جنوب‌غربی روی سطح کویر توسعه یافته‌اند. دو رودخانه‌ی اصلی آن از حد جنوب‌غربی کویر از انتهای شمالی و جنوبی وارد کویر می‌شوند. جریان‌های سیلابی نیز از سمت جنوب‌شرقی یزد به این کویر وارد می‌شوند.

به دلیل شوری خاک، ضعف پوشش گیاهی و نبود چشمه‌های آب شیرین در منطقه تصور نمی‌شود حیات وحشی برای این منطقه وجود داشته باشد. اما در حاشیه‌ی منطقه، حیواناتی مثل گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق و گنجشک معمولی یافت می‌شوند. انواعی گوناگون از رده‌ی خزندگان نیز در این منطقه به چشم می‌خورد که شامل راسته‌ی لاک پشت‌ها و نیز خانواده‌ی آگاما‌ها، سمندر‌ها و اسکینک‌ها است. از دیگر خانواده‌های خزندگان می‌توان به بزمجه‌ها اشاره کرد.

فراهم ساختن امکان اسکان و پذیرایی مناسب از جمله ساماندهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کمپ گردشگری و پایگاه کویرنوردی، خدمات‌دهی و ارائه اطلاعات مورد نیاز گردشگران باعث شده حضور گردشگران خارجی و داخلی نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در این خصوص اظهار داشت: استان یزد به واسطه واقع شدن در مرز بین کوهستان و کویر، از تنوع زیستی و جاذبه گردشگری خاصی برخوردار است و طی چند سال اخیر ریگزارها و کویر یزد و شهرستانهای آن مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

لذت کویرنوردی، سافاری و شترسواری در کویر

سیدمصطفی فاطمی ادامه داد: همین امر موجبات احداث کمپ های تفریحی را در نقاط کویری استان فراهم نموده که در حال حاضر اقدام به ارائه خدماتی نظیر کویر نوردی، شتر سواری، سافاری، موتورسواری صحرایی، شن‌درمانی و… نموده اند.

وی در خصوص ساماندهی خدمات پارک های طبیعت گردی استان گفت: جلسات هماهنگی و کارشناسی در خصوص این کمپ ها برگزار شده و با هماهنگی سایر دستگاههای متولی، برنامه ریزی برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران صورت گرفته است و همچنین همانند دیگر ایام سال در نوروز هم کارشناسان این اداره کل نظارت کامل و مستمر بر فعالیت‎‎های این کمپ‌‌‌ های گردشگری خواهند داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اظهار داشت: نهایت سعی و تلاش بر این است تا با کمک کلیه دستگاههای مربوطه بهترین خاطره را از کویر یزد، برای هم میهمانان یزد رقم بزنیم و از بروز حوادث ناگوار در ایام عید نوروز پیشگیری نماییم.

وی گفت: مسافران و علاقمندان به این طبیعت خداوندی در روزهای تعطیلات سال نو و دیگر ایام سال می‌توانند با هزینه‌ای معقول و مناسب به کویر سفر کرده و از دیدن آن لذت ببرند.

فاطمی با بیان اینکه سفر به کویر بسیار ارزان است و هزینه زیادی ندارد عنوان کرد: اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و استفاده از غذاهای محلی بسیار جذاب‌تر و لذیذتر از اقامت در هتل‌های شیک و لوکس است.

کویر، ظرفیتی برای گردشگری آرام و کم هزینه

وی اضافه کرد: اگر سفر به کویر به صورت تیمی و گروهی و در قالب سفر زمینی انجام شود، هم هزینه‌ها به واسطه تقسیم شدن بین افراد کاهش می‌یابد و هم تجربه خوبی به واسطه سفر دسته جمعی برای افراد خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد عنوان کرد: از تفریح مفرح سافاری استقبال خوبی شده اما مردم و مسافران باید مراقب باشند از سافاری‌هایی استفاده کنند که دارای مجوز باشند.

به گفته فاطمی، شهرستان اشکذر، مهریز، بافق، اردکان و ... با فاصله از مرکز استان یزد، دارای جاذبه‌های طبیعی است و ده‌ها پارک زیبا، آسیاب آبی، آب‌انبار و ... دارد و با کمپ‌های کویرنوردی و شترسواری، نظر بسیاری از گردشگران را طی سال‌های اخیر به خود جلب کرده است.

کویرهای ساغند، کویر دره انجیر، کویر هرات و مروست، کویر بهادران(کفه مهدی آباد)، کویر طاقستان، شهیدیه، کویر سـیاه طـاق، کـویر ﷲ آبـاد، توت، کـویر گورآبخور، کویر سیاهکوه، زرین و کویر ابرکوه از جمله کویرهای استان هستند.

اگر تمایل به دیدن ستارگان زیبا در آسمان شب کویر دارید، اگر دوست دارید ساعتی را در دل بیابان سپری کنید و از ورزش‌های کویری لذت ببرید و یا شتر سواری را می‌پسندید، زیبایی های شهر تاریخی و کویری یزد گزینه مناسبی است.

به طور قطع سفر به استان یزد از جذابیت‌های بالایی برای علاقمندان به سفر برخوردار است و علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی، جاذبه‌هایی نظیر کویرنوردی، رصد ستارگان و ده‌ها برنامه دیگر، می‌تواند تفرج در این استان را لذت‌بخش کند.

نظر شما