شناسهٔ خبر: 31884652 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

جزئیات رجیستری گوشی مسافران در تعطیلات نوروز

حسین مرادی / isna

صاحب‌خبر -

مسافرانی که قصد سفر بیش از 30 روز به ایران را دارند و می‌خواهند از سیم کارت‌های ایرانی استفاده کنند، می‌بایست مراحل رجیستری گوشی مسافران را انجام داده و گوشی خود را در سامانه رجیستری ثبت کنند.

حدود یکسال از اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل می‌گذرد و برند سامسونگ نیز آخرین برندی بود که به این طرح اضافه شد و با داشتن کاربران زیاد به تدریج تمام گوشی‌ها در سامانه همتا ثبت شدند. در این طرح فقط آن دسته از تجهیزاتی ثبت می‌شوند که شناسه 15 رقمی آن‌ها در گمرک ثبت شده و برای آن دستگاه نیز حقوق و عوارض گمرکی نیز پرداخت شده باشد. اگر دستگاه مورد نظر ظرف مدت 30 روز در سامانه ثبت نشود، پس از مهلت تعیین شده هیچ‌گونه خدمات اپراتوری دریافت نخواهد کرد.

در سامانه همتا برای ثبت و رجیستری گوشی مسافری قسمتی تعیین شده است تا تلفن همراه یا دستگاه سیم کارت‌خور مسافری در آن ثبت شود. در واقع کاربران می‌توانند پس از پرداخت عوارض و حقوق گمرکی، شناسه بین‌المللی 15 رقمی (IMEI) دستگاه مورد نظر را در سامانه الکترونیکی گمرک ثبت کنند تا خدمات مخابراتی برای آن‌ها فعال شود.

رجیستری گوشی مسافران

رجیستری گوشی مسافران

آن دسته از مسافرانی که قصد سفر به ایران را دارند، اگر از سیم کارت خارجی استفاده می‌کنند به رجیستری نیازی ندارند. همچنین هنگامی که خواهان استفاده از سیم کارت داخلی هستند، فقط به مدت 30 می‌توانند از آن دستگاه بدون رجیستری استفاده کنند، اما پس از مهلت تعیین شده می‌بایست در سامانه رجیستری ثبت شود. مسافران خارجی اگر قصد دارند کمتر از 30 روز در ایران بمانند، می‌توانند بدون نیاز به رجیستری از سیم کارت ایرانی استفاده کنند، اما اگر مسافری قصد دارد بیش از 30 روز در ایران بماند یا همانند دانشجویان خارجی و مشاوران پروژه‌ها ورود و خروج متداول دارد، برای دریافت خدمات اپراتوری، دستگاه خود را باید در دفاتر گمرک واقع در مبادی ورودی کشور ثبت کند. حقوق و عوارض گمرکی بر اساس ارزش گوشی موبایل مسافر تعیین خواهد شد.

در روزهای گذشته برخی از مسافران برای ثبت گوشی خود در سامانه همتا با مشکل دریافت کد متناظر گمرکی رو‌به‌رو شدند که در همین رابطه اطلاعیه‌ای منتشر شد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است:

اگر متقاضیان ثبت اطلاعات گوشی مسافری در زمان ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سامانه گمرک خطایی مبنی بر تعریف نشدن کد متناظر گمرکی دریافت کردند، در صورتی که شناسه قبل از برقراری ارتباط آنلاین گمرک و همتا، در گمرک ثبت شده باشد، پس از بررسی‌های لازم، کد فعال‌سازی از سوی سامانه همتا برای آن فرد ارسال خواهد شد.

نظر شما