شناسهٔ خبر: 31883884 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی؛

اردوغان: غرب باید به دشمنی با اسلام پایان دهد

رئیس جمهور ترکیه: رسانه ها و سیاستمداران غربی باید به دشمنی با اسلام و بیگانه ستیزی و دشمنی با مهاجران و پناهندگان پایان دهند

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور ترکیه از اینکه حتی به عاملان کشتار مسلمانها تروریست اطلاق نمی شود و عاملان قتل و ترور صرفا عنوان افراد روانی معرفی و اقدام آنها یک حمله انفرادی تلقی و پرونده حادثه بسته می شود؛ ابراز تاسف کرد و مبارزه جامعه بین الملل با پدیده اسلام هراسی را خواستار شد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیران امور خارجه در استانبول گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با سخن گفتن از الحاق بلندیهای جولان به اسرائیل بحرانی جدید را بر منطقه تحمیل کرد در حالی که اجازه نمی دهیم به اشغالگری اسرائیل بر بلندی های جولان مشروعیت داده شود.
<div id="video-display-embed-code_3312293"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2384432/3312293?width=400&height=300"></script></div>
اردوغان درباره حملات تروریستی وحشیانه به دو مسجد در نیوزلند گفت: همدردی خود را با خانواده های شهدا و قربانیان حمله تروریستی در نیوزلند اعلام می کنیم . همبستگی خود را با کشورهای افغانستان ، پاکستان ، عراق و سومالی و دیگران که در حال مبارزه با تروریسم هستند مورد تاکید قرار می دهیم. ترکیه و سازمان همکاری اسلامی نمی توانند دربرابر مسائل جهان اسلام و بخصوص قدس که قبله اول مسلمانان است و همچنین در برابر ظلم و ستم اسرائیل سکوت اختیار کند.
سازمان همکاری اسلامی برای دفاع از قدس تاسیس شد و مسئولیت اصلی آن دفاع از قدس در مقابل حملات مداوم اسرائیل علیه قدس است. مسئولیت سازمان همکاری و کشورهای اسلامی دفاع از حقوق و آزادیهای مردم فلسطین در مقابل ظلم و ستم و حملات اسرائیل است. ترامپ با سخنان نامناسب درباره الحاق بلندیهای جولان به اسرائیل، بحران جدیدی بر منظقه تحمیل کرد . بلندیهای جولان در سال 1967 به اشغال اسرائیل در آمد و عربها و ترکمنها را از جولان اخراج و تبعید کرد.
ترکیه و سازمان همکاری اسلامی اجازه نخواهند داد به اشغال اسرائیل بر بلندیهای جولان مشروعیت داده شود. مقابله با حملات تهدید کننده بقا و حق زندگی مسلمانان و دیگر مسائل حساس جهان اسلام از نظر ترکیه و سازمان همکاری اسلامی اهمیت زیادی دارد و سازمان همکاری باید ابتکار عمل بیشتر را در اختیار خود بگیرد . این سازمان نمی تواند در خصوص سرنوشت آینده جامعه بشری بی تفاوت باشد. حملات ترویستی 15 مارس هنگام اقامه نماز جمعه در نیوزلند ناشی از یک تفکر و احساس کینه و نفرت عمیق و انحرافی است که در این حمله تروریستی 51 نفر شهید و 47 نفر از برادران و خواهران ما مجروح شدند.
انتشار بیانیه و تصاویر وحشتناک نیز نشان می دهد عمق این فاجعه بسیار زیاد بوده و مانند یک کوه یخی است که تنها نوک آن پدیدار شده است. این حادثه قتل عام ، اولین و آخرین حمله علیه مسلمانان و مردم بیگاه نیست و در اکثر نقاط جهان مسلمانان با خشونت ، ترور و قتل عام روبرو و قربانی می شوند.
اردوغان افزود: درسال 1993 در زولیگن، نئونازیها منزل یک خانواده ترک را به آتش کشیدند و 5 نفر از اعضای خانواه را کشتند. در سال 1994 در الخلیل یک شهرک نشین اشغالگراسرائیلی به نمازگزاران هنگام نماز صبح در مسجد حمله کرد و 29 مسلمان را شهید و 125 نفر را نیز مجروح کرد.
در سال 2011 در جزیره ایتایا در نروژ یک جنایتکار معتقد به برتری نژاد سفیدپوست به کمپینگ جوانان حزب کارگر حمله و 77 نفر را قتل عام کرد. در سال 2015 میلادی یک نژادپرست در کارولینای شمالی سه جوان مسلمان را در منزلشان به قتل رساند. در سال 2017 در کانادا به مسجدی حمله شد و 6 مسلمان کشته شدند.
در اروپای غربی بین سالهای 2013 تا 2017 گروه های نئونازی 113 حمله تروریستی انجام دادند و 66 مسلمان را به قتل رساندند. همه روزه اخبار حملات به عبادتگاه ها ، کنیسه ها، مساجد و محل کارو انجمنهای مردمی و انسانهایی با نژادها و اقوام مختلف و فرهنگهای مختلف وپیروان ادیان مختلف منتشر می شود و حقوق دموکراتیک مسلمانان پایمال می شود.
نه تنها مسلمانان بلکه یهودیان و آفریقایی ها و آسیایی تبارها و رومانیایی ها نیز مورد حمله قرارنژادپرستان می گیرند و حقوق آنها پایمال می شود و اکثر مواقع نیز عاملانی که با احساس نفرت به قتل عام می پردازند شناسایی می شوند اما بازداشت نمی شوند.
عاملان قتل و ترور نیز به عنوان افراد روانی معرفی و یک حمله انفرادی تلقی و پرونده حادثه بسته می شود. عاملان حملات ترور و قتل عام به عنوان افراد دشمن اسلام و بیگانه ستیز و تروریست و نژادپرست محاکمه نمی شوند. رسانه ها و مقامات آلمان جنایات گروههای نئو نازی را به عنوان یک جنایت عادی معرفی می کنند.
با انکار بیماری روحی اجتماعی نظیر نژادپرستی نمی توان آنرا معالجه کرد در حالی که ویروس نئونازیسم بیش از پیش گسترش می یابد. تا موقعی که رسانه های گروهی اروپا به موج اسلام هراسی و بیگانه ستیزی دامن بزنند آتش نژادپرستی شعله ورتر خواهد شد و اوضاع اروپا به دهه 1940 میلادی باز خواهد گشت.
رجب طیب اردوغان افزود: ترکیه به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی به کشورهای اروپایی و غربی تاکید کرده است با جرایم تنفر و بیگانه ستیزی و اسلام هراسی مبارزه کنند. 6.5 میلیون نفر از اتباع ترکیه در 196 کشور جهان مقیم هستند. اتباع سایر کشوهای اسلامی نیز در کشورهای دیگر ساکن هستند. موج بیگانه ستیزی، اسلام هراسی و دشمنی با اسلام آنها را تهدید می کند. هفت درصد جمعیت انگلیس مسلمان هستند در حالی که در قاره اروپا 44 میلیون مسلمان زندگی می کند و در آمریکا بیش از 5 میلیون مسلمان ساکن هستند. سازمانهای نئونازی و باندهای نژادپرست و احزاب راست افراطی و سیاستمداران قدرت طلب که می خواهند در انتخابات پیروز شوند به اسلام هراسی و دشمنی آشکار با اسلام و مسلمان ادامه می دهند. نئونازیها و گروه های نژادپرست نیز مانند داعش و الشباب و پ ک ک باید در فهرست تروریسم قرار گیرند.
وی ادامه داد: جامعه بشری همچنانکه بعد از فاجعه هولوکاست با یهودستیزی به مبارزه پرداخت باید با اسلام هراسی نیز به مبارزه بپردازد. رسانه ها و سیاستمداران غربی باید به دشمنی با اسلام و بیگانه ستیزی و دشمنی با مهاجران و پناهندگان پایان دهند. قوانین جزائی باید برای مبارزه با نژادپرستی و بیگنه ستیزی تدوین و مجازات عاملان جرم و جنایت تشدید شود.
 
 
 

نظر شما