شناسهٔ خبر: 31883628 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از اجرای سند دانشگاه اسلامی تا افزایش سرانه اتاق‌های تندرستی

وزارت علوم در اردیبهشت سال گذشته با اخبار پر فراز و نشیب بسیاری همراه بود که در این بسته خبری قابل مشاهده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علم در اردیبهشت سال گذشته  و در روزهای نسبتا آرام خود با اخبار حول اجرای سند دانشگاه اسلامی، افزایش سرانه اتاق‌های تندرستی و  توافق وزارت علوم و آموزش و پرورش در مورد روش جایگزین کنکور گذشت.

اجرای سند دانشگاه اسلامی وظیفه ماست

منصور غلامی وزير علوم گفت: بر اساس گزارش تدوین شده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اکثر فعالیت‌های فرهنگی که توسط نهادهای رسمی و مسئول در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود با سند دانشگاه اسلامی مطابقت دارد.

وی افزود: از معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواسته‌شده برنامه‌های خود را با سند دانشگاه اسلامی کاملاً تطبیق دهند زیرا اجرای این سند وظیفه و تکلیف ماست.

رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: نحوه و میزان هماهنگی بین نهادهای مسئول در اجرای سند دانشگاه اسلامی باید در گزارشی جامع بررسی شود.

جزئیات جدید ارز دانشجویی

صديقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: پرداخت ارز به دانشجویان بورسیه و دوره‌های کوتاه مدت دانشجویان دکتری داخل، طبق تعرفه مصوب هیئت دولت همانند سابق ادامه دارد.

وی ادامه داد: مدارک دانشجویان پس از بررسی و تائید به شعبات بانک عامل که دانشجویان انتخاب کرده‌اند تحویل می‌شود و این شعبات در قبال معادل ریالی که خانواده‌ها پرداخت می‌کنند اسکناس ارز را در اختیارشان قرار می‌دهد.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: دانشجویان متقاضی ارز در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به بانک‌های سامان یا تجارت ارزدریافت کنند.

صدیقی تصریح کرد:مدارک متقاضیان همزمان در سایت وزارت خارجه قرار می‌گیرد، خوشبختانه سازمان امور دانشجویان و بانک عامل به این سایت دسترسی دارند و نیاز به تائید حضوری دانشجو نیست، در همین راستا براساس تائید ما، بانک عامل این پرداخت را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ هزار دلار شهریه برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که این شهریه ها به دانشگاه محل تحصیل دانشجو به صورت حواله ارسال می شود.

توافق وزارت علوم و آموزش و پرورش در مورد روش جایگزین کنکور

غلامی وزیر علوم گفت: تاکنون جلساتی مشترک با وزارت آموزش و پرورش درباره حذف کنکور داشته‌ایم و گروه‌های کارشناسی در هر دو وزارت خانه شکل گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد: وزارت علوم بتواند درباره یک روش سنجش و پذیرش مبتنی بر روش‌های جدید ارزیابی دانش آموزان با وزارت آموزش و پرورش به توافق برسد.

ساخت ۲۰۰ خوابگاه دانشجویی با مشارکت دانشگاه‌ها در سال جاری

ذوالفقار یزدانمهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: امسال اختصاص درآمد‌ها و اعتبارات عمومی صندوق رفاه دانشجویی حدود ۲۰ درصد رشد داشته که در مجموع حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور تسهیل در مشکلات دانشجویان پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به کمبود خوابگاه در دانشگاه‌ها، گفت: ۵۰ هزار دانشجو با کمبود خوابگاه مواجه‌اند که امسال علاوه بر اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی، ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات فراهم شده تا بتوان با مشارکت دانشگاه‌ها ساخت حدود ۲۰۰ خوابگاه دانشجویی را آغاز کرد. با ساخت این تعداد خوابگاه، مشکلی از لحاظ کمبود فضای خوابگاهی وجود ندارد.

افزایش سرانه اتاق‌های تندرستی در سال ۹۷

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: بیشتر فضا‌های ورزشی ما رو باز است و تنها یک سوم فضا‌های ورزشی سرپوشیده داریم و تلاش ما این است که این فضا‌های ورزشی را در دانشگا‌هایی که کمتر از حد متوسط هستند افزایش دهیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: همانطور که سالانه ۱۰۰ اتاق تندرستی به خوابگاه‌های دانشجویان اضافه می‌شود یکی از برنامه‌های ما در سال ۹۷ این بود که این اتاق‌ها را افزایش دهیم.

صدیقی یادآور شد: با توجه به مشکلات پیش رو در تلاش هستیم هرچه بهتر به مسائل ورزش در دانشگاه‌ها بپردازیم و خواستاریم که مسئولان بیش از گذشته به این مسائل ببردازند؛ علی‌رغم مشکلات مالی که پیش رو داریم خوشبختانه تخفیف‌های خوبی برای تجهیز خوابگاه‌ها و سرانه ورزشی صورت گرفته است و سال ۹۷ از نظر مالی نسبت به سال گذشته بهتر است.

نگاه مرزبندی به علم و فناوری نداشته باشیم

سالار آملی معاون وزير علوم گفت: در سال گذشته چندین هیئت دانشگاهی از کشور‌های مختلف برای انجام پژوهش‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک، تبادل استاد و دانشجو وارد کشور شدند.

وی با بیان اینکه وزرات علوم از برجام به خوبی استفاده کرد، گفت: سال قبل ۲ هزار و ۲۰۰ ویزای ورود به ایران برای بازدید از دانشگاه‌های کشور با همکاری وزارت علوم صادر شد که بطور میانگین در هر هفته ۱۱ هیئت آکادمیک سه تا پنج نفری را در بر می‌گیرد.

سالار آملی با بیان اینکه از نظر علمی همه کشور‌های دنیا به هم وابستگی دارند، افزود: در موضوع علم و فناوری نباید مرزبندی شود و مسئولان باید چرخه بین المللی را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: چرخه علم و فناوری در دنیا شکل گرفته است که ما باید نهایت استفاده را از این چرخه داشته باشیم و نگذاریم کشور‌های دیگر محدودیتی برای حضور ما در این چرخه ایجاد کنند.

اعزام دانشجویان برای پیاده روی نجف تا کربلا نیمه شعبان تکذیب شد

زارع معاون اجرایی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: اعزام دانشجویان برای این روز بر عهده برخی انجمن های مردم نهاد است و ستاد در این اعزام وظیفه ای بر عهده ندارد.

وی افزود: در واقع اعزام هایی که از سوی ما برای عتبات در نظر گرفته شده است در ایام تابستان و بهمن ماه هرسال انجام می شود.

سالانه ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل دکتری بیکار تحویل جامعه می‌دهیم

شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: طبق آمار منتشر شده حدود ۱۷.۵ درصد بیکار در جمع دانش آموختگان در سال 96 گزارش شده که این آمار در رشته و مقاطع تحصیلی، متفاوت است.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه با اشاره به استقبال این وزارتخانه در بحث ورود نخبگان ایرانی به کشور افزود: وزارت علوم از ورود و خدمت نخبگان ایرانی مقیم خارج، به کشور بسیار استقبال می‌کند، هدف ما این است که دانشگاه‌ها بتوانند از نخبگان خارج از کشور در داخل استفاده کنند.

آمادگی ایران برای تاسیس دانشگاه در افغانستان

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه قادر است ظرف مدت ۵ تا ۱۰ سال مجموعه‌هایی همچون واحد علوم و تحقیقات را در افغانستان ایجاد کند.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه به معنای واقعی مردمی است و متعلق به کل مردم است، افغانستان هم می تواند از این روش الگوبرداری کند و دانشگاهی برای مردم افغانستان ایجاد کند.

اعزام ۲۰۰۰ دانشجو به فرصت‌ مطالعاتی در سال ۹۷

صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: براساس برنامه موجود، دانشجویان دوره دکتری به مدت ۶ تا ۹ ماه می‌توانند از فرصت مطالعاتی داخل و خارج از کشور استفاده کنند.

صدیقی همچنین اظهار کرد: فرصت‌های کوتاه مدت دانشجویان دکتری سال گذشته به ۱۹۰۰ دانشجو رسید و امیدوار هستیم در سال ۹۷ بتوانیم بیش از ۲۰۰۰ نفر را به فرصت‌های مطالعاتی خارج و داخل کشور بفرستیم.

وی یادآورشد: استقبال برای استفاده از فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان بسیار خوب بوده است و اگر منابع مالی اجازه بدهد تعداد دانشجویان برای استفاده از بورسیه را افزایش می‌دهیم، قطعا در سال جاری ۲۰۰۰ دانشجو را پوشش خواهیم داد حتی امیدوار هستیم از این تعداد نیز بیشتر شود.

انتهای پیام/

نظر شما