شناسهٔ خبر: 31883054 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

نرخ بیمه شخص ثالث ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد

ارسال شده توسط: حسین مرادی .

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

ارسال شده توسط: حسین مرادی

۰۲ فروردین ۹۸ ساعت ۱۶:۰۰

بر اساس اطلاعیه جدید شورای عالی بیمه در سال آینده نرخ بیمه شخص ثالث تمامی وسایل نقلیه ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. در ادامه جزئیات افزایش قیمت بیمه شخص سال در سال ۹۸ را بررسی می‌کنیم.

شورای عالی بیمه در جلسه‌ای نرخ بیمه شخص ثالث را برای تمامی وسایل نقلیه در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۵ درصد نسبت به نرخ‌های سال ۱۳۹۷ افزایش داد. این افزایش قیمت در راستای اجرای ماده (۳) آیین‌نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن، مصوب هیئت‌وزیران در سال ۱۳۹۶ و موضوع ماده (۱۸) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال ۱۳۹۵ انجام شد. در ادامه بندهای اطلاعیه افزایش نرخ بیمه شخص ثالث را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بندهای اطلاعیه افزایش نرخ بیمه شخص ثالث

۱٫‌ طبق اعلام مبلغ ریالی دیه برای سال ۱۳۹۸ از سوی قوه قضائیه که متضمن ۱۶٫۹ درصد افزایش در مبلغ ریالی دیه است و با توجه به افزایش ۱۵ درصدی نرخ حق بیمه رشته شخص ثالث به موجب مصوبه شورای عالی بیمه، کلیه شرکت‌های بیمه موظف هستند بیمه نامه‌های شخص ثالثی را که تاریخ آغاز پوشش آن‌ها از ابتدای فروردین ۱۳۹۸ و بعد از آن باشد با تعهدات بدنی ۳۶۰ میلیون تومان (معادل دیه ماه‌های حرام) و تعهدات مالی حداقل ۹ میلیون تومان و با حق بیمه‌های مندرج در جدول زیر صادر کنند. شرکت‌های بیمه و نمایندگان آن‌ها مکلفند جدول انتهای این متن را در مکانی برای رویت متقاضیان قرار دهند.

۲٫ مراحل اعمال انواع تخفیف‌ها و اضافه نرخ‌های حق بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث، بر اساس شرایط درج شده در آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۸) قانون فوق و با رعایت بخشنامه شماره ۹۶/۴۰۰/۱۲۰۰۵۸ مورخ ۹ اسفند ۱۳۹۶ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

۳٫ در راستای اجرای ماده (۳) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، مصوب سال ۱۳۹۵ و آیین‌نامه اجرایی آن، مصوب هیئت وزیران، شرکت‌های بیمه وظیفه دارند بیمه نامه‌های حوادث راننده‌ای که تاریخ شروع پوشش آن‌ها از ابتدای فروردین ماه سال آینده و پس از آن باشد را با تعهدات حداقل ۲۷۰ میلیون تومان و با نرخ‌ها و ضوابط مقرر در آیین‌نامه مذکور صادر کنند و در صورت تقاضای بیمه‌گذاران، مبلغ تعهدات بیمه نامه‌های حوادث راننده صادره قبلی را با اخذ حق بیمه مربوط تا مبلغ مذکور افزایش دهند.

۴٫ با توجه به اینکه در قانونی که در بالا اشاره شد، جبران کسری پوشش بیمه نامه شخص ثالث در بخش تعهدات بدنی که ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه باشد، برعهده صندوق تامین خسارت‌های بدنی قرار گرفته است، از این رو دریافت الحاقیه افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث برای کلیه بیمه نامه‌های صادره قبلی، منتفی است. با این حال در صورتی که بیمه‌گذاران برای جبران خسارت‌های مالی تقاضای افزایش تعهدات مالی را داشته باشند، شرکت‌های بیمه وظیفه دارند با دریافت حق بیمه مربوط، نسبت به صدور الحاقیه افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث اقدام کنند.

نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۹۸

توضیحات:

۱٫‌ تعرفه حق بیمه آمبولانس، وسایل نقلیه ویژه حمل خون، حمل وسایل رادیولوژی و آتش‌نشانی، با توجه به نوع و ظرفیت آن‌ها، بر اساس تعرفه وسایل نقلیه مشابه محاسبه خواهد شد.

۲٫ بر اساس قانون، به حق بیمه هر خودرو مبلغ مقرر مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود.

۳٫ تعهد بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۸ برای تعهدات بدنی (دیه) ۳۶۰ میلیون تومان و برای تعهدات مالی ۹ میلیون تومان تعیین شده است.

گروه وسیله نقلیه حق بیمه
سواری شخصی کمتر از ۴ سیلندر ۱ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان
پیکان، پراید و سپند ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان
سایر ۴ سیلندرها ۱ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۲۰۰ تومان
بیش از ۴ سیلندر ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان
مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری، ۱۰ درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، ۲۰ درصد بیشتر از حق بیمه نقلیه سواری مشابه است.
گروه وسیله نقلیه حق بیمه
موتورسیکلت گازی ۲۷۹ هزار تومان
دنده‌ای یک سیلندر ۳۴۰ هزار و ۸۰۰ تومان
دو سیلندر و به بالا ۳۷۴ هزار و ۴۰۰ تومان
دنده‌ای دارای سه‌چرخ یا ساید کار ۴۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان
گروه وسیله نقلیه حق بیمه
بارکش با ظرفیت بارگیری تا یک تن ۱ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان
بیش از یک تن تا ۳ تن ۱ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان
بیش از سه تن تا ۵ تن ۲ میلیون و ۹۸ هزار تومان
بیش از پنج تن تا ۱۰ تن ۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۹۰۰ تومان
بیش از ده تن تا ۲۰ تن ۳ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان
بیش از ۲۰ تن ۳ میلیون و ۳۱۴ هزار  و ۸۰۰ تومان
گروه وسیله نقلیه حق بیمه
سایر کشاورزی ۵۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان
راه‌سازی و ساختمانی ۸۲۴ هزار تومان
حمل زباله و خیابان پاک‌کن‌ها ۱ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۱۰۰ تومان
در صورتی که وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره به کار رود، ۵۰ درصد و چنانچه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، ۲۵ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود. در اجرای مصوبه شواری عالی بیمه، حق بیمه ماشین آلات کشاورزی، ۳۰ درصد کمتر از گروه ماشین آلات راه‌سازی و ساختمانی تعیین شده است.
گروه وسیله نقلیه حق بیمه
اتوکار (استیشن، ون، مینی بوس و اتوبوس) ۷ نفر با احتساب راننده ۳ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان
۹ نفر با احتساب راننده ۳ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان
ون با ظرفیت ۱۰ نفر با احتساب راننده ۳ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان
مینی بوس ۱۶ نفره با احتساب راننده ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان
مینی بوس ۲۱ نفره با احتساب راننده ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ تومان
اتوبوس ۲۷ نفره با احتساب راننده و کمک ۶ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان
اتوبوس ۴۰ نفره با احتساب راننده و کمک ۷ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۱۰۰ تومان
اتوبوس ۴۴ نفره با احتساب راننده و کمک ۸ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان
به وسایل نقلیه عمومی شهری حمل مسافر با ظرفیت بیش از شش نفر، ۵۰ درصد تخفیف تعلق می‌گیرد.

نظر شما