شناسهٔ خبر: 31882753 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

همزمان با تصمیم ترامپ، پمپئو وارد بیروت شد

وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با تصمیم ترامپ درباره جولان اشغالی، برای دیداری دو روزه با مقامات لبنانی وارد بیروت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رسانه های لبنان اعلام کردند: «مایک پمپئو» علاوه بر دیدار با همتای لبنانی خود با «میشل عون» رییس جمهور ، «سعد حریری» نخست وزیر و «نبیه بری» رییس مجلس و تعدادی از شخصیت های سیاسی این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

این سفر در حالی انجام می شود که روز گذشته ترامپ از تصمیم خود درباره جولان اشغالی خبر داد که با واکنش بین المللی مواجه شد. (اینجا) حزب الله لبنان که از سوی انگلیس و آمریکا تحت فشار تحریم ها قرار گرفته است پیش از این نیز بارها درباره منطقه جولان به اسرائیل هشدار داده بود.

وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه ‌شنبه 28 اسفند راهی خاورمیانه شده است تا با مقام ‌های ارشد لبنان، رژیم صهیونیستی و کویت درباره مسائل عمده دو جانبه و منطقه‌ای، از جمله موضوع ایران گفت‌ و گو کند.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر پمپئو به لبنان گفت: در این سفر، وزیر خارجه آمریکا حمایت واشنگتن را از مردم و نهادهای مشروع دولت لبنان اعلام خواهد کرد.

منابع لبنانی افزودند: محور رایزنی های مایک پمپئو ، تلاش برای فشار بیشتر و گسترش تحریم های آمریکا علیه حزب الله لبنان خواهد بود همچنین حل اختلاف لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر بلوک نفتی شماره 9 لبنان که صهیونیست ها ادعای مالکیت بر آن را دارند از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدارها است.
همچنین قرار است در این دیدارها اختلاف لبنان با رژیم صهیونیستی در 13 نقطه مرزی اشغال شده توسط متجاوزان صهیونیستی که آنها ادعای مالکیت بر آن را دارند طرح شود.

وزیر خارجه آمریکا در آستانه سفر خود به بیروت در گفتگو با شبکه فاکس نیز گفت:  دولت دونالد ترامپ همچنان به کمک در زمینه حل و فصل منازعات میان فلسطینیان و اسرائیل امیدوار است.

 مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با این شبکه آمریکایی گفت: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همچنان به ارائه کمک در حل و فصل درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل و تحقق سازش میان دو طرف امیدوار است.

وی افزود: دولت ما شرایطی را ایجاد می‌کند که می‌تواند در پایان به مرحله‌ای منجر شود و صلحی که همگان خواهان آن هستند، محقق سازد.

همزمان با این سفر «برایان هوک»، مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا که از وی به‌عنوان نماینده دولت ترامپ در امور ایران یاد می‌شود، در گفت‌وگو با «نشنال» گفت که واشنگتن مصمم است حزب‌الله را تحت فشار نگه دارد.

گفت‌وگوی هوک با پایگاه اماراتی نشنال در آستانه سفر امروز «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده به لبنان صورت می‌پذیرد.

به گفته هوک، پیام [پمپئو] برای دولت لبنان این است که حزب‌الله سازمانی تروریستی است که با تعهد به جنگ با اسرائیل امنیت مردم لبنان را در خطر قرار می‌دهد.

آمریکا در سال ۱۹۹۷، جنبش مقاومت اسلامی لبنان، حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود.(اینجا)

 هشدار نماینده مجلس لبنان به وزیر خارجه آمریکا

در همین حال فادی علامه نماینده پارلمان لبنان در آستانه ورود مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا به لبنان تاکید کرد:حزب الله از ارکان ساختار سیاسی و تشکیل دهنده دولت لبنان است و آنچه باید دردیدار با وی مطرح شود پایبندی به اصل دمکراسی در این کشور است .

به گزارش ایرنا به نقل از اعلام روز جمعه خبرگزاری ملی لبنان، علامه درباره محور اصلی سفر پمپئو به بیروت به ویژه مسئله مربوط به حزب الله گفت: پمپئو باید به خوبی درک کند که لبنان کشوری دمکراتیک است و حزب الله یکی از ارکان تشکیل دهنده سیاست در کشور به شمار می رود.

نماینده مجلس لبنان افزود: آنچه باید در دیدار پمپئو با مسئولان لبنانی بر آن تاکید کرد، اهمیت و پایبندی به اصل دمکراسی در لبنان است و اینکه نمایندگان حزب الله در پارلمان توسط خود مردم لبنان انتخاب شده اند و اکنون در پارلمان فعالیت می کنند.

علامه ادامه داد، در دولت نیز وضع اینگونه است و آنها (حزب الله) مانند سایر احزاب و ساختارهای سیاسی در کشور حضور و فعالیت دارند.
وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه ‌شنبه 28 اسفند راهی خاورمیانه شده است تا با مقام ‌های ارشد لبنان، رژیم صهیونیستی و کویت درباره مسائل عمده دو جانبه و منطقه‌ای، از جمله موضوع ایران گفت‌ و گو کند.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر پمپئو به لبنان گفت: در این سفر، وزیر خارجه آمریکا حمایت واشنگتن را از مردم و نهادهای مشروع دولت لبنان اعلام خواهد کرد.

وی به سفر پمپئو به سرزمین های اشغالی هم اشاره کرد و گفت دو طرف درباره مسایل بحرانی منطقه ای از جمله آنچه که وی از آن با عنوان مقابله با نفوذ ایران و تعهد همیشگی آمریکا برای امنیت اسرائیل نامید ، بحث خواهند کرد.

تحریم حزب الله بر تمامی لبنانی ها تاثیر منفی خواهد گذاشت

همچنین میشل عون درباره سفر پمپئو به لبنان اعلام کرد:  تحریم حزب الله لبنان زندگی تمامی شهروندانی لبنانی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

رئیس جمهور لبنان این سخنان را در گفت و گو اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بیان کرد و افزود: تحریم خزب الله تاثیر منفی بر زندگی مردم خواهد داشت.

ساجد جاوید وزیر کشور انگلیس ششم اسفند 1397جنبش حزب الله لبنان را تهدیدی علیه امنیت این کشور خواند و با فشار لابی صهیونیست، شاخه سیاسی این گروه را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد.

فشارها برای تحریم حزب الله پس از آن بالا گرفت که لابی صهیونیسم در اعتراض به اهتزاز درآمدن پرچم این گروه در جریان راهپیمایی روز قدس در لندن، خواستار منع فعالیت این گروه شده بود.
رئیس جمهوری لبنان همچنین به مساله روابط روسیه و لبنان اشاره کرد و این روابط را تاریخی نامید.

49310

نظر شما