شناسهٔ خبر: 31882676 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از چالشی‌ترین اتفاقات پارلمان در سال ۹۷

بازخواست از دولتی‌ها درباره عدم نظارت بر بازار/ انتقادمجلسی‌ها از «شوآف‌» کنترل قیمت اجناس

نمایندگان مجلس با انتقاد از اقدامات «شوآف» دولت در کنترل قیمت اجناس گفتند‌ نهادهای نظارتی و دولتی‌ها را به دلیل بی اهمیتی نسبت به وقایع بازار، افزایش قیمت اجناس و وضعیت معیشت مردم به مجلس می‌کشانند تا به همگان پاسخ قانع کننده‌ای بدهند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس- وحید ونایی: سال گذشته بازار اجناس و کالاها و قیمت‌های لحظه‌ای، رهاشدگی خاصی پیدا کرد. به همین دلیل موجب انتقادات اقتصاددانان و نمایندگان مجلس شده و آنها خواستار توضیح دولت در این بار شدند.

در این بین برخی نمایندگان معتقد بودند باید نگاه دولت در توزیع رانت به برخی افراد خاص برای واردات و توزیع کالاهای اساسی تغییر پیدا کند ضمن اینکه روند توزیع کالاهای اساسی اصلاح شود.

متاسفانه برخی دولتی‌ها انتقادات دلسوزانه را برنتافته و واکنش‌های مثبتی را در این خصوص از خود نشان نداده بودند.

برای بررسی نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهارات آنها را بررسی کرده‌ایم.

‌دولتی‌ها را به دلیل قیمت کاذب اجناس در بازار و ضعف نظارت‌ها بازخواست می‌کنیم

محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: این امر اصل کلی است که در شرایط فعلی که جنگ اقتصادی وجود دارد همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها شرایط را درک کرده و وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی برای کشورمان وجود چند قیمتی اکثر اجناس و کالاها مطلوب نیست چرا که صبح قیمتی به مشتریان عرضه می‌شود که با قیمت شب هنگام فرق دارد، افزود: این موضوع به هیچ وجه به سود نظام جمهوری اسلامی نیست به همین دلیل باید اقدامات نهادهای نظارتی در کنترل تمامی مبادی اعم از کارخانجات، مراکز توزیع و مراکز فروش مضاعف باشد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارتخانه‌هایی که ناظر بر تولید هستند و سازمان تعزیرات که ناظر بر توزیع و فروش است باید در اوضاع فعلی تلاش‌هایشان را مضاعف کنند چرا که مردم کشورمان توقع دارند که اگر سختی در اوضاع و احوال جنگ اقتصادی وجود دارد این سختی واقعیت داشته باشد نه کاذب.

 

وی اظهارداشت: اکثر قیمت‌های اجناس و کالاها در بازار متأسفانه کاذب است که با قیمت تمام شده تولید آن تفاوت دارد چرا که شرایط تحریم و اوضاع و احوال کشور را می‌دانیم اما تأثیر آن بر قیمت کالاها آنقدر نیست که در حال حاضر وجود دارد.

بیرانوندی افزود: متأسفانه عدم وجود نظارت بر اجناس و کالاها از دید مردم به علت ضعف مسئولین و نهادهای نظارتی است لذا از دستگاه‌های نظارتی توقع می‌رود که به تمام معنا پای کار بوده و شرایط مردم و جیب خالی مستضعفین و نیازمندان را درک کنند.

بیرانوندی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی باید بیش از پیش وظیفه نظارتی خود را درک کند، گفت: نمایندگان خانه ملت در این خصوص برنامه ویژه‌ای را دارند و تلاش دارند تا نظارت خود را تشدید کرده و هر نماینده و هر کمیسیونی باید این وظیفه نظارتی را مضاعف‌تر کند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در شرایط فعلی به جای اینکه وقت خود را در خصوص نوشتن لایحه‌ها و طرح‌ها کنیم باید معطوف به افزایش نظارت‌ها باشد.

وی درباره عدم عرضه اجناس انبارهای کشف شده احتکار کالاها گفت: از نهادهای نظارتی به ویژه سازمان تعزیرات توقع می‌رود که در مورد اقدامات خود شفاف‌سازی داشته باشد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قبل از اینکه نماینده ملت باشند شهروند جمهوری اسلامی هستند و وقتی به بازار مراجعه می‌کنیم این گلایه به حق مردم و حرف و حدیث‌های متعدد آنها کاملاً به حق است.

بیرانوندی افزود: بارها اخبار شناسایی و کشف انبار اجناس احتکار شده را شنیده‌ایم اما از عرضه اجناس خبری نیست که این موضوع می‌تواند منجر به بی‌اعتمادی مردم به اقدامات شود.

وی گفت: سازمان تعزیرات حکومتی باید به صورت شفاف در خصوص نحوه و چگونگی اجناس کالاهای احتکار شده به مردم گزارش دهد تا مردم نسبت به عملکرد مسئولین بدبینی نداشته باشند.

بیرانوندی گفت: متاسفانه برخی افراد و مدیران در بدنه دولت با سوء مدیریت و کاهش نظارت‌ها، منجر به افسارگسیختگی بازار و گرانی اجناس و رها شدن بازار و اقتصاد شده‌اند و برخی افراد هم تعمدا اقداماتی را علیه بازار انجام می‌دهند. 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس خاطرنشان کرد: آن دسته از افرادی که به دنبال سوء استفاده از وضعیت هستند بنا دارند تا در آشفته بازار فعلی برای خود آبی گرم کرده و در شرایطی که کمر مردم در وضعیت اقتصادی و گرانی و اقتصاد خم شده بر سرمایه هایشان بیافزایند. این در حالی است که دولت و دستگاه‌های نظارتی باید با حضور تمام قد در بازار، مانع از ضرر و زیانی که بر دوش مردم سنگینی می‌کند شوند. 

وی تصریح کرد: نمایندگان مردم در مجلس اجازه نخواهد داد مردم در وضعیت اقتصادی فعلی، در بازار رها شده و دچار مشکل شده و قطعا مسئولان را به مجلس کشانده و بازخواست خواهیم کرد. 

اقدامات وزارتخانه‌ها و سازمان‌های نظارتی در کنترل بازار «شوآف» است

اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس  شورای اسلامی گفت: متأسفانه با توجه به شرایط رکود اقتصادی و مشکلات معیشتی پیش آمده، به جای آنکه دولتمردان و دستگاه‌های نظارتی مبادرت به کنترل بازار کرده و سروسامانی به آن دهند؛ شاهد هرج و مرج در بازار و اقتصاد هستیم به طوری که تولیدکنندگان و  توزیع‌کنندگان هر کاری بخواهند بدون ممانعت انجام می‌دهند.

وی افزود: کمبود برخی اقلام و کالاها هیچ ربطی به تحریم‌ها نداشته و فقط به دلیل فرصت‌طلبی و سودجویی است. ضمن اینکه متأسفانه دستگاه‌های نظارتی کشور به وظایف خود عمل نکرده و در این بین می‌توان به سازمان تعزیرات اشاره کرد.

 

نماینده مردم رودسر در مجلس گفت: متأسفانه اقدامات تعزیرات فقط تبدیل به شوآف شده است چرا که فقط تصاویر آنها را در انبار کشف شده احتکار کالا می‌بینیم در حالیکه هیچ خبری از توزیع کالاها وجود ندارد در حالیکه اگر مسئولین راه‌حل لازم در خصوص تولید کالا و توزیع آن را ارائه دهند مشکلات به وجود نیامده و امنیت و آرامش بازار ایجاد خواهد شد. 

وی با بیان اینکه مردم از بازار، تولیدکننده و توزیع‌کننده گلایه داشته و نگران هستند، اظهار داشت: باید برای پاسخگویی مسئولین درباره نبود نظارت در بازار و رفتارهای سلیقه‌ای تولیدکننده و توزیع‌کننده راهی را در مجلس پیدا کرده و مسئولین اعم از وزیر صنعت و دستگاه‌های نظارتی را پاسخگوی اقدامات‌شان کرد.

عباسی با بیان اینکه وقتی کالایی در داخل کشورمان تولید می‌شود نباید قیمت‌های متفاوتی داشته باشد، خاطرنشان کرد: افزایش ۳ تا ۴ برابری اجناس و کالاها در شرایط فعلی به هیچ وجه انصاف نیست. این افسارگسیختگی بازار اجناس هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد چرا که حقوق کارمند و کارگر افزایش نیافته و نرخ خرید اقلام کشاورزی هم تفاوتی نکرده است لذا رهاشدگی بازار به هیچ موضوعی توجیه پذیر نیست. 

نماینده مردم رودسر در مجلس با بیان اینکه بازار، تولیدکننده و توزیع‌کننده هر کاری بخواهند در شرایط فعلی بدون نظارت مسئولین آن هم به دلیل رها شدگی اقتصاد انجام می‌دهند در حالیکه یگانه مقصر این قضایا دولت است که باید اقدامی اساسی در این خصوص انجام دهد. ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی هم در بعد نظارتی وظایفی را برعهده داشته و دارد. 

عباسی گفت: نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت معیشتی جامعه و عدم نظارت مسئولین بر قیمت‌های اجناس و کالاها هنگام تقدیم بودجه از سوی رئیس جمهور به مجلس قطعاً واکنش نشان خواهند داد، گفت: نباید مردم بیش از این متضرر سوءمدیریت‌ها باشند چرا که آنها هم‌اکنون با افزایش بیکاری، کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های مختلف روبه‌رو هستند و نباید اقدامات سلیقه‌ای را هم در بازار ببینند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس از تمام ابزارهای قانونی خود برای حفظ آرامش بازار و کنترل تجارت در ایران انجام خواهند داد و مسئولین را در این خصوص پاسخگو خواهند کرد، گفت: پسندیده نیست که در نظام جمهوری اسلامی یک جنس در 2 مغازه با تفاوت بسیار قیمت بالا وجود داشته باشد.

دولت برنامه‌ای درباره عدم کوچک شدن سفره مردم ندارد

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سالجاری 310 هزار میلیارد تومان به بودجه جاری  و حقوق و مزایای کارمندان دولت اختصاص پیدا کرده است، افزود: وقتی این میزان هزینه جاری دیگر اعتباری برای اقدامات لازم در دیگر بخش‌ها وجود نخواهد داشت این در حالی است که دولت طبق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه موظف شده است که کوچکتر شده و هزینه‌های جاری را کاهش دهد که به هیچ وجه چنین چیزی در بودجه سال 98 دیده نمی‌شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه سال 98 باید بودجه‌ای ضد تحریمی باشد در حالی که به نظر می‌رسد آنچه دولت ارائه کرده گویا بودجه برای سال‌های عادی خواهد بود و گویی انگار نه انگار که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و جنگ اقتصادی وجود دارد.

 

نقوی‌حسینی تاکید کرد: باید دولت در لایحه بودجه سال آینده بحث اشتغال و تولید و رونق تولید در کشور را محور اصلی لایحه بودجه قلمداد می‌کرد در حالی که چنین چیزی را در بودجه نمی‌بینیم.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سفره مردم را هدف قرار گرفته‌اند که این موضوع در فرمایشات مقام معظم رهبری در ماه‌های گذشته بارها اشاره شده است که دشمنان به دنبال فتنه اقتصادی در سال 98 علیه کشورمان هستند و دشمن می‌خواهد سفره مردم را هدف قرار داده و آن را خالی کند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: باید دولت در بودجه سال ۹۸ پر کردن سفره مردم را در نظر می‌‌گرفت و بهتر بود که لایحه بودجه سال 98 خلاف اهداف دشمن تنظیم می‌شد اما چنین هدفی را در بودجه نمی‌بینیم.

عبور از بحران اقتصادی فقط با اقدام جهادی

فرهاد فلاحتی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط فعلی کشور را به صورت مشابه در دوران‌های مختلف داشته‌ایم و به هیچ وجه اینگونه نیست که برخی از این فشارها و تحریم‌ها را برای اولین‌بار تجربه کنیم. 

وی افزود: به اذعان مراکز پژوهشی و اتاق‌های فکر آمریکا و اندیشکده‌های آن در 6 تا 7 سال گذشته، به دنبال آن بودند که ایران در شرایط تحریمی بنزین تلاش برای ساقط شدن جمهوری اسلامی بوده است و همین پژوهشگران اعلام کرده بودند که این تحریم بنزین ظرف 3 ماه اعتراضات فراوانی را در کشور بوجود خواهد آورد. 

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دشمنان با حربه تحریم بنزین به دنبال بروز تجمعات متعدد در ایران بودند و در نهایت تلاش کرده بودند تا اقتصاد ایران را فلج و مخالفین نظام را وارد کرده و آ‌شوب به پا کنند. 

 

فلاحتی گفت: وقتی تحریم‌های بنزین آغاز شد ظرفیت بالقوه بسیار مطلوبی در کشور وجود داشت که توسط مدیران دولتی این پتانسیل بالفعل شده و از بحران تحریم بنزین خارج شده و آب در دل مردم تکان نخورد البته این امر با اقدامات شبانه‌روزی صورت گرفت و بدون هیچ وابستگی توانستیم سقف تولید بنزین را افزایش داده و از ا ین بحران خارج شدیم. این در حالی است که مردم از تحریم 100 درصدی بنزین موضوعی را احساس نکردند. 

وی افزود: عبور از بحران تحریم بنزین با افزایش تولید داخلی آن جهاد بزرگی به حساب می‌آید و اگر بتوانیم در وضعیت اقتصادی فعلی هم از این اقدامات جهادی بهره ببریم قطعا از این مرحله هم عبور خواهیم کرد. 

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با کار شبانه‌روزی می‌توانیم آسیب اقتصادی فعلی و نابسامانی‌های اخیر را مدیریت کرده و کاری کنیم که زندگی روزمره مردم دچار بحران نشود که البته این امر بخشی از وظایف حاکمیت است. ضمن اینکه اقدام قاطع قوا و سران آن می‌تواند نابسامانی‌های بازار و گرانی و چند نرخی را رفع کند.

فلاحتی گفت: نباید طوری رفتار کنیم که دست‌های خود را در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا بالا ببریم. 

وی با بیان اینکه باید تمامی برنامه‌های تنظیم شده برای عبور از بحران اقتصادی فعلی با دقت و با سرعت اجرایی شود. ضمن اینکه هر جا دولت فعلی ورود جدی و جهادی به موضوعات داشته و توانسته مشکلات مردم را حل کند موفقیت بدست آ‌ورده است اما هرجا هم غفلت کرده و دیر عمل کرده است مردم آسیب‌های آن را تحمل کردند. 

فلاحتی با اشاره به مشکلات متعدد افزایش نرخ گوشت قرمز و صف‌های طویل برای دریافت گوشت با نرخ دولتی گفت: اگر تدبیری که اخیرا  صورت گرفته از سوی مدیران دولتی در چهار ماه قبل اجرایی می‌شد چنین آسیبی را متحمل نمی‌شدیم. در حالی که تعداد گوسفندان کشور کم نشده و دام‌ها  بیماری خاصی را نگرفته بودند  و اتفاق خاصی هم درباره غربالگری آنها صورت نگرفته بود ضمن اینکه جمعیت کشور به یکباره بالا نرفته و مهاجرین هم به کشور وارد نشده بودند و کاملا مشخص است که برخی اقدامات و دست‌های پنهان برای بر هم زدن بازار گوشت وجود داشت که دولت می‌توانست در این خصوص مدیریت لازم را از ماه‌های قبل به کار می‌گرفت. 

سازمان تعزیرات در کنترل بازار عملکرد خوبی نداشته

کارن خانلری نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی گفت:مکانیزم کنترل بازار، اجناس و قیمت‌های آن را به هیچ متوجه نمی‌شوم، چرا که مادامی که مردم ما با هر قیمتی و با قرض گرفتن از دیگران تلاش می‌کنند که اجناس خود را در شب خریداری کنند، به نظر می‌رسد که هیچ کنترلی در کشور جوابگو نخواهد بود. 

وی افزود: اگر کنترلی در بازار وجود داشته باشد، با وجود حرص و طمع برخی مردم برای خرید اقلام آن هم با هر قیمتی که شاید بسیار بیشتر از قیمت واقعی آن قیمت‌گذاری شده است، به نظر می‌رسد که راهی عبث را خواهیم رفت. 

 

نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ فرایند نظارت بر بازار امری دو طرفه است، چرا که ملت و دولت (دستگا‌ه‌های نظارتی و وزارتخانه‌ها) باید در خصوص کنترل بازار و توأمان با یکدیگر تصمیم‌گیری کرده و تصمیمات را اجرایی کنند. 

خانلری خاطرنشان کرد:‌ با تأکید بر اینکه باید فرهنگ لازم در بین مردم به  منظور عدم خرید اجناسی که گران شده‌اند را به وجود آورده و همگی بر اجرای دقیق آن مصرّ باشیم، که همین امر در کشورهای خارجی جواب داده و منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود، نه اینکه با حرص و طمع و تشکیل صف و هجوم برای خرید اقلام در راستای نیت شوم سوداگران و سوءاستفاده‌کنندگان گام برداریم. 

وی تأکید کرد: باید در بین مردم بزرگ ایران این بحث ملی به ویژه در ایام فعلی که فشارهای اقتصادی و بازار رها شده است، این امر را بیشتر رعایت کنیم و اجازه ندهیم سودجویانی که در شب عید قیمت‌ها را بالا برده‌اند به اهدافشان برسند، به همین دلیل است که می‌گویم نباید مردم برای خرید اجناس بالاتر از قیمت مصوب، صف تشکیل داده و حرص و طمع داشته باشند. 

نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه متأسفانه دستگاه‌‌های نظارتی از جمله سازمان تعزیرات در افسارگسیختگی بازار و قیمت اجناس عملکرد خوبی نداشته است، افزود: اگر سازمان تعزیرات می‌توانست عملکرد مناسبی را در خصوص قیمت اجناس و نظارت بر بازار از خود نشان می‌داد و فرهنگ مردم در عدم خرید اقلام گرانقیمت را در کنار این موضوع داشتیم را می‌توانستیم از این مرحله عبور کنیم. 

خانلری با بیان اینکه باید همه ایرانیان و همه شهروندان در وضعیت فعلی کمک‌حال کشور باشیم و نمی‌توان فقط دولت را در چپاول اقتصادی مقصر دانست، افزود: باید از فرهنگ برخی مردم کشورهای خارجی در عدم خرید اجناسی که گران شده است،به منظور کاهش قیمت آن تبعیت کنیم و از آنها الگوگیری کنیم.

وی گفت:‌ در برخی اعیاد و مناسبت‌های خاص که فروشندگان کشورهای خارجی از سودهای خود کم کرده و می‌کوشند تا همه آحاد مردم بتوانند از شادی‌های اعیاد و جشن‌ها استفاده کنند و به هیچ وجه کاهش قیمت‌ها در آن کشورها با فشار دستگاه‌های نظارتی صورت نمی‌گیرد بلکه فرهنگ آن کشورها این‌گونه رشد کرده است، اما متأسفانه چند سالی است در ایران چنین موضوعی کاملا برعکس دنبال شده است.  

وی تصریح کرد: وظیفه ملی همه ما شهروندان ایرانی آن است که برای گسترش شادی‌هایمان در جشن‌ها و اعیاد، قیمت‌ها را کاهش داده و از سودها کم کنیم و سپس با حمایت از دستگاه‌های نظارتی، کنترل بر بازار را داشته باشیم. 

مردم با نخریدن اجناس گران، بازار را کنترل کنند

حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد که قبل از اینکه دولت و دستگاه‌های نظارتی به وظیفه قانونی خود در قبال کنترل بازار و نظارت بر قیمت‌های اجناس اقدام کنند، باید فرهنگ مردم در خصوص نوع رفتارشان نسبت به تلاطم‌های بازار ارتقاء پیدا کند. 

وی افزود: سازمان تعزیرات باید بر حجم ناظرین خود و کنترل بازار در ایام پیک به ویژه روزهای منتهی به عید نوروز بیفزاید و دولت در ورود و خروج کالا و توزیع آن در بازار نظارت کند، اما از آن طرف مردم هم باید مراعات کرده و حرص و طمع خرید نداشته باشند. 

 

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم نباید ولع خرید در ایامی که قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است داشته باشند و بهتر است به اندازه مصرف، مایحتاج خود را تهیه کرده و فرهنگ نخریدن اجناس گران را ترویج کنیم. 

لطفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار مملو از اجناس، کالا و مایحتاج مردم است و اگر مردم ولع خرید بیش از نیازهای خود را نداشته باشند، سودجویان به اهداف خود نرسیده و قیمت کالاها پایین خواهد آمد. 

وی تصریح کرد: ۱۵ روز عید نوروز هیچ تفاوتی با دیگر ایام سال ندارد و مقدار مصرف مردم به اندازه دیگر روزهاست، ولی به هیچ وجه حرص و طمع مردم برای خرید و انبار اجناس را به هیچ وجه متوجه نمی‌شوم. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:‌ می‌توانیم با توسعه فرهنگ نخریدن اجناس گران، بازار بدون دخالت دولت و دستگاه‌های نظارتی آرام شده و تلاطم‌ها از بین برود، ضمن اینکه سوءاستفاده‌کنندگان و منفعت‌طلبان هم حساب کار دست‌شان خواهد آمد. 

وی از مردم خواست در شرایط اقتصادی فعلی، به کشور کمک کرده و به اندازه مصرف خود مایحتاج‌شان را تأمین کنند تا از بحران فعلی عبور کنیم. 

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید فرهنگ عدم اسراف و خوردن بیش از اندازه را در بین مردم ترویج دهیم و تلاش کنیم که خود مردم با ابزارهای خودکنترلی بازار را کنترل کنند. 

لطفی خاطرنشان کرد:‌ نمی‌توان برای هر خانه و هر شغلی و هر مغازه‌ای یک نیروی نظارتی در نظر گرفت. این در حالی است که اگر مردم با کشور همراهی کرده و منجر به عدم تشکیل صف در بازار و همچنین سوءاستفاده منفعت‌طلبان شویم، در آن صورت از گردنه‌ها عبور کرده و با چند نیروی نظارتی و پلیسی می‌توان کارهای بزرگی کرد. 

وی از مردم درخواست کرد به میدان آمده و با ابزارهای خودکنترلی بازار را کنترل کنند، نه اینکه همه اقدامات را از چشم دولت ببینیم، لذا بهتر است مردم با عدم خرید اجناس گران‌شده و توسعه فرهنگ آن به مانند کشورهای خارجی کاری کنیم تا با عدم خرید اجناس گران‌شده آن قیمت کالا به قیمت واقعی خود برسد.

لطفی با اشاره به نبود بازار مناسب خرید خودروی ایرانی در 2 و 3 سال گذشته و التماس خودروسازان برای خرید خودرو توسط مردم و اعلام وام‌های کم‌بهره و اعطای وام میلیاردی دولت به خودروسازان در آن شرایط گفت:‌ حصر و طمع مردم برای خرید خودرو باعث شد که قیمت خودرو چند برابر شده در حالی که می‌توانستیم با نخریدن خودرو، کنترل بازار را به دست آورده و مانع از حصول اهداف سودجویان و منفعت‌طلبان شویم. 

نماینده مردم رزن در مجلس اظهار داشت:‌ در کشورهای غربی اکثر اقدامات توسط مردم و کنترل‌های صورت گرفته از سوی آنها محقق می‌شود، در حالی که در کشورمان نمی‌توانیم حجم زیادی از ناظرین دولتی را برای اقشار و کسبه و صنوف در نظر بگیریم. 

لطفی گفت: بازار کاملا در اختیار عرضه و تقاضاست و وقتی تقاضا کم شود، قیمت اجناس پایین خواهد آمد. ولی اگر حرص و طمع در این بین وجود داشته باشد، افراد از خدا بی‌خبر هم اجناس را گران کرده و مردم حریص هم باعث تشکیل صف می‌شوند. 

وی با انتقاد از حجم سفرهای زیاد در ایام نوروز گفت:‌ مردم می‌توانند با مدیریت لازم، سفرهای خود را در طول سال تقسیم‌بندی کنند، در حالی که سفرهای زیاد مردم در ایام نوروز منجر به ترافیک در جاده‌ها شده و باعث بروز تصادفات متعددی می‌شود. 

مجلس برای اصلاح معیشت مردم طرح سه فوریتی بدهد

ایرج ندیمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه ما باید به چند عنصر توجه کنیم نخست اینکه در شرایط جنگی مدیریت عادی جواب نمی‌دهد و بر همین اساس باید در رابطه با نظام نظارت استفاده از همه ابزارهای یک حکومت و نه یک قوه؛ با همراهی، همدلی و همپوشانی مدنظر باشد. از این رو اگر همه کارها را به یک قوه واگذار کنیم قطعاً به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

وی در ادامه این مطلب افزود: اصلاً فسلفه قوا این نیست که یکی انجام بدهد و یکی تماشا کند، بلکه فلسفه وجود قوا به توزیع قدرت همپوشانی است نه بی‌ارتباطی. بنابراین اگر قبول کنیم که فلسفه ارکان قوا همراهی است همه ارکان قوا باید با هم همدل باشند و به همین دلیل رهبر معظم بخشی از این وظایف را به سران سه قوه واگذار کردند.

 

ندیمی با اشاره به اینکه  نمی‌توان از راه اخلاق اقتصاد را اداره کرد، بیان داشت:‌ اخلاق حتماً لازم است، اما قانون باید حاکم باشد و بدون قانون نمی‌شود کاری کرد و نمی‌توان با درخواست، نصحیت و خواهش مقابل زیاده‌خواهان، گران‌فروشان، محتکران و مفسدین را گرفت، بلکه باید از راه قانون این کار انجام شود و قانون هم از ابزارهایی مانند بازرسی نظارت کالا، تعزیرات، دادستانی که از طریق مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند بهره‌ می‌گیرد.

نماینده مجلس نهم شورای اسلامی گفت:‌ به هر صورت این موضوع هم درون قوه‌ای است و هم برون قوه‌ای، بخشی هم مربوط به مجلس است در تشدید مجازات کسانی که از این فرصت‌ها سواستفاده می‌کنند. همچنین اصلاح قوانین ناکارآمد از نظر میزان جرایم و نحوه برخورد و زمان برخورد و دیگر امور؛ مثلاً قانون حمایت از مصرف‌کنندگان در دوره ما تصویب شد، اما با توجه به اینکه بسیاری از مسائل و روش‌ها عوض شده و تغییراتی که امروزه به وجود آمده دیگر جواب نمی‌دهد باید تغییرات داشته باشیم.

وی افزود: آنچه مهم است اینکه ما باید یک بازنگری نسبت به نگاه‌مان و حاکمیت و خارج از مرز و عرضه‌کنندگان کالا داشته باشیم. به تعبیر روشنتر اولاً باید قبول کنیم که در شرایط جنگی مدیریت لازم است و نیز قبول کنیم به عهده یک قوه نباید باشد و اینکه با اخلاق صرف هم نمی‌شود کاری کرد و باید مسائل را از راه قانون پیش برد و قانون هم نیاز به اصلاحات دارد.

ندیمی تصریح کرد: مجلس باید طرح سه فوریتی بدهد برای این امور و در آن طرح دو یا سه فوریتی تعریف کند که این مواد، این جرایم، این برخوردها و این روش‌ها در این زمان پاسخ خواهد داد. بنابراین از نظر بنده حق با تمام کسانی است که در شرایط کنونی بسیاری از کالاها و خدمات نیازی به ارز نداشته‌اند اما گران شده و کالاهایی هم که گران شده هیچگاه به نقطه اول برنگشتند و هیچ نوع بحث مدیریت هم از جانب سه قوه اعمال نمی‌شود در حالیکه این کار، کار سه قوه است؛ بخشی از آن قضایی، بخشی تقنینی و بخشی مدیریتی است و این نظارت و قانون نیازمند همدلی و همراهی است.

وی افزود: متأسفانه برخی فکر می‌کنند تفکیک قوا به معنای بی‌ارتباطی است، یا فکر می‌کنند یک قوه می‌تواند این کار را انجام بدهد، یا همه مسائل را می‌شود با تحریم اقتصادی توجیه کنند.

وی با تأکید بر اینکه حکومت وسیله است، عنوان کرد:‌ ما باید از ابزارهای حکومتی استفاده کنیم برای مدیریت دینی و مدیریت انقلابی آن هم در چهلمین بهار آزادی که خانواده‌های شهدا و مردم مطالبه دارند و باید از نظر پیشرفت، حاکمیت، عدل، انصاف، تقویت قدرت خرید طبقه متوسط جامعه عملیات داشته باشیم نه فقط سخنرانی.

ندیمی با بیان اینکه اگر بخواهیم در این زمینه کاری انجام شود حال به تفکیک قوا و وظایف و نقش هر کدام در این امور اظهار داشت: مجلس باید نخست صریحاً با قید دو یا سه فوریت قوانین مربوط به این حوزه را از نظر قوت قدرت بازنگری کند، دوم اینکه دولت باید سازمان بازرسی و رابطه اتاق‌ها مثل اتاق اصناف و اتاق بازرگانی را با صنعت، معدن و جهاد کشاورزی تقویت کند، موضوع بعدی نیز وزارتخانه‌هایی که مسئولیت واردات، خرید، تضمین و... را دارند، هستند. مثل وازرتخانه‌هایی که نام برده شد و در مواردی هم دیگر وزارتخانه‌ها باید برنامه‌ریزی و مدیریت لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: نکته بعدی دستگاه قضایی است که باید سرعت عمل در برخورد به اشد مجازات رساندن کسانی که از جیب مردم غارت می‌کنند یعنی سود برنمی‌دارند بلکه می‌دزدند به عنوان سارق و غارتگر با آنها برخورد کند. طبیعی است که اگر همدلی سه قوه باشد ما هم در قانون‌گذاری، هم نظارت و هم  در مدیریت موفق خواهیم شد. البته سازمان‌های تعزیراتی، بازرسی، حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، دستگاه‌های تجاری و تولیدی هم مسئولیت‌های جداگانه‌ای دارند.

ندیمی در پاسخ به این سؤال با توجه به سابقه تقنینی و اجرایی که دارید آیا اقداماتی در راستای رفع مشکلات حال حاضر جامعه و بازار صورت خواهد گرفت  و این خوش‌بینی را به آینده دارد یا نه، عنوان کرد: متأسفانه طبق آنچه که در حال حاضر می‌بینیم ما در حقیقت بازار را به حال خودش رها کرده‌ایم. بازار باید مدیریت شود. مدیریت یعنی اینکه هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان و هم عرضه‌کنندگان کالا و خدمات با هم دیده شوند و تولید، صنعت، تجارت با هم دیده شود.  

وی افزود: ما در راستای مباحث تولید، صنعت، تجارت یا تولیدکننده، مصرف‌کننده و عرضه کننده کالا و خدمات باید برنامه داشته باشیم. من با عنوان کسی که  در طول این ۳۰ -۴۰ سال سابقه مدیریتی، تقنینی و اجرایی دارم معتقدم الان علائمی وجود ندارد به صورت قاطع بگوید که می‌خواهد وضعیت اصلاح شود، نظارت می‌خواهد بشود یا برخورد صورت گیرد. در حالیکه هر سه مورد که گفتم یعنی هم برخورد، هم اصلاح و هم مدیریت باید باشد و فقط اصلاح کنیم کافی نیست، یا اگر مدیریت به همراه اصلاح باشد باز هم جواب نمی‌دهد  بلکه برخورد و نظارت هم باید باشد.

وی تأکید کرد:‌ باید هزینه‌های سواستفاده، گرانفروشی، کم‌فروشی، بازار سیاه، احتکار و... به گونه‌ای باشد و هزینه را آنقدر بالا برد که افراد جرأت انجام چنین کارهایی را نداشته باشند.

نماینده مجلس نهم ادامه داد: در هر صورت باید قبول کنیم که اعتماد به حاکمیت در پرتوی داشتن برنامه است. اینکه ما فکر کنیم با اجتماعات مردم اعتماد پیدا ‌می‌کنند، اینطور نیست. مردم عمیقاً انقلابی هستند و به هر صورت مشکلات و تداوم این چهل سال هم به دوش مردم بوده است.

ندیمی در پایان گفت: مسئولان باید به اندازه مردم در صحنه باشند یعنی یک روزی ما باید مسئولان را حفاظت می‌کردیم تا کشته نشوند الان باید مسئولان را حفاظت کنیم تا وظیفه‌شان را انجام دهند. باید اضافه کنم مسئولیت تنها مربوط به یک قوه نیست بلکه حکومت یک واحد است و ما واقعاً اگر همان تفکر جدایی ارکان و قوا را ببینیم به نتیجه نمی‌رسیم. بنابراین باید قبول کنیم که مسئولان باید وظیفه‌شناس و زمان شناس باشند و باید بدانند که معیشت امروز جزو مهم‌ترین عامل ناراضی‌ساز مردم است و این جفای در حق مردم است که ما حقوق‌شان را رعایت نکنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عناوین «نظارت دولت بر قیمت کالاهای اساسی» ، «نظارت قوه قضاییه بر دستگاه های نظارتی جهت رعایت قوانین و قیمت ها» ، «لزوم نظارت بر قیمت و کنترل محصولات لبنی» ، «مشکل عدم پاسخ گویی و رسیدگی سازمان تعزیرات حکومتی» ، «پیگیری گرانی چند برابری اجناس» ، «این همه کالای احتکار شده چی شد؟» ، «افزایش قیمت کالا ربطی به تحریم ندارد» و «استمرار گرانی‌ها باوجود کاهش نرخ دلار؛ سازمان حمایت از مصرف‌کننده کجاست» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

برچسب‌ها:

نظر شما