شناسهٔ خبر: 31882183 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

آیت الله خاتمی: نام‌گذاری‌ سال‌ها تشریفاتی نیست/ مبارزه با فساد، بخشی از امنیت اقتصادی است

ایرنا

خطیب جمعه تهران گفت: فرمایش رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال در حقیقت سند بالادستی است که قانونگذار و مجریان قانون باید این مساله رونق اقتصادی را اصل قرار دهند و در حد شعار نماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ آیت الله «سیداحمد خاتمی» خطیب جمعه تهران در اولین جمعه سال 1398 در خطبه اول خود که در مصلی تهران برگزار شد، گفت: سالهای نو سال‌های مغتنم الهی است. سال که نو می شود معنایش این است که باز هم خدا به ما فرصت داد تا از این فرصت جدید برای توشه خود بهره مند شویم.

وی ادامه داد: سال جدید خود را برای توشه گیری ابدی خود قرار دهید. فصل بهار، فصل زنده شدن طبیعت مرده است. طبیعتی که آرام است و جوش و خروشی ندارد. به درختان می نگرید و برگ سبزی بر آنها نیست، بهار که می رسد جانی دوباره می گیرند. وقتی باران آمد و فصل بهار نزدیک شد جوش و خروشی به خود می‌گیرند و از زمین مرده گیاهان زیبا بر می خیزد.

آیت الله خاتمی اضافه کرد: قرآن کریم می فرماید نگاه‌تان به بهار نگاه توحید باشد. نکته قابل توجه این است که قرآن علاوه بر تذکر بهار، بهار دیگری را نیز تذکر می دهد و آن بهار جان شما است. جان گاهی زنده و گاهی مرده است. جان مرده کدام است؟ جان مرده جانی است که با خدا قهر است. محور بحث ما یا ایها الذین های قرآن است. مومنین به خدا و پیامبر لبیک بگویید زنده می شوید و جان می گیرید. همانطور که به استقبال بهار می روید به استقبال بهار جان هم بروید.

وی در ادامه با اشاره به تقارن بهار ۹۸ با ماه رجب، افزود: خوشا به حال آنان که بهار خود را با مناجات‌های شبانه ماه رجب همراه می کنند. مرحوم ملکی تبریزی می گوید اولیاء الله منتظر آمدن شعبان هستند برای اینکه از مناجات شعبانیه بهره مند شوند. بعد هم که ماه رمضان می آید که عیدالله اکبر است. خوشا به حال آنهایی که بهار خود را عید الله اکبر سپری می کنند. قدر این دو بهار را بدانیم.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه امروز طبق نقل ها روز رحلت شهادت گونه حضرت زینب(س) است، تصریح کرد: آنچه از مصائب بر سر زینب(س) آمد تا کنون بر سر هیچ کس نیامده و تا قیامت هم نخواهد آمد.

آیت الله خاتمی در خطبه دوم نماز به شعار سال جدید مبنی بر رونق تولید که توسط رهبری تبیین شد اشاره کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب از سال 1373 این نامگذاری ها را شروع کردند و تدبیر بسیار حکیمانه ای است. نام گذاری ها تشریفاتی و شعار هم نیست کار کارشناسی شده، نیاز کشور در نظر گرفته شده است، راه حل نیاز کشور و پر کردن خلاء بیان شده است و نام گذاری ها نقشه راه سال است.

وی یادآور شد: چندین سال است که رهبرمعظم انقلاب به درست تشخیص دادند که مشکل اول کشور قتصادی است. طرح اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که تنها راه حل مشکل اقتصادی است و هرساله هم شعبه ای از شعبه های اقتصاد مقاومتی است بنابراین امسال مساله رونق تولید را مطرح کردند که از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است.

آیت الله خاتمی با بیان این که وضعیت اقتصادی کشور نیاز به گفتن ندارد، گفت: برای رونق تولید باید به پنج نکته توجه شود؛ اول این که رسانه ها در این زمینه فرهنگ سازی کنند. رسانه های شنیداری، مکتوب و فضای مجازی می توانند این کار را انجام دهند. این فرهنگ سازی بسیار مهم است. صدا و سیما به خصوص سیما در این عرصه می تواند نقش کلیدی داشته باشد.

وی نکته دوم را تولید مرغوب عنوان کرد و گفت: اگر تولید مرغوب بود نیاز به تبلیغ ندارد خود مرغوبیت تبلیغ آن است، به خصوص در صادرات باید دقت کرد که مرغوب باشد تا قدرت رقابت با کالاهای دیگران داشته باشد.

خطیب جمعه تهران مساله سوم رونق اقتصادی را امنیت اقتصادی عنوان کرد و تاکید کرد: در رونق اقتصادی امنیت اقتصادی نقش کلیدی دارد که مبارزه با فساد بخشی از این امنیت اقتصادی است. مبارزه با قاچاق بخش دیگر از این امنیت اقتصادی است. اگر بخواهد تولید رونق پیدا کند باید امنیت اقتصادی شکل بگیرد.

آیت الله خاتمی در ادامه رفع موانع تولید و آسان کردن آن را مساله چهارم رونق تولید عنوان کرد و گفت: اگر تولید کننده ببیند که در عرصه تولید با بروکراسی و کاغذ بازی اداری مواجه است حوصله اش سر می رود و تولید را رها می کند بنابراین کاغذبازی باید کنار گذاشته شود با این کاغذبازی ها نمی توان انتظار رونق تولید و اقتصاد را داشت، در اجرای قانون گذاری و اجرایی تلاش شود سد راه تولید برداشته شود.

امام جمعه موقت تهران جلوگیری از واردات غیر ضروری را از دیگر موارد شرط رونق اقتصادی عنوان کرد وافزود: وارداتی که در داخل هست اگر مشابه آن از خارج وارد شود با این کار رونق اقتصادی شکل نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد: فرمایش رهبر معظم انقلاب در اول سال در حقیقت سند بالادستی است که قانونگذار و مجریان قانون باید این مساله رونق اقتصادی را اصل قرار دهند و در حد شعار نماند.

آیت الله خاتمی در ادامه به سفر رییس جمهوری به عراق و سردار سرلشگر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه اشاره کرد و گفت: این دو سفر بسیار معنا دار بود. معنای آن این بود که آمریکایی ها از مدت ها قبل گفتند که ما در غرب آسیا باید خاورمیانه جدید شکل دهیم و مدت‌ها وزیرخارجه‌شان هم می گفت.

وی افزود: مقصود آنها از خاورمیانه جدید این بود که عراق، سوریه و لبنان را در سلطه خود بگیرند که به فضل خدا نه تنها خاورمیانه جدید آنها شکل نگرفت بلکه مقاومت ضد آنها تشکیل شد.

خطیب جمعه این هفته تهران تاکید کرد: این سفرها، مقاومت را تکمیل کرد، مقاومتی که خار در چشم و استخوان در گلوی استکبار است که به فضل خدا این مقاومت طومار زندگی استکبار را درهم خواهد درید.

آیت الله خاتمی در ادامه به حادثه تروریستی در نیوزیلند اشاره کرد و گفت: هفته گذشته در نیوزیلند تروریست ها به نمازگزاران جمعه حمله کردند و آنها را به گلوله بستند که سه نکته در رابطه با این موضوع باید بگویم.

وی افزود: نکته اول این است که عامل جنایت با صراحت خود را نژادپرست و همفکر ترامپ نامید، در هر جنایتی یک مباشر و یک سبب وجود دارد، سبب این جنایت سالیان طولانی اسلام هراسی دنیای غرب است که در این جنایت اگر جنایت مسببان بیشتر از مباشر نباشد کمتر از آن نیست چرا که گلوله های آنها بود که به جان مسلمانان اثبات کرد.

خطیب جمعه این هفته تهران ادامه داد: نکته دوم این است که همفکرهای این تروریست حاضر نشدند بگویند عملیات تروریستی گفتند حمله مسلحانه یعنی اگر مسلمان کشته شود ترور نیست، اما اگر یک گربه یا سگ آنها آسیب ببنید اقدام تروریستی می‌شود. این نشان دهنده همفکری اینها با این جنایتکار است.

آیت الله خاتمی در ادامه نکته سوم را هجمه به کشورمان عنوان کرد و گفت: هجمه غرب به ایران، هجمه به ایران نیست. اینها با اسلام طرف هستند بنابراین باید محکم، فعال، شجاعانه و مبتکرانه مقابل اینها ایستاد.

خطیب جمعه این هفته یادآور شد: رهبر معظم انقلاب دیروز لیبرال دموکراسی غرب و چهره منافقانه اروپا را به درستی برای مردم تشریح کردند. با پیروزی انقلاب اسلامی سوسیال دموکراسی شرق فروپاشید و یکی دو سال قبل از فروپاشی امام (ره) پیش بینی کردند که صدای شکسته شدن استخوان‌های مارکسیسم به گوش می رسد و از این پس باید کمونیسم را در موزه تاریخ معاصر جست.

وی اضافه کرد: لیبرال دموکراسی غرب احساس کرد رقیبی ندارد و یکه تاز میدان است اما نشان داد همان گونه که سوسیال دموکراسی غرب سقوط کرد آن هم در سراشیبی سقوط است.

آیت الله خاتمی ادامه داد: ببینید در خود کشور آنها چه می گذرد، در آمریکا پلیس سفید پوست سیاه پوست را می‌کشد؛ در فرانسه با معترضان نظام سرمایه داری چه برخوردی دارد، مجروح، کور می کند و می کشد.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران اضافه کرد: در برابر نسل کشی در یمن چه خفقان مرگباری گرفته اند و نفس نمی کشند. در برابر جنایات حکام بحرین نفس نمی‌کشند. پیش چشم اینها قرارداد بین المللی برجام آمریکا زیر آن زد و اوج عهدشکنی آمریکا اتفاق افتاد اما فریاد بایسته بلند نشد. اروپا هم با آمریکا همراهی کرد.

وی گفت: وزیر خارجه فرانسه دروغ می گوید که به رغم خروج آمریکا از برجام تلاش قابل توجه برای حفظ توافق هسته ای داشتیم. خیر شما همراه بودید و این کانال مالی که درست کردید کاملا فریبنده بود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب به شوخی تلخ شبیه است.

آیت الله خاتمی افزود: بعد هم گفتند تلاش‌های ما برای حفظ این توافق در حکم چک سفید امضا برای ایران و به خصوص در زمینه مسائل حقوق بشر نیست.

آیت الله خاتمی در ادامه گفت: سال نو از راه رسید و سال قبل به سرعت گذشت. این سال هم به سرعت خواهد گذشت. خوشا به حال آنهایی که توشه بایسته از این سالها بگیرند. مولا علی(ع) فرمود ساعت ها و روزهای یک ماه، ماه های یک سال و سالهای عمر هم به سرعت می گذرد و پایان می پذیرد، نگاه می کنی مرگ سایه انداخته پس خودمان برای مهمانی که خوانده شده و قطعا خواهد آمد آماده کنیم و از فرصتی که خدا داده برای توشه ابدی بهره مند شویم.

وی افزود: فضای کشور فضای بسیار شادی است. ان شاءالله این شادی‌ها ابدی باشد. اولین شادی، شادی مولا امیرالمونین (ع) به عنوان محبوب خدا و محبوب پیامبر (ص) است. ما با افتخار می گوییم مولای ما علی است. محبت امام علی (ع) فرا مذهبی و فرا اسلامی است. الحمدلله سال نو ما با ولادت مولا همراه شد. سال نو هم هست که با نام خدا شروع شد. در گوشه و کنار کشور گروهی هم عیدی ویژه از امیرالمومنین گرفتند و توفیق اعتکاف را پیدا کردند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: بعضی جوانان پرسیده اند که مایل هستند به حوزه‌های علمیه وارد شوند؛ حوزه‌های علمیه آغوش خود را باز کرده تا ان شاءالله آنهایی که استعداد دارند وارد شوند.

وی اضافه کرد: از همه عزیزانی که در نوروز مشغول کار و تلاش هستند مانند اورژانس‌ها، حمل و نقل و سایر مشاغل تشکر می کنم.

...............................
پایان پیام/ 167

برچسب‌ها:

نظر شما